10.4 C
València
Dissabte, 24 gener, 2026

L’acadèmic Abelard Saragossà deixa la docència en la UV després de 28 anys

 

El filòleg Abelard Saragossà i Alba es jubila com a professor del Departament de Filologia Catalana de la Universitat de València (UVEG) després de 28 anys de docència. Saragossà, nascut en Silla (l’Horta) el 1954 és autor d’una quinzena de llibres, centrats sobretot en els problemes que presenta la normativa lingüística pel que fa a la sintaxi, l’ortografia i la gramàtica.

 

Però, a banda dels treballs acadèmics, també ha escrit sobre aspectes ideològics de la llengua per a donar, com diu ell, «més autoestima al valencianisme», com l’exitós ‘El valencià del futur: una contribució ideològica’ (2000). Fruit de tot este mestratge, va ingressar com a membre de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua en abril del 2016.

 

El filòleg, tot i tindre suport social, de vegades ha nadat contracorrent, com per exemple en la publicació del seu primer llibre, ‘Problemes bàsics de la teoria sintàctica generativista (1957-1986)’ (1992), on demostrava la inconsistència pràctica de l’aplicació de la sintaxi generativa.

 

El seu activisme per la llengua, reconegut amb alguns premis, no només queda reflectit en les seues publicacions, sinó també en la creació d’entitats i, el 2011, de la revista anual ‘Aula de Lletres Valencianes’, de gran nivell, i en la col·laboració en revistes com ‘Saó’ i la ‘Revista de Catalunya’, entre altres.

 

Els qui l’hem tractat sempre l’hem vist treballant per fer efectiu un model de llengua genuí del territori valencià, en què el model parlat i l’escrit siguen adequats, assimilables i pròxims entre si.

 

L’amic Abelard té molts projectes de futur, entre els quals la confecció d’una gramàtica valenciana exhaustiva. Ell és un mestre del valencianisme. És sabut que els alumnes han agraït la seua passió en l’aula i la seua voluntat pedagògica i divulgativa –alhora que aprofundida– en l’estudi de la llengua. Confiem, Abelard, que continues actiu, ja que la normalització i normativització del valencià et necessiten. Bona faena!

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Dani J busca posar la bandera de la bachata a Espanya al Benidorm Fest 2026

Després de girar per més de 30 països, Dani J arriba al Benidorm Fest 2026 amb 'Ballant-te' per a reivindicar la bachata a Espanya. Vol trencar el 'sostre de cristall' dels ritmes llatins en els certàmens nacionals.

Emergències activa l’alerta per plaques de gel al Baix Maestrat, Els Ports i Utiel

La Generalitat ha activat l'alerta per plaques de gel al Baix Maestrat, Els Ports i Utiel. La CV-391 esta tallada entre els km 25 i 30 i es demana conduir amb suavitat.

Dissabte amb alerta groga per vent a València, Alacant i l’interior de Castelló

València i Alacant i l'interior de Castelló estan este dissabte en alerta groga per vent, amb avís costaner en els litorals de València i Alacant. Es preveuen ratxes de fins a 80 km/h a l'interior i de 70 km/h a Alacant i el litoral valencià.

Un mort i 19 atesos per fum en l’incendi d’una vivenda a València

Un home ha mort i 19 persones han sigut ateses per inhalació lleu de fum després de l'incendi d'un pis en Tres Forques. Set han sigut traslladades a hospitals i la Policia Nacional investiga l'origen

El vent aconseguix ratxes de 122 km/h a Xixona i 111 a Alcoi

Ratxes de més de 100 km/h han afectat diverses localitats d'Alacant, amb 122 km/h a Xixona i 111 a Alcoi. Hi ha avís groc i una desena de servicis de bombers.

El València Basket buscarà certificar a Las Palmas la seua condició de cap de sèrie per a la Copa del Rei

L'equip taronja arriba al tancament de la primera volta amb 12 triomfs i un +210 en el basket average i apunta a segellar el seeding amb una victòria davant el Gran Canària.

El Llevant va trencar la seua mala ratxa en el Ciutat amb un gol en el 96′ davant l’Elx

Una miqueta d'Alan Matturro en el 96' va donar al Llevant el seu primer triomf del curs en el Ciutat de València, 3-2 a l'Elx. Malgrat l'alleujament, seguix com a pitjor local de LaLiga amb 1-3-5 i 11-20 en gols.

Sense rastre del veler perdut entre Gandia i Guardamar després de dies de busca

Salvament Marítim ha donat per conclòs sense resultats el rastreig per mar i aire del veler 'Admirante', que va salpar el 15 de gener de Gandia cap a Guardamar. Es mantenen avisos a navegants i l'operatiu es reactivaria davant qualsevol pista.