El volcà comença el dia molt més actiu amb explosions i incendis

 

El volcà ha començat el dia molt més actiu amb explosions i incendis, a més d’escopint lava, que continua el seu avanç destructiu com poden testificar els veïns de Todoque, encara que lentament, en una fase eruptiva de relativa estabilitat que els experts ignoren quant temps es prolongarà.

El comité científic que assessora el gabinet de crisi fins i tot dubte que el magma, que ara es desplaça a tot just quatre metres per hora, arribe a desembocar en la mar. Tot dependrà de com evolucione la situació en les pròximes hores.

La passada nit el volcà va tindre bastant explosivitat, que va finalitzar coincidint amb l’ensulsiada parcial de la part superior del con principal del volcà, un fenomen que els científics apunten que es pot tornar a produir.

En canvi, la deformació de la superfície pròxima a l’àrea d’erupció no ha variat en les últimes hores i es manté en els 28 centímetres, per la qual cosa hi ha una «mini zona d’estabilitat», segons ha explicat el director tècnic del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (Pevolca), Miguel Ángel Morcuende.

 

El sofre del volcà viatjarà des de la Palma fins al Mediterrani

 

La lava, que ha anat guanyant en viscositat, d’aquí ve que discórrega més lenta, aconsegueix grossàries entre 8 i 15 metres en la seua llengua més activa i la sismicitat continua en baixos nivells.

L’emissió de materials aconsegueix els 3.000 metres. L’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) preveu que el núvol del volcà arribe a Tenerife, El Hierro i La Gomera en la jornada del dijous i s’especula sobre la possibilitat que caiga pluja àcida en alguns punts d’estes illes.

El comité científic del Pevolca, per part seua, descarta que les precipitacions previstes per a les pròximes 24 hores a Canàries tinguen caràcter àcid.

En qualsevol cas, els experts insisteixen a advertir que ningú s’acoste a zones pròximes a la bugada perquè pot provocar danys en principi intangibles, sobretot en ulls i pulmons.

Este sofre també viatjarà al Mediterrani, encara que en menys quantitat i sense perjudicis per a la salut.

Gas verge

 

La població de la Palma no ha de preocupar-se per l’aire que respira en estos moments perquè no és perjudicial per a la seua salut. Totes les anàlisis de la qualitat de l’aire que la Unitat Militar d’Emergències (UME) està realitzant donen resultats negatius.

anAsí ho assegura José Antonio Gamarra, sotstinent del nucli d’operacions del contingent de 184 efectius de la UME desplaçat a la Palma per a col·laborar en el dispositiu d’emergència posat en marxa amb motiu de l’erupció del volcà de Cimera Vella.

 

Pedro Sánchez i els Reis d’Espanya

 

Els Reis visiten hui l’illa de la Palma per a traslladar el seu suport i solidaritat a les persones que s’han vist afectades per l’erupció del volcà de Cimera Viatge després que la lava haja arrasat les seues llars o amenace de fer-ho.

Don Felipe i donya Letizia estaran acompanyats pel president del Govern, Pedro Sánchez, qui torna a l’illa després de volar directament des de Nova York, on ha intervingut en l’Assemblea General de Nacions Unides.

La visita començarà al migdia en l’aquarterament El Fuerte, en la localitat de Breña Baja, on han sigut reallotjades més d’un centenar de les al voltant de 5.500 persones evacuades.

Posteriorment, en la seu del Cabildo de la Palma, mantindran una reunió amb el comité del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (Pevolca) per a conéixer l’evolució que puga tindre l’erupció volcànica.

Des de Santa Cruz de la Palma, es desplaçaran al lloc de comandament avançat, des d’on es dirigeix el dispositiu d’emergència, per a recaptar més informació sobre els danys causats i acostar-se a la zona afectada per la lava.

Últimes notícies

Paco Roca brillara a Itàlia en el 60 aniversari del festival de còmic Lucca Comics & Games

El veterà dibuixant Paco Roca participarà en la 60 edició del prestigiós festival Lucca Comics & Games, a Itàlia, amb un cartell ple de grans figures del còmic, el manga i els videojocs.

Ferit un camioner en caure per un terraplén a Forcall amb més de 200 porcs

Un home de 68 anys ha resultat ferit en caure per un terraplén a Forcall (Castelló) amb un camió que transportava 205 porcs, molts dels quals han mort per l'accident.

Anna frega els 40 graus en una nova jornada de calor extrema a la Comunitat

L’ona de calor ha deixat este dimarts fins a 39,6 graus en Anna i més de 38 graus en diversos municipis de la província de València, segons Avamet i Aemet.

Inditex manté la millor reputació empresarial i Juan Roig encapçala els líders més valorats

Inditex ha revalidat el primer lloc com a empresa amb millor reputació a Espanya segons Merco 2026, mentre que el president de Mercadona, el valencià Juan Roig, lidera el llistat dels 100 directius millor valorats.

Les víctimes de la dana reclamen al Congrés que Mazón deixe de ser aforat

Associacions de familiars de víctimes de la dana de València han demanat davant el Congrés que es retire l'aforament de Carlos Mazón i que puga ser investigat a Catarroja pels fets del 29 d'octubre de 2024.

Les víctimes de la dana reclamen al Congrés la fi de l’aforament de Carlos Mazón

Familiars de les víctimes de la dana de València han demanat davant el Congrés que es retire l’aforament a l’expresident Carlos Mazón i han defensat que ha de declarar com a investigat a Catarroja.

Les víctimes de la dana reclamen al Congrés que Mazón perda l’aforament

Associacions de familiars de les víctimes de la dana de València han exigit davant del Congrés que cese l’aforament de l’expresident Carlos Mazón i que puga ser investigat pels fets del 29 d’octubre de 2024.

Fauma, la nova app que permet seguir i cuidar animals des del mòbil

La nova aplicació Fauma ja està disponible en App Store i Google Play i permet seguir en temps real tortugues, pingüins i taurons de centres com l'Oceanogràfic de València, implicant els usuaris en projectes reals de conservació.