El Govern aprova hui 363,7 milions per al transport públic de Madrid, Barcelona, València i Canàries

El Consell de Ministres aprovarà este dimarts destinar 363,7 milions d’euros per a finançar el transport públic metropolità de 2025 a Madrid, Barcelona, València i Canàries. La concessió serà directa i està condicionada al fet que els beneficiaris disposen d’un Pla de Mobilitat Sostenible coherent amb l’Estratègia Espanyola de Mobilitat Sostenible 2030, de manera que l’ajuda actue com a incentiu per a desplegar instruments d’ordenació i planificació de la mobilitat.

Transports enquadra estes partides en la realitat de les grans àrees metropolitanes, caracteritzades per un gran volum de població afectada, elevada intensitat de desplaçaments, la intervenció de diverses administracions en la gestió i un impacte directe del seu funcionament sobre l’activitat econòmica. En este context, reforçar els servicis de transport col·lectiu permet atendre la demanda diària i sostindre l’activitat en els principals nuclis urbans.

Repartiment per territoris

El Ministeri de Transports destinarà 126,89 milions al Consorci Regional de Transports de Madrid; 149,3 milions a la Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona; 40 milions a la Autoritat del Transport Metropolità de València; i 47,5 milions a la Comunitat Autònoma de Canàries. L’enfocament prioritza àrees amb alta densitat de viatges i coordinació interadministrativa, on les millores del sistema tenen efectes immediats en la mobilitat quotidiana i en l’economia local.

La concessió directa d’estes subvencions suposa un esforç inversor idèntic al de 2023 i 2024, la qual cosa evidencia l’aposta del Govern pel foment del transport públic. Amb recursos estables, els operadors poden programar actuacions i servicis amb previsibilitat, reduint colls de botella i millorant l’experiència del viatger.

Condicions i mesures complementàries

Exigir un pla de mobilitat coherent amb l’Estratègia 2030 busca orientar les inversions cap a solucions sostenibles i coordinades, que optimitzen la xarxa existent, afavorisquen la intermodalitat i permeten una gestió més eficient de la demanda. Esta planificació contribuïx a reduir la congestió i les emissions en els entorns urbans i a prioritzar modes col·lectius enfront del vehicle privat.

Estes subvencions se sumen a la resta d’ajudes previstes per a 2025: la implantació de la gratuïtat del transport públic a menors de 14 anys, els descomptes del 50% en abonaments i títols multiviatge jove i la reducció d’almenys el 40% en la resta d’abonaments i títols multiviatge. Són mesures que alleugen el cost dels desplaçaments habituals i consoliden l’ús recurrent del transport col·lectiu.

Des de Transports també destaquen el programa Estiu Jove, que este 2025 ha aconseguit rècord d’usuaris i més de 6,8 milions de viatges amb tren i autobús entre juliol i setembre, amb descomptes de fins al 90%. Este resultat mostra l’estirada de les bonificacions quan s’apliquen en períodes d’alta mobilitat i reforça la utilitat dels incentius per a captar nova demanda.

Últimes notícies

Cultura reclama una resposta unitària i coordinada pel robatori del Tresor de Villena

La Conselleria de Cultura ha exigit una resposta conjunta amb el Ministeri i les autonomies després del robatori del Tresor de Villena, que s’emmarca en una onada de colps contra museus espanyols i europeus. El Govern valencià insistix que no és un cas aïllat i demana reforçar la cooperació i revisar els protocols de seguretat.

Les platges de Guardamar i Torrevieja registren xicotets meteotsunamis este divendres

Les platges de Guardamar del Segura i Torrevieja han registrat este divendres al migdia xicotets meteotsunamis i no es descarta que es repetisquen al llarg de la vesprada. Les oscil·lacions han sigut suaus i, tot i que a Torrevieja oneja la bandera verda en quasi totes les platges, a Guardamar es mantenen les banderes roges per precaució.

El termòmetre es desploma fins a 12 graus en un dia i Vinaròs es queda en 31,8

Les temperatures màximes han baixat fins a 12 graus en punts de la Comunitat Valenciana, amb una màxima de 31,8 a Vinaròs com a valor més alt del dia.

Els veïns desallotjats per l’incendi d’El Saler poden tornar a casa esta vesprada

Unes 160 persones desallotjades de vivendes i càmpings d’El Saler poden tornar ja a casa després que l’incendi haja quedat estabilitzat, encara que continua sense estar controlat.

València viu el juliol i agost més càlids des que hi ha registres

Aemet ha confirmat que el període juliol-agost d’enguany serà el més càlid registrat a València almenys des de 1869, amb temperatures molt per damunt del normal des de mitjan maig.

Antifrau tanca la investigació sobre la plaça provincial de la parella de Pérez Llorca

L’Agència Valenciana Antifrau ha arxivat la investigació sobre l’accés de la parella de Juanfran Pérez Llorca a una plaça de secretaria de direcció en la Diputació de València, en constatar que es van complir els requisits legals. L’òrgan manté dubtes sobre la urgència de la cobertura però dona per tancat l’expedient perquè la treballadora no s’ha presentat a la provisió definitiva.

Els bombers donen per estabilitzat l’incendi intencionat de la Devesa de El Saler

L’incendi forestal declarat dijous a la Devesa de El Saler, confirmat com a intencionat, ha sigut donat per estabilitzat pels bombers municipals i Emergències de la Generalitat.

Arriba per mar l’equip clau del nou centre de protonteràpia de València

La Conselleria de Sanitat ha rebut per via marítima els primers components del sistema de protonteràpia connectat a l’Hospital La Fe, finançat per la Fundació Amancio Ortega, i preveu tractar el primer pacient abans que acabe 2027.