18.1 C
València
Dimarts, 10 febrer, 2026

Segons científics, el final de la fase aguda de la pandemia no acabarà fins a 2024

 

La comunitat científica coincideix a assenyalar que el SARS-CoV-2, el coronavirus que ocasiona la malaltia coneguda com a Covid-19, es convertirà en un virus respiratori endèmic, com ja ho és, per exemple, la grip estacional.

“Probablement veurem una evolució del virus. El virus s’anirà adaptant”, ha dit l’especialista del servei de malalties infeccioses de l’Hospital Germans Trias i Pujol a Badalona (Barcelona), Beatriz Mothe, segons recull la plataforma Sinc.

La comunitat científica coincideix a assenyalar que el SARS-CoV-2, el coronavirus que ocasiona la malaltia coneguda com a Covid-19, es convertirà en un virus respiratori endèmic, com ja ho és, per exemple, la grip estacional.

“Probablement veurem una evolució del virus. El virus s’anirà adaptant”, ha dit l’especialista del servei de malalties infeccioses de l’Hospital Germans Trias i Pujol a Badalona (Barcelona), Beatriz Mothe, segons recull la plataforma Sinc.

Segons experts la vacunació no eliminarà el virus encara que contagiarà de forma més lleu

 

Els motius que el coronavirus continue existint s’expliquen, segons els experts, perquè la vacunació no eliminarà per complet el SARS-CoV-2 i probablement el virus evolucionarà per a continuar contagiant de forma més lleu, encara que “sense matar”.

D’una banda, les vacunes prevenen de les formes més greus del Covid-19, però encara no han demostrat que siguen capaces de tallar d’arrel la transmissió del virus, ni quant durarà la immunitat provocada per la vacuna. En este sentit, els científics han recordat que al llarg de la història els programes de vacunació només han aconseguit acabar per complet amb dos malalties: la verola i la pesta bovina, que no afectava els humans, però va provocar una gran escassetat d’aliments.

Este virus arribat per a quedar-se

Al mateix temps, han explicat que els virus necessiten un lloc com els humans per a replicar-se i sobreviure, per la qual cosa la seua lògica evolutiva no és la de matar al humà, sinó la de continuar infectant per a reproduir-se en ell. “Este virus ha vingut per a quedar-se, continuarem convivint amb ell”, ha asseverat la viròloga del Centre Nacional de Biotecnologia del Consell Superior de Recerques Científiques (CNB-CSIC), Sonia Zúñiga.

Alguns dels factors que incidiran en la conversió del nou coronavirus en un vell conegut són la seua velocitat de propagació i el ritme de vacunació. De fet, un article publicat en la revista ‘Nature’ afegia altres arguments que recolzen la tesi que el coronavirus no desapareixerà de les vides.

La vacuna no eximeix de seguir amb la màscara i la distància social

Sobre este tema, els experts consideren també que alguns dels factors que poden reforçar la circulació del SARS-CoV-2 en el planeta són les reticències d’algunes persones a vacunar-se i un possible canvi de comportament de les ja vacunades en sentir-se més segures. Per això, han destacat la importància que després de vacunar-se es continuen mantenint les mesures de protecció: màscara, higiene, ventilació i limitació de les interaccions socials.

La fase aguda de la pandèmia no acabarà fins a 2024

A més, els experts han assenyalat que el final de la fase aguda de la pandèmia arribarà amb la generalització de la vacunació, que ha d’estendre’s a tots. I és que, hi ha estudis que calculen que això no succeirà fins a 2024 per la distribució desigual de dosi, segons el Centre d’Innovació en Salut Global de la Universitat de Duke (els Estats Units).

A partir d’entonces, segons la hipòtesi d’una projecció publicada a principis de 2021 en la revista ‘Science’, el virus circularia menys i causaria símptomes menys greus. Els autors d’este estudi assemblen el SARS-CoV-2 a altres quatre coronavirus, ‘cosins germans’ seus, que causen el refredat comú; i el diferencien dels seus antecessors SARS-CoV i MERS-*CoV, que van emergir en 2002 i 2012.

La fase postpandèmica estarà influenciada per factors com la reinfecció, l’estacionalitat i la competició amb altres virus per a imposar-se sobre ells, segons un altre treball publicat a la fi de 2020, també en Science.

L’aparició de variants pot complicar el panorama

D’altra banda, els científics han avisat i segueixen avisant que l’aparició de noves variants del SARS-CoV-2 pot “complicar el panorama”. A pesar que muta menys que altres virus, com el de la grip o el del VIH, ja han sorgit noves variants més contagioses, però no més mortals, les mutacions de les quals es concentren en la proteïna S de la seua corona per a enganxar-se millor a les cèl·lules humanes i continuar infectant.

“En un cert sentit, li estem donant oportunitats al virus per a anar adquirint noves mutacions i avantatges evolutius, com a noves variants que es transmeten millor i són capaces d’evadir la resposta immune”, ha dit l’investigador del Centre Nacional de Microbiologia de l’Institut de Salut Carles III (CNM-*ISCIII), Francisco Díez.

Últimes notícies

4-1. El Vila-real recupera la inspiració i atropella a un Espanyol bloquejat

El Vila-real va golejar 4-1 a l'Espanyol i va tallar una ratxa de cinc partits sense guanyar, amb punts de Mikautadze, Pépé i Moleiro i un autogol de Salinas.

El Vila-real va trencar la seua mala ratxa amb un 4-1 davant l’Espanyol i va prolongar la del rival en 2026

El Vila-real va firmar un 4-1 que va tallar la seua mala dinàmica i va allargar la de l'Espanyol, encara sense victòries en 2026. Mikautadze va obrir el marcador en el 35' i el dol va quedar segellat a l'inici del segon temps.

El Vila-real deslliga cinc minuts letals i es va 2-0 al descans davant l’Espanyol

El Vila-real mana 2-0 a l'intermedi després d'un arreón final: van marcar Mikautadze i un autogol de José Salinas. A l'Espanyol li van anul·lar una miqueta.

Gerard Moreno cau de l’onze del Vila-real a última hora i entra Buchanan

El davanter ha caigut a última hora de l'onze inicial davant l'Espanyol i el seu lloc l'ocupa Tajon Buchanan. Mikautadze lidera l'atac i Gerard arranca en la banqueta.

El Vila-real remodela la defensa davant un Espanyol amb els retorns de Pere Milla i Pol Lozano

El Vila-real introduïx canvis en la seua saga amb les voltes de Mouriño, Pau Navarro i Sergi Cardona. L'Espanyol recupera a Pere Milla i Pol Lozano per a l'onze.

El Vila-real remodela el seu defensa davant un Espanyol que recupera a Pere Milla i Pol Lozano

El Vila-real retoca la seua saga amb els retorns de Mouriño, Pau Navarro i Cardona, mentres l'Espanyol torna a alinear a Pere Milla i Pol Lozano en l'onze.

Cuenca defén que el missatge a Pradas de no confinar durant la dana va ser una reflexió

L'excap de Gabinet de Carlos Mazón ha sostingut davant la comissió del Congrés que el 'de confinar, gens' dirigit a Salomé Pradas no va ser una orde, sinó una reflexió. Nega interferències i assegura que va dir la veritat.

Ferrer, de Varry Brava, creu que el Benidorm Fest es consolida com a internacional enguany

Óscar Ferrer, de Varry Brava, veu en la desvinculació d'Eurovisió una oportunitat perquè el Benidorm Fest s'aferme com a festival internacional. Actua amb Miranda i el seu projecte Bailamama amb el tema 'Despert amandote'.