14.9 C
València
Dimecres, 26 novembre, 2025

La vida d’Ana Julia en la presó: Companyes «ombra» cobren 30 euros per a que no se suïcide o la maten

Ana Julia Quezada

Ana Julia Quezada viu en la presó amb una companya de cel·la que és la seua ombra | València Diari

 

Ana Julia Quezada va ingressar en una presó fa més de 500 dies acusada d’haver matat Gabriel Cruz, de només 8 anys. Va ser detinguda el març de 2018 per estrangular-lo, quan encara era la parella del pare del xiquet, dies després que desapareguera. Des d’eixe moment, espera a ser jutjada entre fortes mesures de seguretat.  

 

Institucions Penitenciàries va determinar que era necessari que una presa «ombra» visquera amb esta dominicana de 45 anys. María, nom fictici, és l’última companya de moltes que fa mesos que vetlen per a que Ana Julia no siga agredida o se suïcide. Cada nit una funcionària pregunta per l’estat de la interna i la seua companya espera poder contestar: «Tot bé, senyora». 

 

Des que va entrar en el centre penitenciari del Acebuche, Quezada va ser víctima de múltiples amenaces: «En la presó li tenen ganes, és evident». Funcionaries, explicaven en ‘El Español’,  que abans que María «no va ser fàcil que altres preses es mostraren voluntàries per a estar amb ella». Tot es va complicar també quan la nit de Cap d’Any es va intentar suïcidar. La van trobar amb uns xicotets talls en els avantbraços en el mòdul d’aïllament, a estava després de barallar-se amb una altra dona. 

 

Una «refugiada» dins de la presó

Per la seua condició, Ana Julia viu baix un règim especial arreplegat en l’article 75.2 del Reglament Penitenciari. Per tal de protegir la seua integritat física, se li aplica el conegut com a «règim del refugiat». A més de tindre una «ombra» al seu costat, no pot participar en tallers, cursets o tindre contacte amb unes altres internes en les zones comunes. 

 

Fa més de 500 dies que està interna en la presó del Acebuche | Ideal

 

Només abandona la seua cel·la quan la resta descansen havent dinat, de dos a cinc de la vesprada. A més, ha de ser un funcionari qui li duga l’esmorzar, el dinar i el sopar. Això i la seua actitud la mantenen pràcticament aïllada. No rep visites, excepte la del seu advocat, i no telefona a l’exterior. Pràcticament, l’únic contacte que manté és amb María, que després de fer un curs, cobra 30 euros per a procurar que continue amb vida. 

 

Però esta situació de solitud no ha afectat gens al seu caràcter o personalitat. Continua mostrant-se amb el personal de la presó de manera «educada, tranquil·la», fins i tot, freda. Dins del centre, no es diria en cap moment que està penedida del que va fer. 

 

El juí començarà el 9 de setembre

Serà el pròxim 9 de setembre quan eixira per primera volta de la presó d’Almeria a on ha viscut l’últim any i mig. Eixe dia començarà el juí per l’assassinat de Gabriel, que s’espera que s’allargue fins al 18 del mateix mes. 

 

Les acusacions demanaran que se la condemne a Presó Permanent Revisable. Consideren provat que el dia que se’l va endur de casa de la seua iaia, en Las Hortichuelas, tenia una clara intenció de matar-lo. Hauria decidit posar fi a la seua vida per gelosia. A més, no va dubtar en ser al costat d’Ángel Cruz, pare del xiquet, durant els dies de la suposada desaparició, tot i ser l’única persona coneixedora del final tràgic del menut. 

 

La intenció de la seua defensa és que siga condemnada per un homicidi involuntari o dolós, que comportaria una pena de 2 a 10 anys de presó. Argumenten que ella va discutir amb el xiquet perquè jugava amb una destral i, que si el va matar, va ser en tapar-li la boca, provant que deixara de cridar i d’insultar-la. 

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Braxton Key evita una lesió greu de genoll i estarà diversos dies al marge

Les proves van descartar danys importants en el genoll de l'ala pivot del València Basket, que seguirà uns dies apartat mentres completa rehabilitació.

Aldaia se suma a un projecte per a atendre les persones sense llar afectades per la DANA

Aldaia s'ha sumat a una iniciativa per a analitzar l'impacte de la DANA en el sensellarisme i orientar respostes públiques. Este dijous 27 hi haurà un recompte nocturn amb l'equip municipal i voluntariat, també en onze municipis pròxims.

Braxton Key evita una lesió greu de genoll però estarà diversos dies apartat

L'ala pivot del València Basket va caure en l'últim quart davant el Bayern i les proves van descartar una lesió de gravetat. Seguirà rehabilitació i el seu retorn dependrà de l'evolució.

El jutjat certifica el pagament de l’aparcament de Vilaplana a les 19.48 el dia de la DANA

El Jutjat d'Instrucció 3 de Catarroja ha verificat els registres del pàrquing: Vilaplana va pagar a les 19.48 i va retirar el seu cotxe a les 19.51 el 29 d'octubre. La certificació fixa una cronologia que s'acararà amb els testimoniatges i peticions de l'acusació.

Detinguts tres sospitosos en ser sorpresos grimpant a un balcó per a robar a València

La Policia Local ha detingut a dos hòmens i una dona sorpresos quan escalaven la façana d'un edifici de Ciutat Vella per a entrar per un balcó. Els agents els atribuïxen un presumpte robatori amb força i ja han passat a disposició judicial.

Català demana a LaLiga canviar l’horari del València-Sevilla per la Marató

L'alcaldessa ha sol·licitat a LaLiga moure el València-Sevilla del diumenge 7 de desembre (16.15) per la seua coincidència amb la Marató de València i els previsibles problemes de mobilitat.

La factura detalla dos menús de Mazón i Vilaplana en El Ventorro el dia de la DANA: 165 euros

Una factura incorporada al sumari per la gestió de la DANA arreplega que Carlos Mazón i Maribel Vilaplana van menjar en El Ventorro dos menús per 165 euros. El document consigna com a receptor al PP de la Comunitat Valenciana i s'acompanya de fotos i pla del reservat.

El jutjat certifica que Vilaplana va pagar l’aparcament a les 19.48 el dia de la DANA

Un jutjat ha certificat els horaris d'entrada, pagament i eixida del cotxe de Maribel Vilaplana el 29 d'octubre. L'acusació popular demana tornar a citar-la.