13.8 C
València
Dimarts, 20 gener, 2026

L’acadèmic Abelard Saragossà deixa la docència en la UV després de 28 anys

 

El filòleg Abelard Saragossà i Alba es jubila com a professor del Departament de Filologia Catalana de la Universitat de València (UVEG) després de 28 anys de docència. Saragossà, nascut en Silla (l’Horta) el 1954 és autor d’una quinzena de llibres, centrats sobretot en els problemes que presenta la normativa lingüística pel que fa a la sintaxi, l’ortografia i la gramàtica.

 

Però, a banda dels treballs acadèmics, també ha escrit sobre aspectes ideològics de la llengua per a donar, com diu ell, «més autoestima al valencianisme», com l’exitós ‘El valencià del futur: una contribució ideològica’ (2000). Fruit de tot este mestratge, va ingressar com a membre de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua en abril del 2016.

 

El filòleg, tot i tindre suport social, de vegades ha nadat contracorrent, com per exemple en la publicació del seu primer llibre, ‘Problemes bàsics de la teoria sintàctica generativista (1957-1986)’ (1992), on demostrava la inconsistència pràctica de l’aplicació de la sintaxi generativa.

 

El seu activisme per la llengua, reconegut amb alguns premis, no només queda reflectit en les seues publicacions, sinó també en la creació d’entitats i, el 2011, de la revista anual ‘Aula de Lletres Valencianes’, de gran nivell, i en la col·laboració en revistes com ‘Saó’ i la ‘Revista de Catalunya’, entre altres.

 

Els qui l’hem tractat sempre l’hem vist treballant per fer efectiu un model de llengua genuí del territori valencià, en què el model parlat i l’escrit siguen adequats, assimilables i pròxims entre si.

 

L’amic Abelard té molts projectes de futur, entre els quals la confecció d’una gramàtica valenciana exhaustiva. Ell és un mestre del valencianisme. És sabut que els alumnes han agraït la seua passió en l’aula i la seua voluntat pedagògica i divulgativa –alhora que aprofundida– en l’estudi de la llengua. Confiem, Abelard, que continues actiu, ja que la normalització i normativització del valencià et necessiten. Bona faena!

 

També pots llegir…

Últimes notícies

La grip cau un 27% en la Comunitat Valenciana i els casos greus disminuïxen

La incidència de la grip baixa a 88,3 per 100.000 en la Comunitat Valenciana, un 27% menys que la setmana prèvia. Les IRA totals es mantenen quasi estables; covid puja a 6 sense casos greus i el VRS cedix lleument.

Nou focus de malaltia de Newcastle en una granja de pollastres a València

Confirmat per PCR un focus extremadament virulent en una granja de broilers de La Vall d'Albaida amb uns 75.000 animals, el quint de la temporada. S'han activat immobilització, sacrifici, zona de restricció i reforç de vacunació i bioseguretat.

Orihuela emprén accions judicials per a reclamar a la Generalitat la devolució del Llibre dels Repartiments

L'Ajuntament d'Orihuela iniciarà accions judicials per a recuperar el Llibre dels Repartiments, custodiat per la Biblioteca de Catalunya, després d'anys de requeriments rebutjats. El consistori contracta assessoria legal especialitzada per a sustentar la demanda.

La Generalitat tanca l’últim punt de residus de la DANA a L’Alcúdia després de gestionar 3.200 tones

La Generalitat ha clausurat l'últim punt d'apilament de residus a L'Alcúdia després de gestionar prop de 3.200 tones. L'operació s'emmarca en el pla autonòmic per a accelerar la recuperació i alleujar als municipis més afectats.

EMT València adjudica 58 cabines de vàter per a conductors amb una inversió de 1,56 milions

L'EMT de València ha adjudicat el subministrament de 58 cabines de vàter d'obra i fixes per a la seua plantilla, per 1,56 milions sense IVA. El pla combina noves instal·lacions i renovacions amb un calendari escalonat i reforç de personal mitjançant borses d'ocupació.

El temporal Harry colpeja platges de València i obliga a reforços i tancaments preventius

Aemet ha activat l'avís taronja per onatge en tota la Comunitat i els ajuntaments costaners de València han reforçat defenses i tancat accessos per a evitar riscos.

El Xúquer suma 11 hm³ i el Segura 1 hm³ en una setmana de repunt d’embassaments

Les reserves del Xúquer han augmentat en 11 hm³ i se situen en el 52,7%; les del Segura sumen 1 hm³ i aconseguixen el 26,7%. La reserva nacional puja al 57,2% amb 32.056 hm³.

PP i Vox s’obrin al fet que les víctimes de la dana declaren en la comissió de Les Corts

PP i Vox han expressat la seua disposició al fet que les associacions de víctimes de la dana compareguen en la comissió d'investigació de Les Corts. Compromís i PSPV han criticat que encara no hi haja data per a reprendre-la.