17.8 C
València
Dissabte, 21 febrer, 2026

El volcà comença el dia molt més actiu amb explosions i incendis

 

El volcà ha començat el dia molt més actiu amb explosions i incendis, a més d’escopint lava, que continua el seu avanç destructiu com poden testificar els veïns de Todoque, encara que lentament, en una fase eruptiva de relativa estabilitat que els experts ignoren quant temps es prolongarà.

El comité científic que assessora el gabinet de crisi fins i tot dubte que el magma, que ara es desplaça a tot just quatre metres per hora, arribe a desembocar en la mar. Tot dependrà de com evolucione la situació en les pròximes hores.

La passada nit el volcà va tindre bastant explosivitat, que va finalitzar coincidint amb l’ensulsiada parcial de la part superior del con principal del volcà, un fenomen que els científics apunten que es pot tornar a produir.

En canvi, la deformació de la superfície pròxima a l’àrea d’erupció no ha variat en les últimes hores i es manté en els 28 centímetres, per la qual cosa hi ha una “mini zona d’estabilitat”, segons ha explicat el director tècnic del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (Pevolca), Miguel Ángel Morcuende.

 

El sofre del volcà viatjarà des de la Palma fins al Mediterrani

 

La lava, que ha anat guanyant en viscositat, d’aquí ve que discórrega més lenta, aconsegueix grossàries entre 8 i 15 metres en la seua llengua més activa i la sismicitat continua en baixos nivells.

L’emissió de materials aconsegueix els 3.000 metres. L’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) preveu que el núvol del volcà arribe a Tenerife, El Hierro i La Gomera en la jornada del dijous i s’especula sobre la possibilitat que caiga pluja àcida en alguns punts d’estes illes.

El comité científic del Pevolca, per part seua, descarta que les precipitacions previstes per a les pròximes 24 hores a Canàries tinguen caràcter àcid.

En qualsevol cas, els experts insisteixen a advertir que ningú s’acoste a zones pròximes a la bugada perquè pot provocar danys en principi intangibles, sobretot en ulls i pulmons.

Este sofre també viatjarà al Mediterrani, encara que en menys quantitat i sense perjudicis per a la salut.

Gas verge

 

La població de la Palma no ha de preocupar-se per l’aire que respira en estos moments perquè no és perjudicial per a la seua salut. Totes les anàlisis de la qualitat de l’aire que la Unitat Militar d’Emergències (UME) està realitzant donen resultats negatius.

anAsí ho assegura José Antonio Gamarra, sotstinent del nucli d’operacions del contingent de 184 efectius de la UME desplaçat a la Palma per a col·laborar en el dispositiu d’emergència posat en marxa amb motiu de l’erupció del volcà de Cimera Vella.

 

Pedro Sánchez i els Reis d’Espanya

 

Els Reis visiten hui l’illa de la Palma per a traslladar el seu suport i solidaritat a les persones que s’han vist afectades per l’erupció del volcà de Cimera Viatge després que la lava haja arrasat les seues llars o amenace de fer-ho.

Don Felipe i donya Letizia estaran acompanyats pel president del Govern, Pedro Sánchez, qui torna a l’illa després de volar directament des de Nova York, on ha intervingut en l’Assemblea General de Nacions Unides.

La visita començarà al migdia en l’aquarterament El Fuerte, en la localitat de Breña Baja, on han sigut reallotjades més d’un centenar de les al voltant de 5.500 persones evacuades.

Posteriorment, en la seu del Cabildo de la Palma, mantindran una reunió amb el comité del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (Pevolca) per a conéixer l’evolució que puga tindre l’erupció volcànica.

Des de Santa Cruz de la Palma, es desplaçaran al lloc de comandament avançat, des d’on es dirigeix el dispositiu d’emergència, per a recaptar més informació sobre els danys causats i acostar-se a la zona afectada per la lava.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Domingo amb cels buidats i pujada general de les temperatures

El diumenge arriba amb estabilitat per altes pressions, sense pluges i amb un ascens general de les temperatures. Hi haurà calitja a Canàries i boires matinals en diverses zones.

Un home ha resultat ferit en caure al fossat d’una tomba mentres reparava una làpida a Torrevieja

Un home ha caigut uns tres metres al fossat d'una tomba quan reparava una làpida en el cementeri de Torrevieja. Va ser rescatat amb escala i matalàs de buit i traslladat a l'hospital

Castro advertix: no és el millor moment per a mesurar-se al Barça

El tècnic del Llevant va alertar que el Barça arriba més concentrat després d'una derrota. Va detallar un pla per a minimitzar pèrdues, defendre junts i atacar els espais.

Corberán veu a la plantilla en un moment de forma i ambició molt positius

El tècnic del València va afirmar que l'equip arriba amb bona forma i ambició abans de visitar al Vila-real. Va insistir en la necessitat de sumar malgrat la rivalitat regional.

Pedri, al rescat d’un Barcelona tocat davant un Llevant que somia amb fer història

Pedri està recuperat i el Barcelona busca redreçar el rumb davant un Llevant penúltim que mai ha puntuat al Camp Nou. El dol, el diumenge a les 16.15 hores.

Dos morts en un xoc entre dos cotxes i una motocicleta a Los Montesinos

Dos persones han mort este dissabte en la CV-945, a l'altura del quilòmetre 5,8 de Los Montesinos, després d'un abast entre dos turismes i una motocicleta. Un home de 63 anys ha resultat ferit per policontusiones i ha sigut traslladat a l'Hospital Vega Baixa.

Presó per a tres hòmens per robar i enviar cascall a Espanya i els Estats Units

Tres hòmens han sigut detinguts i han ingressat a la presó per enviar càpsules seques de cascall a diverses províncies i als Estats Units. La Guàrdia Civil ha intervingut 527 quilos robats en plantacions legals d'Albacete després d'interceptar paquets en l'aeroport d'Alacant-Elx.

Dos anys de l’incendi de Campanar: la reconstrucció de l’edifici avança cap a la seua recta final

En el segon aniversari, el bloc de Campanar seguix en rehabilitació integral després del desenrunament i amb millores previstes en seguretat i eficiència. La comunitat commemora a les víctimes i confia a tornar a la fi d'any.