Segons científics, el final de la fase aguda de la pandemia no acabarà fins a 2024

 

La comunitat científica coincideix a assenyalar que el SARS-CoV-2, el coronavirus que ocasiona la malaltia coneguda com a Covid-19, es convertirà en un virus respiratori endèmic, com ja ho és, per exemple, la grip estacional.

“Probablement veurem una evolució del virus. El virus s’anirà adaptant”, ha dit l’especialista del servei de malalties infeccioses de l’Hospital Germans Trias i Pujol a Badalona (Barcelona), Beatriz Mothe, segons recull la plataforma Sinc.

La comunitat científica coincideix a assenyalar que el SARS-CoV-2, el coronavirus que ocasiona la malaltia coneguda com a Covid-19, es convertirà en un virus respiratori endèmic, com ja ho és, per exemple, la grip estacional.

“Probablement veurem una evolució del virus. El virus s’anirà adaptant”, ha dit l’especialista del servei de malalties infeccioses de l’Hospital Germans Trias i Pujol a Badalona (Barcelona), Beatriz Mothe, segons recull la plataforma Sinc.

Segons experts la vacunació no eliminarà el virus encara que contagiarà de forma més lleu

 

Els motius que el coronavirus continue existint s’expliquen, segons els experts, perquè la vacunació no eliminarà per complet el SARS-CoV-2 i probablement el virus evolucionarà per a continuar contagiant de forma més lleu, encara que “sense matar”.

D’una banda, les vacunes prevenen de les formes més greus del Covid-19, però encara no han demostrat que siguen capaces de tallar d’arrel la transmissió del virus, ni quant durarà la immunitat provocada per la vacuna. En este sentit, els científics han recordat que al llarg de la història els programes de vacunació només han aconseguit acabar per complet amb dos malalties: la verola i la pesta bovina, que no afectava els humans, però va provocar una gran escassetat d’aliments.

Este virus arribat per a quedar-se

Al mateix temps, han explicat que els virus necessiten un lloc com els humans per a replicar-se i sobreviure, per la qual cosa la seua lògica evolutiva no és la de matar al humà, sinó la de continuar infectant per a reproduir-se en ell. “Este virus ha vingut per a quedar-se, continuarem convivint amb ell”, ha asseverat la viròloga del Centre Nacional de Biotecnologia del Consell Superior de Recerques Científiques (CNB-CSIC), Sonia Zúñiga.

Alguns dels factors que incidiran en la conversió del nou coronavirus en un vell conegut són la seua velocitat de propagació i el ritme de vacunació. De fet, un article publicat en la revista ‘Nature’ afegia altres arguments que recolzen la tesi que el coronavirus no desapareixerà de les vides.

La vacuna no eximeix de seguir amb la màscara i la distància social

Sobre este tema, els experts consideren també que alguns dels factors que poden reforçar la circulació del SARS-CoV-2 en el planeta són les reticències d’algunes persones a vacunar-se i un possible canvi de comportament de les ja vacunades en sentir-se més segures. Per això, han destacat la importància que després de vacunar-se es continuen mantenint les mesures de protecció: màscara, higiene, ventilació i limitació de les interaccions socials.

La fase aguda de la pandèmia no acabarà fins a 2024

A més, els experts han assenyalat que el final de la fase aguda de la pandèmia arribarà amb la generalització de la vacunació, que ha d’estendre’s a tots. I és que, hi ha estudis que calculen que això no succeirà fins a 2024 per la distribució desigual de dosi, segons el Centre d’Innovació en Salut Global de la Universitat de Duke (els Estats Units).

A partir d’entonces, segons la hipòtesi d’una projecció publicada a principis de 2021 en la revista ‘Science’, el virus circularia menys i causaria símptomes menys greus. Els autors d’este estudi assemblen el SARS-CoV-2 a altres quatre coronavirus, ‘cosins germans’ seus, que causen el refredat comú; i el diferencien dels seus antecessors SARS-CoV i MERS-*CoV, que van emergir en 2002 i 2012.

La fase postpandèmica estarà influenciada per factors com la reinfecció, l’estacionalitat i la competició amb altres virus per a imposar-se sobre ells, segons un altre treball publicat a la fi de 2020, també en Science.

L’aparició de variants pot complicar el panorama

D’altra banda, els científics han avisat i segueixen avisant que l’aparició de noves variants del SARS-CoV-2 pot “complicar el panorama”. A pesar que muta menys que altres virus, com el de la grip o el del VIH, ja han sorgit noves variants més contagioses, però no més mortals, les mutacions de les quals es concentren en la proteïna S de la seua corona per a enganxar-se millor a les cèl·lules humanes i continuar infectant.

“En un cert sentit, li estem donant oportunitats al virus per a anar adquirint noves mutacions i avantatges evolutius, com a noves variants que es transmeten millor i són capaces d’evadir la resposta immune”, ha dit l’investigador del Centre Nacional de Microbiologia de l’Institut de Salut Carles III (CNM-*ISCIII), Francisco Díez.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Redó i Morant se citen a València amb les dones vetades en la confraria de Sagunt

Les ministres Ana Redondo i Diana Morant es reunixen a València amb representants del col·lectiu Setmana Santa Inclusiva després de la negativa de la Confraria de la Puríssima Sang de Sagunt a admetre dones, una decisió que pot tindre conseqüències legals i turístiques.

Rajoy elogia la sensatesa de Pérez Llorca i la seua gestió al capdavant de la Generalitat

Mariano Rajoy presenta a Torrent el seu llibre 'L'art de governar' i reivindica la sensatesa i moderació de Juanfran Pérez Llorca al capdavant de la Generalitat, en un acte centrat en la defensa de la democràcia i les bones pràctiques de govern.

Detingut un aficionat del Múrcia per una brutal pallissa a un seguidor de l’Hèrcules després del partit

La Policia Nacional ha arrestat a Alacant a un jove de 29 anys, seguidor del Real Murcia, per la seua presumpta participació en la pallissa a un aficionat de l'Hèrcules després del partit del 15 de març.

Un jutjat obliga a València a actuar contra el soroll dels festivals a la Ciutat de les Arts

Una sentència reconeix que el soroll dels festivals a la Ciutat de les Arts vulnera drets fonamentals dels veïns i ordena a l'Ajuntament adoptar mesures, inclosa la possible reubicació dels esdeveniments.

Ciutadans demana ser acusació popular en la causa de les vivendes protegides de la Platja de Sant Joan

Ciutadans sol·licita personar-se com a acusació popular en la investigació judicial per les presumptes irregularitats en l'adjudicació de vivendes de protecció pública a la Platja de Sant Joan, a Alacant.

Més de 550 corredors desafiaran les escales del Gran Hotel Bali en la Pujada Vertical

La XX Pujada Vertical al Gran Hotel Bali reunirà este dissabte a Benidorm a més de 550 esportistes, inclosos els millors especialistes del circuit mundial de carreres de gratacels.

València impulsa la recuperació dels seus ponts històrics i prioritza el de San José

L'Ajuntament de València aferma el pla de conservació dels cinc ponts històrics i concentra ara els treballs en el Pont de San José, on ja s'ha actuat en nou dels seus tretze arcs.

L’alberg i centre d’experiències mediterrànies de Tabarca reobri amb nova oferta sostenible

L'alberg i centre d'experiències mediterrànies de l'illa de Tabarca reobri després d'una renovació sostenible, amb tallers gastronòmics, rutes guiades i activitats astronòmiques per a desestacionalitzar el turisme en la Costa Blanca.