El vent va minimitzar danys en l’estructura de formigó, que ‘no sembla presentar problemes’, segons un expert

El fort vent que va bufar en l’origen de l’incendi d’un edifici del barri valencià de Campanar va poder jugar a favor de l’estructura de formigó dels dos blocs calcinats, ja que «va espentar el foc de manera rapidíssima i inversemblant» i ho va fer «a l’inrevés» que en la majoria dels incendis en habitatges.

Així ho assenyala el president del Consell General de l’Arquitectura Tècnica d’Espanya (CGATE), Alfredo Sanz, qui, davant de la incògnita de si els habitatges seran reconstruïts o demolides a l’espera de la investigació, considera que, «llevat que les proves pericials dictaminen el contrari, l’estructura de formigó està en perfecte estat i, en principi, no sembla presentar problemes».

«En principi, veiem indicis que el formigó no ha manifestat patologies greus perquè, de no ser així, no s’hauria permès l’entrada de persones als edificis«, exposa Sanz a Europa Press després de passar per la zona zero de l’incendi amb motiu de la seua estada a València per a assistir a la fira Cevisama.

El formigó, explica el titular dels arquitectes tècnics, no «comença a manifestar problemes» en un incendi fins a arribar a 700 graus centígrads de temperatura. En el cas de Campanar, la naturalesa del foc va ser «molt violenta i ràpida» pel vent, «com una flamarada que va corrent», amb el que al seu judici «l’estructura no sembla que estiguera moltes hores sotmesa a la calor».

A partir d’ací, encara que posa l’accent que cal esperar a les proves pericials, aquest especialista sosté que «si no es posa de manifest que hi ha un risc evident de col·lapse o d’impossibilitat d’usar la mateixa estructura», seria possible reconstruir els habitatges calcinats.

«Si no es declara l’edifici en ruïna, la decisió de derrocar tècnicament correspon als propietaris«, subratlla, i posa l’accent que els materials amb els quals es va construir l’edifici es podrien tornar a utilitzar sempre que complisquen la normativa –la més recent data del 2019 i és diferent a la qual estava vigent en el moment de la construcció–.

El president del CGATE, que no recorda un incendi d’aquestes característiques a Espanya, destaca que l’edifici on es va originar el foc es va construir fa 15 anys amb uns materials que no eren els tradicionals en aquest època, quan predominaven les façanes de rajola vista o revestit i «materials molt més estables enfront del foc«.

Al marge dels habitatges de Campanar, el CGATE està analitzant quants edificis es van construir en el mateix període de temps amb les mateixes característiques. En el cas de València, el Col·legi de l’Arquitectura Tècnica (CAATIE) té prevista una reunió amb la Conselleria d’Habitatge per a coordinar accions en matèria d’inspeccions d’edificis.

Rober Solsona – Europa Press

«Cal tenir prudència en cada cas«, adverteix el responsable de l’entitat col·legial respecte a la intenció de diversos ajuntaments d’Espanya de començar a revisar edificis després de l’incendi de Campanar.

En qualsevol cas, defensa que «revisar un edifici mai està de més» i que la gent hauria de tenir «més interioritzada» aquesta pràctica, com si fóra passar la ITV d’un cotxe. «La societat tendeix a reaccionar quan li obliguen», constata.

Últimes notícies

Morante emociona Alacant però se’n va a peu en una vesprada de revolució taurina

Morante de la Puebla ha firmat una actuació de somni amb dos orelles a Alacant, però ha eixit a peu per la permissivitat del palco amb Talavante en una gran correguda de Santiago Domecq.

Incendi en un abocador de Caudete de las Fuentes amb diversos mitjans treballant per a controlar-lo

Un incendi declarat esta vesprada en un abocador de Caudete de las Fuentes obliga a desplegar mitjans aeris, terrestres i maquinària pesada, encara que la seua evolució és positiva.

Paco Roca brillara a Itàlia en el 60 aniversari del festival de còmic Lucca Comics & Games

El veterà dibuixant Paco Roca participarà en la 60 edició del prestigiós festival Lucca Comics & Games, a Itàlia, amb un cartell ple de grans figures del còmic, el manga i els videojocs.

Ferit un camioner en caure per un terraplén a Forcall amb més de 200 porcs

Un home de 68 anys ha resultat ferit en caure per un terraplén a Forcall (Castelló) amb un camió que transportava 205 porcs, molts dels quals han mort per l'accident.

Anna frega els 40 graus en una nova jornada de calor extrema a la Comunitat

L’ona de calor ha deixat este dimarts fins a 39,6 graus en Anna i més de 38 graus en diversos municipis de la província de València, segons Avamet i Aemet.

Inditex manté la millor reputació empresarial i Juan Roig encapçala els líders més valorats

Inditex ha revalidat el primer lloc com a empresa amb millor reputació a Espanya segons Merco 2026, mentre que el president de Mercadona, el valencià Juan Roig, lidera el llistat dels 100 directius millor valorats.

Les víctimes de la dana reclamen al Congrés que Mazón deixe de ser aforat

Associacions de familiars de víctimes de la dana de València han demanat davant el Congrés que es retire l'aforament de Carlos Mazón i que puga ser investigat a Catarroja pels fets del 29 d'octubre de 2024.

Les víctimes de la dana reclamen al Congrés la fi de l’aforament de Carlos Mazón

Familiars de les víctimes de la dana de València han demanat davant el Congrés que es retire l’aforament a l’expresident Carlos Mazón i han defensat que ha de declarar com a investigat a Catarroja.