Mor Rafael Ninyoles, pare de la sociolingüística valenciana

Rafael-Lluís Ninyoles rep la Medalla d'Honor de l'AVL

Rafael-Lluís Ninyoles rep la Medalla d’Honor de l’AVL de mans de Ramon Ferrer | AVL

 

El sociòleg Rafael-Lluís Ninyoles (Ciutat de València, 1943), un dels introductors dels estudis sociolingüístics a nivell valencià, responsable durant molts anys del Servici d’Investigació i Estudis de la Generalitat Valenciana i considerat «referent indiscutible» en la reflexió sobre l’ús del valencià, ha mort. Tal com informa ‘Levante’, la incineració serà en el Crematori General de València, demà dissabte a les 12.00 hores del migdia.

 

El Consell Valencià de Cultura ha mostrat les seues condolences per la pèrdua de l’estudiós i ha animat als ciutadans que «s’acosten a la lectura de la seua obra, perquè és una de les millors reflexions sobre alguns dels problemes actuals dels valencians».

 

A Ninyoles, que també va ser professor de les universitats de València i Alacant, se li deu «bona part la popularització entre els valencians dels termes de bilingüisme, diglòssia i conflicte lingüístic, a partir de les seues obres ‘Conflicte lingüístic valencià’ (1969), ‘Idioma i prejudici’ (1971), ‘Idioma y poder social’ (1972) i ‘Estructura social y política lingüística’ (1975)». Igualment, va impulsar una reflexió sociològica més àmplia sobre la situació valenciana en llibres posteriors com, per exemple, en ‘El País Valencià a l’eix mediterrani’ o ‘Sociologia de la ciutat de València’ (1996).

 

Pare de la sociolingüística valenciana

Fa només un any, l’Acadèmia Valenciana de la Llengua el va distingir amb la Medalla d’Honor i el va definir com un «referent indiscutible en la reflexió sobre l’ús del valencià i la política lingüística». Els membres de l’ens normatiu del valencià han guardat este matí un respectuós minut de silenci a l’inici de la sessió plenària en memòria del sociòleg.

 

Igualment, han lamentat la mort de l’especialista, responsables d’organisme i institucions, com el president Ximo Puig, que ha posat en valor «el seu compromís en la recuperació i l’ús social de la nostra llengua» i el director general de Política Lingüística de la Generalitat Valenciana, Rubén Trenzano, qui ha penjat un missatge en les xarxes a on subratlla que Rafael Ninyoles va ser «una figura cabdal de la sociolingüística amb el ferm compromís de recuperar i protegir la nostra llengua».

 

 

 

Per la seua part, el director de la Institució Alfons el Magnànim, Vicent Flor, ha agraït en el seu compte de Twitter  «l’estimable contribució al coneiximent de la societat valenciana» que va fer Ninyoles. A més, el conseller d’Educació ha destacat a Ninyoles com a «pare de la sociolingüística valenciana i un referent en l’àmbit internacional».

 

 

 

També pots llegir…

Últimes notícies

El Villarreal posa a prova la seua nova etapa en un amistós exigent a Eindhoven

El Villarreal visita este dissabte el PSV Eindhoven en el seu segon amistós de pretemporada, amb moltes baixes però amb la vista posada en la millora física i tàctica. Diversos jóvens del planter, com Macià, busquen guanyar-se minuts davant un rival d’alt nivell.

Un tauró gris de l’Oceanogràfic portarà el nom de Ferran Torres

L’Oceanogràfic de València ha posat el nom de Ferran Torres a un tauró gris com a reconeixement al seu compromís amb la conservació marina i la sensibilització sobre la protecció d’estes espècies amenaçades.

Morant nega haver comparat Feijóo amb Hitler i defensa que parlava de polítiques racistes

Diana Morant assegura que no ha comparat Alberto Núñez Feijóo amb Hitler, sinó que ha reflexionat sobre el paral·lelisme entre les polítiques nazis i la 'prioritat nacional' aprovada a la Comunitat Valenciana.

Aemet activa avís groc al litoral per temperatures de fins a 38 graus este dissabte

Aemet ha activat per a este dissabte a la vesprada l’avís groc per calor al litoral de la Comunitat Valenciana, on s’esperen màximes de fins a 38 graus.

Ana Barceló renuncia a repetir com a candidata a l’alcaldia d’Alacant en 2027

Ana Barceló, portaveu del PSPV-PSOE a l’Ajuntament d’Alacant i exconsellera de Sanitat, ha anunciat que no tornarà a ser candidata a l’alcaldia en 2027. Continuarà com a portaveu fins als pròxims comicis municipals, una decisió que qualifica de personal i que va traslladar al partit en 2025.

València encadena 12 nits tòrrides seguides amb 27,5 graus de mínima

València ha encadenat 12 nits tòrrides consecutives amb una mínima de 27,5 graus i bat rècord al seu aeroport, mentre altres punts de la Comunitat Valenciana també pateixen mínimes sofocants.

El Castelló busca mesurar forces davant el València en un clàssic d’estiu a Paterna

El CD Castelló visita este dissabte la ciutat esportiva de Paterna per enfrontar-se al València CF en el segon amistós de la pretemporada, marcat per la greu lesió del central Fabrizio Brignani i el possible debut de diversos reforços albinegres.

Els hotels valencians superen els 3,2 milions de pernoctacions en juny i augmenten la facturació

Els hotels de la Comunitat Valenciana han sumat 3.247.155 pernoctacions en juny, amb una estada mitjana de 3,25 nits i un augment de la facturació del 3,4 %.