8 C
València
Dilluns, 19 gener, 2026

Investiguen la venda fraudulenta de ‘Jamones de Guijuelo’

La Guàrdia Civil, en dos actuacions desenvolupades a Madrid i Salamanca, ha investigat a empreses dedicades al sector alimentari per la venda fraudulenta de productes carnis.

Per a això, en alguns casos etiquetaven i utilitzaven traçabilitat falsa de productes carnis per a simular que eren ibèrics; i en uns altres arribaven a utilitzar il·legalment la imatge de la Denominació d’Origen Protegida (D.O.P) Guijuelo per a vendre els productes ibèrics.

 

Operació SLICE

 

Agents del SEPRONA de la Comandància de la Guàrdia Civil de Madrid, en l’operació SLICE, han detingut a 6 persones i han investigat a altres 2, pertanyents a set empreses alimentàries situades a les províncies de Madrid, Còrdova, Toledo i Badajoz, que es dedicaven a manipular i falsificar la traçabilitat i l’etiquetatge d’envasos de productes carnis.

Se’ls imputen els delictes contra la salut pública, estafa, falsificació, contra la propietat industrial i furt relatiu al mercat i als consumidors.

S’han confiscat un total de 63.123 envasos de productes a rodanxes, que en el mercat hagueren aconseguit un valor de 967.000 euros i hagueren ocasionat un risc per a la salut pública, en ser considerats no aptes per al consum.

La investigació es va iniciar l’any passat quan es va detectar una documentació sospitosa relativa a uns lots d’envasos de a rodanxes de llom, paleta i pernil que havien sigut preparats per a la comercialització com a productes d’esquer ibèric i ibèric en una nau de Còrdova, i des d’on s’enviaven a una important cadena de supermercats per a la seua venda a nivell nacional, la qual desconeixia la falsedat dels productes.

L’anàlisi de la documentació de l’Àrea de Qualitat Alimentària de la Conselleria de Sanitat de la Comunitat de Madrid i del Servei de Control de Qualitat Agroalimentària de la Junta d’Andalusia, així com informacions aportades per certificadores, van donar lloc al fet que es constataren irregularitats relacionades amb una possible falsificació documental i /o duplicitat en lots a nivell nacional.

Posteriorment en un centre logístic de Getafe de la cadena de supermercats es van immobilitzar 5.768 envasos de productes suposadament ibèrics disposats per a ser venuts.

Els agents van descobrir que en altres centres logístics de la mateixa cadena, situats a les províncies de Còrdova, Toledo, Barcelona, Sevilla, Màlaga, Alacant, Almeria, Cadis, Saragossa i Valladolid, tenien emmagatzemats milers d’envasos amb productes ibèrics que també presentaven les mateixes irregularitats relacionades amb la utilització de registres sanitaris mercantils de terceres empreses sense el seu consentiment, així com falsificació i manipulació en la seua traçabilitat i etiquetatge.

En estos centres, amb la finalitat que estos falsos productes ibèrics no foren introduïts en el mercat alimentari es van immobilitzar un total de 56.100 envasos més de productes a rodanxes.

 

Comercialització fraudulenta de pernils amb Denominació d’Origen

 

En una altra actuació, agents del SEPRONA de la Comandància de la Guàrdia Civil de Salamanca van tindre coneixement de l’existència d’una empresa dedicada a la venda de productes curats provinents del porc, la qual posseïa dos botigues físiques a la província de Jaén i una pàgina web de venda directa al públic, que podria estar venent de manera fraudulenta estos productes, especialment pernils.

Per a això estaria usurpant marques comercials, especialment pertanyents a la Denominació d’Origen Protegida (D.O.P) Guijuelo i incomplint la norma de qualitat de l’ibèric, amb el consegüent perjudici per als compradors i el risc per a la salut pública.

S’ha investigat als responsables de l’empresa, un home i una dona residents a la Carolina (Jaén) amb diversos antecedents policials, com a suposats autors dels delictes d’estafa, contra la propietat industrial i contra els consumidors.

La investigació duta a terme va permetre descobrir com la citada empresa comercialitzava pernils com “100% bellota” i amb origen en la D.O.P Guijuelo, anunciats per un preu ostensiblement inferior a aquells comercialitzats legalment sota esta denominació, amb la finalitat d’obtindre grans beneficis econòmics.

