10.9 C
València
Divendres, 2 gener, 2026

S’investiguen delictes per lesions, desordre públic i un delicte d’odi per les disputes del 9 d’Octubre

 

 

Després de la jornada d’ahir en el Dia de la Comunitat Valenciana, es comencen a fer els primers balanços sobre el transcurs de la diada, on s’esperava la manifestació tradicional de la vesprada convocada per la Comissió 9 d’Octubre. Si bé el sector de la ultradreta ja havia tingut el seu espai i temps de manifestació al matí, diversos grups feixistes i espanyolistes com España 2000, membres del Yomus i extrema dreta en general es van concentrar minuts abans de la manifestació antifeixista a favor de la llengua i la cultura valenciana per tal d’increpar els manifestants. La presència policial, molt més nombrosa que l’any passat va evitar en molts casos que s’arribara a les mans en tot el recorregut de la manifestació, amb episodis de disputes i tensió.

El delegat del Govern en la Comunitat Valenciana, Juan Carlos Fulgencio ha confirmat este dimecres que hi ha ja «diligències obertes» per delictes de lesions, desordres públics i almenys un delicte d’odi a les xarxes socials pel 9 d’Octubre, Dia de la Comunitat Valenciana. Com ja ha informat este diari, el dimarts es va saldar amb 148 identificacions i un detingut que estava en recerca i captura per fets previs. No obstant són «xifres obertes», ja que els serveis de política judicial i d’Informació van a seguir treballant amb les identificacions d’ahir i amb les gravacions que es van efectuar per ordre d’este delegat per a detectar aquelles actituds que foren contràries a dret. Açò donarà lloc, junt amb altres diligències que ja estan obertes, a una investigació policial que, en el seu cas, es traslladarà a l’autoritat judicial. Així ho ha assegurat el delegat en declaracions als mitjans després de mantindre una reunió amb la vicepresidenta del Consell, Mònica Oltra. Segons el seu balanç del 9 d’Octubre: «vam fer el que calia fer, i en això anem a estar, en garantir els drets dels ciutadans i recuperar la festa per a tots els valencians», ha afegit. «Vam disposar tot un servei d’interceptació i identificació de les diferents persones que venien a manifestar-se tractant d’identificar aquell que a priori podrien tindre una actitud no recomanable per a l’ús de la via pública», ha subratllat.

Respecte als moments de tensió es van viure al llarg de tot el recorregut però sobretot mitja hora abans que començara la mobilització, diverses persones amb banderes d’Espanya, banderes franquistes i de la Falange van començar a cridar ‘Sieg Heil’ acompanyada de la salutació nazi.

A més s’escoltaren diverses amenaces i insults contra els manifestants com: «Te voy a quemar la bandera», «Puigdemont a prisión», «Hijos de puta» i inclús amenaces de mort, segons van escoltar alguns manifestants. En un moment donat el grup feixista va acabar llançant gasos picants contra els periodistes i alguns manifestants. El delegat del Govern diu que aquesta substància irritant «en un principi encara està per determinar», però molts manifestants argumenten que es tractaven de gasos lacrimògens. Fulgencio explica que «fou el llançament d’una bengala que va produir danys irritants en els ulls». «Si finalment es demostrara que açò va anar acompanyat de la utilització d’un gas, els retrets jurídics serien majors». El llançament d’aquesta possible bengala ha dit «és ja una infracció administrativa greu» i «en funció de les conseqüències que haja tingut per a les persones pot ser delicte». S’està investigant i «persona que va llançar la bengala està perfectament identificada», ha asseverat.

Per la seua part el president de la Generalitat, Ximo Puig, ha destacat aquest dimecres l’actuació duta a terme per la Delegació del Govern amb el dispositiu desplegat durant el Dia de la Comunitat perquè «alguns elements de la ultradreta intentaven fer del nou octubre altre 9 d’octubre negre i açò, afortunadament, no ho ha aconseguit». Puig s’ha pronunciat en aquests termes davant els mitjans de comunicació a Brussel·les, en ser preguntat per una valoració de la jornada d’aquest dimarts. «Felicitar al delegat del Govern, Juan Carlos Fulgencio, per l’actuació que s’ha tingut per a preservar la llibertat dels ciutadans», ha destacat. Al seu judici, aquest 9 d’octubre va ser «un dia positiu per a la Comunitat Valenciana» perquè es va explicitar la seua «voluntat d’autogovern, ganes d’avançar, de viure junts i que hi ha una societat plural amb idees diferents i açò és bo, el que passa és que cal expressar-les però des del respecte». Ha considerat que «les persones que no són respectuoses, insulten i intenten agredir són absolutament minoritàries a la Comunitat».

 

 

Últimes notícies

Així van transcórrer els missatges entre Feijóo i Mazón la nit de la DANA

El lliurament dels missatges d'Alberto Núñez Feijóo completa la seqüència del xat amb Carlos Mazón durant la DANA del 29 d'octubre de 2024. L'intercanvi reflectix problemes de comunicació, dubtes sobre víctimes i coordinació institucional.

PSOE i Compromís acusen a Feijóo de prioritzar el relat en la dana i demanen la seua dimissió

PSOE i Compromís han carregat contra Feijóo pels missatges enviats a Mazón la nit de la dana, que al seu juí proven que el PP va cuidar el relat i no a les víctimes.

Feijóo va animar a Mazón a liderar la comunicació el 29-O per considerar-la clau

Els WhatsApp aportats al jutjat mostren que Feijóo va instar a Mazón a portar la iniciativa informativa durant la DANA del 29-O i va oferir desplaçar-se immediatament.

La nova passarel·la del CEIP Joan XXIII a Torrent obrirà després del Nadal

La Generalitat posarà en servici després del Nadal la nova passarel·la del CEIP Joan XXIII, que reposa la destruïda per la DANA i permetrà creuar el barranc de Poio amb seguretat. L'obra incorpora accessibilitat i criteris de resiliència.

Utiel tornarà a batre rècord amb un Tortell de Reis de 60 metres

La Tahona d'Utiel elaborarà un tortell de 60 metres per a un berenar amb xocolate a les 18.00. El dolç, amb 90 peces, podrà servir a 2.700 persones.

Pérez Llorca encadena quasi mig centenar d’actes en el seu primer mes com president

El president ha centrat la seua agenda en la gestió de la DANA, els efectes de les intenses pluges i la coordinació institucional. En paral·lel, ha participat en actes nadalencs, de condemna de la violència masclista i en la recepció del Dia de la Constitució.

València, Torrent i Requena activen plans davant l’onada de fred

Diversos consistoris han activat operatius pel descens tèrmic previst. València tindrà cinc centres oberts la nit de Reis; Requena ha llançat avisos i Torrent habilita espais.

La Comunitat Valenciana va liderar 2025 amb un 36,1% més de matriculacions fins a 128.321; Espanya va pujar un 12,9%

La Comunitat Valenciana va registrar el major creixement del país en 2025 per la recuperació després de la dana. L'impuls dels electrificats i la demanda de particulars van marcar l'any.