Mor Rafael Ninyoles, pare de la sociolingüística valenciana

Rafael-Lluís Ninyoles rep la Medalla d'Honor de l'AVL

Rafael-Lluís Ninyoles rep la Medalla d’Honor de l’AVL de mans de Ramon Ferrer | AVL

 

El sociòleg Rafael-Lluís Ninyoles (Ciutat de València, 1943), un dels introductors dels estudis sociolingüístics a nivell valencià, responsable durant molts anys del Servici d’Investigació i Estudis de la Generalitat Valenciana i considerat «referent indiscutible» en la reflexió sobre l’ús del valencià, ha mort. Tal com informa ‘Levante’, la incineració serà en el Crematori General de València, demà dissabte a les 12.00 hores del migdia.

 

El Consell Valencià de Cultura ha mostrat les seues condolences per la pèrdua de l’estudiós i ha animat als ciutadans que «s’acosten a la lectura de la seua obra, perquè és una de les millors reflexions sobre alguns dels problemes actuals dels valencians».

 

A Ninyoles, que també va ser professor de les universitats de València i Alacant, se li deu «bona part la popularització entre els valencians dels termes de bilingüisme, diglòssia i conflicte lingüístic, a partir de les seues obres ‘Conflicte lingüístic valencià’ (1969), ‘Idioma i prejudici’ (1971), ‘Idioma y poder social’ (1972) i ‘Estructura social y política lingüística’ (1975)». Igualment, va impulsar una reflexió sociològica més àmplia sobre la situació valenciana en llibres posteriors com, per exemple, en ‘El País Valencià a l’eix mediterrani’ o ‘Sociologia de la ciutat de València’ (1996).

 

Pare de la sociolingüística valenciana

Fa només un any, l’Acadèmia Valenciana de la Llengua el va distingir amb la Medalla d’Honor i el va definir com un «referent indiscutible en la reflexió sobre l’ús del valencià i la política lingüística». Els membres de l’ens normatiu del valencià han guardat este matí un respectuós minut de silenci a l’inici de la sessió plenària en memòria del sociòleg.

 

Igualment, han lamentat la mort de l’especialista, responsables d’organisme i institucions, com el president Ximo Puig, que ha posat en valor «el seu compromís en la recuperació i l’ús social de la nostra llengua» i el director general de Política Lingüística de la Generalitat Valenciana, Rubén Trenzano, qui ha penjat un missatge en les xarxes a on subratlla que Rafael Ninyoles va ser «una figura cabdal de la sociolingüística amb el ferm compromís de recuperar i protegir la nostra llengua».

 

 

 

Per la seua part, el director de la Institució Alfons el Magnànim, Vicent Flor, ha agraït en el seu compte de Twitter  «l’estimable contribució al coneiximent de la societat valenciana» que va fer Ninyoles. A més, el conseller d’Educació ha destacat a Ninyoles com a «pare de la sociolingüística valenciana i un referent en l’àmbit internacional».

 

 

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Castelló reforça la seguretat a les platges amb un dron de socorrisme este estiu

Castelló ha activat des de l’1 de juliol un dron de socorrisme per a reforçar la vigilància i accelerar la resposta davant emergències en les platges durant els mesos de màxima afluència.

Mónica Oltra planteja un espai comú neutre a València per a una candidatura que “salve el poble”

Mónica Oltra, que serà ratificada dissabte com a candidata a l’alcaldia de València per a 2027, ha defensat crear un espai comú neutre sobre la base de Compromís per a articular una candidatura ampla que priorise la vida humana i l’accés a una vivenda digna i assequible.

El Sindicat d’Estudiants denuncia que l’edil de Vox Juanma Badenas ha irromput en la seua seu a València

El Sindicat d’Estudiants ha denunciat que el regidor de Vox a València Juanma Badenas ha entrat il·legalment al seu local cedit per l’Ajuntament, ha trencat el pany i ha registrat les instal·lacions. L’organització parla de violació de drets fonamentals i anuncia accions legals i mobilitzacions.

Comença la neteja dels baixos incendiats a València després de desallotjar 90 veïns

L’Ajuntament de València ha reallotjat esta nit una norantena de persones desallotjades per un incendi als baixos d’un edifici del carrer Picayo, mentre este dissabte han començat els treballs de neteja i reparació.

Nit tòrrida a Sagunt amb una mínima de 24,6 graus i pujades generalitzades

La passada matinada s’han registrat novament nits tòrrides a la Comunitat Valenciana, amb Sagunt al capdavant amb 24,6 graus de mínima i avisos per calor extrema a l’interior de la província de València.

Temperatures màximes altes este primer dissabte de juliol a l’interior i prelitoral de València

L’interior i el prelitoral de la província de València afronten este primer dissabte de juliol amb cels poc nuvolosos i temperatures màximes elevades, segons Aemet, i vent fluix de component este i sud-est.

L’incendi de vegetació de Peníscola queda estabilitzat i els bombers continuen treballant a terra

L’incendi declarat divendres a la vesprada en una zona d’interfície de Peníscola ha quedat estabilitzat de matinada, però els mitjans terrestres continuen treballant en les tasques d’extinció.

Mor atropellat a l’A-70 a Alacant per un conductor begut i drogat en plena operació eixida

Una persona ha mort aquest divendres atropellada a l’A-70, a l’altura de Villafranqueza (Alacant), després d’una col·lisió per abast. El conductor que l’ha atropellat ha donat positiu en alcohol i drogues i s’enfronta a delictes greus contra la seguretat viària.