El futur del Teatre Principal de València, tancat des del 22 de setembre per riscos estructurals i falta de seguretat, s’està estudiant amb una inversió estimada de més de 60 milions d’euros i amb la implicació de diverses administracions per a garantir la seua reobertura en les millors condicions i sense interrompre l’oferta cultural a la ciutat.
La consellera d’Educació, Cultura i Universitats, Carmen Ortí, ha explicat en el ple de Les Corts d’este dimarts que el tancament és temporal i respon a la necessitat de protegir el públic i el personal davant els problemes detectats a l’edifici.
Ortí ha remarcat que, tot i el tancament físic del Principal, la temporada teatral continua activa. Segons ha resumit, ‘s’ha tancat temporalment un edifici, però no s’ha tancat una temporada’, i ha destacat l’esforç de la Generalitat per a ‘evitar que la vida cultural es detinguera’.
Planificació de les obres i cooperació institucional
Després del tancament, l’Institut Valencià de Cultura (IVC) ‘va començar a treballar per a oferir una alternativa a les companyies, als professionals i al públic’, ha indicat la consellera. L’objectiu ha sigut mantindre l’activitat escènica mentre es preparen les obres necessàries al Principal.
Ortí ha assenyalat que el retorn del teatre es dissenya ‘amb la millor versió de la seua història’ com a meta. Per això, ha subratllat que l’estimació coneguda de la intervenció supera els 60 milions d’euros. Ha remarcat que es tracta d’una actuació que, segons el seu juí, ‘requerix projecte, planificació, fases, finançament i cooperació institucional’.
Segons ha detallat, encara no hi ha una data de reobertura ni un repartiment tancat de la inversió entre administracions. ‘No seria responsable improvisar hui una data de reobertura o una distribució del finançament, però puc expressar que la Generalitat formarà part de la solució’, ha afirmat.
La consellera ha garantit que la Generalitat treballarà conjuntament amb la Diputació de València, l’Ajuntament de València, les companyies i la resta d’administracions implicades. Ha vinculat esta cooperació al fet de compartir propietat, responsabilitats i interessos culturals sobre el Principal.
Crítiques a la gestió anterior i avís ignorat en 2017
Ortí ha afirmat que no pensa utilitzar el Principal per a fer ‘política barata’. No obstant això, ha retret a l’anterior govern que no actuara quan ja s’havien detectat advertències tècniques.
Ha recordat que en maig de 2017 l’IVC ja va enviar a la Diputació ‘un informe sobre el Principal que advertia que l’edifici podia tindre problemes estructurals molt importants, que podien suposar un perill per a la ciutadania’. Ha lamentat que aquell avís no derivara en un tancament o intervenció més decidida.
Davant del portaveu de Cultura del grup socialista en Les Corts, Jose Chulvi, la consellera ha llançat diverses preguntes: ‘Com és possible que no es tancara? Deixadesa, irresponsabilitat? Qui presidia aleshores la Generalitat i la Diputació? El seu partit’.
Programació traslladada al Teatre Martín i Soler
En este context, Ortí ha insistit que el Teatre Principal ‘no es rehabilita amb paraules’, sinó amb projectes, obres i recursos concrets. Ha defensat que mentres s’ordenen estos passos, la programació no s’ha aturat.
Ha indicat que les funcions continuen en el Teatre Martín i Soler, dependent també de l’IVC. Ha assegurat que la ‘seguretat està garantida’ en este espai perquè ‘es va actuar en conseqüència’ davant les necessitats tècniques i d’aforament.
Amb este trasllat, la Conselleria pretén que les companyies puguen mantindre les seues gires i compromisos i que el públic continue tenint oferta cultural estable a València. Segons ha remarcat Ortí, el repte ara és compatibilitzar la continuïtat de la programació amb la preparació d’una reforma profunda al Principal.
La reobertura del teatre quedarà condicionada als terminis de redacció del projecte, la licitació de les obres i l’execució per fases. Mentrestant, el govern valencià defensa que actuar sobre l’edifici és una qüestió de seguretat pública i també de preservació del patrimoni cultural.




