Mor Rafael Ninyoles, pare de la sociolingüística valenciana

Rafael-Lluís Ninyoles rep la Medalla d'Honor de l'AVL

Rafael-Lluís Ninyoles rep la Medalla d’Honor de l’AVL de mans de Ramon Ferrer | AVL

 

El sociòleg Rafael-Lluís Ninyoles (Ciutat de València, 1943), un dels introductors dels estudis sociolingüístics a nivell valencià, responsable durant molts anys del Servici d’Investigació i Estudis de la Generalitat Valenciana i considerat «referent indiscutible» en la reflexió sobre l’ús del valencià, ha mort. Tal com informa ‘Levante’, la incineració serà en el Crematori General de València, demà dissabte a les 12.00 hores del migdia.

 

El Consell Valencià de Cultura ha mostrat les seues condolences per la pèrdua de l’estudiós i ha animat als ciutadans que «s’acosten a la lectura de la seua obra, perquè és una de les millors reflexions sobre alguns dels problemes actuals dels valencians».

 

A Ninyoles, que també va ser professor de les universitats de València i Alacant, se li deu «bona part la popularització entre els valencians dels termes de bilingüisme, diglòssia i conflicte lingüístic, a partir de les seues obres ‘Conflicte lingüístic valencià’ (1969), ‘Idioma i prejudici’ (1971), ‘Idioma y poder social’ (1972) i ‘Estructura social y política lingüística’ (1975)». Igualment, va impulsar una reflexió sociològica més àmplia sobre la situació valenciana en llibres posteriors com, per exemple, en ‘El País Valencià a l’eix mediterrani’ o ‘Sociologia de la ciutat de València’ (1996).

 

Pare de la sociolingüística valenciana

Fa només un any, l’Acadèmia Valenciana de la Llengua el va distingir amb la Medalla d’Honor i el va definir com un «referent indiscutible en la reflexió sobre l’ús del valencià i la política lingüística». Els membres de l’ens normatiu del valencià han guardat este matí un respectuós minut de silenci a l’inici de la sessió plenària en memòria del sociòleg.

 

Igualment, han lamentat la mort de l’especialista, responsables d’organisme i institucions, com el president Ximo Puig, que ha posat en valor «el seu compromís en la recuperació i l’ús social de la nostra llengua» i el director general de Política Lingüística de la Generalitat Valenciana, Rubén Trenzano, qui ha penjat un missatge en les xarxes a on subratlla que Rafael Ninyoles va ser «una figura cabdal de la sociolingüística amb el ferm compromís de recuperar i protegir la nostra llengua».

 

 

 

Per la seua part, el director de la Institució Alfons el Magnànim, Vicent Flor, ha agraït en el seu compte de Twitter  «l’estimable contribució al coneiximent de la societat valenciana» que va fer Ninyoles. A més, el conseller d’Educació ha destacat a Ninyoles com a «pare de la sociolingüística valenciana i un referent en l’àmbit internacional».

 

 

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Avís groc per fortes pluges, tronades i granís a l’interior nord de Castelló este dimecres

Aemet ha activat per a la vesprada d’este dimecres l’avís groc a l’interior nord de Castelló per fortes pluges, tronades, granís i ratxes molt fortes de vent. L’episodi, amb una probabilitat entre el 40 % i el 70 %, s’estendrà entre les 16.00 i les 22.00 hores.

Troben el cadàver d’una dona a Llaurí prop del riu Xúquer

La Guàrdia Civil ha localitzat este dimarts el cos sense vida d’una dona a Llaurí, prop del riu Xúquer, i ha obert una investigació. Els agents analitzen si es tracta d’una jove desapareguda a Sueca el 30 de juliol.

Detinguda a Ontinyent per ferir amb un ganivet el seu excompany

Una dona de 26 anys ha sigut detinguda a Ontinyent després de ferir presumptament amb un ganivet de 17 centímetres el seu excompany, que presentava una ferida sagnant al braç esquerre. Un agent fora de servici va donar l’avís en vore l’home ferit a la zona dels carrers L’Ereta i Martínez Valls.

Controlat l’incendi de la Vall d’Uixó després de calcinar 9.568 hectàrees

L’incendi declarat el 25 de juliol a la Vall d’Uixó ha quedat controlat després de cremar 9.568 hectàrees i diversos municipis de Castelló.

Ontinyent encapçala la nova pujada de temperatures amb 40,6 graus

La calor s’ha intensificat este dimarts a la Comunitat Valenciana, amb 40,6 graus a Ontinyent i valors pròxims als 40 en diverses localitats de València i Alacant.

L’economia valenciana se situa entre les que més creixen amb un 2,9 % del PIB

L’economia de la Comunitat Valenciana ha crescut un 2,9 % interanual en el segon trimestre de 2026, per damunt de la mitjana espanyola i només per darrere d’Illes Balears. El PIB valencià també ha avançat un 0,8 % respecte al trimestre anterior.

Unai Elgezabal posa fi a la seua etapa al Llevant amb la rescissió del contracte

El central basc Unai Elgezabal i el Llevant han acordat rescindir el contracte, que acabava en juny de 2027, després de dos temporades al club i 54 partits oficials.

El Consell es planteja comprar els pisos de Les Naus per frenar l’especulació a Alacant

El Consell estudia adquirir les vivendes de Les Naus, a Alacant, com a única opció que considera viable per evitar operacions especulatives, mentres defensa l’impuls del Pla Vive amb 6.000 pisos públics en tres anys.
FILMOTECA D'ESTIU