18.3 C
València
Dimarts, 14 octubre, 2025

S’investiguen delictes per lesions, desordre públic i un delicte d’odi per les disputes del 9 d’Octubre

 

 

Després de la jornada d’ahir en el Dia de la Comunitat Valenciana, es comencen a fer els primers balanços sobre el transcurs de la diada, on s’esperava la manifestació tradicional de la vesprada convocada per la Comissió 9 d’Octubre. Si bé el sector de la ultradreta ja havia tingut el seu espai i temps de manifestació al matí, diversos grups feixistes i espanyolistes com España 2000, membres del Yomus i extrema dreta en general es van concentrar minuts abans de la manifestació antifeixista a favor de la llengua i la cultura valenciana per tal d’increpar els manifestants. La presència policial, molt més nombrosa que l’any passat va evitar en molts casos que s’arribara a les mans en tot el recorregut de la manifestació, amb episodis de disputes i tensió.

El delegat del Govern en la Comunitat Valenciana, Juan Carlos Fulgencio ha confirmat este dimecres que hi ha ja «diligències obertes» per delictes de lesions, desordres públics i almenys un delicte d’odi a les xarxes socials pel 9 d’Octubre, Dia de la Comunitat Valenciana. Com ja ha informat este diari, el dimarts es va saldar amb 148 identificacions i un detingut que estava en recerca i captura per fets previs. No obstant són «xifres obertes», ja que els serveis de política judicial i d’Informació van a seguir treballant amb les identificacions d’ahir i amb les gravacions que es van efectuar per ordre d’este delegat per a detectar aquelles actituds que foren contràries a dret. Açò donarà lloc, junt amb altres diligències que ja estan obertes, a una investigació policial que, en el seu cas, es traslladarà a l’autoritat judicial. Així ho ha assegurat el delegat en declaracions als mitjans després de mantindre una reunió amb la vicepresidenta del Consell, Mònica Oltra. Segons el seu balanç del 9 d’Octubre: «vam fer el que calia fer, i en això anem a estar, en garantir els drets dels ciutadans i recuperar la festa per a tots els valencians», ha afegit. «Vam disposar tot un servei d’interceptació i identificació de les diferents persones que venien a manifestar-se tractant d’identificar aquell que a priori podrien tindre una actitud no recomanable per a l’ús de la via pública», ha subratllat.

Respecte als moments de tensió es van viure al llarg de tot el recorregut però sobretot mitja hora abans que començara la mobilització, diverses persones amb banderes d’Espanya, banderes franquistes i de la Falange van començar a cridar ‘Sieg Heil’ acompanyada de la salutació nazi.

A més s’escoltaren diverses amenaces i insults contra els manifestants com: «Te voy a quemar la bandera», «Puigdemont a prisión», «Hijos de puta» i inclús amenaces de mort, segons van escoltar alguns manifestants. En un moment donat el grup feixista va acabar llançant gasos picants contra els periodistes i alguns manifestants. El delegat del Govern diu que aquesta substància irritant «en un principi encara està per determinar», però molts manifestants argumenten que es tractaven de gasos lacrimògens. Fulgencio explica que «fou el llançament d’una bengala que va produir danys irritants en els ulls». «Si finalment es demostrara que açò va anar acompanyat de la utilització d’un gas, els retrets jurídics serien majors». El llançament d’aquesta possible bengala ha dit «és ja una infracció administrativa greu» i «en funció de les conseqüències que haja tingut per a les persones pot ser delicte». S’està investigant i «persona que va llançar la bengala està perfectament identificada», ha asseverat.

Per la seua part el president de la Generalitat, Ximo Puig, ha destacat aquest dimecres l’actuació duta a terme per la Delegació del Govern amb el dispositiu desplegat durant el Dia de la Comunitat perquè «alguns elements de la ultradreta intentaven fer del nou octubre altre 9 d’octubre negre i açò, afortunadament, no ho ha aconseguit». Puig s’ha pronunciat en aquests termes davant els mitjans de comunicació a Brussel·les, en ser preguntat per una valoració de la jornada d’aquest dimarts. «Felicitar al delegat del Govern, Juan Carlos Fulgencio, per l’actuació que s’ha tingut per a preservar la llibertat dels ciutadans», ha destacat. Al seu judici, aquest 9 d’octubre va ser «un dia positiu per a la Comunitat Valenciana» perquè es va explicitar la seua «voluntat d’autogovern, ganes d’avançar, de viure junts i que hi ha una societat plural amb idees diferents i açò és bo, el que passa és que cal expressar-les però des del respecte». Ha considerat que «les persones que no són respectuoses, insulten i intenten agredir són absolutament minoritàries a la Comunitat».

 

 

Últimes notícies

Adif prolonga la interrupció de trens a Tarragona i Castelló per la DANA Alice

Adif mantindrà tallada la circulació en diversos trams del Corredor Mediterrani a Tarragona i Castelló fins a les 12.00 del dimarts pels danys de la DANA Alice. Equips i maquinària actuen en via i senyalització per a reobrir amb seguretat.

Els bombers encadenen més de quinze intervencions per rescats i acovardisques a València

La DANA deixa més d'una quinzena d'eixides dels bombers, sobretot en la zona de Gandia, amb assistència a vehicles, filtracions i sanejaments. Es manté l'alerta roja en el litoral sud i la taronja en altres trams del litoral valencià i castellonenc.

Carmen Prades i Marta Mercader, noves Falleres Major i Infantil de València en 2026

La JCF tria a Carmen Prades i a la xiqueta Marta Mercader com a Falleres Major i Infantil de València per a 2026 després del veredicte del jurat i la crida tradicional de l'alcaldessa.

Emergències urgix màxima prudència davant la DANA Alice i l’alerta a la Safor

Emergències demana extremar la precaució per la DANA Alice, amb alerta roja a la Safor i revisió d'avisos a mitjanit. Aemet preveu tempestes puntuals intenses.

Carmen Prades i Marta Mercader, Falleres Major i Infantil de València en 2026

Carmen Prades i la xiqueta Marta Mercader han sigut triades com a Falleres Major i Infantil de València per a 2026. L'anunci, realitzat per crida des de l'Ajuntament, obri el nou exercici faller.

Cas de grip aviària aïllat en un aviari tancat del Oceanogràfic de València

Detectat en un control veterinari rutinari, el centre ha tancat temporalment la instal·lació afectada i aplica protocols de desinfecció; la resta del recinte continua obert.

La Universitat de València reprén demà les classes presencials en tots els seus campus

La UV recupera la docència, exàmens i pràctiques presencials des de les 08.00 amb nivell d'emergència 1. Hi haurà flexibilitat per a qui no puga desplaçar-se.

Ford Almussafes suspén el torn de manteniment de vesprada per les pluges

La planta d'Almussafes cancel·la el torn de vesprada de manteniment pels avisos de pluges, l'única activitat prevista amb la producció parada i la plantilla en ERTO. Amb l'alerta activada, la mesura evita desplaçaments i deixa el centre sense activitat presencial.