10 detinguts per robar més d’un milió d’euros rebentant caixers

 

La Guàrdia Civil ha detingut a deu persones i investiga a altres quatre per cometre un total de 33 robatoris amb força en sucursals bancàries de diferents zones rurals d’Albacete, Alacant, Burgos, Càceres, Cadis, Ciudad Real, Còrdova, Conca, Granada, Guadalajara, Jaén, Madrid, Màlaga, Múrcia, Navarra, Segòvia, Sevilla, Terol, Toledo, Valladolid i Zamora; i fora de les nostres fronteres, a Alemanya i Portugal.

A l’organització desmantellada – que hauria aconseguit un botí d’1.298.000 euros– se li imputen 123 delictes: 33 robatoris amb força, falsificació de documents i de matrícules, i pertinença a organització criminal, entre altres.

L’operació Bis-Bas va començar després del robatori de 131.000 euros en un banc de Minaya (Albacete), en el qual els atracadors van substituir els bombins forts de les portes d’accés a la sucursal i van forçar el caixer i la caixa forta. Els investigadors van detectar des del primer robatori el caràcter violent i l’alt nivell d’especialització.

Els membres de l’organització desmantellada residien a les províncies d’Alacant, Madrid i Toledo, on passaven desapercebuts. No obstant això, periòdicament s’activaven i conformaven cèl·lules d’entre cinc i deu integrants, que es dedicaven a la comissió de robatoris amb força en sucursals bancàries, al llarg de tot el territori nacional.

 

Modus operandi

 

Una vegada a la porta de la sucursal triada, forçaven el bombí fort del pany de la porta, substituint-lo per un altre nou, eliminat qualsevol signe extern de forçament o violència. Seguidament accedien a l’interior, proveïts de passamuntanyes, guants i inhibidors de freqüència, anul·lant els sistemes d’alarma i la línia telefònica, i sostraient els equips d’enregistrament d’imatges.

A continuació, eixien ràpidament del local, deixant la porta tancada amb la seua nova clau il·legítima, romanent amagats en els voltants a l’espera de la imminent resposta policial.

Quan les patrulles en servei arribaven a comprovar l’alarma no aconseguien detectar gens anormal, en trobar la porta tancada i cap signe de violència, entenent-se com una falsa alarma. Era llavors quan, amb l’alarma inutilitzada i sense possibilitat que s’activara una altra vegada, els delinqüents forçaven la caixa forta amb tranquil·litat utilitzant sofisticats sistemes d’obertura per al trencament de gruixuts metalls.

 

Vehicles d’alta gamma i amb plaques “doblegades”

 

Els vehicles utilitzats en els robatoris eren del tipus tot terreny, d’alta gamma i gran cilindrada, sempre amb plaques de matrícula “doblegades”, on viatjaven els autors materials dels robatoris, al costat de les eines que utilitzaven per a això.

Els segons vehicles, anomenades “llançadora”, de gamma mitjana-alta, se situaven en punts estratègics, per a vigilar el perímetre de la sucursal bancària triada per a detectar qualsevol incidència que poguera fer avortar les seues il·lícites intencions.

Parades previngudes

 

Una vegada que els membres de l’organització intuïen que les forces i cossos de seguretat pogueren haver detectat qualsevol de les rutines del seu modus operandi, cessava l’activitat durant diverses setmanes, desfent-se dels vehicles que havien utilitzat fins al moment, tornant cadascun al seu domicili.

Durant els quatre registres, realitzats en diverses localitats malaguenyes, la Guàrdia Civil ha aconseguit recuperar 125.000 euros, procedents dels últims robatoris.

L’operació Bis-Bas ha comptat amb la col·laboració de la Guàrdia Nacional Republicana de Portugal, EUROPOL i EUROJUST. Set dels detinguts tenien ordres europees de detenció. A Portugal van arribar a cometre 12 atracaments, i a Alemanya van robar tres cotxes de gran cilindrada.

En l’operatiu policial van intervindre efectius de la Unitat Orgànica de Policia Judicial, de la Comandància de la Guàrdia Civil d’Albacete, que van comptar amb suport de la Unitat de Seguretat Ciutadana (USECIC), també d’Albacete, de la Unitat Central Operativa (UCO), de l’Agrupació Rural de Seguretat (GRS) de Sevilla, així com de components de Seguretat Ciutadana de la Guàrdia Civil de Marbella (Màlaga).

 

Últimes notícies

Jean Montero, elegit MVP de la final de la Lliga Endesa guanyada pel València Basket

El dominicà Jean Montero ha sigut designat MVP de la final de la Lliga Endesa després del triomf del València Basket davant el Barça al Palau Blaugrana, tancant la sèrie en el quart partit.

Valencia Basket conquereix la Lliga Endesa amb una pallissa històrica al Barça

El Valencia Basket s'ha proclamat campió de la Lliga Endesa per segona vegada després de guanyar el Barça per 84-108 en el quart partit de la final al Palau Blaugrana, amb una actuació decisiva de Kameron Taylor i Jean Montero.

La calor ofegant dispara fins als 38,2 graus les màximes a Anna i generalitza els més de 30 a la Comunitat

Les temperatures han superat els 30 graus en pràcticament tots els municipis de la Comunitat Valenciana i han arribat als 38,2 graus a Anna, en una jornada de calor extrema que ha deixat també tres morts atribuïbles a l’onada de calor.

L’incendi de vegetació de Torrent queda estabilitzat i ja sense mitjans aeris

L’incendi de vegetació declarat a la zona de Cumbres de Calicanto, a Torrent, ha quedat estabilitzat i els set mitjans aeris mobilitzats s’han retirat després de l’activació del nivell 1 del PEIF.

Sis mitjans aeris lluiten contra un incendi de vegetació a Torrent

Sis mitjans aeris i diversos efectius terrestres treballen en l’extincio d’un incendi de vegetacio declarat a Torrent, que ha obligat a activar la situacio 1 del Pla Especial front al Risc d’Incendis Forestals.

Panyols blancs a la plaça dels Estels per a la mascletà d’Alto Palancia que tanca les Fogueres

Pirotècnia Alto Palancia, de Castelló, ha tancat el concurs de mascletaes de les Fogueres de Sant Joan d’Alacant amb un espectacle de més de sis minuts i 150 quilos de pólvora que ha fet onejar panyols blancs a la plaça dels Estels.

Cau un lladre de vehicles i el seu còmplice després d’una onada de robatoris a Cabo de Palos i El Algar

La Guàrdia Civil ha detingut el presumpte autor d’una dotzena de robatoris vinculats a vehicles en zones del Mar Menor i investiga el seu principal col·laborador. Els robatoris, comesos sobretot a Cabo de Palos i El Algar, inclouen sostracció de vehicles, diners en efectiu i loteria.

Nou morts pel calor extrem en la Comunitat Valenciana, cinc d’elles a la província de València

La Comunitat Valenciana ha registrat nou morts atribuïdes a l’onada de calor des del 30 de maig, cinc d’elles a la província de València i totes en persones majors de 65 anys.