La Guàrdia Civil investiga als presumptes autors del robatori d’una tona i mitja d’alvocats

La Guàrdia Civil d’Alacant ha investigat a sis persones per cinc delictes de robatori d’alvocats comesos en diferents explotacions agrícoles de les localitats de Callosa d’en Sarriá, Polop de la Marina i Ráfol d’Almunia. Després de detectar un increment significatiu d’esta mena de delictes, els agents van iniciar les recerques, descobrint que es tractava de tres grups que operaven separadament.

Durant els mesos de juny i juliol, l’Equip Contra Robatoris en el Camp (ROCA) de la Guàrdia Civil de Calp, ha culminat amb èxit tres recerques obertes per a esclarir diversos delictes de robatori d’alvocats que s’estaven produint a la Marina Alta i Baixa. A la fi del passat hivern i començaments de la primavera, els agents van detectar un increment significatiu de delictes relacionats amb este producte en les localitats de Callosa d’en Sarriá, Polop de la Marina i Ráfol d’Almunia, gràcies al contacte que es manté entre els Equips ROCA i els agricultors, que van alertar a la Guàrdia Civil de la seua preocupació per l’amenaça a la producció.

En Callosa d’en Sarrià, els investigadors van localitzar a un grup de persones que residia en esta localitat, l’activitat laboral de la qual estava relacionada amb el sector de l’agricultura. S’aprofitaven que coneixien a la perfecció les finques, els seus accessos i sortides, les fases de maduració del fruit i, especialment, que en ser coneguts pels empleats en l’entorn, en transitar per les explotacions, la seua presència no aixecava sospites entre els seus companys.

A este primer grup se li imputen dos delictes de robatori amb escalament, comesos en la mateixa explotació, en els quals van sostreure uns 800 quilograms d’alvocats, valorats 2.000 euros.

El modus operandi era el següent: Es desplaçaven des del poble fins a les explotacions en un turisme. Una vegada en el lloc triat, dos d’ells baixaven mentre que el tercer continuava la marxa i s’ocultava amb el cotxe. Els altres dos accedien a les finques mitjançant escalament on recollien la quantitat més gran possible d’alvocats, que anaven introduint en bosses que apilaven en l’exterior de la finca perquè, una vegada preparades, el conductor del vehicle tornés fins al lloc en el qual s’havien baixat per a carregar el maleter i fugir d’allí. Posteriorment, li donaven sortida al producte en el mercat negre. Treballaven de pressa i ben organitzats, arribant a sostreure 800 quilograms d’alvocats, abans de ser descoberts per la Guàrdia Civil.

En el cas dels fets ocorreguts en la localitat de Polop de la Marina, les recerques es van centrar en un home al qual se li imputen dos delictes de furt, arribant a robar 600 quilograms d’alvocats de la varietat Lamb Hass, ocasionant a l’agricultor pèrdues de 2.400 euros. En esta ocasió, el presumpte autor, que residia en la localitat on cometia els furts, aprofitava les hores en les quals no hi havia ningú treballant en les explotacions, seleccionava aquelles finques més apartades i, una vegada allí, sostreia ell només tota la quantitat de fruit que li era possible en cada ocasió.

Finalment, en el municipi de Ràfol d’Almúnia, els investigadors van seguir la pista d’un home i una dona, que es dedicaven a l’apicultura en llocs que es trobaven en els voltants d’explotacions d’alvocat. Valent-se, igual que en el cas dels autors de Callosa d’en Sarriá, que la seua presència en la zona era habitual per als propietaris i els empleats, es movien lliurement, accedint a les finques mitjançant cort dels closos. A esta parella se li imputa el robatori de 300 quilograms d’alvocats provocant pèrdues de 1.600 euros.

