11.4 C
València
Dissabte, 10 gener, 2026

S’investiguen delictes per lesions, desordre públic i un delicte d’odi per les disputes del 9 d’Octubre

 

 

Després de la jornada d’ahir en el Dia de la Comunitat Valenciana, es comencen a fer els primers balanços sobre el transcurs de la diada, on s’esperava la manifestació tradicional de la vesprada convocada per la Comissió 9 d’Octubre. Si bé el sector de la ultradreta ja havia tingut el seu espai i temps de manifestació al matí, diversos grups feixistes i espanyolistes com España 2000, membres del Yomus i extrema dreta en general es van concentrar minuts abans de la manifestació antifeixista a favor de la llengua i la cultura valenciana per tal d’increpar els manifestants. La presència policial, molt més nombrosa que l’any passat va evitar en molts casos que s’arribara a les mans en tot el recorregut de la manifestació, amb episodis de disputes i tensió.

El delegat del Govern en la Comunitat Valenciana, Juan Carlos Fulgencio ha confirmat este dimecres que hi ha ja «diligències obertes» per delictes de lesions, desordres públics i almenys un delicte d’odi a les xarxes socials pel 9 d’Octubre, Dia de la Comunitat Valenciana. Com ja ha informat este diari, el dimarts es va saldar amb 148 identificacions i un detingut que estava en recerca i captura per fets previs. No obstant són «xifres obertes», ja que els serveis de política judicial i d’Informació van a seguir treballant amb les identificacions d’ahir i amb les gravacions que es van efectuar per ordre d’este delegat per a detectar aquelles actituds que foren contràries a dret. Açò donarà lloc, junt amb altres diligències que ja estan obertes, a una investigació policial que, en el seu cas, es traslladarà a l’autoritat judicial. Així ho ha assegurat el delegat en declaracions als mitjans després de mantindre una reunió amb la vicepresidenta del Consell, Mònica Oltra. Segons el seu balanç del 9 d’Octubre: «vam fer el que calia fer, i en això anem a estar, en garantir els drets dels ciutadans i recuperar la festa per a tots els valencians», ha afegit. «Vam disposar tot un servei d’interceptació i identificació de les diferents persones que venien a manifestar-se tractant d’identificar aquell que a priori podrien tindre una actitud no recomanable per a l’ús de la via pública», ha subratllat.

Respecte als moments de tensió es van viure al llarg de tot el recorregut però sobretot mitja hora abans que començara la mobilització, diverses persones amb banderes d’Espanya, banderes franquistes i de la Falange van començar a cridar ‘Sieg Heil’ acompanyada de la salutació nazi.

A més s’escoltaren diverses amenaces i insults contra els manifestants com: «Te voy a quemar la bandera», «Puigdemont a prisión», «Hijos de puta» i inclús amenaces de mort, segons van escoltar alguns manifestants. En un moment donat el grup feixista va acabar llançant gasos picants contra els periodistes i alguns manifestants. El delegat del Govern diu que aquesta substància irritant «en un principi encara està per determinar», però molts manifestants argumenten que es tractaven de gasos lacrimògens. Fulgencio explica que «fou el llançament d’una bengala que va produir danys irritants en els ulls». «Si finalment es demostrara que açò va anar acompanyat de la utilització d’un gas, els retrets jurídics serien majors». El llançament d’aquesta possible bengala ha dit «és ja una infracció administrativa greu» i «en funció de les conseqüències que haja tingut per a les persones pot ser delicte». S’està investigant i «persona que va llançar la bengala està perfectament identificada», ha asseverat.

Per la seua part el president de la Generalitat, Ximo Puig, ha destacat aquest dimecres l’actuació duta a terme per la Delegació del Govern amb el dispositiu desplegat durant el Dia de la Comunitat perquè «alguns elements de la ultradreta intentaven fer del nou octubre altre 9 d’octubre negre i açò, afortunadament, no ho ha aconseguit». Puig s’ha pronunciat en aquests termes davant els mitjans de comunicació a Brussel·les, en ser preguntat per una valoració de la jornada d’aquest dimarts. «Felicitar al delegat del Govern, Juan Carlos Fulgencio, per l’actuació que s’ha tingut per a preservar la llibertat dels ciutadans», ha destacat. Al seu judici, aquest 9 d’octubre va ser «un dia positiu per a la Comunitat Valenciana» perquè es va explicitar la seua «voluntat d’autogovern, ganes d’avançar, de viure junts i que hi ha una societat plural amb idees diferents i açò és bo, el que passa és que cal expressar-les però des del respecte». Ha considerat que «les persones que no són respectuoses, insulten i intenten agredir són absolutament minoritàries a la Comunitat».

 

 

Últimes notícies

Mestalla guarda un minut de silenci per Fernando Martín i la seua família

Mestalla va guardar un minut de silenci abans del València-Elx en record de Fernando Martín i la seua família, morts en un naufragi a Indonèsia. L'homenatge va incloure a Enrique Collar

Pedro Martínez demana calma després de dos derrotes seguides del València Basket

El tècnic del València Basket va demanar calma després de caure davant Unicaja pocs dies després de la derrota en Eurolliga davant el Mònaco i va defendre l'esforç de l'equip.

70-76: Unicaja trenca la imbatibilidad del Roig Arena amb un Audige decisiu

Unicaja es va imposar 70-76 a València Basket amb 20 punts de Chase Audige, que va jugar en una nit molt emotiva. L'equip malagueny va canviar el partit després del descans i va ser el primer a guanyar en el nou Roig Arena en la acb.

70-76: El València s’apaga i cedix l’invicte del Roig Arena davant un Unicaja guiat per Audige

Unicaja es va emportar un triomf de prestigi en el Roig Arena (70-76) amb un Audige determinant i un València penalitzat pel seu desencert exterior. Va ser la primera derrota local en el nou pavelló en la acb.

Moleiro i Gerard Moreno desmunten a l’Alabés amb un 3-1

El Vila-real es va imposar 3-1 a l'Alabés després d'una primera part embossada. Moleiro va obrir el marcador i va assistir a Mikautadze; Gerard Moreno va firmar el segon.

Moleiro i Gerard Moreno lideren el 3-1 del Vila-real davant l’Alabés

El Vila-real s'imposa 3-1 a l'Alabés en La Ceràmica amb un gol i una assistència de Moleiro i l'impacte immediat de Gerard Moreno. Mikautadze va tancar el compte i Toni Martínez va maquillar el marcador.

L’Ajuntament d’Alberic trasllada a la Guàrdia Civil conductes d’assetjament a menors en xarxes

L'Ajuntament d'Alberic ha informat la Guàrdia Civil i als centres educatius de conductes en xarxes que afecten menors. Advertix de possibles conseqüències legals i demana implicació familiar.

Les mares dels menors del naufragi d’Indonèsia han tornat a Espanya

Les mares dels menors afectats han tornat a Espanya després del naufragi en Komodo, mentres el pare del xiquet desaparegut roman a Indonèsia i la busca oficial s'ha tancat.