10.9 C
València
Divendres, 2 gener, 2026

L’acadèmic Abelard Saragossà deixa la docència en la UV després de 28 anys

 

El filòleg Abelard Saragossà i Alba es jubila com a professor del Departament de Filologia Catalana de la Universitat de València (UVEG) després de 28 anys de docència. Saragossà, nascut en Silla (l’Horta) el 1954 és autor d’una quinzena de llibres, centrats sobretot en els problemes que presenta la normativa lingüística pel que fa a la sintaxi, l’ortografia i la gramàtica.

 

Però, a banda dels treballs acadèmics, també ha escrit sobre aspectes ideològics de la llengua per a donar, com diu ell, «més autoestima al valencianisme», com l’exitós ‘El valencià del futur: una contribució ideològica’ (2000). Fruit de tot este mestratge, va ingressar com a membre de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua en abril del 2016.

 

El filòleg, tot i tindre suport social, de vegades ha nadat contracorrent, com per exemple en la publicació del seu primer llibre, ‘Problemes bàsics de la teoria sintàctica generativista (1957-1986)’ (1992), on demostrava la inconsistència pràctica de l’aplicació de la sintaxi generativa.

 

El seu activisme per la llengua, reconegut amb alguns premis, no només queda reflectit en les seues publicacions, sinó també en la creació d’entitats i, el 2011, de la revista anual ‘Aula de Lletres Valencianes’, de gran nivell, i en la col·laboració en revistes com ‘Saó’ i la ‘Revista de Catalunya’, entre altres.

 

Els qui l’hem tractat sempre l’hem vist treballant per fer efectiu un model de llengua genuí del territori valencià, en què el model parlat i l’escrit siguen adequats, assimilables i pròxims entre si.

 

L’amic Abelard té molts projectes de futur, entre els quals la confecció d’una gramàtica valenciana exhaustiva. Ell és un mestre del valencianisme. És sabut que els alumnes han agraït la seua passió en l’aula i la seua voluntat pedagògica i divulgativa –alhora que aprofundida– en l’estudi de la llengua. Confiem, Abelard, que continues actiu, ja que la normalització i normativització del valencià et necessiten. Bona faena!

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Així van transcórrer els missatges entre Feijóo i Mazón la nit de la DANA

El lliurament dels missatges d'Alberto Núñez Feijóo completa la seqüència del xat amb Carlos Mazón durant la DANA del 29 d'octubre de 2024. L'intercanvi reflectix problemes de comunicació, dubtes sobre víctimes i coordinació institucional.

PSOE i Compromís acusen a Feijóo de prioritzar el relat en la dana i demanen la seua dimissió

PSOE i Compromís han carregat contra Feijóo pels missatges enviats a Mazón la nit de la dana, que al seu juí proven que el PP va cuidar el relat i no a les víctimes.

Feijóo va animar a Mazón a liderar la comunicació el 29-O per considerar-la clau

Els WhatsApp aportats al jutjat mostren que Feijóo va instar a Mazón a portar la iniciativa informativa durant la DANA del 29-O i va oferir desplaçar-se immediatament.

La nova passarel·la del CEIP Joan XXIII a Torrent obrirà després del Nadal

La Generalitat posarà en servici després del Nadal la nova passarel·la del CEIP Joan XXIII, que reposa la destruïda per la DANA i permetrà creuar el barranc de Poio amb seguretat. L'obra incorpora accessibilitat i criteris de resiliència.

Utiel tornarà a batre rècord amb un Tortell de Reis de 60 metres

La Tahona d'Utiel elaborarà un tortell de 60 metres per a un berenar amb xocolate a les 18.00. El dolç, amb 90 peces, podrà servir a 2.700 persones.

Pérez Llorca encadena quasi mig centenar d’actes en el seu primer mes com president

El president ha centrat la seua agenda en la gestió de la DANA, els efectes de les intenses pluges i la coordinació institucional. En paral·lel, ha participat en actes nadalencs, de condemna de la violència masclista i en la recepció del Dia de la Constitució.

València, Torrent i Requena activen plans davant l’onada de fred

Diversos consistoris han activat operatius pel descens tèrmic previst. València tindrà cinc centres oberts la nit de Reis; Requena ha llançat avisos i Torrent habilita espais.

La Comunitat Valenciana va liderar 2025 amb un 36,1% més de matriculacions fins a 128.321; Espanya va pujar un 12,9%

La Comunitat Valenciana va registrar el major creixement del país en 2025 per la recuperació després de la dana. L'impuls dels electrificats i la demanda de particulars van marcar l'any.