14.6 C
València
Dissabte, 15 novembre, 2025

Maquinistes denuncien el ‘risc al que es van sotmetre treballadors i viatgers de Metrovalencia i Renfe en la dana’

SEMAF exigix protocols i regulacions que eviten el “caos” ferroviari i els “riscos” patits

VALÈNCIA, 11 (EUROPA PRESS)

El Sindicat Español de Maquinistes Ferroviaris (SEMAF) ha denunciat el “risc al que es van sotmetre a treballadors i viatgers de Metrovalencia i Renfe el dia de la dana, en la qual en tots dos casos, tant FGV com ADIF, van enviar trens a zones ja negades”.

SEMAF ha exigit, en un comunicat, que s’establisquen procediments operatius que eviten repetir la situació de “caos” i millorar la seguretat davant de futures alertes meteorològiques.

En concret, els maquinistes han denunciat que, la vesprada de la dana del passat octubre a València, ambdues companyies públiques van continuar expedint trens fins a l’últim moment cap a les localitats afectades.

“En sengles casos es va donar avís al control de la circulació sobre la situació d’inundació de vies. No obstant això, es va menysprear el risc mantenint l’enviament dels combois cap a Paiporta, en el cas de Metrovalencia, així com cap a Xátiva o Xiva en el cas d’ADIF amb els diversos servicis ferroviaris que circulen per la Xarxa Ferroviària d’Interès General (RFIG)”, ha exposat en un comunicat.

Esta manera de procedir va suposar que diversos trens de Metrovalencia i Renfe “es quedaren atrapats a mig camí, sense poder tornar al seu domicili ni els maquinistes ni el passatge”, ha lamentat el sinticado.

En alguns casos, maquinistes de Renfe van pernoctar “en els trens, hostals o en albergs municipals trobats i sufragats pel seu compte i risc”, ha detallat. Igualment, ha afegit que maquinistes de Metrovalencia “es van veure atrapats en les vies, trens i tancats en estacions”.

SEMAF ha criticat que “es va estar operant amb normalitat en una situació extrema; malgrat els avisos i de la informació disponible facilitada pels propis treballadors, ningú va prendre la decisió de paralitzar el servici, excepte l’aigua quan va entrar en el propi Lloc de Comandament de FGV en interrompre’s el control de la circulació del lloc de comandament, trencant tota comunicació possible, i sense avís a tots els trens que estaven circulant”.

“DESCONTROL” EN EL RESTABLIMENT DE METROVALENCIA

Així mateix, el sindicat ha afirmat que FGV ha induït a la seua plantilla “al caos i descontrol organitzatiu”, amb el restabliment del servici de línies metre “de manera unilateral, sense informar adequadament ni a la plantilla, ni a la representació legal dels treballadors”.

“La majoria van tenir coneixement del dia de la represa pels mitjans de comunicació, abans que per l’empresa. Esta manera d’actuar va produir l’obligació de reprendre el servei sense tenir en compte cap consideració respecte a les afectacions laborals i personals dels maquinistes. Molts d’ells damnificats pels efectes de la dana”, ha afegit.

Segons SEMAF, amb la destrucció de València Sud, part de la plantilla ha de desplaçar-se per a la presa de servici a l’estació d’Entroncament, diferent a la qual tenien assignada, la qual cosa comporta “un perjuí social i econòmic per als treballadors, ja que l’empresa no facilita ajuda de cap tipus als qui els exigix prestar el servici en estes condicions”.

Per això, el secretari per als Ferrocarrils Autonòmics de SEMAF, José Javier Bleda, ha demanat “una major coordinació amb la representació laboral per a assegurar que ningú de la plantilla patisca perjuís i es reprenga el servici sense induir al caos als seus professionals”.

“A més, exigim que l’empresa dispose un servici de transport perquè els maquinistes afectats puguen desplaçar-se amb normalitat i efectuar la presa de servici. Molts d’ells van perdre el seu vehicle particular mentre estaven treballant, en tenir-los estacionats en l’aparcament de València Sud, així com qui ho ha perdut per residir en poblacions afectades”.

