Segons científics, el final de la fase aguda de la pandemia no acabarà fins a 2024

 

La comunitat científica coincideix a assenyalar que el SARS-CoV-2, el coronavirus que ocasiona la malaltia coneguda com a Covid-19, es convertirà en un virus respiratori endèmic, com ja ho és, per exemple, la grip estacional.

«Probablement veurem una evolució del virus. El virus s’anirà adaptant», ha dit l’especialista del servei de malalties infeccioses de l’Hospital Germans Trias i Pujol a Badalona (Barcelona), Beatriz Mothe, segons recull la plataforma Sinc.

La comunitat científica coincideix a assenyalar que el SARS-CoV-2, el coronavirus que ocasiona la malaltia coneguda com a Covid-19, es convertirà en un virus respiratori endèmic, com ja ho és, per exemple, la grip estacional.

«Probablement veurem una evolució del virus. El virus s’anirà adaptant», ha dit l’especialista del servei de malalties infeccioses de l’Hospital Germans Trias i Pujol a Badalona (Barcelona), Beatriz Mothe, segons recull la plataforma Sinc.

Segons experts la vacunació no eliminarà el virus encara que contagiarà de forma més lleu

 

Els motius que el coronavirus continue existint s’expliquen, segons els experts, perquè la vacunació no eliminarà per complet el SARS-CoV-2 i probablement el virus evolucionarà per a continuar contagiant de forma més lleu, encara que «sense matar».

D’una banda, les vacunes prevenen de les formes més greus del Covid-19, però encara no han demostrat que siguen capaces de tallar d’arrel la transmissió del virus, ni quant durarà la immunitat provocada per la vacuna. En este sentit, els científics han recordat que al llarg de la història els programes de vacunació només han aconseguit acabar per complet amb dos malalties: la verola i la pesta bovina, que no afectava els humans, però va provocar una gran escassetat d’aliments.

Este virus arribat per a quedar-se

Al mateix temps, han explicat que els virus necessiten un lloc com els humans per a replicar-se i sobreviure, per la qual cosa la seua lògica evolutiva no és la de matar al humà, sinó la de continuar infectant per a reproduir-se en ell. «Este virus ha vingut per a quedar-se, continuarem convivint amb ell», ha asseverat la viròloga del Centre Nacional de Biotecnologia del Consell Superior de Recerques Científiques (CNB-CSIC), Sonia Zúñiga.

Alguns dels factors que incidiran en la conversió del nou coronavirus en un vell conegut són la seua velocitat de propagació i el ritme de vacunació. De fet, un article publicat en la revista ‘Nature’ afegia altres arguments que recolzen la tesi que el coronavirus no desapareixerà de les vides.

La vacuna no eximeix de seguir amb la màscara i la distància social

Sobre este tema, els experts consideren també que alguns dels factors que poden reforçar la circulació del SARS-CoV-2 en el planeta són les reticències d’algunes persones a vacunar-se i un possible canvi de comportament de les ja vacunades en sentir-se més segures. Per això, han destacat la importància que després de vacunar-se es continuen mantenint les mesures de protecció: màscara, higiene, ventilació i limitació de les interaccions socials.

La fase aguda de la pandèmia no acabarà fins a 2024

A més, els experts han assenyalat que el final de la fase aguda de la pandèmia arribarà amb la generalització de la vacunació, que ha d’estendre’s a tots. I és que, hi ha estudis que calculen que això no succeirà fins a 2024 per la distribució desigual de dosi, segons el Centre d’Innovació en Salut Global de la Universitat de Duke (els Estats Units).

A partir d’entonces, segons la hipòtesi d’una projecció publicada a principis de 2021 en la revista ‘Science’, el virus circularia menys i causaria símptomes menys greus. Els autors d’este estudi assemblen el SARS-CoV-2 a altres quatre coronavirus, ‘cosins germans’ seus, que causen el refredat comú; i el diferencien dels seus antecessors SARS-CoV i MERS-*CoV, que van emergir en 2002 i 2012.

La fase postpandèmica estarà influenciada per factors com la reinfecció, l’estacionalitat i la competició amb altres virus per a imposar-se sobre ells, segons un altre treball publicat a la fi de 2020, també en Science.

L’aparició de variants pot complicar el panorama

D’altra banda, els científics han avisat i segueixen avisant que l’aparició de noves variants del SARS-CoV-2 pot «complicar el panorama». A pesar que muta menys que altres virus, com el de la grip o el del VIH, ja han sorgit noves variants més contagioses, però no més mortals, les mutacions de les quals es concentren en la proteïna S de la seua corona per a enganxar-se millor a les cèl·lules humanes i continuar infectant.

«En un cert sentit, li estem donant oportunitats al virus per a anar adquirint noves mutacions i avantatges evolutius, com a noves variants que es transmeten millor i són capaces d’evadir la resposta immune», ha dit l’investigador del Centre Nacional de Microbiologia de l’Institut de Salut Carles III (CNM-*ISCIII), Francisco Díez.

Últimes notícies

Ontinyent encapçala la nova pujada de temperatures amb 40,6 graus

La calor s’ha intensificat este dimarts a la Comunitat Valenciana, amb 40,6 graus a Ontinyent i valors pròxims als 40 en diverses localitats de València i Alacant.

L’economia valenciana se situa entre les que més creixen amb un 2,9 % del PIB

L’economia de la Comunitat Valenciana ha crescut un 2,9 % interanual en el segon trimestre de 2026, per damunt de la mitjana espanyola i només per darrere d’Illes Balears. El PIB valencià també ha avançat un 0,8 % respecte al trimestre anterior.

Unai Elgezabal posa fi a la seua etapa al Llevant amb la rescissió del contracte

El central basc Unai Elgezabal i el Llevant han acordat rescindir el contracte, que acabava en juny de 2027, després de dos temporades al club i 54 partits oficials.

El Consell es planteja comprar els pisos de Les Naus per frenar l’especulació a Alacant

El Consell estudia adquirir les vivendes de Les Naus, a Alacant, com a única opció que considera viable per evitar operacions especulatives, mentres defensa l’impuls del Pla Vive amb 6.000 pisos públics en tres anys.

L’oli de les serres Espadà i Calderona obté la protecció de la UE

La Unió Europea ha inscrit l’oli d’oliva de les serres Espadà i Calderona, produït entre València i Castelló, en el registre d’indicacions geogràfiques protegides. Este distintiu reconeix la qualitat del producte i el vincle amb el territori de la Comunitat Valenciana.

El Consell només coneix per la premsa l’arribada de menors migrants a la Comunitat

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, assegura que la Generalitat només ha sabut pels mitjans de comunicació de la possible arribada de menors migrants a la Comunitat Valenciana procedents de Ceuta i denuncia la manca de comunicació del Govern central.

El Consell reclama penes més dures per als piròmans i estudiarà personar-se en l’incendi de la Vall d’Uixó

El Consell ha demanat endureir el Codi Penal contra els piròmans arran de l’incendi de la Vall d’Uixó i estudiarà personar-se en la causa per reclamar les pèrdues si es confirma que va ser provocat.

Les reserves hoteleres arriben al 86 % a l’agost i apunten a un quasi ple als hotels valencians

La Comunitat Valenciana ha tancat la segona quinzena de juliol amb un 90,2 % d’ocupació hotelera i afronta la primera mitat d’agost amb el 86 % de places ja reservades, amb Benidorm i la província de València com a principals motors turístics.
FILMOTECA D'ESTIU