L’acadèmic Abelard Saragossà deixa la docència en la UV després de 28 anys

 

El filòleg Abelard Saragossà i Alba es jubila com a professor del Departament de Filologia Catalana de la Universitat de València (UVEG) després de 28 anys de docència. Saragossà, nascut en Silla (l’Horta) el 1954 és autor d’una quinzena de llibres, centrats sobretot en els problemes que presenta la normativa lingüística pel que fa a la sintaxi, l’ortografia i la gramàtica.

 

Però, a banda dels treballs acadèmics, també ha escrit sobre aspectes ideològics de la llengua per a donar, com diu ell, «més autoestima al valencianisme», com l’exitós ‘El valencià del futur: una contribució ideològica’ (2000). Fruit de tot este mestratge, va ingressar com a membre de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua en abril del 2016.

 

El filòleg, tot i tindre suport social, de vegades ha nadat contracorrent, com per exemple en la publicació del seu primer llibre, ‘Problemes bàsics de la teoria sintàctica generativista (1957-1986)’ (1992), on demostrava la inconsistència pràctica de l’aplicació de la sintaxi generativa.

 

El seu activisme per la llengua, reconegut amb alguns premis, no només queda reflectit en les seues publicacions, sinó també en la creació d’entitats i, el 2011, de la revista anual ‘Aula de Lletres Valencianes’, de gran nivell, i en la col·laboració en revistes com ‘Saó’ i la ‘Revista de Catalunya’, entre altres.

 

Els qui l’hem tractat sempre l’hem vist treballant per fer efectiu un model de llengua genuí del territori valencià, en què el model parlat i l’escrit siguen adequats, assimilables i pròxims entre si.

 

L’amic Abelard té molts projectes de futur, entre els quals la confecció d’una gramàtica valenciana exhaustiva. Ell és un mestre del valencianisme. És sabut que els alumnes han agraït la seua passió en l’aula i la seua voluntat pedagògica i divulgativa –alhora que aprofundida– en l’estudi de la llengua. Confiem, Abelard, que continues actiu, ja que la normalització i normativització del valencià et necessiten. Bona faena!

 

També pots llegir…

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Morant reivindica més feminisme enfront del feixisme i defén els drets de les dones

Diana Morant ha reclamat més feminisme enfront del feixisme en un acte del 8M i ha advertit contra la violència digital i els retrocessos en la Comunitat.

València Basket s’aferra a la segona plaça davant l’empenyiment del UCAM en el Roig Arena

València Basket rep a UCAM Murcia amb la segona plaça en joc. Els locals arriben amb ritme després de l'Eurolliga; els murcians, més descansats i amb precedents favorables a València.

Finalitza l’alerta groga per pluja a València i Alacant i es manté a Castelló

Emergències ha actualitzat els avisos: el nivell groc per pluja es manté a Castelló i acaba a València i Alacant. Fins al dia 8 poden acumular-se 60 l/m² en 12 hores i els ruixats podran anar amb tempesta.

La Generalitat declara d’Interés Turístic Autonòmic les festes de Moros i Cristians de Sagunt

La Generalitat atorga la distinció d'Interés Turístic Autonòmic a les festes de Moros i Cristians de Sagunt. La resolució, firmada per la consellera Marián Cano, es publicarà en el DOGV.

Morrissey inicia a València el seu gira espanyola amb nou disc i clàssics de The Smiths

El músic arranca a València el primer de tres concerts a Espanya per a presentar 'Make-up is a lie' i recuperar himnes de The Smiths. Les entrades estan esgotades a València, Saragossa i Sevilla.

Llum Club convertix la lectura compartida en una xarxa de suport entre dones

Nascut a l'agost a València, Llum Club reunix lectores de 18 a 60 anys, llig només a autores i ha evolucionat cap a un espai segur amb activitats feministes.

Les Falles 2026 cremaran 10 milions de creativitat i ironia després d’un hivern dur

Quasi 800 falles, més de 9,8 milions invertits i un desplegament de 6.000 agents marcaran unes festes que culminaran amb la Cremà el 19 de març. La pluja condiciona l'arrancada i la ciutat es transforma amb corts, subvencions municipals i més de 300 espectacles pirotècnics.

Dones de l’aigua a València: guàrdies de 24 hores perquè no falte ni una gota el 8-M

Cinc treballadores de Global Omnium assumixen torns essencials durant el 8-M per a mantindre la xarxa sense corts. La seua labor reflectix l'avanç femení en àrees tècniques.