Desmantellada la ‘franquícia’ del Càrtel de Jalisco Nova Generació a Espanya amb 20 detinguts

La Policia ha desmantellat en l’operació Oyamel una estructura del Càrtel de Jalisco Nova Generació que pretenia consolidar una ‘franquícia‘ a Espanya. L’acció, coordinada amb la DEA i la Policia de Països Baixos, s’ha saldat amb 20 detinguts, quinze d’ells ja a la presó, i amb importants confiscacions de droga, diners i actius destinats al blanqueig. Segons els investigadors, el grup havia començat a explorar rutes per a introduir estupefaents a Espanya i distribuir-los a la resta d’Europa.

L’organització, integrada per espanyols, mexicans, colombians i italians i considerada una estructura vinculada al càrtel catalogat com a organització terrorista pels EUA, es dedicava a introduir des de Sud-amèrica, sobretot des de Costa Rica, grans quantitats de cocaïna i metamfetamines ocultes en maquinària industrial de gran tonatge. Este modus operandi, pel seu volum i complexitat logística, dificulta la inspecció i permet camuflar la mercaderia entre enviaments legals. Els ports de Porto i Rotterdam figuraven entre les portes d’entrada que el grup estava ‘explorant’ per a afermar la seua presència a Europa.

Doble logo i naus blindades

Xicotetes aprehensions registrades fa més d’un any a Bilbao i València van portar als agents fins a esta xarxa. Va cridar l’atenció que els fardells presentaven un doble logo, un tret inèdit que suggeria un control intern addicional sobre la mercaderia. A partir d’eixes pistes, els investigadors van arribar a diverses finques d’ús industrial en La Adrada (Àvila) i als afores de Madrid, amb fortes mesures de seguretat i circuits tancats de televisió per a vigilar els accessos i el moviment dels estupefaents.

Des d’immobles situats a Talavera de la Reina (Toledo) es recepcionava i expedia la maquinària que ocultava la droga amb destinació a Itàlia, on existien vincles amb la brega napolitana. Al setembre es va detectar un primer enviament de cocaïna canalitzat a través d’un capo del clan Amato-Pagà, mà dreta de Raffaele Imperiale, un dels narcotraficants més rellevants afiliats a la Camorra i que va estar en la llista dels fugitius més buscats fins al seu arrest en 2021 en Dubái.

Emissaris, santería i blanqueig en plata

Entre els 20 arrestats figuren un italià i un colombià considerats de gran valor per a la DEA, a més del fill d’este últim i un altre colombià que exercia d’enllaç i realitzava rituals de santería. En el moment de la seua detenció, este individu portava un capell que deia no podia llevar-se fins dins d’un any per superstició, amb la idea d’evitar detencions i que els carregaments arribaren sense incidències.

Els quatre mexicans detinguts actuaven com a emissaris del càrtel i, segons la investigació, només romanien a Espanya períodes curts de tres o quatre mesos. Eixa rotació, unida al seu perfil itinerant, encaixa amb un model de ‘franquícia‘ que busca obrir ruta i muntar infraestructura sense deixar una estructura fixa fàcil de rastrejar. Les gorres tipus boina amb visera que agradaven de lluir, a l’estil dels personatges de ‘Peaky Blinders’, eren un detall cridaner però accessori dins de l’operativa.

Una altra peça clau era un empresari espanyol sense antecedents, detingut per facilitar el suport logístic de l’oficina del càrtel mitjançant diverses societats mercantils. A través d’elles, segons els investigadors, s’hauria canalitzat el blanqueig de capitals, que incloïa la compra de desenes de lingots i monedes de plata. La Policia ha intervingut uns 70 quilos de plata, un actiu físic fàcil de moure i revendre, valorat en fins a 2.000 euros el quilo, que el grup hauria utilitzat com a reserva de valor i via per a emmascarar part dels beneficis il·lícits.

El balanç de l’operació reflectix l’envergadura de l’entramat: 1.870 quilos de cocaïna, 375 quilos d’amfetamina, 275.000 euros en efectiu, criptomonedes per valor de 15.000 dòlars, tres armes curtes i 15 vehicles confiscats. El volum de droga i els mitjans intervinguts indiquen que la infraestructura ja estava operativa i preparada per a escalar, encara que els investigadors han avortat la seua consolidació.

Els comissaris de la Udyco central i de Madrid han detallat que este colp ha avortat l’establiment a Espanya de l’organització, que estava ‘explorant’ les vies per a introduir estupefaent a través dels ports de Porto i Rotterdam. Amb la ‘franquícia’ clausurada, la xarxa ha quedat desarticulada en els punts clau d’emmagatzematge, logística i finançament que pretenia consolidar en territori espanyol i la seua connexió amb Itàlia.

Últimes notícies

Les màximes baixen a la Comunitat Valenciana i es queden en 31,5 graus a Benidorm

Les temperatures màximes han descendit este dimarts a la Comunitat Valenciana, amb un valor màxim de 31,5 graus a Benidorm i caigudes de fins a 5 graus en punts de l’interior com Ademuz.

Morant acusa el Consell de negar la realitat sobre l’Es-Alert i el retard en la DANA

Diana Morant critica que, quasi dos anys després de la DANA del 29 d’octubre de 2024, el Consell continue negant un retard en l’avís Es-Alert i, segons ella, sense assumir responsabilitats per les 231 víctimes mortals.

Mazón nega que el retard de l’Es-Alert estiga relacionat amb les víctimes de la DANA

La defensa de Carlos Mazón ha remés un escrit al jutjat en què rebutja que el retard en l’enviament de l’avís Es-Alert per la DANA de 2024 tinga relació causal amb les 231 víctimes mortals i demana a la jutgessa que concrete quins fets o indicis se li atribuïxen.

La Policia de Montanejos evita un possible incendi en trobar un bidó de gasolina al bosc

La Policia Local de Montanejos ha localitzat i retirat un bidó de gasolina ple en una zona forestal del terme, especialment sensible després del gran incendi de 2023. L’Ajuntament demana col·laboració ciutadana per a previndre nous focs i avisar davant qualsevol risc.

Muñoz acusa el PP d’usar les institucions per alimentar el racisme a Ceuta

El síndic del PSPV en Les Corts, José Muñoz, acusa el PP d’emprar la FEMP i altres institucions per calfar l’ambient i fomentar el racisme i l’odi a Ceuta, amb l’objectiu d’aconseguir el Govern d’Espanya.

El PP acusa el PSPV d’usar els incendis com a cortina de fum per la crisi de Ceuta

La portaveu adjunta del PP en Les Corts, Nieves Martínez, ha acusat el PSPV d’aprofitar els incendis forestals d’este estiu en la Comunitat Valenciana com a cortina de fum per a ocultar el que definix com un problema molt greu a Ceuta, i ha defensat la gestió i la coordinació institucional durant els focs.

El PSPV acusa el Consell d’insuficient davant els incendis i reclama més recursos reals

El PSPV-PSOE critica que les mesures anunciades per la Generalitat després dels incendis forestals són insuficients i reclama més finançament, transparència i compromís amb la reconstrucció real dels municipis afectats.

Vox vol que es trenquen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola de Ceuta i Melilla

Vox ha registrat en Les Corts una iniciativa per exigir al Govern espanyol i a la UE que revisen o suspenguen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola sobre Ceuta i Melilla, i reclama també mesures més dures en matèria migratòria.