Mor Rafael Ninyoles, pare de la sociolingüística valenciana

Rafael-Lluís Ninyoles rep la Medalla d'Honor de l'AVL

Rafael-Lluís Ninyoles rep la Medalla d’Honor de l’AVL de mans de Ramon Ferrer | AVL

 

El sociòleg Rafael-Lluís Ninyoles (Ciutat de València, 1943), un dels introductors dels estudis sociolingüístics a nivell valencià, responsable durant molts anys del Servici d’Investigació i Estudis de la Generalitat Valenciana i considerat «referent indiscutible» en la reflexió sobre l’ús del valencià, ha mort. Tal com informa ‘Levante’, la incineració serà en el Crematori General de València, demà dissabte a les 12.00 hores del migdia.

 

El Consell Valencià de Cultura ha mostrat les seues condolences per la pèrdua de l’estudiós i ha animat als ciutadans que «s’acosten a la lectura de la seua obra, perquè és una de les millors reflexions sobre alguns dels problemes actuals dels valencians».

 

A Ninyoles, que també va ser professor de les universitats de València i Alacant, se li deu «bona part la popularització entre els valencians dels termes de bilingüisme, diglòssia i conflicte lingüístic, a partir de les seues obres ‘Conflicte lingüístic valencià’ (1969), ‘Idioma i prejudici’ (1971), ‘Idioma y poder social’ (1972) i ‘Estructura social y política lingüística’ (1975)». Igualment, va impulsar una reflexió sociològica més àmplia sobre la situació valenciana en llibres posteriors com, per exemple, en ‘El País Valencià a l’eix mediterrani’ o ‘Sociologia de la ciutat de València’ (1996).

 

Pare de la sociolingüística valenciana

Fa només un any, l’Acadèmia Valenciana de la Llengua el va distingir amb la Medalla d’Honor i el va definir com un «referent indiscutible en la reflexió sobre l’ús del valencià i la política lingüística». Els membres de l’ens normatiu del valencià han guardat este matí un respectuós minut de silenci a l’inici de la sessió plenària en memòria del sociòleg.

 

Igualment, han lamentat la mort de l’especialista, responsables d’organisme i institucions, com el president Ximo Puig, que ha posat en valor «el seu compromís en la recuperació i l’ús social de la nostra llengua» i el director general de Política Lingüística de la Generalitat Valenciana, Rubén Trenzano, qui ha penjat un missatge en les xarxes a on subratlla que Rafael Ninyoles va ser «una figura cabdal de la sociolingüística amb el ferm compromís de recuperar i protegir la nostra llengua».

 

 

 

Per la seua part, el director de la Institució Alfons el Magnànim, Vicent Flor, ha agraït en el seu compte de Twitter  «l’estimable contribució al coneiximent de la societat valenciana» que va fer Ninyoles. A més, el conseller d’Educació ha destacat a Ninyoles com a «pare de la sociolingüística valenciana i un referent en l’àmbit internacional».

 

 

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Pedro Martínez fa història com a tècnic amb més partits al València Basket

Pedro Martínez es convertix en l'entrenador amb més partits dirigits del València Basket en l'ACB i completa una nit de rècords per al club taronja en la Lliga Endesa.

El València Basket reforça el seu domini a Espanya amb set dels últims nou títols

El València Basket conquista la Copa de la Reina davant el Hozono Global Jairis i confirma un cicle guanyador amb set dels últims nou títols nacionals disputats en tres temporades.

El València Basket prolonga el seu domini amb una altra Copa de la Reina

El València Basket conquista la Copa de la Reina després de véncer al Hozono Global Jairis i reforça una etapa de domini en el bàsquet espanyol amb set dels últims nou títols nacionals.

El València Basket conquesta la seua segona Copa de la Reina després de remuntar al Hozono Global Jairis

El València Basket es proclama campió de la Copa de la Reina per segona vegada després de remuntar 14 punts al Hozono Global Jairis i véncer 70-65 en una final de ratxes i màxima tensió.

El València Basket conquesta la seua segona Copa de la Reina després de superar al Hozono Jairis

El València Basket es proclama campió de la Copa de la Reina per segona vegada en imposar-se al Hozono Jairis per 70-65 en una final igualada.

València Basket firma una sòlida victòria a Burgos després d’un gran tercer quart

València Basket es va imposar al Sant Pau Burgos per 74-79 després de trencar el partit en el tercer quart i controlar la reacció final del conjunt local.

El València Basket conquesta la seua segona Copa de la Reina en véncer al Hozono Jairis

El València Basket s'adjudica per segona vegada la Copa de la Reina després d'imposar-se al Hozono Jairis per 70-65 en una final ajustada en la qual el vigent campió no va poder revalidar el títol.

El vent provoca un accident per la caiguda d’un arbre entre La Barona i les Useres

El fort vent obliga els bombers de Castelló i València a efectuar més d'un centenar d'intervencions, inclosa un accident de trànsit per la caiguda d'un arbre entre La Barona i les Useres.