Sanitat activa el nivell alt d’alerta per calor en 22 municipis

 

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública ha activat el protocol per a informar i advertir a la població dels riscos potencials derivats de l’onada de calor que assola des de hui bona part d’Espanya, la Comunitat Valenciana inclosa. Hui hi ha en risc alt 22 municipis valencians, i l’alerta podria estendre’s demà a més localitats i fins i tot, en algun cas, es podria arribar a risc màxim.

 

Les temperatures extremes es relacionen amb l’agreujament de patologies de base (sobretot respiratòries i circulatòries) i poden desencadenar esgotament per calor o colp de calor.

Les indicacions estan dirigides especialment als col·lectius més vulnerables a la calor: persones majors, amb malalties cròniques, els qui treballen exposats a altes temperatures, dones embarassades, menors d’edat així com col·lectius fràgils des del punt de vista socioeconòmic.

 

L’esgotament per calor es caracteritza per mal de cap, nàusees, marejos, vòmits, cansament, sudoració, pell freda, pàl·lida o humida, pols ràpid i feble, i febre menor de 40 °C. Davant aquests símptomes, s’ha de beure aigua en xicotetes quantitats, romandre en un lloc fresc i aplicar draps humits o dutxes/banys d’aigua freda. Així mateix, s’ha de buscar atenció sanitària immediata si es pateixen malalties cròniques, si es tenen vòmits o si els símptomes empitjoren o duren més d’una hora.

 
D’altra banda, davant un colp de calor (temperatura corporal per damunt de 40 °C i alteracions del sistema nerviós central), el recomanable és posar-se en contacte amb el 112 i, mentre arriba l’ajuda, mantindre a la persona en un lloc fresc i ajudar-lo a baixar la temperatura amb draps freds o un bany/dutxa d’aigua freda, sense donar-li beure.

 

En termes generals, per a suportar les altes temperatures, es recomana evitar eixir al carrer o fer exercici físic intens en les hores més caloroses del dia (entre les 12 i les 16 hores), protegir-se amb crema solar, buscar llocs frescos i a l’ombra, utilitzar roba folgada, lleugera i de colors clars i protegir-se el cap amb una gorra o barret.

 

En la llar, s’aconsella tancar les persianes i baixar els tendals en les façanes exposades al sol, a més de situar-se en les zones més fresques de la casa.

 
Finalment, s’insta la població a beure aigua amb freqüència, encara que no es tinga set; evitar l’excés d’alcohol i les begudes amb molta cafeïna; i substituir els menjars copiosos i calents per plats freds, fruites i verdures fresques. A més, quan es per a o estaciona el cotxe en la via pública, mai cal deixar ni a persones ni mascotes perquè en el seu interior s’aconsegueixen temperatures molt elevades.

 

La ciutadania pot consultar més informació i recomanacions per a protegir la salut en cas de temperatures extremes en la pàgina web de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública: http://www.san.gva.es/ola-de-calor.

 

El risc podria arribar a alt o extrem per calor en el 64% dels municipis

L’onada de calor ha obligat a activar hui el nivell alt d’alerta sanitària en la zona termoclimàtica 1, que comprén 22 municipis: Ares del Maestrat, Benafigos, Benassal, Castell de Cabres, Castellfort, Chodos/Xodos, Cinctorres, Culla, Forcall, Herbers, la Mata de Morella, Morella, Olocau del Rey, Vilafranca/Villafranca del Cid, Palanques, Portell de Morella, la Pobla de Benifassà, Todolella, Vallibona, Villores, Vistabella del Maestrat, Zorita del Maestrazgo.

 

Demà dijous també es preveu nivell alt d’alerta sanitària en les zones termoclimàtiques 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 23, 26 i 29; i el nivell d’alerta extrema, en la zona termoclimàtica 1.

 

Zona 3 (29 municipis): Figueroles, Alcalà de Xivert, l’Alcora, Betxí, Benlloc, Borriol, Cabanes, Canet lo Roig, Cervera del Maestre, Costur, les Coves de Vinromà, la Jana, Onda, Vilafamés, la Pobla Tornesa, Ribesalbes, Rossell, Sant Mateu, la Salzadella, Sant Jordi/San Jorge, San Rafael del Río, Santa Magdalena de Pulpis, Tírig, la Torre d’en Doménec, Traiguera, Useras/les Useres, Vall d’Alba, Vilanova d’Alcolea, Sant Joan de Moró.

