El vent va minimitzar danys en l’estructura de formigó, que ‘no sembla presentar problemes’, segons un expert

El fort vent que va bufar en l’origen de l’incendi d’un edifici del barri valencià de Campanar va poder jugar a favor de l’estructura de formigó dels dos blocs calcinats, ja que “va espentar el foc de manera rapidíssima i inversemblant” i ho va fer “a l’inrevés” que en la majoria dels incendis en habitatges.

Així ho assenyala el president del Consell General de l’Arquitectura Tècnica d’Espanya (CGATE), Alfredo Sanz, qui, davant de la incògnita de si els habitatges seran reconstruïts o demolides a l’espera de la investigació, considera que, “llevat que les proves pericials dictaminen el contrari, l’estructura de formigó està en perfecte estat i, en principi, no sembla presentar problemes”.

“En principi, veiem indicis que el formigó no ha manifestat patologies greus perquè, de no ser així, no s’hauria permès l’entrada de persones als edificis“, exposa Sanz a Europa Press després de passar per la zona zero de l’incendi amb motiu de la seua estada a València per a assistir a la fira Cevisama.

El formigó, explica el titular dels arquitectes tècnics, no “comença a manifestar problemes” en un incendi fins a arribar a 700 graus centígrads de temperatura. En el cas de Campanar, la naturalesa del foc va ser “molt violenta i ràpida” pel vent, “com una flamarada que va corrent”, amb el que al seu judici “l’estructura no sembla que estiguera moltes hores sotmesa a la calor”.

A partir d’ací, encara que posa l’accent que cal esperar a les proves pericials, aquest especialista sosté que “si no es posa de manifest que hi ha un risc evident de col·lapse o d’impossibilitat d’usar la mateixa estructura”, seria possible reconstruir els habitatges calcinats.

Si no es declara l’edifici en ruïna, la decisió de derrocar tècnicament correspon als propietaris“, subratlla, i posa l’accent que els materials amb els quals es va construir l’edifici es podrien tornar a utilitzar sempre que complisquen la normativa –la més recent data del 2019 i és diferent a la qual estava vigent en el moment de la construcció–.

El president del CGATE, que no recorda un incendi d’aquestes característiques a Espanya, destaca que l’edifici on es va originar el foc es va construir fa 15 anys amb uns materials que no eren els tradicionals en aquest època, quan predominaven les façanes de rajola vista o revestit i “materials molt més estables enfront del foc“.

Al marge dels habitatges de Campanar, el CGATE està analitzant quants edificis es van construir en el mateix període de temps amb les mateixes característiques. En el cas de València, el Col·legi de l’Arquitectura Tècnica (CAATIE) té prevista una reunió amb la Conselleria d’Habitatge per a coordinar accions en matèria d’inspeccions d’edificis.

Rober Solsona – Europa Press

Cal tenir prudència en cada cas“, adverteix el responsable de l’entitat col·legial respecte a la intenció de diversos ajuntaments d’Espanya de començar a revisar edificis després de l’incendi de Campanar.

En qualsevol cas, defensa que “revisar un edifici mai està de més” i que la gent hauria de tenir “més interioritzada” aquesta pràctica, com si fóra passar la ITV d’un cotxe. “La societat tendeix a reaccionar quan li obliguen”, constata.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pluges febles i fang en els cotxes durant el matí del diumenge

Les pluges molt febles i intermitents del matí del diumenge deixen una fina capa de fang en cotxes i superfícies per la presència de pols en suspensió.

Llevant s’agarra a la permanència davant un Getafe llançat cap a Europa

Llevant i Getafe tanquen la jornada 31 en el Ciutat de València en un dol que enfronta la necessitat extrema dels granotas amb l'ambició europea de l'equip de Bordalás.

Dituro reclama a l’Elx màxima concentració per a rebre a l’Atlètic

Matías Dituro insistix que l'Elx ha de concentrar tota l'energia en el dol davant l'Atlètic de Madrid i valora l'impacte anímic de la recent victòria enfront del València.

Luis Castro se centra en guanyar més que els seus rivals per a assegurar la permanència

Luis Castro insistix que el Llevant ha de sumar més victòries que els seus rivals directes per la permanència i alerta del bon moment del Getafe abans del seu dol en el Ciutat de València.

El València suma dotze jornades de Lliga sense empatar després de caure davant l’Elx

El València encadena dotze partits de Lliga sense empatar després de perdre per 1-0 en el camp de l'Elx, iguala la seua segona millor ratxa sense taules en Primera i s'acosta al topall històric del club.

Ilia Topuria celebra el rècord de públic del WOW 29 en el Roig Arena

Ilia Topuria es va mostrar emocionat després de reunir més de 14.000 aficionats en el Roig Arena durant el WOW 29, un rècord d'assistència a Espanya que definix com un altre somni fet realitat.

Lucas Beltrán assumix la derrota del València i demana estar més forts que mai

Lucas Beltrán assumix la derrota del València en el camp de l'Elx, lamenta les ocasions fallades i reclama al vestuari responsabilitat, caràcter i unió amb l'afició.

Sanitat indemnitza a la família d’un home mort per infart després d’arribar dos ambulàncies sense metge

La conselleria valenciana de Sanitat pagarà quasi 60.000 euros a la viuda i les dos filles d'un home de 57 anys que va morir d'un infart en el seu domicili d'Alacant després de rebre assistència inicial sense metge en dos ambulàncies.