Els agents van constatar les següents irregularitats en els productes que oferien en la seua pàgina web de venda al públic:

· Mancaven de precintes que empararen estos productes per la D.O.P Guijuelo.

· Els pernils que comptaven amb precinte no corresponien amb un precinte oficial de la norma de qualitat de l’ibèric, ni de la D.O.P Guijuelo.

· El distintiu que portava el pernil, qualificant el producte com a pernil ibèric bellota 100%, era incorrecta al no complir amb la norma de qualitat de l’ibèric i igualment les estipulades en la D.O.P Guijuelo. També l’ordre de la denominació era incorrecte, havent de ser, en cas de veritat, pernil de bellota 100% ibèric.

· L’etiqueta comercial tenia imprés un logotip de la D.O.P Guijuelo, induint a pensar al consumidor que es tracta d’un producte emparat per esta denominació.

· En el distintiu del pernil s’observava l’oval sanitari amb el número de registre sanitari d’una empresa productora d’ibèrics radicada a la província de Salamanca, la qual no tenia coneixement, ni havia prestat el seu consentiment per a la seua utilització, no tenint cap relació comercial amb la marca comercial autora dels fets.

· L’empresa investigada mancava de cap autorització per a l’ús de les denominacions “ibèric 100%” i “bellota”.

Per tot això, els agents van registrar els dos establiments físics que l’empresa de0 pernils i embotits posseïa a la província de Jaén, acompanyats per veterinaris pertanyents a la Conselleria de Salut i Famílies de la Junta d’Andalusia.

S’han intervingut més d’un miler de distintius i etiquetes amb els logotips falsificats de la D.O.P Guijuelo i de diverses empreses de Salamanca, així com 7 pernils i lloms ja etiquetats falsament i disposats per al seu enviament. Per part del veterinari es van immobilitzar nombrosos pernils i lloms al no poder demostrar-se la seua traçabilitat, ni poder garantir la seua aptitud per al consum.

Últimes notícies

El Reial Madrid remunta al València Basket (94-79) i reforça el seu lideratge abans de la Copa

El Reial Madrid va voltejar un 17 a baix i es va imposar 94-79 al València Basket per a afermar-se líder de la Lliga Endesa. Hezonja, Llull i Krämer van guiar la reacció.

El Reial Madrid remunta al València (94-79) i consolida el lideratge abans de la Copa

El Reial Madrid va derrotar 94-79 al València després de neutralitzar un inici irresistible des del triple. Hezonja va liderar la reacció i l'equip viatjarà a la Copa com a cap de sèrie.

Pedro Martínez iguala a Miki Vukovic com a tècnic amb més partits del València Basket

L'entrenador dirigix el seu partit 231 davant el Reial Madrid i empata amb Miki Vukovic en el ránking de trobades del club. Ja lidera en victòries amb 171.

Pedro Martínez iguala a Miki Vukovic com a tècnic amb més partits al València Basket

L'entrenador del València Basket aconseguix els 231 partits oficials dirigits i empata amb Miki Vukovic en el primer lloc de l'històric del club. Ja lidera en victòries amb 171 i és el primer a sumar més d'un títol amb l'equip masculí.

Hugo Duro agraïx els aplaudiments després dels xiulets en el seu retorn al Coliseum

El davanter del València va ser rebut amb xiulets i també amb aplaudiments en la seua tornada al Coliseum. Després del partit, va agrair el suport i va desitjar sort al Getafe.

València trenca huit mesos sense guanyar fora amb un 0-1 a Getafe

El València es va imposar 0-1 al Getafe i va firmar el seu primer triomf a domicili de la temporada. El resultat curta onze partits sense guanyar fora i la sequera en el Coliseum des de 2018.

Tárrega va patir un gir en el genoll i Corberán demana un central per al València

César Tárrega es va retirar a la mitja hora després d'un gir en el genoll davant el Getafe. Corberán va explicar l'antecedent d'edema ossi i va reclamar fitxar un central davant les baixes.

Corberán enaltix a Gayà com a exemple de sentiment valencianista

València va guanyar 0-1 al Getafe amb un gol decisiu de Gayà, la seua primera victòria a domicili del curs. Corberán va destacar el lideratge del capità i la necessitat de sumar.