 

Zona 5 (27 municipis): Almenara, Almassora, Benicasim/Benicàssim, Borriana/Burriana, Castelló de la Plana, Chilches/Xilxes, Sagunto/Sagunt, la Llosa, Moncofa, Nules, Oropesa del Mar/Orpesa, Torreblanca, la Vall d’Uixó, Vila-real, la Vilavella, les Alqueries/Alquerías del Niño Perdido, Albalat dels Tarongers, Benavites, Benifairó de les Valls, Canet d’En Berenguer, Quart de les Valls, Quartell, Faura, Estivella, Gilet, Petrés.

 

Zona 7 (19 municipis): Aín, Alcudia de Veo, Argelita, Artana, Ayódar, Fanzara, Cirat, Eslida, Espadilla, Ludiente, Fuentes de Ayódar, Torralba del Pinar, Llucena/Lucena del Cid, Torrechiva, Vallat, Sueras/Suera, Tales, Toga, Villamalur.

 

Zona 8 (12 municipis) : Barracas, Bejís, Benafer, Caudiel, Higueras, Pavías, Pina de Montalgrao, Sacañet, Torás, Teresa, El Toro, Viver.

 

Zona 9 (21 municipis): Almedíjar, Alfondeguilla, Algimia de Almonacid, Altura, Azuébar, Castellnovo, Chóvar, Gaibiel, Geldo, Jérica, Matet, Navajas, Segorbe, Soneja, Sot de Ferrer, Vall de Almonacid, Alfara de la Baronia, Algar de Palancia, Algímia d’Alfara, Torres Torres, Gátova.

 

Zona 10 (6 municipis): Alpuente, Aras de los Olmos, Castielfabib, Puebla de San Miguel, Vallanca, La Yesa.

 

Zona 11 (12 municipis): Titaguas, Ademuz, Alcublas, Andilla, Calles, Casas Altas, Casas Bajas, Chelva, Chera, Higueruelas, Torrebaja, Tuéjar.

 

Zona 12 (20 municipis) : Benaguasil, Benissanó, Bétera, Casinos, Chulilla, Domeño, l’Eliana, Llíria, Losa del Obispo, Marines, Nàquera/Náquera, Olocau, la Pobla de Vallbona, Riba-roja de Túria, Segart, Serra, Sot de Chera, Vilamarxant, Villar del Arzobispo, San Antonio de Benagéber.

 

Zona 13 (14 municipis) : Alborache, Buñol, Bugarra, Cheste, Chiva, Gestalgar, Godelleta, Macastre, Montserrat, Montroi/Montroy, Pedralba, Real, Turís, Yátova.

 

Zona 14 (73 municipis) : Xirivella, Favara, Picanya, Rocafort, Emperador, Benimuslem, Alaquàs, Alcàsser, Albal, Albalat de la Ribera, Albalat dels Sorells, Almàssera, Alberic, Albuixech, Alboraia/Alboraya, Beniparrell, Alzira, l’Alcúdia, Aldaia, Alfafar, Alfara del Patriarca, Almussafes, Alfarp, Algemesí, Alginet, Benetússer, Benifaió, Benimodo, Burjassot, Bonrepòs i Mirambell, Catadau, Carlet, Catarroja, Corbera, Quart de Poblet, Cullera, Fortaleny, Foios, Godella, Guadassuar, Loriguilla, Llocnou de la Corona, Llaurí, Llombai, Manises, Massalavés, Massalfassar, Massamagrell, Massanassa, Mislata, Meliana, Moncada, Museros, Paiporta, Tavernes Blanques, Paterna, Picassent, Polinyà de Xúquer, la Pobla de Farnals, el Puig de Santa Maria, Puçol, Rafelbunyol, Riola, Sedaví, Silla, Sollana, Sueca, Torrent, Tous, València, Vinalesa, Benicull de Xúquer.

 

Zona 15 (10 municipis): Caudete de las Fuentes, Benagéber, Camporrobles, Fuenterrobles, Requena, Siete Aguas, Sinarcas, Venta del Moro, Utiel, Villargordo del Cabriel.

 

Zona 16 (7 municipis): Ayora, Cofrentes, Cortes de Pallás, Jalance, Jarafuel, Teresa de Cofrentes, Zarra.

