Reeditat el llibre que revisa l»apassionant’ biografia de la pionera del cinema Helena Cortesina

VALÈNCIA, 22 (EUROPA PRESS)

La Filmoteca de l’Institut Valencià de Cultura (IVC) i la Mostra de València-Cinema del Mediterrani han reeditat el llibre ‘Helena Cortesina. Una cineasta pionera a Espanya’, escrit per la realitzadora i crítica Irene de Lucas Ramón.

El director general de l’IVC, Álvaro López-Jamar, ha assenyalat que, «amb la reedició d’este llibre, tant l’institut com la Mostra volen recordar a una figura molt destacada de la cultura valenciana durant les primeres dècades del segle XX, que va ser també una de les grans pioneres del cinema espanyol».

Helena Cortesina, apunta, «s’ha mantingut en l’oblit durant molts anys, malgrat ser la primera dona a dirigir i produir un llargmetratge a Espanya i una artista polifacètica, vitalista i incansable, que des de molt jove va triomfar en el teatre, la dansa i el cinema».

Sobre la reedició del volum, el director artístic de la Mostra de València, Eduardo Guillot, ha destacat que, «tenint en compte la rellevància de la troballa de la Filmoteca Valenciana i l’enorme interès que va suscitar l’estudi d’Irene de Lucas dedicat a Helena Cortesina que Mostra de València i l’IVC van publicar el 2023, ens semblava molt oportú realitzar esta nova edició actualitzada i que el llibre passe a formar part de les col·leccions de la Filmoteca, la qual cosa permetrà que tinga una nova vida i servisca per a continuar difonent la figura de la cineasta valenciana, objectiu principal del projecte des del principi».

La nova edició inclou un llibret amb material promocional del llargmetratge ‘Flor d’Espanya’, la pel·lícula que va dirigir i va produir Cortesina el 1921. El llibret va ser trobat recentment per l’Arxiu Fílmic de la Filmoteca Valenciana.

Amb portada del cèlebre cartellista valencià Luis Dubón, el llibret va ser imprés per l’empresa Sacadura Ltd, que va comprar els drets de distribució de la pel·lícula. Així mateix, inclou un tractament detallat de l’argument, amb esment a noms de personatges i referències a intrigues i trames de la història que es desconeixien fins ara.

També es reproduïx una conversa dels protagonistes amb quatre línies de diàlegs dels cartons, ja que la pel·lícula era muda, i diverses imatges inèdites del film. En este fullet promocional figuren un fragment d’un article de premsa del Mercantil Valencià i una entrevista amb José María Granada, guionista de la pel·lícula.

Sobre ‘Flor d’Espanya’, Irene de Lucas ha recordat que «les actrius productores no sempre dirigien, però ella s’atrevix a fer-ho i a més protagonitza el film. En la nostra investigació hem descobert que la pel·lícula es va estrenar primer a Cuba el 1922 i a Puerto Rico el 1923. Després va estar en cartell sis anys a Espanya i li va ajudar a aconseguir el seu objectiu: Cortesina va entrar en el circuit teatral com a actriu gràcies al reconeixement que li va donar esta cinta».

Últimes notícies

El foc de Soneja queda extingit després de cremar 183 hectàrees i desallotjar 500 veïns

L’incendi forestal declarat diumenge a Soneja i que també ha afectat Azuébar s’ha donat per extingit este dissabte a les 20.25 hores, després de cremar 183 hectàrees i obligar al desallotjament de 500 veïns.

Ferit un home de 49 anys en una baralla al Mercat de Dénia

Un home de 49 anys ha resultat ferit al cap en una baralla este dissabte al matí al Mercat de Dénia i ha sigut traslladat a l’Hospital de Dénia.

Aemet activa l’avís groc per fortes tronades este diumenge a l’interior nord de València

Aemet ha activat per a este diumenge, entre les 18.00 i les 00.00 hores, l’avís groc per tronades a l’interior nord de València, amb fins a 20 litres per metre quadrat en una hora i possibilitat de granís i ratxes molt fortes de vent.

Gran incendi en una planta de reciclatge d’Aielo de Malferit amb sis dotacions de bombers

Un incendi industrial molt desenvolupat ha afectat esta vesprada una planta de reciclatge d’Aielo de Malferit i ha obligat a mobilitzar sis dotacions del Consorci de Bombers de València i bombers forestals.

Mor un treballador en caure-li un mur damunt al polígon Fuente del Jarro de Paterna

Un home ha mort este dissabte al polígon industrial Fuente del Jarro de Paterna després que li haja caigut un mur damunt durant la faena.

Ferit un home major en quedar atrapat baix del seu tractor a Benimantell

Un home de Benimantell ha resultat ferit en quedar atrapat baix del tractor que conduïa en la zona de Fontetes. Els bombers l'han rescatat amb contusions i l'han traslladat a un hospital per a la seua valoració.

Braxton Key se’n va al Fenerbahce per dos anys després de descartar seguir al València Basket

L’ala-pivot nord-americà Braxton Key ha signat per dos temporades amb el Fenerbahce després de no acceptar l’oferta de renovació del València Basket, club del qual es declara aficionat de per vida.

Hugo Sotelo jugarà cedit al Llevant la temporada 2026-27

El Celta i el Llevant han tancat un principi dacord perquè Hugo Sotelo jugue cedit el curs 2026-27 al club valencià, pendent només de definir una possible opció de compra.