CVC insta a l’Ajuntament de Fanzara a ‘reconsiderar per a la seua retirada’ l’ordenança municipal que afecta al MIAU

VALÈNCIA, 22 (EUROPA PRESS)

El Consell Valencià de Cultura (CVC) ha instat hui dilluns a l’Ajuntament de Fanzara a «reconsiderar per a la seua retirada» l’ordenança municipal de façanes aprovada al gener del 2024 per considerar que «va en contra» d’un dels valors del Museu Inacabat d’Art Urbà (MIAU) que des del 2014 «exercix la seua activitat lliure de controls ideològics i a favor de la llibertat d’expressió artística».

En este sentit, han valorat positivament que el consistori i l’Associació MIAU –organitzadora de l’esdeveniment– redacten de forma conjunyix un document en el qual es mantinguen «les mateixes condicions en les quals ja s’ha celebrat el festival» que servisca, al seu torn, com a «marc legal per a traure-ho avant cada any».

Així s’arreplega en les conclusions de l’informe sobre la situació actual del MIAU de Fanzara que ha aprovat este dilluns el CVC amb 13 vots a favor i tres abstencions.

«El CVC advertix que les institucions públiques estatals, autonòmiques o municipals han de tenir una especial cura per la defensa de la llibertat d’expressió en tots els àmbits, incloses les manifestacions artístiques, i han de vetlar per assegurar el dret de la població a tenir experiències culturals que fomenten, no només el gaudi estètic sinó també la consciència crítica respecte al món, fins i tot si aquest foment alimenta opinions contràries a les pròpies», destaquen les conclusions de l’informe.

A més, posen en valor que el MIAU de Fanzara ha contribuït en «la defensa del dret a la creació i els drets culturals de la població» i «està compromès a combatre la censura»; al mateix temps que és «un exemple de com l’art pot servir com a motor de creixement econòmic, mediació cultural i cohesió social», ha tingut un impacte econòmic positiu en el comerç local, ha aconseguit posicionar-se com a «referència mundial d’art urbà», ha «revitalitzat» la comarca de l’Alt Millars i ha convertit a un petit poble en «epicentre cultural per a la comarca».

Cal recordar que l’Associació MIAU va anunciar al gener que paralitzava el festival i «agafava un temps de reflexió per a valorar la seua continuïtat o no», en apreciar que l’ordenança «anava en contra de la filosofia del projecte en el qual és fonamental que els i les artistes tinguen la llibertat d’expressar-se sense cap tipus de censura».

Posteriorment, la Comissió d’Arts del CVC va rebre al febrer la petició de l’associació de realitzar un dictamen. A més, després, va visitar el poble de Fanzara i els seus murals, juntament amb Javier López i Rafa Gascó, membres de l’organització del festival. Així mateix, va enviar dos comunicacions a l’alcalde del municipi, Marc Diago, per a entrevistar-se amb ell i una sol·licitud per a acompanyar-los en la visita, però asseguren que no han rebut cap resposta per part del consistori.

«ATAC A LA LLIBERTAT D’EXPRESSIÓ»

L’informe planteja que el fet que l’Ajuntament sol·licite un esbós del mural i una autorització «obri la porta a possibles censures», ja que la selecció dels artistes «no serà per la seua trajectòria o interès de la seua proposta (…), sinó per l’obra en concret»; alguna cosa que, segons el parer del CVC, «enterboliria la naturalesa de mediació artística del festival».

D’altra banda, considera que el punt concret de la normativa municipal en el qual s’establix que no es podran realitzar intervencions de «caràcter polític o qualsevol altra intervenció que puga ferir la sensibilitat de les persones o dels diferents col·lectius» «ataca directament als principis bàsics de la llibertat d’expressió».

«Advertim una possible vulneració d’este dret, adduint unes raons poc clares com són el fet que puguen ferir sensibilitats de persones o col·lectius, ja que estimem que ferir una sensibilitat, encara que és un acte molt poc respectable i molt poc desitjable, no pot constituir en cap cas un criteri objectiu», recalca l’informa, i sosté que «restringint el caràcter polític el que s’acaba restringint és el dret i l’oportunitat de qui gaudix de l’art».

Últimes notícies

Ceuta arreplegarà a València la Medalla d’Honor pel 9 d’Octubre

El president de Ceuta, Juan Jesús Vivas, arreplegarà dilluns a València la Medalla d’Honor concedida a la ciutat autònoma amb motiu dels honors del 9 d’Octubre. L’Ajuntament distingix també entitats culturals, socials i esportives i diverses figures destacades com Ferran Torres, Alejandro Grimaldo i Fátima Diame.

Les fortes pluges deixen 266 incidències a la Comunitat Valenciana des de dijous

El Centre de Coordinació d’Emergències ha gestionat 266 incidents per les pluges entre dijous i dissabte al matí, sobretot a la província de València. Els registres de precipitació més elevats s’han donat a Alzira i Peníscola, amb més de 100 litres per metre quadrat.

Aemet rebaixa a groc els avisos per pluges fortes este dissabte

Aemet ha retirat els avisos taronja per pluges d’este dissabte a la Comunitat Valenciana, però manté el nivell groc per precipitacions i tronades en el litoral de Castelló, València i el nord d’Alacant.

Dissabte amb pluges molt fortes a Castelló, València i nord d’Alacant

La Comunitat Valenciana afronta este dissabte un episodi de ruixats forts o molt forts amb tronades i granís, sobretot al litoral i prelitoral de Castelló, València i nord d’Alacant. Les temperatures es mantenen estables i el vent anirà girant a nord-est amb més intensitat a la mar.

Guitarricadelafuente acomiada el seu any triomfal a Madrid amb un crit a favor de la protesta en Sol

Guitarricadelafuente ha tancat al Movistar Arena de Madrid la gira del disc 'Spanish Leather' davant 15.800 persones i amb un missatge explícit de suport a la protesta per l’habitatge a la Puerta del Sol.

Una tromba d’aigua descarrega 97 l/m² en només una hora a Alzira

Una tempesta torrencial ha deixat fins a 143 l/m² en quatre hores a Alzira, amb quasi 97 litres caiguts en només una hora, segons Avamet. No s’han registrat incidències, però es manté l’alerta taronja per pluges intenses a la província de València.

Les fortes pluges deixen fins a 33 l/m² a Elx sense danys destacables

L’episodi de pluges d’esta vesprada ha deixat fins a 33 l/m² a Elx i acumulats destacats en altres punts del terme, però sense danys personals ni incidències greus. Bombers i Policia Local han fet intervencions puntuals i seguixen vigilant zones inundables.

Emergències atén 115 incidents per les pluges a la Comunitat Valenciana, 53 a Castelló

El Centre de Coordinació d'Emergències ha gestionat 115 incidències per les pluges i tempestats a la Comunitat Valenciana, amb especial afectació a la província de Castelló. València ha concentrat 51 avisos i Alacant, 11.