Temporal.Martínez Mus, ‘optimista’ amb la recuperació de l’Albufera després de la dana: ‘Els danys no semblen tan greus’

Assenyala que era “bàsic” tancar el filtre d’eixida d’aigua residual i creu que la setmana que ve es va a aconseguir “íntegrament”

VALÈNCIA, 29 (EUROPA PRESS)

El conseller de Medi ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, ha afirmat que els danys provocats per abocaments a causa de la dana a l’Albufera de València “no semblen tan greus com al principi”, després de les primeres anàlisis efectuades i mostres obtingudes, per la qual cosa s’ha mostrat “optimista” en la recuperació del llac.

En roda de premsa este divendres per a informar sobre l’estat de les obres de reconstrucció en infraestructures i en la xarxa de transport, el titular de Medi ambient de la Generalitat ha precisat que encara a dia de hui, un mes després de la dana, “encara està arribant un 2,9 per cent” d’abocaments “indesitjats” pels danys en la xarxa de depuració d’aigües.

“Era bàsic que l’abocament que poguera arribar en estos dies passada la dana ho controlàrem ràpid i amb això hem aconseguit que l’afecció siga la mínima possible”, ha valorat el conseller, que ha precisat que “el que va arribar a l’Albufera la primera nit –de la dana– era bàsicament orgànic”, per la qual cosa no era “especialment agressiu”.

Ara, una vegada retirats tots estos residus, Martínez Mus ha apuntat que el resultat final “en principi” permet ser “optimistes” en una “recuperació ràpida, almenys d’este primer colp”. “Era bàsic tancar este filtre, esta eixida d’aigua residual i crec que la setmana que ve ho anem a aconseguir íntegrament”, ha especificat.

En este context, ha posat l’accent en el pla de xoc engegat per la Generalitat per a l’Albufera, amb una “primera part” de recollida de residus, al que s’han sumat treballs de col·locació de barreres de cèrcol, desobstrucción de comportes i sèquies, eliminació de restes flotants i avaluació dels camps d’arròs i restes dipositades en zones dunares.

BESSÓ DIGITAL

Posteriorment, ha precisat, “ja” s’estan redactant projectes per a adequar les reserves afectades per a “mesurar exactament” la qualitat de l’aigua. Sobre este tema, s’ha incorporat la generació d’un “bessó digital” per a l’aiguamoll, “alguna cosa que ja teníem pensat fer, però que ara ens ha urgit completar”.

Este sistema consistix a reproduir de forma informàtica i virtual totes les emissions que s’arrepleguen en el llac, amb nombrosos sensors “de tot tipus”, de composició de l’aigua o temperatura, que permetran “analitzar com van assortint d’efecte les diferents mesures voluntàries o involuntàries que pels fenòmens climatològics puguen eixir”. “És una ferramenta que pensàvem incorporar i hem accelerat perquè en estos moments pot ser molt útil”, ha ressaltat.

En el marc dels treballs de recuperació de l’Albufera, Martínez Mus ha assenyalat que estan en contacte “diàriament” amb l’Ajuntament de València i, sobre este tema, ha especificat que la “primera part” d’estes labors és “retirar els residus abans que produïren més dany”. “Molta part dels residus són orgànics, això altera el funcionament normal de l’Albufera, però no són tòxics”, ha apuntat.

Concretament, ha detallat que fins al moment s’han retirat uns 750 metres cúbics de residus “no propis”, mentre s’ha treballat en col·laboració amb la Guàrdia Civil per a la recerca de desapareguts a l’entorn del llac. Després d’estes labors, ha assegurat que ja es pot “començar a treballar amb normalitat” en la seua recuperació.

El conseller de Medi ambient ha incidit en el “paper bàsic” que la suposat l’Albufera perquè els danys a conseqüència de la riuada “no foren majors”. “El matalàs per a l’avinguda ha sigut fonamental, i això també ho hem d’agrair”, ha valorat.

Últimes notícies

Luís Castro avisa després de la victòria davant el Mallorca: si penses que està fet pots morir

Luís Castro celebra que el Llevant quede a un sol punt de la permanència matemàtica després de véncer al Mallorca, però advertix que no poden relaxar-se abans de l'últim partit davant el Betis.

Les tempestes descarreguen fins a 48,8 l/m² a Siete Aguas i obliguen a tallar la N-3

Les tempestes de la vesprada a l'interior de la Comunitat Valenciana han deixat fins a 48,8 l/m² en quatre hores a Siete Aguas i han obligat a tallar un tram de la N-3 per fang i pedres.

El Llevant s’avança al Mallorca després d’una greu fallada defensiva

Un gol de Carlos Espí després d'un greu error de David López posa per davant al Llevant davant el Mallorca, en un partit on els locals patixen una lesió i el meta Ryan evita l'empat.

Un golàs de Chust avança a l’Elx davant un Getafe amb deu al descans

L'Elx marxa al descans 1-0 gràcies a un gran gol de Víctor Chust després d'una primera part de domini total davant un Getafe que juga amb deu per l'expulsió de Djené.

El València remunta a la Reial Societat i marxa al descans amb avantatge a Anoeta

El València s'imposa per 1-2 al descans a Anoeta després de remuntar el gol inicial de Aihen gràcies als punts de Javi Guerra i Hugo Duro.

El València Basket frena a Jaworski i torna a guanyar en la Lliga Endesa

El València Basket s'imposa 88-83 al Surne Bilbao Basket, resistix els 31 punts i 8 triples de Justin Jaworski i tala una ratxa de tres derrotes en la Lliga Endesa.

Elustondo s’acomiada d’Anoeta com a capità en el seu últim partit amb la Reial Societat

Aritz Elustondo afronta el seu últim partit a Anoeta com a capità de la Reial Societat davant el València, després d'onze temporades en el primer equip i un emotiu comiat a l'afició.

Óscar Trejo s’acomiada de Vallecas com a titular en el Raig-Vila-real

Óscar Trejo torna a l'onze del Rayo Vallecano per a acomiadar-se de Vallecas com a titular davant el Vila-real, en el seu últim partit a casa abans de deixar el club.