Investigades 22 empreses que haurien contaminat l’atmosfera amb més de 35.000 tones de CO₂

La Guàrdia Civil ha investigat a 22 empreses situades a les províncies d’Alacant, València, Múrcia, Almeria, Màlaga, Albacete, Ciudad Real i Mallorca, com a presumptes responsables d’un delicte contra els recursos naturals i el medi ambient, per actes continuats de contaminació, per mitjà del tractament i comercialització incorrecta de residus perillosos procedents d’aparells elèctrics o electrònics.

Els agents del SEPRONA han desenvolupat l’operació Redivivu en l’àmbit nacional i internacional durant més d’un any. Durant este temps, s’ha examinat documentació que indica que quasi 600.000 quilos de compressors han estat enviats al Pakistan sense que es puga acreditar una correcta descontaminació.

A més, els investigadors han localitzat més de 133.000 quilos de compressors (15.019 unitats) en les empreses inspeccionades d’Alacant, València, Múrcia, Almeria, Màlaga, Albacete, Ciudad Real i Mallorca.

La suma total dels compressors enviats al Pakistan i els trobats en territori nacional suposarien una emissió aproximada de 35.385 tones de CO₂ a l’atmosfera.

La recerca va començar el febrer del passat any 2020 durant la inspecció a una empresa gestora de residus, quan els agents van descobrir que el tractament i comercialització que donaven als components procedents del tractament per a la descontaminació d’aparells elèctrics o electrònics era totalment incorrecta.

Sota la sospita que podria haver-hi més empreses implicades, es va decidir investigar els llocs d’origen i trànsit d’estos i altres residus, així com el destí final d’estos. En total es van inspeccionar 43 empreses a les províncies d’Alacant, València, Múrcia, Almeria, Màlaga, Albacete, Ciudad Real i les illes de Mallorca, Menorca i Eivissa.

En moltes d’elles, es van localitzar compressors sense descontaminar i que no comptaven amb les autoritzacions preceptives per al tractament de Residus d’Aparells Elèctrics i Electrònics (RAEEs). No obstant això, el mètode més habitual va ser el del “canibalisme”, el qual consisteix a desmuntar els aparells trencant-los de manera abrupta o tallant directament els tubs dels frigorífics, per a aconseguir treure el coure o altres peces de valor de l’interior.

De l’estudi de la documentació, es va comprovar que el destí dels compressors era el Pakistan, on finalment se’ls valoraria en una planta de desmantellament per a la seua posterior fosa.

Conseqüències molt perjudicials i nocives per al medi ambient

El trencament dels compressors d’aparells elèctrics o d’altres components sense les eines adequades, provoca la fuita de gasos contaminants a l’atmosfera, i l’abocament al sòl i subsòl d’olis perillosos, amb el perill que això comporta; a més, fa que la seua reutilització siga pràcticament inviable.

A tall d’exemple, un frigorífic consta d’un circuit tancat per al seu funcionament, i sempre que s’allibera este circuit extraient el compressor, s’emet a l’atmosfera aproximadament un 30% dels gasos de l’aparell (aproximadament té 300 grams i s’emeten 90 grams per compressor desmuntat). Per a l’extracció dels compressors dels aparells d’aire condicionat, si es realitza conforme a la llei, és probable que no emeta gasos a l’atmosfera (posseeixen bomba de buit i vàlvula per a extracció). Una màquina d’aire condicionat posseeix aproximadament 700 grams de gasos.

22 empreses investigades per tota Espanya

Totes les conductes descrites anteriorment són considerades potencialment perilloses per la composició de les emissions i abocaments (administrativament prohibits) i, a més, perquè tals agressions mediambientals han pogut ocasionar importants efectes nocius.