PROTOCOL ANTI-DANA

Les seccions de SEMAF en FGV van presentar un escrit a l’Adreça de FGV, al maig del 2022, en el qual se sol·licitava la implantació de mesures i protocols davant de situacions climatològiques adverses de tot tipus. En particular, inundacions i danas, per les especials circumstàncies i particularitats del traçat per on discorren les vies de Metrovalencia i el Tram d’Alacant en determinats punts.

“Trenta mesos després el Sindicat de Maquinistes seguix esperant una resposta de l’adreça”, ha lamentat. José Javier Bleda ha afirmat que les mesures propiestas “guarden una íntima relació amb la seguretat de viatgers i treballadors”.

“Sens dubte, haver implantat els protocols pertinents, hauria reduït les situacions dramàtiques que es van viure aquest dia en alguns trens i estacions. La fortuna, dins de la desgràcia, va voler que la dana no es cobrara cap vida en les instal·lacions de FGV”, ha agregat.

En l’esmentat escrit, SEMAF sol·licitava la implantació d’un mapa de riscos, determinant per a cada situació i tram diferents consideracions operacionals com poden ser la reducció de velocitats de forma temporal, reducció del servei oferit i fins i tot la supressió en trams o línies afectades en funció del risc i del nivell del mateix, quan es produïx un avís de l’Institut Nacional de Meteorologia, del Centre de Coordinació d’Emergències, o quan tinga coneixement FGV per les alertes dels seus propis agents.

Des de SEMAF “s’estan duent a terme diverses actuacions a fi de denunciar el succeït, per a evitar que aquesta situació es puga tornar a produir, siguen adoptades totes les mesures oportunes i fins i tot i reclamar l’assumpció de responsabilitats a les instàncies que corresponguen”, ha afegit.

Últimes notícies

Mor un conductor de 22 anys en caure-li una palmera en la CV-905 de Torrevieja

Un jove de 22 anys ha mort en la CV-905 en desplomar-se una palmera de la mitjana sobre el seu cotxe, en un tram pròxim a un centre comercial a Torrevieja.

Pérez Llorca parla de bona sintonia amb Vox després de reunir-se per al pacte d’investidura

Pérez Llorca ha mantingut una reunió amb la direcció de Vox per a buscar un pacte d'investidura i parla de 'bona sintonia'. El PP requerix els vots de Vox i el termini per a registrar la candidatura venç el 19 de novembre.

La jutgessa de la DANA incorpora més gravacions de teleassistència de víctimes de les riuades

El Jutjat d'Instrucció 3 de Catarroja ha afegit al sumari noves converses d'usuaris de teleassistència que van morir al no poder escapar de les riuades a l'Horta Sud. Les cintes apunten a una saturació del 112 i a accessos impossibles per als equips de rescat.

Pedro ‘Tiburón’ Acosta lidera amb autoritat la pràctica de MotoGP a Cheste

Pedro 'Tiburón' Acosta va marcar un 1.29.240 i va encapçalar la pràctica que decidix la passada directa a Q2 a Cheste; Bezzecchi i Morbidelli van completar el top-3. Bagnaia i Jorge Martín van quedar fora i hauran de passar per la Q1.

El Consell critica la fi de la pròrroga nuclear i reivindica el paper clau de Cofrentes

El Consell ha criticat la decisió de no prorrogar les centrals nuclears i ha defés que Cofrentes és clau per al subministrament i la competitivitat. Ha demanat revisar l'acord de tancament de 2019.

Alacant, Ministeri i Consell agilitzen la rehabilitació de la biblioteca Azorín

Ajuntament, Consell i Ministeri han alineat els últims tràmits per a la reforma interior de la biblioteca Azorín, la principal de la província. La coordinació tècnica pretén que les obres arranquen en poques setmanes i es compatibilitzen amb la protecció patrimonial de l'entorn.

Huit pianos de cua omplin de música les places de València

Huit pianos de cua s'han instal·lat en places de València i han acostat la música a tots els públics amb la iniciativa 'La teua ciutat s'ompli de pianos', emmarcada a València Music City.

Tres detinguts per l’homicidi d’un home després de robar-li el mòbil a Torrevieja

Tres jóvens de 21 i 22 anys han sigut detinguts per la mort d'un home suec de 30 anys després del robatori del seu mòbil. La víctima va ser arrossegada amb un cotxe i va morir quatre dies després.