Ucraïna sanciona al líder de Somni Georgià per ‘lliurar Geòrgia a Putin’

Zelenski diu que «no cal perdre a ningú en esta regió» i demana «romandre units» per a «defensar-se enfront de Moscou»

La presidenta de Geòrgia agraïx la postura d’Ucraïna i alerta que Rússia tracta de «recuperar el control del mar Negre»

MADRID, 5 (EUROPA PRESS)

Les autoritats d’Ucraïna han imposat este dijous sanciones contra el líder del partit Somie Georgiano, Bidzina Ivanishvili, al que acusa de «lliurar Geòrgia» al president de Rússia, Vladimir Putin, enmig de la repressió de les protestes antiguvernamentals dels últims dies.

El president ucraïnés, Volodimir Zelenski, ha assenyalat que ha promulgat un decret per a «donar curs» a la decisió del Consell de Seguretat Nacional i Defensa en este sentit de sancionar «a la part del Govern georgià que lliura Geòrgia a Putin».

Les sancions afecten a Ivanishvili i «als seus còmplices», per a un total de 19 persones. «Són els que estan venent els interessos de Geòrgia i del seu poble», ha insistit, un dia després d’acusar al Govern de Geòrgia d’espentar al país a una «clara dependència de Rússia».

«Este és l’assumpte que alimenta les protestes que tenen lloc a Geòrgia. És crucial que els nostres socis també mostren la seua posició ara, afirmant obertament el que està passant», ha sostingut, abans de reclamar «accions» als seus socis.

«Així és com funciona en els assumptes internacionals. Si no es respon a temps o es falla a l’hora de respondre amb principis, es perden dècades i els països veuen com se’ls roba la seua llibertat», ha explicat, segons un comunicat publicat per la Presidència ucraïnesa.

En este sentit, Zelenski ha aprofundit que «no cal perdre a ningú en esta regió». «Ni Geòrgia, ni Moldàvia, ni Ucraïna. Hem de romandre units a l’hora de defensar-nos enfront de Moscou», ha manifestat, al mateix temps que ha demanat als seus socis «actuar per principis».

LA PRESIDENTA DE GEÒRGIA DONA LES GRÀCIES A UCRAÏNA

La presidenta de Geòrgia, Salomé Zurabishvili, ha reaccionat ràpidament a la decisió anunciada per Zelenski, a qui ha agraït la mesura. «No podria dir-ho millor, gràcies Volodimir», ha manifestat la mandatària georgiana.

En el seu perfil en xarxes socials, la presidenta Zurabishvili ha aprofitat per a alertar que Rússia «està intentant reprendre el control del mar Negre». Moscou es va annexar Crimea el 2014 i durant la guerra d’Ucraïna ha aconseguit avanços en este litoral

Ucraïna se suma així a països com Estònia, Letònia i Lituània, que el dilluns van anunciar sancions contra Ivanishvili i altres membres del Govern de Geòrgia per la repressió de les protestes, desencadenades després de l’anunci de l’Executiu d’abandonar almenys fins a finals del 2028 les negociacions per a l’ingrés a la Unió Europea (UE).

L’anunci arriba un dia després que la Policia detinguera al líder del partit opositor i europeista Ahali, Nika Gvaramia, durant una batuda realitzada en la seu de la formació a Tiflis, la capital del país, a mesura que augmenta la tensió després de sis jornades consecutives de protestes.

Les manifestacions continuen a mesura que el primer ministre, Irakli Kobajidze, s’enfronta a l’oposició i la presidenta del país, Salomé Zurabishvili, que insistixen que les institucions han sigut «segrestades» des dels comicis del 26 d’octubre i reivindiquen que se celebre un nou procés electoral que done eixida a la crisi interna.

No obstant això, el Parlament ja ha aprovat la convocatòria de les eleccions presidencials, que tindran lloc el 14 de desembre i posaran fi al mandat de Zurabishvili com a cap d’Estat a pesar que ha recalcat que no abandonarà el càrrec fins que es repetisquen les eleccions, que es van saldar amb la victòria del partit governamental Somni Georgià per un estret marge i entre denúncies de frau.

Últimes notícies

Diana Morant. Imatge i potència

Leo Gímenez és lingüista i en el seu article d'esta setmana fa una defensa política i personal de Diana Morant com a candidata amb potencial per a presidir la Generalitat

Docents exigixen la dimissió de Pérez Llorca i de Ortí enfront del Palau de la Música

Al voltant d'un centenar de docents es concentra enfront del Palau de la Música per a demanar la dimissió del president de la Generalitat i de la consellera d'Educació, en plena vaga indefinida del professorat.

Rovira defén que amb la pujada pactada els docents valencians estaran entre els més ben pagats

El conseller José Antonio Rovira sosté que l'augment de 200 euros bruts mensuals pactat fins a 2028 situa al professorat valencià entre els més ben pagats d'Espanya i rebutja elevar l'oferta a 600 euros.

Silvia Navarro s’acomiada de l’handbol amb una retirada agredolça i la Lliga amb el Rocasa

Silvia Navarro posa fi a la seua carrera als 47 anys després de conquistar la Lliga amb el Rocasa Gran Canària. marxa trist, però amb el cor ple pel carinyo rebut.

La Generalitat rebaixarà l’IRPF autonòmic en tots els trams a partir de la renda de 2026

La Generalitat aplicarà en la renda de 2026 una rebaixa de l'IRPF autonòmic en tots els trams, amb un estalvi de 160 milions i especial impacte en rendes baixes i mitjanes.

Educació situa en el 15% el seguiment de la vaga docent en la Comunitat Valenciana

La Conselleria d'Educació calcula que al voltant del 15% del professorat recolza la vaga indefinida en el seu setzé dia, amb diferències de seguiment entre províncies.

Sumar aplaudix l’expedient al policia que va colpejar per l’esquena a una manifestant a València

Sumar celebra l'obertura d'un expedient disciplinari al policia nacional que va colpejar per l'esquena a una docent durant una protesta a València, mentres Podemos exigix responsabilitats polítiques i advertix sobre la brutalitat policial.

La Casa de la Concòrdia d’Alacant obri com a espai per a la memòria i els valors democràtics

La Casa de la Concòrdia d'Alacant s'inaugura com un espai ciutadà de trobada, memòria democràtica i convivència, acompanyat per l'exposició 'Alacant, Transició i Concòrdia'.