11.6 C
València
Diumenge, 21 desembre, 2025

La periodista que va menjar amb Mazón el 29-O declararà este dilluns davant la jutgessa de la dana

Maribel Vilaplana, la periodista que va menjar amb el president de la Generalitat, Carlos Mazón, el 29 d’octubre de 2024 —dia de les inundacions que van causar 229 morts—, declararà este dilluns com a testimoni davant la jutgessa que instruïx la causa penal per la gestió de la dana. Està citada a les 9.30 hores en els jutjats de Catarroja, en una compareixença orientada a aclarir la seqüència de decisions adoptades aquella vesprada.

Una declaració clau per a fixar la cronologia

La Secció Segona de l’Audiència de València va ordenar a la instructora prendre-li declaració, en considerar que Vilaplana pot ‘oferir detalls o matisos que pogueren resultar d’interés per a la investigació‘ i, en concret, sobre ‘el procés seguit la vesprada del 29 d’octubre en la presa de decisions, el qual és objecte de la investigació penal en curs’. Segons eixe acte, la periodista va estar amb el president fins a, almenys, les 18.45 hores del 29-O, per la qual cosa el seu relat pot ajudar a requerir minuts rellevants per a la causa.

La jutgessa ha requerit a més que aportació el tiquet de l’aparcament i qualsevol altre element que acredite el període en què va estar amb Mazón el dia de la catàstrofe. L’objectiu és determinar fins a quin moment va poder ser present durant les crides que es van mantindre entre Mazón i la exconsellera d’Interior Salomé Pradas, investigada en esta causa, i encaixar eixe tram horari en la seqüència de decisions d’aquella vesprada.

Vilaplana es recupera a la seua casa després de patir un quadre d’ansietat pel qual este dissabte va ser traslladada a un hospital, segons fonts del seu entorn.

La polèmica pels horaris i la privacitat

El menjar en el restaurant El Ventorro ha estat embolicada en polèmica des que es va fer pública deu dies després de la catàstrofe. Des de la Generalitat es va explicar que no es va informar abans d’eixa trobada ‘per qüestions de privacitat i confidencialitat’, però que, davant ‘l’onada de mentides i difamacions’ que van circular sobre l’agenda de Mazón, ‘arribant fins i tot a entrar en insults personals’, resultava necessari ‘tallar d’arrel este tsunami de faules’.

Llavors també es va assegurar que, després d’acabar la trobada, Mazón va arribar a les 18.00 hores al Palau de la Generalitat, des d’on ‘va continuar sent informat puntualment’ al costat del seu gabinet de l’evolució de la situació provocada per la dana a través de la informació que traslladava el personal de la Generalitat present en la reunió del Cecopi, iniciada a les 17 hores.

En un principi, la periodista va indicar a través d’una portaveu que el menjar havia durat fins a les 17.45, però a principis de setembre, uns deu mesos després de la dana, va publicar una carta oberta en la qual va fixar la seua eixida del restaurant entre les 18.30 i les 18.45. En eixa carta, Vilaplana va afirmar que durant el menjar amb Mazón no va preguntar, ni va participar, ni va conéixer en cap moment el contingut de les crides que va rebre el president, qui tampoc li va traslladar ‘cap inquietud al respecte’.

Este passat mes d’octubre es va saber que el president de la Generalitat va acompanyar a Vilaplana fins a un aparcament pròxim al restaurant, on ella tenia el cotxe, a les 18.45, un detall no conegut fins llavors perquè en la seua carta la periodista no ho va precisar. Una font autoritzada de Vilaplana va assenyalar que va ometre eixa dada per considerar-lo ‘intranscendent’, mentres que des de la Generalitat van confirmar que el president la va acompanyar a l’aparcament, situat en la glorieta de la Pau, a les 18.45 i d’allí es va anar només al Palau de la Generalitat, caminant pel carrer de la Pau.

Carlos Mazón va arribar a la seu on estava reunit el Cecopi, a L’Eliana (València), a les 20.28 hores. Fixar el tram temporal entre el menjar i eixa arribada forma part de l’objecte de la investigació.

Últimes notícies

València es mobilitza pel dret a la vivenda i exigix un pla de xoc

Una marxa ha recorregut el centre de València per a denunciar la situació de la vivenda i exigir un pla de xoc. La Generalitat replica que el problema és la falta d'oferta i detalla mesures en marxa.

Guanyar la Grossa de Nadal és 1 entre 100.000: més probable que un llamp i menys que un accident

La probabilitat de guanyar la Grossa de Nadal és d'1 entre 100.000. És més probable que et toque que que et caiga un llamp, però menys que morir en un accident de trànsit.

La DANA de València va deixar quasi 7 milions en pèrdues no reconegudes en el sector artístic

Un peritatge de AVVAC xifra en més de 6,9 milions els danys de la DANA del 29 d'octubre de 2024 en les arts visuals de la Comunitat Valenciana. Gran part seguix sense compensar.

Un penal de Dela en el 92 rescata al Llevant i frena a la Reial Societat (1-1)

El Llevant va igualar sobre la botzina amb un penal transformat per Adrián de la Font després d'enderrocament a Carlos Álvarez. La Real va deixar escapar un triomf que ja assaboria.

Un penal de Dela en el 92 rescata al Llevant i frena a la Reial Societat

El Llevant va igualar en el temps afegit gràcies a un penal transformat per Dela després d'enderrocament a Carlos Álvarez. La Real, que es veia guanyadora, va deixar escapar dos punts.

1-1: Un penal de Dela rescata al Llevant i frena a la Reial Societat

El Llevant va igualar en el 92 gràcies a un penal transformat per Dela després d'una falta sobre Carlos Álvarez. La Real, superior per trams, va deixar escapar un triomf que va acariciar.

Entreguen els premis ‘No oblidar la dana’ en homenatge a víctimes i reconstrucció

El Centre de Voluntariat 'La Cantina' ha entregat la primera edició dels premis 'No oblidar la dana', que rendixen tribut a víctimes, afectats i voluntariat després de les inundacions de 2024. La gala ha reunit a prop de 70 entitats i ha reconegut 11 iniciatives clau per a l'ajuda i la reconstrucció.

Una cabotada de Kubo avança a la Reial Societat en el Ciutat (0-1)

Una cabotada de Takefusa Kubo just abans del descans dona avantatge mínim a la Reial Societat davant el Llevant en el Ciutat de València. L'acció va nàixer d'una pèrdua local i un centre de Gonçalo Guedes; va ser el primer tir a porta visitant.