 

Zona 19 (36 municipis): Montaverner, Bufali, Rugat, Agullent, Atzeneta d’Albaida, Albaida, Alfarrasí, Aielo de Malferit, Aielo de Rugat, Carrícola, Bèlgida, Bellús, Beniatjar, Benicolet, Benigànim, Benissoda, Benissuera, Castelló de Rugat, Quatretonda, Guadasséquies, Llutxent, Mogente/Moixent, Montesa, Montitxelvo/Montichelvo, l’Olleria, Ontinyent, el Palomar, Otos, Pinet, la Pobla del Duc, Ráfol de Salem, Salem, Terrateig, Sempere, Vallada.

 

Zona 23 (19 municipis): Alfafara, l’Alqueria d’Asnar, Agres, Alcocer de Planes, Alcoy/Alcoi, Almudaina, Banyeres de Mariola, Beniarrés, Benilloba, Benillup, Benimarfull, Cocentaina, Gaianes, Gorga, Lorcha/l’Orxa, Millena, Muro de Alcoy, Planes, Bocairent.

 

Zona 26 (5 municipis): Ibi, Castalla, Onil, Tibi, Torremanzanas/la Torre de les Maçanes.

 

Zona 29 (13 municipis): l’Alcúdia de Crespins, Canals, Cerdà, el Genovés, la Granja de la Costera, Xàtiva, Llocnou d’En Fenollet, Llanera de Ranes, la Llosa de Ranes, Novelé/Novetlè, Rotglà i Corberà, Torrella, Vallés.

 

 

 

 

 

Últimes notícies

Les màximes freguen els 39 °C a Xàtiva i superen els 36 °C en molts punts

Xàtiva ha registrat hui 38,7 °C, la temperatura més alta de la Comunitat Valenciana, i diverses localitats han superat els 36 °C. Aemet alerta d’una situació meteorològica molt adversa dimecres i dijous, amb màximes que podrien arribar als 42 o 43 °C.

Un incendi en una empresa de palets d’Algar s’estén a zona forestal

Un incendi originat en una empresa de palets de fusta a Algar del Palància s’ha estés a terreny forestal i ha mobilitzat bombers de València, Castelló i mitjans aeris de la Generalitat.

Bejís i Toràs demanaran ser zona catastròfica per la tromba d’aigua

Bejís i Toràs han patit greus danys per la tromba d’aigua i granís del dissabte i preparen la sol·licitud de zona afectada per emergència de protecció civil.

El Valencia CF recupera Sadiq per al debut i manté el dubte de Rioja

El Valencia CF afronta el debut de LaLiga davant el Celta amb Sadiq Umar ja recuperat i Luis Rioja encara entre cotons per una lesió al quàdriceps dret.

Sis anys de presó per a un pare i dos fills per apunyalar un familiar a El Puig

La Secció Quinta de l'Audiència Provincial de Valencia ha condemnat a sis anys de presó un pare i els seus dos fills per intentar matar a ganivetades un familiar el 3 d’agost de 2024 a El Puig de Santa Maria. A més de la pena de presó, els tres hòmens hauran d’indemnitzar la víctima i tenen prohibit acostar-se-li durant 20 anys.

Temperatures de fins a 43 graus i ponent persistent este dimecres i dijous a la Comunitat Valenciana

Aemet ha activat avisos per una situació meteorològica molt adversa dimecres i dijous a la Comunitat Valenciana, amb vent de ponent persistent, fins a 43 graus i risc extrem d'incendis, especialment a les províncies de València i Alacant.

Disney deixarà un impacte directe de més de 40 milions en la Comunitat Valenciana en 2026

La producció d’“Enredados” de Disney, centrada a Ciudad de la Luz d’Alacant, ha generat un impacte directe estimat de més de 40 milions d’euros en la Comunitat Valenciana i quasi un any d’activitat continuada al sector audiovisual. El rodatge s’estén per diversos punts d’Espanya i consolida el complex alacantí com a centre neuràlgic de la superproducció.

Aemet activa l’avís groc per calor extrema en bona part de la província de València

Aemet ha activat per a dimarts l’avís groc per calor en l’interior i el litoral sud de la província de València, amb temperatures que poden arribar als 38 graus. Dimecres es repetiran els avisos a València i Alacant, mentre que este dilluns hi ha risc de fortes pluges i tempestes a l’interior de Castelló.