12.9 C
València
Dijous, 8 gener, 2026

Detingut per abandonar al seu fill en un centre d’acolliment de Donostia després d’arribar per Alacant

La Policia Nacional ha detingut a un home de 54 anys per un presumpte delicte d’abandó de menor no acompanyat després que, al maig, deixara al seu fill en el centre d’acolliment UBA de Sant Sebastià. Segons Interior, el menor havia arribat a Espanya a través de l’aeroport d’Alacant-Elx Miguel Hernández abans de ser derivat a Guipúscoa.

L’arrest es va produir en el marc de l’operació Zaugarria, desenrotllada la setmana passada per la brigada provincial d’estrangeria i fronteres de Guipúscoa. Esta actuació s’emmarca en una línia de treball que, d’acord amb les mateixes fonts, han reforçat en detectar casos en els quals menors estrangers entren acompanyats per progenitors que després els deixen a càrrec de l’administració al·legant desemparament.

Patró detectat i resposta policial

Les forces de seguretat han observat un patró: adults que acompanyen als seus fills fins a territori espanyol i, una vegada dins, els abandonen perquè el sistema de protecció del menor assumisca la seua tutela. Este procedir busca que el menor siga atés immediatament pels servicis públics, però suposa un incompliment de les obligacions parentals que pot derivar en responsabilitats penals i administratives.

En este cas, el 8 d’octubre el centre UBA de Sant Sebastià va comunicar que dos persones s’havien presentat preguntant per un menor acollit i es van identificar com el seu pare i la seua tia. Agents es van desplaçar immediatament, però a la seua arribada el suposat pare ja havia fugit, per la qual cosa es va obrir un atestat i es va activar la seua busca.

La investigació va determinar que el menor havia entrat per l’aeroport d’Alacant i que, al costat del seu pare, va viatjar amb autobús fins a Bilbao. Allí, l’adult el va deixar a càrrec d’un amic que el va traslladar a Sant Sebastià. Este encadenament de desplaçaments va dificultar el rastre i va acabar amb el menor sota la protecció del sistema, que li va garantir allotjament i atenció bàsica mentres s’aclaria la seua situació.

A més, es va constatar que el pare comptava amb una estada per estudis vigent fins a juny de 2026 i domicili a Alacant. Va ser citat a declarar en la comissaria d’eixa ciutat, es va presentar voluntàriament i se li va recordar l’obligació si es fes càrrec del seu fill, una responsabilitat que no queda en suspens per la seua situació administrativa.

Una vegada posat en llibertat, el pare es va personar en la Comissaria Provincial de Sant Sebastià el dijous 23 d’octubre per a arreplegar al menor. UBA va traslladar al xic per a formalitzar la reagrupació familiar, després de la qual cosa va deixar d’estar tutelat per l’administració pública. D’això es va donar compte al Jutjat d’Instrucció número 5 de Sant Sebastià, coneixedor de la causa, i a la Fiscalia de Menors, com a garantistes de l’interés superior del menor i de la correcta traçabilitat del cas.

Últimes notícies

Feijóo declararà en el Congrés malgrat el recurs que demana la seua compareixença en un jutjat

Alberto Núñez Feijóo atestarà este divendres a les 9.30 des del seu despatx en el Congrés per la causa de la DANA, malgrat un recurs que demanava seu judicial pròxima. La magistrada va avalar la via telemàtica a l'empara de l'article 412 de la Llei d'Enjudiciament Criminal.

Feijóo declararà en el Congrés malgrat el recurs que demanava la seua compareixença en un jutjat

El president del PP atestarà este divendres a les 9.30 des del seu despatx en la Cambra, autoritzat per la jutgessa a l'empara de l'article 412 de la Llei d'Enjudiciament Criminal. La diligència seguix avant mentres es resol un recurs que sol·licitava la seua declaració en un jutjat pròxim al seu domicili.

18 anys i 9 mesos per agredir sexualment a la neta de la seua parella a Alacant i gravar-ho en vídeo

L'Audiència d'Alacant ha condemnat a un home a 18 anys i nou mesos per agredir sexualment a la neta de la seua parella, de 2 anys, i gravar-lo en vídeo. Va reconéixer els fets després d'un acord amb la Fiscalia i emmagatzemava pornografia infantil des de 2017.

L’Audiència rebutja el sobreseïment i manté la investigació a Salomé Pradas per la DANA

L'Audiència Provincial de València ha confirmat la negativa a l'arxiu lliure de la causa i ha desestimat el recurs de la exconsellera. La instrucció ha seguit oberta en apreciar-se indicis.

CSIF denuncia saturació en Urgències de Llíria i Arnau per falta d’espai i esperes de més de 4 hores

CSIF ha alertat de la saturació en les Urgències dels hospitals de Llíria i Arnau de Vilanova per falta d'espai, amb esperes de més de quatre hores. El sindicat demana reforços de personal i ampliació d'instal·lacions.

La jutgessa de la DANA se centra en la retirada de bombers i ordena identificar als equips

La instructora ha ordenat identificar als bombers que van vigilar llits el 29-O i ha anomenat de nou a un tècnic de Es-Alert. També recapta informació de CHJ i conselleries per a afinar la cronologia i la cadena de decisions.

La Policia d’Indonèsia investiga per negligència al capità del vaixell de valencians que va naufragar en Komodo

La investigació se centra en el capità i el cap de màquines del KM Putri Sakinah, afonat amb sis valencians a bord. Tres van morir, dos van ser rescatats i un xiquet seguix desaparegut.

Indonèsia accelera el límit per a trobar al xiquet valencià desaparegut després del naufragi en Komodo

L'operatiu en Komodo entra en la seua jornada final per a localitzar a Quique, de 10 anys, després de catorze dies sense resultats. La Policia investiga possible negligència.