El volcà comença el dia molt més actiu amb explosions i incendis

 

El volcà ha començat el dia molt més actiu amb explosions i incendis, a més d’escopint lava, que continua el seu avanç destructiu com poden testificar els veïns de Todoque, encara que lentament, en una fase eruptiva de relativa estabilitat que els experts ignoren quant temps es prolongarà.

El comité científic que assessora el gabinet de crisi fins i tot dubte que el magma, que ara es desplaça a tot just quatre metres per hora, arribe a desembocar en la mar. Tot dependrà de com evolucione la situació en les pròximes hores.

La passada nit el volcà va tindre bastant explosivitat, que va finalitzar coincidint amb l’ensulsiada parcial de la part superior del con principal del volcà, un fenomen que els científics apunten que es pot tornar a produir.

En canvi, la deformació de la superfície pròxima a l’àrea d’erupció no ha variat en les últimes hores i es manté en els 28 centímetres, per la qual cosa hi ha una “mini zona d’estabilitat”, segons ha explicat el director tècnic del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (Pevolca), Miguel Ángel Morcuende.

 

El sofre del volcà viatjarà des de la Palma fins al Mediterrani

 

La lava, que ha anat guanyant en viscositat, d’aquí ve que discórrega més lenta, aconsegueix grossàries entre 8 i 15 metres en la seua llengua més activa i la sismicitat continua en baixos nivells.

L’emissió de materials aconsegueix els 3.000 metres. L’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) preveu que el núvol del volcà arribe a Tenerife, El Hierro i La Gomera en la jornada del dijous i s’especula sobre la possibilitat que caiga pluja àcida en alguns punts d’estes illes.

El comité científic del Pevolca, per part seua, descarta que les precipitacions previstes per a les pròximes 24 hores a Canàries tinguen caràcter àcid.

En qualsevol cas, els experts insisteixen a advertir que ningú s’acoste a zones pròximes a la bugada perquè pot provocar danys en principi intangibles, sobretot en ulls i pulmons.

Este sofre també viatjarà al Mediterrani, encara que en menys quantitat i sense perjudicis per a la salut.

Gas verge

 

La població de la Palma no ha de preocupar-se per l’aire que respira en estos moments perquè no és perjudicial per a la seua salut. Totes les anàlisis de la qualitat de l’aire que la Unitat Militar d’Emergències (UME) està realitzant donen resultats negatius.

anAsí ho assegura José Antonio Gamarra, sotstinent del nucli d’operacions del contingent de 184 efectius de la UME desplaçat a la Palma per a col·laborar en el dispositiu d’emergència posat en marxa amb motiu de l’erupció del volcà de Cimera Vella.

 

Pedro Sánchez i els Reis d’Espanya

 

Els Reis visiten hui l’illa de la Palma per a traslladar el seu suport i solidaritat a les persones que s’han vist afectades per l’erupció del volcà de Cimera Viatge després que la lava haja arrasat les seues llars o amenace de fer-ho.

Don Felipe i donya Letizia estaran acompanyats pel president del Govern, Pedro Sánchez, qui torna a l’illa després de volar directament des de Nova York, on ha intervingut en l’Assemblea General de Nacions Unides.

La visita començarà al migdia en l’aquarterament El Fuerte, en la localitat de Breña Baja, on han sigut reallotjades més d’un centenar de les al voltant de 5.500 persones evacuades.

Posteriorment, en la seu del Cabildo de la Palma, mantindran una reunió amb el comité del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (Pevolca) per a conéixer l’evolució que puga tindre l’erupció volcànica.

Des de Santa Cruz de la Palma, es desplaçaran al lloc de comandament avançat, des d’on es dirigeix el dispositiu d’emergència, per a recaptar més informació sobre els danys causats i acostar-se a la zona afectada per la lava.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Morant ha reclamat més feminisme i defensa dels drets de les dones enfront del feixisme

La líder del PSPV ha lligat el 8M amb una crida a frenar el masclisme institucional i la violència digital, i ha reivindicat al PSOE com a alternativa. També ha citat avanços com l'SMI i els permisos per a defendre que el feminisme es traduïx en drets

Pastor (PP) ha acusat a Morant de guerres internes i ha posat el focus a Almussafes

El síndic del PP en Les Corts ha arremés contra la líder del PSPV pel conflicte a Almussafes i per la seua gestió. També ha citat el CNIO i ha carregat contra el Govern de Sánchez.

Morant defén l’expulsió de l’alcalde d’Almussafes i afirma que en el PSOE no caben señoros ni puters

La líder del PSPV-PSOE ha recolzat l'expulsió de Toni González i ha recalcat que el partit se situa del costat de les víctimes. També ha assenyalat conductes que considera assetjament i ha marcat límits interns.

Pérez Llorca anuncia ajudes de 6.000 €/hectàrea per a replantar cultius permanents

La Generalitat llança una línia de 26,7 milions, a 6.000 euros per hectàrea, per a agricultors amb pèrdues per la DANA de 2024. Exigirà densitat mínima per cultiu i se suma a inversions en camins, canalitzacions i regadiu.

Activistes porten làpides en la plaça de bous de València per a denunciar el suport del Consell a la tauromàquia

Un centenar d'activistes de AnimaNaturalis i CAS ha protestat enfront de la plaça de bous de València amb làpides amb noms de bous morts. Han demanat la fi de les ajudes públiques i de les corregudes.

Corberán demana un València protagonista i avisa de l’empremta de Quique davant l’Alabés

Corberán va afrontar la visita de l'Alabés amb Quique en la banqueta subratllant la identitat del València. Busquen encadenar dos victòries; Beltrán és baixa i Saravia entra.

El València vol afermar la seua escalada davant un Alabés amb l’estrena de Quique a Mestalla

El València busca enllaçar la seua segona victòria per a prendre aire respecte al descens davant un Alabés que inicia etapa amb Quique Sánchez Flores. Les baixes i les possibles estrenes marquen un dol directe a Mestalla

Emotiva sexta mascletà ‘in memoriam’ a Javi Nadal sota la pluja a València

La sexta mascletà de les Falles 2026 ha retut homenatge 'in memoriam' a Javi Nadal amb 194 quilos de pólvora, traca i 21 salves i un final aeri. Malgrat la pluja, el públic s'ha acollit sota paraigua i les autoritats han seguit el tret des del balcó.