La Guàrdia Civil ha investigat 22 empreses situades a les províncies d’Alacant (6), València (4), Murcia (6), Almería (2), Màlaga (1), Albacete (1), Ciudad Real (1) i Mallorca (1), com presumptament responsables de delictes contra els recursos naturals i el medi ambient, per actes continus de contaminació amb provocació o realització directa o indirecta d’emissions o abocaments a l’atmosfera i al sòl, subsòl, prolongats en el temps, idonis per a originar un risc greu per al bé jurídic protegit, així com una inadequada gestió, control i/o vigilància de residus perillosos.

Quant a altres normatives, fora del Codi Penal, s’han comés infraccions a la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats, el Reial decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre Residus d’Aparells Elèctrics i Electrònics (RAEE´s), el Reial decret 115/2017, de 17 de febrer, regula la Comercialització i Manipulació de Gasos Fluorats, així com disposicions de rang superior com les Directives i Reglaments de la Unió Europea o inferior com a Normativa Autonòmica o Local.

Autoritats col·laboradores en la recerca

Les actuacions s’han realitzat en coordinació amb el Fiscal Delegat de Medi Ambient i Urbanisme a Alacant. L’estudi dels trasllats transfronterers de residus es troben dins del marc del protocol per al procediment operatiu de col·laboració entre la Direcció General de la Guàrdia Civil i el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.

Les mostres preses del contingut d’oli en compressors han estat remeses per a la seua anàlisi per part de l’Institut Nacional de Toxicologia i Ciències Forenses de Barcelona.

Prèvia sol·licitud, s’han elaborat informes pericials per part de la Unitat Tècnica de l’Oficina Central de Medi Ambient i per part de l’Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de València.

Igualment, s’ha comptat amb la col·laboració de la Duana d’Alacant i de la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica (Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental) de la Generalitat Valenciana.

Últimes notícies

Centenars de metges es manifesten a València per a exigir més personal i millors condicions laborals

Centenars de metges recorren el centre de València en la tercera jornada de vaga per a denunciar la precarietat, exigir més personal i canvis en les guàrdies i l'organització assistencial.

Educació manté oberta la negociació amb els sindicats docents i reclama avanços sense imposicions

La Conselleria d'Educació assegura que manté la porta oberta a continuar negociant amb els sindicats del professorat i demana un gest que permeta avançar sense imposicions en el conflicte.

Spring Festival 2026 reforça la seua aposta per a consolidar Alacant com a destí musical

El Spring Festival presenta la seua edició 2026 amb vint artistes, la gira de comiat de Love of Lesbian i un fort impacte turístic i econòmic previst per a Alacant.

Ajornada al 28 de maig la lectura de conclusions del juí a Juliol d’Espanya per agressió sexual

L'Audiència Provincial d'Alacant retarda al 28 de maig la lectura de les conclusions finals en el juí al metge i expresident Juliol d'Espanya, acusat d'agressió sexual i tracte degradant a dos pacients.

El promotor de les VPO de la Platja de Sant Joan nega vincles amb Pérez-Hickman i els seus fills

L'administrador únic de Fraorgi nega qualsevol relació amb María Pérez-Hickman i els seus fills en el cas de les VPO de la Platja de Sant Joan i detalla davant la jutgessa com es va formar la cooperativa i es van adjudicar les vivendes.

Juan Luis Gandia assumix el rectorat de la Universitat de València reivindicant humanisme, ciència i compromís cívic

Juan Luis Gandia pren possessió com a rector de la Universitat de València i marca com a eixos del seu mandat l'humanisme, la ciència i la responsabilitat cívica, defenent una universitat pública al servici de la societat.

Renfe eleva a sis els trens Euromed diaris per sentit entre Barcelona i València

Renfe incrementa de cinc a sis els trens Euromed diaris per sentit entre Barcelona i València, la qual cosa suposa 1.700 places més a la setmana i una reorganització dels servicis de llarga distància.

Tres mitjans aeris i diverses dotacions terrestres combaten un incendi forestal a Benimantell

Tres mitjans aeris i diverses dotacions terrestres treballen des de primera hora de la vesprada per a controlar un incendi declarat en una zona forestal de Benimantell, a la Marina Baixa.