En total han estat investigades sis persones: a Callosa d’en Sarrià tres homes de nacionalitat romanesa de 22, 29 i 42 anys a què se’ls imputen dos delictes de robatori amb escalament; a Polop de la Marina un home de nacionalitat marroquina de 48 anys a què se li imputen dos delictes de furt, i a Ràfol d’Almúnia, un home de 54 i una dona de 53, tots dos de nacionalitat ucraïnesa, als quals se’ls imputa un delicte de robatori amb força.

Els Equips ROCA de la Guàrdia Civil, de manera habitual, realitzen inspeccions per les diferents cooperatives agrícoles, així com entrevistes amb els agricultors, durant la campanya de recollida de l’alvocat per a comprovar in situ les possibles irregularitats en el desenvolupament dels treballs. Va ser durant una d’estes inspeccions, quan els agricultors els van manifestar que estaven sofrint, de manera continuada, el robatori de grans quantitats d’alvocats en les seues finques.

El mes d’abril passat de 2021, l’Equip ROCA de Calp, en el marc de l’Operació Acatis, va procedir a la detenció de tres persones pertanyents a un grup criminal dedicat a la sostracció d’alvocats. A més es va investigar a una altra persona, responsable d’un restaurant, per encobrir la mercaderia sostreta.

Anteriorment, en el marc de l’operació Lambxir, desenvolupada durant els mesos de gener i febrer de l’any 2020, es va destapar el robatori de més de tres tones d’alvocats, valorats en més de 12.000 euros, també en les localitats de Callosa d´en Sarriá i Polop. Les actuacions van permetre la recerca de cinc homes per la seua implicació en onze delictes de furt d’alvocats.

Últimes notícies

Així afectarà l’oratge a la visió de l’eclipsi solar des de Castelló i Alacant

L’eclipsi solar d’este dimecres es preveu amb cel poc nuvolós a la Comunitat Valenciana, encara que hi haurà més incertesa al nord de Castelló i a l’interior nord d’Alacant.

Compromís acusa Catalá de posar els joves a la cua davant el turisme

Compromís assegura que l’infobaròmetre municipal sobre la joventut evidencia greus dificultats per accedir a una vivenda i critica que el govern de Catalá prioritza el turisme. El sondeig mostra que més de la mitat dels jóvens de València encara no s’han emancipat.

La Comunitat Valenciana s’oferix per a ajudar Colòmbia després del terratrémol

La Generalitat ha expressat les seues condolences per les víctimes del terratrémol de Colòmbia i s’ha posat a disposició per a col·laborar en la resposta humanitària, especialment a través de les ONG valencianes que treballen en el país.

Pinedo atura per l’eclipse les seues històriques Corregudes de Joies

La pedania de Pinedo està celebrant les seues Corregudes de Joies, una tradició de més de 180 anys que s’interromprà demà per l’eclipse i es reprendrà dijous a la platja.

Víctor Chust augura un Elche molt compacte i amb fam de LALIGA

El central valencià de l’Elche, Víctor Chust, assegura que es veurà un equip molt compacte i compromés i destaca el rècord de 27.000 abonats per a la nova temporada de LALIGA.

Més de la mitat dels jóvens de València no s’han pogut emancipar per culpa de la vivenda

Una enquesta municipal revela que el 55 % dels jóvens de València no s’han emancipat i que la vivenda és el seu principal problema, per davant de l’ocupació. Malgrat això, un 71 % es mostra satisfet amb la faena i amb el temps lliure.

El Valencia CF aprofita l’ajornament de Lliga amb un amistós contra el Teruel a Paterna

El Valencia CF jugarà este dimecres un amistós contra el CD Teruel a l’Estadi Antonio Puchades de Paterna per no perdre ritme després de l’ajornament del debut en Lliga davant el Betis, i Corberán repartirà minuts entre tota la plantilla i jugadors del Mestalla.

Compromís exigix l’enderroc de l’hotel Sidi Saler i la renaturalització de la Devesa

Compromís ha reclamat al Govern central que declare caducada la concessió de l’hotel Sidi Saler, en parc natural de l’Albufera, i inicie el seu enderroc per recuperar el cordó dunar de la Devesa.