La Generalitat ha iniciat la fase de regeneració de les platges de Tavernes de la Valldigna i Cullera, alimentant-les amb arena extreta dels treballs de reconstrucció i dragatge del port de Cullera després de les recents riuades. La intervenció busca restituir la dinàmica litoral alterada per l’arrossegament de sediments i, alhora, recuperar l’operativitat del port.
L’actuació, amb una inversió de sis milions d’euros, ha combinat la reparació de danys i la reubicació de materials acumulats en la desembocadura del Xúquer. El conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, ha comprovat l’avanç de les obres al costat del director general de Costas, Ports i Aeroports, Marc García Manzana, i representants municipals.
L’origen de la intervenció s’ha situat en la crescuda del riu Magre, que ha elevat el cabal del Xúquer al seu pas per Cullera. Eixe episodi ha provocat un fort arrossegament de sediments cap a la desembocadura i danys estructurals en diverses zones del port, a més d’una reducció del calat fins als dos metres, que ha complicat la navegació dels vaixells locals.
Dragatge rècord per a recuperar el calat
En una primera fase es van realitzar inspeccions i labors de manteniment per part dels equips de vigilància i tècnics de la Direcció General de Costas, Ports i Aeroports. Eixes tasques van evidenciar depòsits de materials i arrossegaments en el llit i el canal de navegació, desperfectes en elements de contenció, talussos i camins adjacents, i deterioracions en els molls d’ús pesquer i d’oficines.
La segona fase, ja en marxa, ha concentrat els treballs d’emergència i el major dragatge escomés per la Generalitat fins a la data. S’ha estimat l’extracció de 170.000 metres cúbics de sediments en la desembocadura del Xúquer per a restablir la profunditat i la seguretat de maniobra en el port. En paraules del conseller, ‘estes actuacions tenen l’objectiu de sanejar per complet este port, recuperar un calat de cinc metres en la desembocadura del Xúquer on se situen les infraestructures i retornar l’arena a les platges de Cullera i Tavernes de la Valldigna’.
El material extret s’ha planificat per a un doble ús. S’aprofitarà el 70% dels sediments restants per a reforçar les platges submergides de Brosquil Sud i la Goleta, en els termes municipals de Cullera i Tavernes, i per a una zona submarina situada a uns cinc quilòmetres al sud de la bocana, entre tres i sis metres de profunditat. Amb esta redistribució s’ha buscat estabilitzar el perfil submergit i afavorir la recuperació d’arena en els trams més castigats pels temporals.
Competències i permisos pendents
Martínez Mus ha subratllat que ‘és necessari recordar que estos treballs els hauria de dur a terme el Govern d’Espanya, ja que la nostra competència són els ports i regenerar la costa és competència seua’.
La Generalitat ha assenyalat que està a l’espera de la resposta de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer sobre el dragatge de les zones del seu àmbit. ‘Estem a l’espera que la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHJ) ens confirme si també dragaran aquelles zones de la seua competència. I si no ho fan que, com a mínim, ens autoritzen a fer-ho. Ja que l’entorn de Cullera està en la desembocadura del Xúquer i cal actuar en el conjunt’. En este sentit, s’ha remarcat que, més enllà de l’entorn portuari, tant el dragatge del Xúquer com la regeneració de les platges corresponen al Govern, per la qual cosa, si no s’executen, es reclamarà autorització per a una nova tanda d’aportacions en la primera línia de costa.
Amb este pla, l’administració autonòmica ha canalitzat la recuperació del calat i la protecció del litoral immediat, retornant a les platges pròximes part de l’arena desplaçada per les riuades i reduint l’impacte de futurs episodis de fort onatge.