L’home dels 2.000 tumors accepta dos anys de presó per estafar més de 250.000 euros a milers de persones

 

Francisco José Sanz González de Martos, conegut com a Paco Sanz, ha conseguit un acord de conformitat amb la Fiscalia en reconèixer que va estafar més de 250.000 euros a milers de persones fingint tindre més de 2.000 tumors, amb el que accepta una condemna de presó de dos anys de presó enfront dels sis que es demanava inicialment.

 

L’acord inclou el reconeixement de fets, però no conseguix la responsabilitat civil al no conseguir-se un pacte en este aspecte amb les acusacions particulars. En renunciar-se a part de la prova, el judici serà molt més breu del que es preveu.

 

Paco Sanz ha arribat cap a les 09.45 hores a esta seu judicial acompanyat del seu lletrat i visiblement desorientat. L’advocat de la seua exparella, el lletrat Alberto Martín, ha afirmat que la jove és una víctima en creure que estava malalt.

 

La seua exparella ha reconegut la seua implicació

D’altra banda, s’ha rebaixat a un any i nou mesos la petició de condemna per a Lucía C. En la seua compareixença, la testimoni ha reconegut que va ajudar a la seua exparella a recaptar fons per als seus viatges als Estats Units.

 

En la seua declaració, Paco Sanz ha explicat a preguntes del seu lletrat que va rebre un tractament experimental als Estats Units per a tractar el ‘Síndrome de Cowden‘ que patix, rebent ajudes de la seua família, amics i donacions de terceres persones per a sufragar les despeses dels viatges. En total, va viatjar fins a deu voltes als EUA.

 

Així, ha relatat que necessitava ajuda econòmica en rebre una pensió d’un poc més de 500 euros per la seua invalidesa, indicant que no sap a quant ascendia la quantitat de diners de les donacions rebudes i que es correspondria amb els diners estafats.

 

Espectacle en televisió

El fiscal acusa a Paco Sanz de fingir en televisió la gravetat de la seua malaltia –que va arribar a assegurar que li provocava 2.000 tumors— per a estafar 264.780 euros. Així consta en l’escrit d’acusació en el que el fiscal demana per a l’acusat sis anys de presó i reclama també per a la seua parella tres anys per un delicte continuat d’estafa.

 

El fiscal relata que l’acusat, fingint que li quedaven escassos mesos de vida, va conseguir recaptar en set anys 264.780 euros demanant ajudes econòmiques a través de les xarxes socials i fins i tot en els mitjans de comunicació per a tractar de conseguir un tractament experimental als Estats Units, perquè en Espanya no existia, d’una malaltia que en realitat no tenia cap risc vital imminent.

 

En 2009, se li va diagnosticar el ‘Síndrome de Cowden‘, una malaltia d’origen genètic de les catalogades com a ‘rares’ i que es caracteritza per l’aparició d’una sèrie de tumors benignes encara que sense risc vital imminent.

 

A l’acusat se li va concedir la incapacitat absoluta per a treballar per malaltia comuna sent beneficiari d’una pensió de 745,99 euros actualitzable conforme a l’IPC abonant-se-li la mateixa en un compte bancari obert al seu nom en La Caixa.

 

Pla per a estafar

Aprofitant-se de la seua malaltia, segons el fiscal, va ordir un pla per a obtindre un lucre patrimonial il·lícit entre els anys 2010 i febrer de 2017. Durant este temps va fer creure mitjançant l’ús de xarxes socials i mitjans de comunicació que la seua malaltia revestia una gravetat molt major que la que realment tenia.

 

Baix el pretext de finançar el suposat tractament, va crear en 2010 la pàgina web www.ayudapacosanz.com en la que exagerava els símptomes de la seua malaltia, afirmant que patia un càncer genètic, o que li quedaven escassos mesos de vida. En esta pàgina web, penjava missatges del tipus «m’avergonyix demanar diners».

 

Donava fins i tot la possibilitat que se li donarà diners mitjançant l’enviament d’un SMS solidari amb un cost de 1,45 euros al número 25600 amb la Paraula Paco o també la possibilitat de donar-li quantitats econòmiques a través del seu compte de PayPal.

 

Diferents perfils en les xarxes socials

Francisco Sanz tenia també oberts perfils en diferents xarxes socials que usava per a continuar amb la seua campanya d’empatia i sensibilització del col·lectiu a favor seu i incrementar les donacions a rebre.

 

«Estes maniobres van conseguir efectivament la seua comesa, sensibilitzant de tal manera a moltes persones i col·lectius, contactant l’acusat amb uns quants actors, presentadors de televisió que es van fer ressò de la malaltia de Paco Sanz i a través de les xarxes socials van difondre desinteressadament els missatges de necessitat d’ajuda econòmica que necessitava l’acusat», afig la Fiscalia.

 

Associació sense ànim de lucre 

El presumpte estafador va donar d’alta el 19 de gener de 2012 en el Registre Nacional d’Associacions l»Associació Paco Sanz Per a la Investigació del ‘Síndrome De Cowden Espanya‘ (APSISCE), de la que es va nomenar president i en els estatuts del qual resava que mancava d’ànim de lucre i que els seus fins eren el suport social a malalts i familiars, i la difusió de la malaltia per tots els mitjans lícits i possibles.

 

Per a això, va obrir un compte bancari en una entitat. Un dels afectats per l’estafa va ser la Fundació Seur que en 2012 tenia activa la campanya ‘Taps per a una nova vida’ consistent en la recollida de taps de plàstic i posterior reciclatge d’estos, obtenint-se una quantitat econòmica que es donava a famílies amb escassos recursos i un menor minusvàlid en un grau d’almenys 80%.

