14.9 C
València
Diumenge, 8 febrer, 2026

Mor Rafael Ninyoles, pare de la sociolingüística valenciana

Rafael-Lluís Ninyoles rep la Medalla d'Honor de l'AVL

Rafael-Lluís Ninyoles rep la Medalla d’Honor de l’AVL de mans de Ramon Ferrer | AVL

 

El sociòleg Rafael-Lluís Ninyoles (Ciutat de València, 1943), un dels introductors dels estudis sociolingüístics a nivell valencià, responsable durant molts anys del Servici d’Investigació i Estudis de la Generalitat Valenciana i considerat «referent indiscutible» en la reflexió sobre l’ús del valencià, ha mort. Tal com informa ‘Levante’, la incineració serà en el Crematori General de València, demà dissabte a les 12.00 hores del migdia.

 

El Consell Valencià de Cultura ha mostrat les seues condolences per la pèrdua de l’estudiós i ha animat als ciutadans que «s’acosten a la lectura de la seua obra, perquè és una de les millors reflexions sobre alguns dels problemes actuals dels valencians».

 

A Ninyoles, que també va ser professor de les universitats de València i Alacant, se li deu «bona part la popularització entre els valencians dels termes de bilingüisme, diglòssia i conflicte lingüístic, a partir de les seues obres ‘Conflicte lingüístic valencià’ (1969), ‘Idioma i prejudici’ (1971), ‘Idioma y poder social’ (1972) i ‘Estructura social y política lingüística’ (1975)». Igualment, va impulsar una reflexió sociològica més àmplia sobre la situació valenciana en llibres posteriors com, per exemple, en ‘El País Valencià a l’eix mediterrani’ o ‘Sociologia de la ciutat de València’ (1996).

 

Pare de la sociolingüística valenciana

Fa només un any, l’Acadèmia Valenciana de la Llengua el va distingir amb la Medalla d’Honor i el va definir com un «referent indiscutible en la reflexió sobre l’ús del valencià i la política lingüística». Els membres de l’ens normatiu del valencià han guardat este matí un respectuós minut de silenci a l’inici de la sessió plenària en memòria del sociòleg.

 

Igualment, han lamentat la mort de l’especialista, responsables d’organisme i institucions, com el president Ximo Puig, que ha posat en valor «el seu compromís en la recuperació i l’ús social de la nostra llengua» i el director general de Política Lingüística de la Generalitat Valenciana, Rubén Trenzano, qui ha penjat un missatge en les xarxes a on subratlla que Rafael Ninyoles va ser «una figura cabdal de la sociolingüística amb el ferm compromís de recuperar i protegir la nostra llengua».

 

 

 

Per la seua part, el director de la Institució Alfons el Magnànim, Vicent Flor, ha agraït en el seu compte de Twitter  «l’estimable contribució al coneiximent de la societat valenciana» que va fer Ninyoles. A més, el conseller d’Educació ha destacat a Ninyoles com a «pare de la sociolingüística valenciana i un referent en l’àmbit internacional».

 

 

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Vila-real i Espanyol se citen per a trencar les seues ratxes i assegurar Europa

Vila-real i Espanyol tanquen la jornada 23 en La Ceràmica amb la necessitat de tornar a guanyar. Els separen huit punts i els dos es juguen les seues places europees.

Espanya cau 2-3 davant Països Baixos: Telgenkamp decidix al final

Espanya va remuntar del 0-2 al 2-2, però un gol de Duco Telgenkamp en el 58 va donar la victòria a Països Baixos en la quarta jornada de la Pro League a València. És la tercera derrota seguida malgrat l'empenyiment després del descans i el bon paper de Revilla.

Marcelino alerta: l’Espanyol és un rival competitiu capaç de sorprendre a qualsevol

Marcelino va valorar a l'Espanyol com un rival directe, competitiu i difícil malgrat la seua mala ratxa. Va reclamar màxim nivell en La Ceràmica per a obrir bretxa en la taula.

Bombers revisen les façanes de la plaça de l’Ajuntament per a les mascletaes

El Servici de Bombers de València ha iniciat la inspecció dels 29 edificis que envolten la plaça de l'Ajuntament per a previndre despreniments durant les mascletaes. Els treballs es prolongaran fins al 22 de febrer i permetran esmenar xicotets desperfectes abans de l'inici de les Falles l'1 de març.

La Policia Nacional deté a un pres escapolit de l’Hospital General de València

La Policia Nacional ha detingut a un intern que s'havia escapolit mitja hora abans de l'Hospital General de València, on havia sigut portat des de Picassent. Va ser localitzat en l'Estació del Nord després d'un dispositiu activat amb avís de la Guàrdia Civil.

La Fe realitza el primer trasplantament renal robòtic de donant viu en la Comunitat Valenciana

La Fe ha realitzat el primer trasplantament renal de donant viu amb el sistema Da Vinci en la Comunitat Valenciana. La pacient, de 37 anys, es va recuperar amb rapidesa i la donant, la seua mare, va rebre l'alta en dia i mig.

Sense sequeres, moment de planificar l’aigua a Espanya, segons un expert

Les últimes borrasques han assegurat recursos per a almenys un any i, en algunes regions, per a dos. Jorge Olcina ha demanat aprofitar esta finestra per a acordar una política estatal de l'aigua.

Tres detinguts per traficar amb drogues des d’un pis de Benidorm i repartir-les en la zona anglesa

La Policia Nacional ha detingut a Benidorm a dos hòmens i una dona per vendre marihuana i cocaïna des de la seua vivenda. Distribuïen en la zona anglesa i usaven un patinet elèctric.