VALÈNCIA, 28 (EUROPA PRESS)
La Federació de Gai Games (FGG) ha lamentat «profundament» la que les entitats LGTBIQ+ valencianes s’hagen retirat de l’organització de l’esdeveniment, però ha acceptat «respectuosament» la seua decisió, al mateix temps que ha reafirmat que València seguirà albergant els jocs el 2026 i ha defensat la seua estructura organitzativa.
Així ha reaccionat l’entitat impulsora del certamen a l’anunci realitzat el dijous per la Fundació València Diversitat (FVD) i les seues entitats membres, Lambda – Col·lectiu LGTB+ per la diversitat sexual, de gènere i familiar, Avegal Associació d’empreses i professionals per a lesbianes, gais, transsexuals i bisexuals de la Comunitat Valenciana (Avegal) i Club Esportiu LGTBI+ Dracs València (Dracs).
La FGG ha confirmat que els Gai Games se seguiran celebrant a València al juny del 2026, «després de rebre amb confiança les garanties de l’Ajuntament de València sobre el seu compromís amb l’organització de l’esdeveniment», ha anunciat en un comunicat.
A més, ha assegurat que ha consultat diverses vegades amb les entitats LGTBIQ+ locals i ha negociat una estructura organitzativa «justa i adequada», així com garanties de finançament i el funcionament de l’esdeveniment.
La federació ha agraït l'»ardu treball, suport i col·laboració» de les quatre entitats i ha assegurat que «el seu esperit d’inclusió i defensa seguirà ressonant durant els Jocs».
En aquest sentit, ha assegurat que la FGG es pren «molt de debò» la decisió de treballar amb governs locals que tal vegada no compartisquen «completament» els seus valors i ha exposat per què creu que els Gai Games haurien de celebrar-se a València «malgrat les preocupacions de les entitats LGTBIQ+ locals».
En primer lloc, ha defensat que és essencial que la comunitat LGTBIQ+ siga «visible amb orgull» a tot el món, i que això «llança llum sobre les necessitats de la nostra comunitat, especialment on manquem de drets i respecte».
«Volem que els Gai Games siguen un far de llum per a la comunitat LGTBIQ+, un lloc on cada membre de la nostra comunitat puga trobar un espai segur i inclusiu per a ser autèntic, i això és encara més necessari en països o comunitats que manquen de LGTBIQ+. drets. Com a comunitat tenim la responsabilitat de ser visibles davant de l’adversitat», ha manifestat.
La FGG ha indicat que, després de consultar «extensament» amb el govern local per a entendre els seus motius darrere de voler organitzar l’esdeveniment a València, se’ls han donat garanties en el seu suport econòmic i logístic i s’ha assegurat que els participants estaran «completament segurs i lliures per a ser ells mateixos».
A més, ha incidit que l’esdeveniment «és una oportunitat increïble per a la comunitat LGTBIQ+ local i tindrà un impacte per a tota la vida en la població local, les empreses, els grups comunitaris, els esports, la cultura i el turisme» i el seu impacte social i financer, com els 117,9 milions de dòlars d’impacte econòmic local dels Jocs Gai a París 2018.
«MATEIX PODER DE VOT» EN L’ORGANITZACIÓ
Així mateix, la federació ha respost als diferents motius exposats pels grups per a retirar-se dels comitès executiu i organitzador de l’esdeveniment, que van denunciar el «segrest» de l’organització del projecte per part de l’Ajuntament de València i la Generalitat Valenciana.
Respecte als canvis en l’estructura organitzativa dels Jocs, l’entitat ha defensat que l’estructura organitzativa que va proposar «atorga el mateix poder de vot tant a les entitats LGTBIQ+ com a l’Ajuntament», en tots els aspectes de l’organització i gestió financera de l’esdeveniment, amb un dret de vot addicional assignat a la FGG en cas de bloqueig.
«Vam proposar una estructura amb igualtat de drets de vot i creiem que és l’estructura més justa i apropiada per a totes les parts involucrades», ha subratllat.
Sobre la queixa que «les entitats LGTBIQ+ es veurien obligades a carregar amb les possibles conseqüències fiscals, penals i legals de les decisions preses per PP i Vox», la federació ha asseverat que «això és incorrecte i no té fonament».
«Enlloc del nostre acord es responsabilitza a les entitats locals de les decisions preses pel govern local, i negociem activament l’establiment d’un nou comitè de finances per a evitar tals conseqüències», ha indicat l’organització.
«EROSIÓ DE DRETS A TOT EL MÓN»
Quant a les crítiques de les entitats cap a «polítiques de retallada i atacs als drets LGTBIQ+» de PP i Vox, la federació ha assenyalat que «no pot validar ni comentar» cap dels incidents arreplegats per les entitats, com la prohibició de llibres i pel·lícules, la reducció de l’ajuda financera a les entitats locals o el «intent de controlar» la marxa de l’Orgull i de l’eliminació d’un consell assessor trans.
«Som profundament conscients de la contínua erosió dels drets i el finançament LGTBIQ+ que està ocorrent a tot el món, particularment com a resultat del creixent suport als governs de dreta», ha ountualizado la FGG.
Sobre l’afirmació que la seua retirada «és una mesura necessària i únicament responsable per a protegir el projecte original dels Gai Games València 2026», la federació ha afirmat que aquesta declaració «entra en conflicte» amb la seua pròpia experiència treballant amb l’Ajuntament.
Així, ha explicat que s’ha reunit diverses vegades amb el govern municipal per a obtenir garanties del seu compromís amb el finançament de l’esdeveniment, la disponibilitat d’instal·lacions esportives i culturals propietat municipal i la confirmació que els participants podran assistir i competir com ells mateixos. L’organització confia que el govern municipal recolze l’esdeveniment de manera adequat i segons l’acordat per l’administració anterior.







