El volcà comença el dia molt més actiu amb explosions i incendis

 

El volcà ha començat el dia molt més actiu amb explosions i incendis, a més d’escopint lava, que continua el seu avanç destructiu com poden testificar els veïns de Todoque, encara que lentament, en una fase eruptiva de relativa estabilitat que els experts ignoren quant temps es prolongarà.

El comité científic que assessora el gabinet de crisi fins i tot dubte que el magma, que ara es desplaça a tot just quatre metres per hora, arribe a desembocar en la mar. Tot dependrà de com evolucione la situació en les pròximes hores.

La passada nit el volcà va tindre bastant explosivitat, que va finalitzar coincidint amb l’ensulsiada parcial de la part superior del con principal del volcà, un fenomen que els científics apunten que es pot tornar a produir.

En canvi, la deformació de la superfície pròxima a l’àrea d’erupció no ha variat en les últimes hores i es manté en els 28 centímetres, per la qual cosa hi ha una “mini zona d’estabilitat”, segons ha explicat el director tècnic del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (Pevolca), Miguel Ángel Morcuende.

 

El sofre del volcà viatjarà des de la Palma fins al Mediterrani

 

La lava, que ha anat guanyant en viscositat, d’aquí ve que discórrega més lenta, aconsegueix grossàries entre 8 i 15 metres en la seua llengua més activa i la sismicitat continua en baixos nivells.

L’emissió de materials aconsegueix els 3.000 metres. L’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) preveu que el núvol del volcà arribe a Tenerife, El Hierro i La Gomera en la jornada del dijous i s’especula sobre la possibilitat que caiga pluja àcida en alguns punts d’estes illes.

El comité científic del Pevolca, per part seua, descarta que les precipitacions previstes per a les pròximes 24 hores a Canàries tinguen caràcter àcid.

En qualsevol cas, els experts insisteixen a advertir que ningú s’acoste a zones pròximes a la bugada perquè pot provocar danys en principi intangibles, sobretot en ulls i pulmons.

Este sofre també viatjarà al Mediterrani, encara que en menys quantitat i sense perjudicis per a la salut.

Gas verge

 

La població de la Palma no ha de preocupar-se per l’aire que respira en estos moments perquè no és perjudicial per a la seua salut. Totes les anàlisis de la qualitat de l’aire que la Unitat Militar d’Emergències (UME) està realitzant donen resultats negatius.

anAsí ho assegura José Antonio Gamarra, sotstinent del nucli d’operacions del contingent de 184 efectius de la UME desplaçat a la Palma per a col·laborar en el dispositiu d’emergència posat en marxa amb motiu de l’erupció del volcà de Cimera Vella.

 

Pedro Sánchez i els Reis d’Espanya

 

Els Reis visiten hui l’illa de la Palma per a traslladar el seu suport i solidaritat a les persones que s’han vist afectades per l’erupció del volcà de Cimera Viatge després que la lava haja arrasat les seues llars o amenace de fer-ho.

Don Felipe i donya Letizia estaran acompanyats pel president del Govern, Pedro Sánchez, qui torna a l’illa després de volar directament des de Nova York, on ha intervingut en l’Assemblea General de Nacions Unides.

La visita començarà al migdia en l’aquarterament El Fuerte, en la localitat de Breña Baja, on han sigut reallotjades més d’un centenar de les al voltant de 5.500 persones evacuades.

Posteriorment, en la seu del Cabildo de la Palma, mantindran una reunió amb el comité del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (Pevolca) per a conéixer l’evolució que puga tindre l’erupció volcànica.

Des de Santa Cruz de la Palma, es desplaçaran al lloc de comandament avançat, des d’on es dirigeix el dispositiu d’emergència, per a recaptar més informació sobre els danys causats i acostar-se a la zona afectada per la lava.

Últimes notícies

El professorat manté la pressió davant Educació en una jornada clau per a la vaga indefinida

El professorat torna a concentrar-se davant la Conselleria d'Educació en l'octau dia de vaga indefinida, mentres els sindicats valoren l'última oferta de l'administració amb una pujada salarial progressiva i canvis en plantilles i valencià.

Quasi 40 directors d’instituts de Castelló donen suport a la vaga indefinida i advertixen de possibles dimissions

Quasi quaranta directors i directores d'instituts públics de Castelló recolzen la vaga indefinida en la Comunitat Valenciana i avisen que podrien dimitir si l'administració no desbloqueja la situació en els centres.

Detinguts a Dolores i Rojales amb quasi 30 quilos de cocaïna, armes i cotxes amb caletas

La Policia Nacional ha detingut a Dolores i Rojales a dos hòmens acusats de distribuir cocaïna i ha intervingut quasi 30 quilos de droga, armes, diners en efectiu i vehicles amb caletas.

L’excap d’informatius d’À Punt defén que la ràdio va salvar vides durant la dana

L'excap d'informatius d'À Punt sosté davant el jutge que moltes persones van ser rescatades gràcies a les seues anomenades a la ràdio pública i critica la falta de compareixences oficials durant la dana.

El professorat vota si accepta l’oferta d’Educació i definix el futur de la vaga indefinida

Els sindicats docents consulten a la seua afiliació sobre l'última proposta de la Conselleria d'Educació per a frenar la vaga indefinida i decidir si es manté, es modifica o se substituïx per altres formes de protesta.

La exconcejal d’Urbanisme d’Alacant declara per l’adjudicació d’una vivenda pública a la Platja de Sant Joan

La exconcejal d'Urbanisme d'Alacant Rocío Gómez declara com investigada per l'adjudicació d'una vivenda pública a la Platja de Sant Joan, en una jornada clau del cas Els Naus que implica diversos càrrecs municipals i autonòmics.

La Hispanic Society mostra tres grans Sorollas en la seu de Sotheby’s a Nova York

La Hispanic Society Museum & Library exhibix fins a l'1 de juny tres grans llenços de Joaquín Sorolla en la seu de Sotheby's a Nova York, dins del programa In residence. La mostra s'emmarca en l'estratègia internacional del museu i en la celebració del centenari del mural Vision d'Espanya.

Les màximes se suavitzen en el litoral de València mentres pugen les mínimes

Cels poc nuvolosos i lleuger descens de les màximes en el litoral i prelitoral de València, amb mínimes a l'alça i vents fluixos variables en la Comunitat Valenciana.