Temporal.Martínez Mus, ‘optimista’ amb la recuperació de l’Albufera després de la dana: ‘Els danys no semblen tan greus’

Assenyala que era «bàsic» tancar el filtre d’eixida d’aigua residual i creu que la setmana que ve es va a aconseguir «íntegrament»

VALÈNCIA, 29 (EUROPA PRESS)

El conseller de Medi ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, ha afirmat que els danys provocats per abocaments a causa de la dana a l’Albufera de València «no semblen tan greus com al principi», després de les primeres anàlisis efectuades i mostres obtingudes, per la qual cosa s’ha mostrat «optimista» en la recuperació del llac.

En roda de premsa este divendres per a informar sobre l’estat de les obres de reconstrucció en infraestructures i en la xarxa de transport, el titular de Medi ambient de la Generalitat ha precisat que encara a dia de hui, un mes després de la dana, «encara està arribant un 2,9 per cent» d’abocaments «indesitjats» pels danys en la xarxa de depuració d’aigües.

«Era bàsic que l’abocament que poguera arribar en estos dies passada la dana ho controlàrem ràpid i amb això hem aconseguit que l’afecció siga la mínima possible», ha valorat el conseller, que ha precisat que «el que va arribar a l’Albufera la primera nit –de la dana– era bàsicament orgànic», per la qual cosa no era «especialment agressiu».

Ara, una vegada retirats tots estos residus, Martínez Mus ha apuntat que el resultat final «en principi» permet ser «optimistes» en una «recuperació ràpida, almenys d’este primer colp». «Era bàsic tancar este filtre, esta eixida d’aigua residual i crec que la setmana que ve ho anem a aconseguir íntegrament», ha especificat.

En este context, ha posat l’accent en el pla de xoc engegat per la Generalitat per a l’Albufera, amb una «primera part» de recollida de residus, al que s’han sumat treballs de col·locació de barreres de cèrcol, desobstrucción de comportes i sèquies, eliminació de restes flotants i avaluació dels camps d’arròs i restes dipositades en zones dunares.

BESSÓ DIGITAL

Posteriorment, ha precisat, «ja» s’estan redactant projectes per a adequar les reserves afectades per a «mesurar exactament» la qualitat de l’aigua. Sobre este tema, s’ha incorporat la generació d’un «bessó digital» per a l’aiguamoll, «alguna cosa que ja teníem pensat fer, però que ara ens ha urgit completar».

Este sistema consistix a reproduir de forma informàtica i virtual totes les emissions que s’arrepleguen en el llac, amb nombrosos sensors «de tot tipus», de composició de l’aigua o temperatura, que permetran «analitzar com van assortint d’efecte les diferents mesures voluntàries o involuntàries que pels fenòmens climatològics puguen eixir». «És una ferramenta que pensàvem incorporar i hem accelerat perquè en estos moments pot ser molt útil», ha ressaltat.

En el marc dels treballs de recuperació de l’Albufera, Martínez Mus ha assenyalat que estan en contacte «diàriament» amb l’Ajuntament de València i, sobre este tema, ha especificat que la «primera part» d’estes labors és «retirar els residus abans que produïren més dany». «Molta part dels residus són orgànics, això altera el funcionament normal de l’Albufera, però no són tòxics», ha apuntat.

Concretament, ha detallat que fins al moment s’han retirat uns 750 metres cúbics de residus «no propis», mentre s’ha treballat en col·laboració amb la Guàrdia Civil per a la recerca de desapareguts a l’entorn del llac. Després d’estes labors, ha assegurat que ja es pot «començar a treballar amb normalitat» en la seua recuperació.

El conseller de Medi ambient ha incidit en el «paper bàsic» que la suposat l’Albufera perquè els danys a conseqüència de la riuada «no foren majors». «El matalàs per a l’avinguda ha sigut fonamental, i això també ho hem d’agrair», ha valorat.

Últimes notícies

Debat sobre l’aforament de Mazón i homenatge a les víctimes en els dos anys de la DANA

L'Associació de Víctimes DANA 29 Octubre 2024 prepara una taula redona sobre l'aforament de Carlos Mazón i un homenatge a les 231 víctimes mortals en el segon aniversari de la tragèdia.

Kempes demana no alimentar teories conspiratives després de la final del Mundial

Mario Alberto Kempes ha criticat les teories conspiratives sobre la derrota d’Argentina contra Espanya en la final del Mundial 2026 i ha demanat respecte per la selecció albiceleste.

Camarero rebutja que la Comunitat Valenciana blanquege la política migratòria del Govern

La vicepresidenta Susana Camarero rebutja acudir a la Conferència Sectorial d’Immigració a Madrid i acusa el Govern d’imposar una regularització migratòria opaca i sense finançament suficient.

Onze anys de presó per agredir sexualment durant anys la seua filla menor a la Plana Alta

La Audiencia Provincial de Castellón ha condemnat a onze anys de presó un home per un delicte continuat d’agressió sexual a la seua filla menor en una localitat de la Plana Alta. La xiqueta, que tenia 7 anys quan van començar els abusos, va revelar els fets al col·legi en 2024.

La UPV suspén les activitats a l’aire lliure al campus de Gandia per l’alerta roja

La Universitat Politècnica de València ha suspés les activitats a l’aire lliure al campus de Gandia i les ha restringides als de València i Alcoi per l’alerta per calor extrema.

Mediterránea Triatlón bat rècord amb més de 6.600 participants en 2026

El circuit Mediterránea Triatlón ha tancat l’edició de 2026 amb més de 6.600 participants, la xifra més alta fins ara, i un fort impacte internacional i femení.

Benidorm reunirà l’elit mundial del ciclisme en la primera Gala UCI el 9 de desembre

Benidorm acollirà el 9 de desembre la primera Gala del Ciclisme UCI, on es premiarà els millors ciclistes, equips i països de la temporada 2026.

Investiguen un veí d’Alacant per suplantar un treballador i quedar-se el seu finiquito

La Guàrdia Civil ha identificat un ciberdelinqüent d'Alacant que ha suplantat el correu d'un empleat d'una empresa de la província de València per cobrar el seu finiquito i l'última nòmina. El frau, basat en la tècnica BEC, ha acabat amb l'investigat acusat d'estafa informàtica i blanqueig de capitals.