7.2 C
València
Dimecres, 14 gener, 2026

El cardenal Cañizares es baixa del Conclàve per motius de salut, reduint els electors espanyols

MADRID, 22 (EUROPA PRESS)

El cardenal arquebisbe emèrit de València, Antonio Cañizares Llovera, ha anunciat que no participarà en el Conclàve previst per a la primera quinzena de maig, on s’haurà d’elegir el successor del Papa Francisco, qui va morir el 21 d’abril. Fonts de l’Arquebisbat de València han confirmat que Cañizares no viatjarà a Roma ni per a les reunions preparatòries ni durant el Conclàve, citant motius de salut.

Amb aquesta decisió, el nombre de cardenals electors espanyols que participaran en el Conclàve disminueix de set a sis, mentre que el total de cardenals electors a nivell mundial es redueix de 135 a 134, a menys que hi hagi més baixa. Actualment, el Col·legi Cardenalici està compost per 252 cardenals, dels quals 135 són electors i poden votar. Per a poder votar al Conclàve, cal ser menor de 80 anys.

A més, el Vaticà ha exclòs del llistat d’electors al cardenal Angelo Becciu, qui ha estat condemnat a cinc anys i mig de presó per irregularitats financeres relacionades amb la compra d’un edifici a Londres.

Segons les dades de la Santa Seu, el 80% dels cardenals electors han estat creats pel Papa Francisco, mentre que 22 ho van ser per Benedicto XVI i 5 per Juan Pablo II. En termes geogràfics, quasi el 40% dels cardenals electors actuals són d’Europa, seguits pels americans (27,4%), asiàtics (17%), africans (13,3%) i d’Oceania (3%).

Quant a Espanya, entre els cardenals que participaran en el Conclàve, tres són membres de la Conferència Episcopal Espanyola (CEE): l’arquebisbe de Madrid, José Cobo; l’arquebisbe emèrit, Carlos Osoro; i l’arquebisbe de Barcelona, Juan José Omella. El president de la CEE, Luis Argüello, va expressar dubtes sobre la presència de Cañizares durant una roda de premsa a Valladolid aquest dilluns. També participarà Ángel Fernández Artime, actualment proprefecto del dicasteri per als Instituts de Vida Consagrada i Societats de Vida Apostòlica.

La llista d’electors espanyols inclou, a més, l’arquebisbe de Rabat, Cristóbal López, i el bisbe de Còrsega, Francisco Javier Bustillo. Els tres cardenals de la CEE que entraran al Conclàve han estat creats pel Papa Francisco, tal com ha confirmat el secretari general de la CEE, Francisco César García Magán.

Encara que els cardenals majors de 80 anys no poden participar en el Conclàve, quatre cardenals espanyols d’aquesta edat podran assistir si ho desitgen a les reunions generals que se celebraran diàriament fins a l’inici del Conclàve per tractar temes urgents de l’Església.

Finalment, tot i que qualsevol persona batejada pot ser elegida com a nou Pontífex, tradicionalment, els Papes són escollits entre els membres del Col·legi Cardenalici.

Últimes notícies

La UA participa en un projecte europeu per a crear les primeres ulleres de realitat augmentada amb graduació hologràfica

La Universitat d'Alacant participa en un consorci europeu per a desenrotllar ulleres de realitat augmentada amb graduació òptica basades en elements hologràfics. El GHPO lidera el disseny del combinador que fusiona imatge virtual i món real i la UA acull l'assemblea general del projecte.

Rescaten a un home de 74 anys perdut en el bosc del Saler

La Policia Local de València ha rescatat a un home de 74 anys desorientat en una zona boscosa del Saler. Va ser evacuat després d'obrir pas amb motoserra per la vegetació.

El Govern ha invertit més de 508 milions a Algemesí per a la reconstrucció després de la DANA

El Govern ha destinat més de 508,4 milions a Algemesí després de la DANA d'octubre de 2024. El pla combina ajudes directes i obres per a previndre futures inundacions.

Pradas va avisar a Conca a les 20.15 que demanaria confinar quatre comarques per la dana

Un àudio de WhatsApp de Pradas, incorporat a la causa de la dana, va mostrar que a les 20.15 va anunciar un confinament en quatre comarques. Els És-Alert finalment només van recomanar evitar desplaçaments i romandre a casa.

72 hores d’espera per a pujar a planta evidencien la saturació d’Urgències en la Comunitat Valenciana

Una pacient va esperar 72 hores a la Marina Baixa per a accedir a planta, símptoma de la pressió en Urgències. Els hospitals habiliten llits extra i deriven pacients; Sanitat defén el seu pla i la vacunació.

El cap de la Policia en la Comunitat Valenciana admet falta de coordinació en la dana i assegura que van comptar amb mitjans

Davant la comissió del Senat, Carlos Gajero ha reconegut carències de coordinació institucional durant l'emergència, però ha defés que la Policia va disposar de recursos i va actuar quan va poder. L'oposició li ha retret retards i la seua absència inicial, que ell ha justificat per motius operatius.

Pradas va avisar a Conca a les 20.15 del dia de la DANA de demanar confinar quatre comarques

Un àudio de WhatsApp aportat a la causa penal reflectix que Salomé Pradas va avisar a José Manuel Cuenca a les 20.15 de demanar evitar desplaçaments i confinar quatre comarques. L'És-Alert d'eixe dia no va incloure el confinament i la exconsellera afirma que Presidència la va persuadir per a evitar-lo.

Alacant, entre les províncies amb major creixement de reserves de restaurants en línia

TheFork ha tancat 2025 amb un 4% més de reserves i un gasto mitjà de 27 euros. Balears, Màlaga, Las Palmas, Barcelona i Alacant lideren el creixement.