10 detinguts per robar més d’un milió d’euros rebentant caixers

 

La Guàrdia Civil ha detingut a deu persones i investiga a altres quatre per cometre un total de 33 robatoris amb força en sucursals bancàries de diferents zones rurals d’Albacete, Alacant, Burgos, Càceres, Cadis, Ciudad Real, Còrdova, Conca, Granada, Guadalajara, Jaén, Madrid, Màlaga, Múrcia, Navarra, Segòvia, Sevilla, Terol, Toledo, Valladolid i Zamora; i fora de les nostres fronteres, a Alemanya i Portugal.

A l’organització desmantellada – que hauria aconseguit un botí d’1.298.000 euros– se li imputen 123 delictes: 33 robatoris amb força, falsificació de documents i de matrícules, i pertinença a organització criminal, entre altres.

L’operació Bis-Bas va començar després del robatori de 131.000 euros en un banc de Minaya (Albacete), en el qual els atracadors van substituir els bombins forts de les portes d’accés a la sucursal i van forçar el caixer i la caixa forta. Els investigadors van detectar des del primer robatori el caràcter violent i l’alt nivell d’especialització.

Els membres de l’organització desmantellada residien a les províncies d’Alacant, Madrid i Toledo, on passaven desapercebuts. No obstant això, periòdicament s’activaven i conformaven cèl·lules d’entre cinc i deu integrants, que es dedicaven a la comissió de robatoris amb força en sucursals bancàries, al llarg de tot el territori nacional.

 

Modus operandi

 

Una vegada a la porta de la sucursal triada, forçaven el bombí fort del pany de la porta, substituint-lo per un altre nou, eliminat qualsevol signe extern de forçament o violència. Seguidament accedien a l’interior, proveïts de passamuntanyes, guants i inhibidors de freqüència, anul·lant els sistemes d’alarma i la línia telefònica, i sostraient els equips d’enregistrament d’imatges.

A continuació, eixien ràpidament del local, deixant la porta tancada amb la seua nova clau il·legítima, romanent amagats en els voltants a l’espera de la imminent resposta policial.

Quan les patrulles en servei arribaven a comprovar l’alarma no aconseguien detectar gens anormal, en trobar la porta tancada i cap signe de violència, entenent-se com una falsa alarma. Era llavors quan, amb l’alarma inutilitzada i sense possibilitat que s’activara una altra vegada, els delinqüents forçaven la caixa forta amb tranquil·litat utilitzant sofisticats sistemes d’obertura per al trencament de gruixuts metalls.

 

Vehicles d’alta gamma i amb plaques “doblegades”

 

Els vehicles utilitzats en els robatoris eren del tipus tot terreny, d’alta gamma i gran cilindrada, sempre amb plaques de matrícula “doblegades”, on viatjaven els autors materials dels robatoris, al costat de les eines que utilitzaven per a això.

Els segons vehicles, anomenades “llançadora”, de gamma mitjana-alta, se situaven en punts estratègics, per a vigilar el perímetre de la sucursal bancària triada per a detectar qualsevol incidència que poguera fer avortar les seues il·lícites intencions.

Parades previngudes

 

Una vegada que els membres de l’organització intuïen que les forces i cossos de seguretat pogueren haver detectat qualsevol de les rutines del seu modus operandi, cessava l’activitat durant diverses setmanes, desfent-se dels vehicles que havien utilitzat fins al moment, tornant cadascun al seu domicili.

Durant els quatre registres, realitzats en diverses localitats malaguenyes, la Guàrdia Civil ha aconseguit recuperar 125.000 euros, procedents dels últims robatoris.

L’operació Bis-Bas ha comptat amb la col·laboració de la Guàrdia Nacional Republicana de Portugal, EUROPOL i EUROJUST. Set dels detinguts tenien ordres europees de detenció. A Portugal van arribar a cometre 12 atracaments, i a Alemanya van robar tres cotxes de gran cilindrada.

En l’operatiu policial van intervindre efectius de la Unitat Orgànica de Policia Judicial, de la Comandància de la Guàrdia Civil d’Albacete, que van comptar amb suport de la Unitat de Seguretat Ciutadana (USECIC), també d’Albacete, de la Unitat Central Operativa (UCO), de l’Agrupació Rural de Seguretat (GRS) de Sevilla, així com de components de Seguretat Ciutadana de la Guàrdia Civil de Marbella (Màlaga).

 

Últimes notícies

El Valencia Basket incorpora Mouhamadou Gueye per reforçar el joc interior

El Valencia Basket ha tancat el fitxatge de l’ala-pivot Mouhamadou Gueye, nord-americà amb passaport senegalés, per una temporada, en el seu primer pas pel bàsquet europeu.

Reventons càlids amb ratxes de més de 90 km/h sacsegen el sud d’Alacant

Diverses zones del sud de la província d’Alacant han patit esta vesprada reventons càlids amb ratxes de vent molt fortes i una pujada sobtada de temperatures, en una jornada amb avís roig per calor extrema.

María Collados i Nayra Luque, noves Reines de les Festes de Castelló en 2027

María Collados Marzá ha sigut designada Reina de les Festes de Castelló de 2027 i la xiqueta Nayra Luque Beltrán serà la Reina Infantil, després de la telefonada de l'alcaldessa Begoña Carrasco.

Hisienda insta el PP a no frenar la quita del deute que afavorix sobretot les seues autonomies

El ministre d’Hisenda, Arcadi España, ha demanat al PP en el Congrés que no bloquege la llei que permet condonar més de 83.000 milions del deute autonòmic, una mesura que beneficia sobretot comunitats governades pels populars com Andalusia, la Comunitat Valenciana i Múrcia.

Bicorp encapçala la tercera onada de calor amb quasi 44 graus

La tercera onada de calor de l’estiu ha deixat fins a 43,9 graus a Bicorp i més de 40 graus en nombroses localitats de l’interior de València i Alacant.

L’alacantina Awa Fam brilla amb el seu primer doble-doble a la WNBA

La pívot de Santa Pola Awa Fam ha signat el seu primer doble-doble en la WNBA amb 10 punts i 10 rebots, tot i la derrota de Seattle Storm davant Minnesota Lynx.

Les eurodiputades del PSPV porten a Europa la ‘prioritat nacional’ dels pressupostos valencians

Les eurodiputades socialistes Leire Pajín i Sandra Gómez han preguntat a la Comissió Europea si la ‘prioritat nacional’ i l’“arrelament” dels pressupostos de la Generalitat vulneren el dret de la UE.

Leyre Monente, heroïna de l’ascens del València CF Femení, es retira als 26 anys

La migcampista riojana Leyre Monente posa punt final a la seua carrera als 26 anys després de culminar l’ascens del València CF Femení a la Liga F amb un gol històric al minut 99.