El volcà comença el dia molt més actiu amb explosions i incendis

 

El volcà ha començat el dia molt més actiu amb explosions i incendis, a més d’escopint lava, que continua el seu avanç destructiu com poden testificar els veïns de Todoque, encara que lentament, en una fase eruptiva de relativa estabilitat que els experts ignoren quant temps es prolongarà.

El comité científic que assessora el gabinet de crisi fins i tot dubte que el magma, que ara es desplaça a tot just quatre metres per hora, arribe a desembocar en la mar. Tot dependrà de com evolucione la situació en les pròximes hores.

La passada nit el volcà va tindre bastant explosivitat, que va finalitzar coincidint amb l’ensulsiada parcial de la part superior del con principal del volcà, un fenomen que els científics apunten que es pot tornar a produir.

En canvi, la deformació de la superfície pròxima a l’àrea d’erupció no ha variat en les últimes hores i es manté en els 28 centímetres, per la qual cosa hi ha una «mini zona d’estabilitat», segons ha explicat el director tècnic del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (Pevolca), Miguel Ángel Morcuende.

 

El sofre del volcà viatjarà des de la Palma fins al Mediterrani

 

La lava, que ha anat guanyant en viscositat, d’aquí ve que discórrega més lenta, aconsegueix grossàries entre 8 i 15 metres en la seua llengua més activa i la sismicitat continua en baixos nivells.

L’emissió de materials aconsegueix els 3.000 metres. L’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) preveu que el núvol del volcà arribe a Tenerife, El Hierro i La Gomera en la jornada del dijous i s’especula sobre la possibilitat que caiga pluja àcida en alguns punts d’estes illes.

El comité científic del Pevolca, per part seua, descarta que les precipitacions previstes per a les pròximes 24 hores a Canàries tinguen caràcter àcid.

En qualsevol cas, els experts insisteixen a advertir que ningú s’acoste a zones pròximes a la bugada perquè pot provocar danys en principi intangibles, sobretot en ulls i pulmons.

Este sofre també viatjarà al Mediterrani, encara que en menys quantitat i sense perjudicis per a la salut.

Gas verge

 

La població de la Palma no ha de preocupar-se per l’aire que respira en estos moments perquè no és perjudicial per a la seua salut. Totes les anàlisis de la qualitat de l’aire que la Unitat Militar d’Emergències (UME) està realitzant donen resultats negatius.

anAsí ho assegura José Antonio Gamarra, sotstinent del nucli d’operacions del contingent de 184 efectius de la UME desplaçat a la Palma per a col·laborar en el dispositiu d’emergència posat en marxa amb motiu de l’erupció del volcà de Cimera Vella.

 

Pedro Sánchez i els Reis d’Espanya

 

Els Reis visiten hui l’illa de la Palma per a traslladar el seu suport i solidaritat a les persones que s’han vist afectades per l’erupció del volcà de Cimera Viatge després que la lava haja arrasat les seues llars o amenace de fer-ho.

Don Felipe i donya Letizia estaran acompanyats pel president del Govern, Pedro Sánchez, qui torna a l’illa després de volar directament des de Nova York, on ha intervingut en l’Assemblea General de Nacions Unides.

La visita començarà al migdia en l’aquarterament El Fuerte, en la localitat de Breña Baja, on han sigut reallotjades més d’un centenar de les al voltant de 5.500 persones evacuades.

Posteriorment, en la seu del Cabildo de la Palma, mantindran una reunió amb el comité del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (Pevolca) per a conéixer l’evolució que puga tindre l’erupció volcànica.

Des de Santa Cruz de la Palma, es desplaçaran al lloc de comandament avançat, des d’on es dirigeix el dispositiu d’emergència, per a recaptar més informació sobre els danys causats i acostar-se a la zona afectada per la lava.

Últimes notícies

Corberán valora l’empat: partit equilibrat i exigència de Mestalla

Carlos Corberán ha qualificat d’equilibrat l’empat del València CF contra el Celta de Vigo i ha admés que l’equip va defensar més del que volia. El tècnic ha defensat la línia de cinc, ha reclamat reforços i ha mostrat respecte per l’exigència de Mestalla.

Javi Guerra dona per bo l’empat del València contra el Celta a Mestalla

El migcampista del València Javi Guerra ha valorat com a just l’empat sense gols contra el Celta en l’estrena de LALIGA a Mestalla i ha demanat el suport de l’afició per al pròxim partit de lliga.

Empat gris a Mestalla en l’estrena de Lliga entre Valencia i Celta

Valencia CF i Celta de Vigo han inaugurat la seua temporada de Lliga amb un empat sense gols a Mestalla, en un partit gris i escàs d’ocasions, marcat també per la melancolia pel compte arrere cap a l’adéu de l’actual estadi.

Contingut l’incendi de Segorbe, que manté 630 hectàrees cremades però continua actiu

Els bombers han aconseguit contindre l’avanç de l’incendi de Segorbe, que es manté en 630 hectàrees cremades però continua actiu i no està estabilitzat. Gátova seguirà desallotjada almenys fins diumenge per seguretat.

Presó provisional per al jove de 22 anys acusat de matar el seu oncle a Massanassa

El Tribunal de Instància de Catarroja ha decretat presó provisional, comunicada i sense fiança, per al jove de 22 anys detingut per la mort del seu oncle, de 43 anys, apunyalat en la via pública a Massanassa després d’una discussió en un bar.

L’incendi de Segorbe entra esta vesprada en les hores de més risc i manté mil veïns fora de casa

L’incendi forestal declarat dijous a Segorbe ha calcinat més de 600 hectàrees, ha obligat a desallotjar un miler de persones a Gátova i entra esta vesprada en les hores de més risc. Uns 350 efectius i 25 mitjans aeris treballen per contindre un perímetre d’uns 15 quilòmetres.

El Metropolitano jutja Julián Alvarez en un duel clau entre Atlético i Villarreal

Julián Alvarez torna hui al Metropolitano enmig de la polèmica pel seu frustrat fitxatge pel Barcelona, en un partit en què l’Atlético rep un Villarreal que ja el va golejar 5-1 en la passada lliga.

El Barça de Flick inicia la defensa del títol en un Martínez Valero al límit

El Barcelona de Hansi Flick comença la defensa del títol de LaLiga EA Sports al camp de l’Elche, amb una plantilla reforçada però encara sense davanter centre pur tancat.