 

Per a donar més publicitat a la seua malaltia i conseguir arribar a més persones amb l’objectiu d’apoderar-se de més fons, l’acusat va contactar amb diferents actors i presentadors de televisió que commoguts per la falsa història que els contava sobre la seua malaltia accedien a col·laborar amb ell, bé mitjançant donatius bé mitjançant l’organització de gales benèfiques per a recaptar fons.

 

L’humorista Santi Rodríguez, organitzador de la gala benèfica

Així en particular l’humorista Santi Rodríguez va organitzar una gala benèfica en València el dia 30 de maig de 2013 en la que reconeguts artistes, van participar de manera altruista per a obtindre beneficis perquè Paco Sanz es tractarà de la seua malaltia, corrent amb totes les despeses de l’organització Santiago Rodríguez existint igualment una fila zero a la disposició de qualsevol persona perquè qui no podent acudir a la gala i desitjarà ajudar a Francisco Sanz poguera fer-ho mitjançant una transferència bancària.

 

En esta gala es van recaptar per la venda d’entrades la quantitat de 3.000 euros que van ser entregats a Francisco Sanz amb l’objectiu d’ajudar-lo a costejar el suposat tractament mèdic al que s’estava sotmetent als Estats Units.

 

Publicació d’un llibre

En eixe mateix any 2013 i en la creença d’estar ajudant a l’acusat en la lluita de la seua malaltia i a conseguir recursos econòmics es va publicar el llibre anomenat ‘Paco Sanz, una vida de somnis, una vida de lluita’, escrit per Miguel Hervas Abad, sent escrit el pròleg pel youtuber ‘AuronPlay‘; i l’epíleg per Pedro García Aguado, ex deportista professional i presentador de diferents programes de televisió.

 

Finalment va conseguir que el llibre es publicarà en l’editorial Iris amb l’objectiu que el 50% de cada exemplar venut es destinarà a l’acusat per a una volta més conseguir fons. El preu de venda al públic era de 12 euros per exemplar arribant-se a vendre 364 exemplars, obtenint per este canal 2.184 euros.

 

Uns beneficis de més de 13.000 euros

També durant 2013, Paco Sanz va contractar amb l’empresa Altiria la línia 25600 de missatgeria instantània que va estar operativa el dia 8 de febrer de 2017 en el que les persones interessades podien manar un SMS amb la paraula Paco amb un cost per SMS de 1,45 euros rebent l’acusat el 60% de l’import de cada SMS. En total 12.312 persones van enviar 17.497 SMS amb la paraula Paco al 25600. D’esta manera va obtindre uns ingressos de 13.384,86 euros.

A la fi de l’any 2015 i fins a 2017 l’acusat va mantindre una relació sentimental amb una xica que va tindre coneixement del modus vivendi de Paco Sanz consistent en la petició de donacions altruistes per a sufragar el presumpte tractament de la seua malaltia quan en realitat utilitzava els diners per al seu lucre.
 

Últimes notícies

Mor un treballador de l’Arenal Sound de Borriana durant l’última jornada del festival

Un treballador de l’Arenal Sound de Borriana ha mort este diumenge, últim dia del festival, després de ser traslladat a l’Hospital de la Plana, presumptament per causes naturals.

Entrenament sorpresa de Carlos Alcaraz a Alacant abans de tornar al circuit

Carlos Alcaraz ha reaparegut amb un entrenament sorpresa en el complex Arena de la Platja de Sant Joan d’Alacant per a preparar el seu retorn a la competició en el Masters 1.000 de Cincinnati, després de quasi quatre mesos lesionat al canell dret.

Gulácsi reforça la porteria del Villarreal amb un fitxatge de dos anys

El Villarreal ha incorporat el porter hongarés Péter Gulácsi, de 36 anys, procedent del Red Bull Leipzig, amb un contracte de dos temporades.

Les màximes baixen dels 40 graus i Alcoi registra 37,9 com a valor més alt

Les temperatures han baixat este dilluns dels 40 graus a la Comunitat Valenciana i el valor més alt s’ha registrat a Alcoi, amb 37,9 graus, segons Aemet. Les capitals de província han quedat per davall dels 33 graus.

Armoni Brooks arriba cedit al Valencia Basket per a la temporada 2026-27

El Valencia Basket ha incorporat l’escorta nord-americà Armoni Brooks cedit des del LDLC ASVEL Villeurbanne per a la temporada 2026-27, després de destacar a l’EuroLeague amb l’Armani Olimpia Milan. El jugador, de 28 anys i amb experiència a la NBA i a la G League, arriba com a especialista en el tir exterior.

Un cotxe es calfa en ple carrer de Novelda i els ocupants en ixen il·lesos

Un cotxe ha quedat calfat este dilluns en plena via urbana a Novelda, però els ocupants han pogut eixir-ne il·lesos. Bombers i Policia Local han intervingut per controlar el foc i evitar danys majors.

Les persones amb ELA en dependència extrema cobren fins a 9.850 € al mes sense llista d’espera

La Generalitat ha reconegut el grau màxim de dependència a 102 persones amb ELA fins a juliol de 2026, amb prestacions de fins a 9.850 euros mensuals i sense llistes d’espera per al Grado III+ a la Comunitat Valenciana.

El PP retreu al PSPV l’augment de 16.000 milions del deute valencià

La portaveu d'Economia del PP en Les Corts, Mari Carmen Contelles, acusa el PSPV d'haver augmentat en quasi 16.000 milions el deute de la Generalitat durant els governs del Botànic i li nega autoritat per a donar lliçons de gestió econòmica. També reclama una reforma estable del sistema de finançament acordada en el Consell de Política Fiscal i Financera.
FILMOTECA D'ESTIU