10 detinguts per robar més d’un milió d’euros rebentant caixers

 

La Guàrdia Civil ha detingut a deu persones i investiga a altres quatre per cometre un total de 33 robatoris amb força en sucursals bancàries de diferents zones rurals d’Albacete, Alacant, Burgos, Càceres, Cadis, Ciudad Real, Còrdova, Conca, Granada, Guadalajara, Jaén, Madrid, Màlaga, Múrcia, Navarra, Segòvia, Sevilla, Terol, Toledo, Valladolid i Zamora; i fora de les nostres fronteres, a Alemanya i Portugal.

A l’organització desmantellada – que hauria aconseguit un botí d’1.298.000 euros– se li imputen 123 delictes: 33 robatoris amb força, falsificació de documents i de matrícules, i pertinença a organització criminal, entre altres.

L’operació Bis-Bas va començar després del robatori de 131.000 euros en un banc de Minaya (Albacete), en el qual els atracadors van substituir els bombins forts de les portes d’accés a la sucursal i van forçar el caixer i la caixa forta. Els investigadors van detectar des del primer robatori el caràcter violent i l’alt nivell d’especialització.

Els membres de l’organització desmantellada residien a les províncies d’Alacant, Madrid i Toledo, on passaven desapercebuts. No obstant això, periòdicament s’activaven i conformaven cèl·lules d’entre cinc i deu integrants, que es dedicaven a la comissió de robatoris amb força en sucursals bancàries, al llarg de tot el territori nacional.

 

Modus operandi

 

Una vegada a la porta de la sucursal triada, forçaven el bombí fort del pany de la porta, substituint-lo per un altre nou, eliminat qualsevol signe extern de forçament o violència. Seguidament accedien a l’interior, proveïts de passamuntanyes, guants i inhibidors de freqüència, anul·lant els sistemes d’alarma i la línia telefònica, i sostraient els equips d’enregistrament d’imatges.

A continuació, eixien ràpidament del local, deixant la porta tancada amb la seua nova clau il·legítima, romanent amagats en els voltants a l’espera de la imminent resposta policial.

Quan les patrulles en servei arribaven a comprovar l’alarma no aconseguien detectar gens anormal, en trobar la porta tancada i cap signe de violència, entenent-se com una falsa alarma. Era llavors quan, amb l’alarma inutilitzada i sense possibilitat que s’activara una altra vegada, els delinqüents forçaven la caixa forta amb tranquil·litat utilitzant sofisticats sistemes d’obertura per al trencament de gruixuts metalls.

 

Vehicles d’alta gamma i amb plaques “doblegades”

 

Els vehicles utilitzats en els robatoris eren del tipus tot terreny, d’alta gamma i gran cilindrada, sempre amb plaques de matrícula “doblegades”, on viatjaven els autors materials dels robatoris, al costat de les eines que utilitzaven per a això.

Els segons vehicles, anomenades “llançadora”, de gamma mitjana-alta, se situaven en punts estratègics, per a vigilar el perímetre de la sucursal bancària triada per a detectar qualsevol incidència que poguera fer avortar les seues il·lícites intencions.

Parades previngudes

 

Una vegada que els membres de l’organització intuïen que les forces i cossos de seguretat pogueren haver detectat qualsevol de les rutines del seu modus operandi, cessava l’activitat durant diverses setmanes, desfent-se dels vehicles que havien utilitzat fins al moment, tornant cadascun al seu domicili.

Durant els quatre registres, realitzats en diverses localitats malaguenyes, la Guàrdia Civil ha aconseguit recuperar 125.000 euros, procedents dels últims robatoris.

L’operació Bis-Bas ha comptat amb la col·laboració de la Guàrdia Nacional Republicana de Portugal, EUROPOL i EUROJUST. Set dels detinguts tenien ordres europees de detenció. A Portugal van arribar a cometre 12 atracaments, i a Alemanya van robar tres cotxes de gran cilindrada.

En l’operatiu policial van intervindre efectius de la Unitat Orgànica de Policia Judicial, de la Comandància de la Guàrdia Civil d’Albacete, que van comptar amb suport de la Unitat de Seguretat Ciutadana (USECIC), també d’Albacete, de la Unitat Central Operativa (UCO), de l’Agrupació Rural de Seguretat (GRS) de Sevilla, així com de components de Seguretat Ciutadana de la Guàrdia Civil de Marbella (Màlaga).

 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Martina guia al Melilla a la final després d’un 2-3 maratonià davant La Llacuna

El CV Melilla va véncer 2-3 a Cisneros La Llacuna després de quasi tres hores, amb 25 punts de Federico Martina, i jugarà la final de la Copa del Rei davant Manacor.

Manacor tomba al campió Guaguas amb un 2-3 i es fica en la final de la Copa del Rei

El Conectabalear CV Manacor va eliminar al CV Guaguas, vigent campió i líder de la Superliga, amb un 2-3 a la Fonteta després de 2h45m i un desempat 13-15.

Els júnior de Reial Madrid i València seguixen a Abu Dhabi després de la cancel·lació del Next Generation

Eurolliga va cancel·lar de manera definitiva el Next Generation per la situació a Abu Dhabi. Els júnior de Reial Madrid i València seguixen allí a l'espera de reobrir l'espai aeri.

Alacant impulsa la reforestació de Mont Orgegia amb mil voluntaris i un milió de llavors

Mil voluntaris plantaran 500 arbres, 500 arbustos i més d'un milió de llavors el 21 de març en Mont Orgegia per a accelerar la restauració del bosc mediterrani. El pla inclou reg per degoteig, torns de participació i inscripció prèvia en alicanterenace.es.

L’Ajuntament de València lamenta la decisió de l’AVL sobre el topònim i parla d’oportunitat perduda

El consistori ha lamentat el rebuig de l'AVL al canvi proposat per a la titlla i ha criticat que l'informe no s'haja fet públic. Vox ha mostrat la seua repulsa.

La Diputació d’Alacant celebra el Dia d’Andalusia i ret homenatge a les víctimes de Adamuz

La Diputació d'Alacant ha commemorat el Dia d'Andalusia davant prop d'un miler d'assistents, amb homenatge a les víctimes de Adamuz i el reconeixement a Leonor Jiménez.

Cano destaca el paper estratègic de la gastronomia com a motor turístic en la Comunitat Valenciana

A Benissa, la consellera Marián Cano ha defés la gastronomia com a clau per a desestacionalitzar i generar economia local, amb suport al producte i talent de proximitat. La jornada 'Essència' ha reunit xefs, productors i públic entorn de proposades culinàries i culturals.

La Fe fa possible la maternitat d’una dona amb deficiència de CPT2 greu

L'Hospital La Fe coordina el naixement de la primera filla d'una dona amb deficiència de CPT2 en forma greu. És el segon cas registrat a Espanya amb afectació severa i demostra que, amb control estricte, l'embaràs és viable.