10 detinguts per robar més d’un milió d’euros rebentant caixers

 

La Guàrdia Civil ha detingut a deu persones i investiga a altres quatre per cometre un total de 33 robatoris amb força en sucursals bancàries de diferents zones rurals d’Albacete, Alacant, Burgos, Càceres, Cadis, Ciudad Real, Còrdova, Conca, Granada, Guadalajara, Jaén, Madrid, Màlaga, Múrcia, Navarra, Segòvia, Sevilla, Terol, Toledo, Valladolid i Zamora; i fora de les nostres fronteres, a Alemanya i Portugal.

A l’organització desmantellada – que hauria aconseguit un botí d’1.298.000 euros– se li imputen 123 delictes: 33 robatoris amb força, falsificació de documents i de matrícules, i pertinença a organització criminal, entre altres.

L’operació Bis-Bas va començar després del robatori de 131.000 euros en un banc de Minaya (Albacete), en el qual els atracadors van substituir els bombins forts de les portes d’accés a la sucursal i van forçar el caixer i la caixa forta. Els investigadors van detectar des del primer robatori el caràcter violent i l’alt nivell d’especialització.

Els membres de l’organització desmantellada residien a les províncies d’Alacant, Madrid i Toledo, on passaven desapercebuts. No obstant això, periòdicament s’activaven i conformaven cèl·lules d’entre cinc i deu integrants, que es dedicaven a la comissió de robatoris amb força en sucursals bancàries, al llarg de tot el territori nacional.

 

Modus operandi

 

Una vegada a la porta de la sucursal triada, forçaven el bombí fort del pany de la porta, substituint-lo per un altre nou, eliminat qualsevol signe extern de forçament o violència. Seguidament accedien a l’interior, proveïts de passamuntanyes, guants i inhibidors de freqüència, anul·lant els sistemes d’alarma i la línia telefònica, i sostraient els equips d’enregistrament d’imatges.

A continuació, eixien ràpidament del local, deixant la porta tancada amb la seua nova clau il·legítima, romanent amagats en els voltants a l’espera de la imminent resposta policial.

Quan les patrulles en servei arribaven a comprovar l’alarma no aconseguien detectar gens anormal, en trobar la porta tancada i cap signe de violència, entenent-se com una falsa alarma. Era llavors quan, amb l’alarma inutilitzada i sense possibilitat que s’activara una altra vegada, els delinqüents forçaven la caixa forta amb tranquil·litat utilitzant sofisticats sistemes d’obertura per al trencament de gruixuts metalls.

 

Vehicles d’alta gamma i amb plaques “doblegades”

 

Els vehicles utilitzats en els robatoris eren del tipus tot terreny, d’alta gamma i gran cilindrada, sempre amb plaques de matrícula “doblegades”, on viatjaven els autors materials dels robatoris, al costat de les eines que utilitzaven per a això.

Els segons vehicles, anomenades “llançadora”, de gamma mitjana-alta, se situaven en punts estratègics, per a vigilar el perímetre de la sucursal bancària triada per a detectar qualsevol incidència que poguera fer avortar les seues il·lícites intencions.

Parades previngudes

 

Una vegada que els membres de l’organització intuïen que les forces i cossos de seguretat pogueren haver detectat qualsevol de les rutines del seu modus operandi, cessava l’activitat durant diverses setmanes, desfent-se dels vehicles que havien utilitzat fins al moment, tornant cadascun al seu domicili.

Durant els quatre registres, realitzats en diverses localitats malaguenyes, la Guàrdia Civil ha aconseguit recuperar 125.000 euros, procedents dels últims robatoris.

L’operació Bis-Bas ha comptat amb la col·laboració de la Guàrdia Nacional Republicana de Portugal, EUROPOL i EUROJUST. Set dels detinguts tenien ordres europees de detenció. A Portugal van arribar a cometre 12 atracaments, i a Alemanya van robar tres cotxes de gran cilindrada.

En l’operatiu policial van intervindre efectius de la Unitat Orgànica de Policia Judicial, de la Comandància de la Guàrdia Civil d’Albacete, que van comptar amb suport de la Unitat de Seguretat Ciutadana (USECIC), també d’Albacete, de la Unitat Central Operativa (UCO), de l’Agrupació Rural de Seguretat (GRS) de Sevilla, així com de components de Seguretat Ciutadana de la Guàrdia Civil de Marbella (Màlaga).

 

Últimes notícies

L’incendi forestal de Soneja queda estabilitzat amb 183 hectàrees afectades

Els 500 veïns desallotjats d’Azuébar no podran tornar encara a casa i els mitjans continuaran refrescant la zona durant la nit

Presó provisional per a l’home acusat del doble crim masclista de la Cañada del Fenollar

La jutgessa de la Secció de Violència sobre la Dona d’Alacant ha ordenat presó provisional i sense fiança per a l’home detingut per matar presumptament la seua dona i una de les seues filles i ferir-ne una altra a la Cañada del Fenollar.

Pradas demana identificar el tècnic que va fer l’informe previ al Cecopi per la DANA

La exconsellera Salomé Pradas ha sol·licitat al Jutjat de Catarroja que es determine qui és el tècnic que va redactar l’informe 3 abans del Cecopi i que declare com a testimoni en la causa penal per la DANA amb 230 morts.

Una nova tecnologia ajuda a reduir l’ansietat abans d’una operació a La Fe

L’ITI i l’IIS La Fe han desenvolupat MIXCARE, una solució que combina realitat mixta i sensors no invasius per a ajudar els pacients a controlar l’ansietat abans d’una operació i reduir, quan siga possible, la medicació ansiolítica.

La jutgessa rebutja el careo demanat per Argüeso amb l’alcaldessa de Torrent pel telèfon de la dana

La jutgessa que investiga la dana ha denegat el careo sol·licitat per Emilio Argüeso amb l’alcaldessa de Torrent, Amparo Folgado, sobre una telefonada clau la vesprada de la tragèdia, i ha confirmat la petició d’informació a Chiva i Utiel sobre els avisos d’Emergències.

El Valencia Basket manté preus dels abonos al Roig Arena i amplia el descompte del 10%

El Valencia Basket ha llançat la campanya d’abonos 2026-27 amb preus congelats en quasi totes les zones del Roig Arena i un descompte general del 10% que premia l’assistència de la passada temporada.

El Valencia Basket manté preus dels abonos al Roig Arena i amplia el descompte del 10%

El Valencia Basket ha llançat la campanya d’abonos 2026-27 amb preus congelats en quasi totes les zones del Roig Arena i un descompte general del 10% que es podrà mantindre en la temporada 2027-28 si es complixen determinats requisits d’assistència.

Els abonaments del Valencia Basket mantenen preus i afegixen un descompte del 10% al Roig Arena

El Valencia Basket ha llançat la nova campanya d'abonaments amb preus congelats en quasi totes les zones del Roig Arena i un descompte general del 10% com a premi a la fidelitat, a més de diversos descomptes acumulables per edat i col·lectius.