Ábalos no perdria l’acta si entra a la presó, però quedaria suspés com a diputat

José Luis Ábalos, exsecretari d’Organització del PSOE i hui diputat per València integrat en el Grup Mixt, no perdria l’acta en cas d’entrar a la presó. El Reglament del Congrés preveu la seua suspensió de drets i deures parlamentaris, per la qual cosa quedaria apartat de l’activitat de la Cambra encara que mantindria formalment la condició de diputat.

La base legal està en l’article 21, que establix la suspensió quan el parlamentari es trobe a la presó preventiva o quan existisca sentència ferma el compliment de la qual impedisca exercir. En la pràctica, esta suspensió es traduïx a no poder participar en plens ni comissions, ni registrar iniciatives o intervindre en debats, fins que desaparega la causa que ho impedix.

Procediment en el Congrés

Si un jutge acordara el seu ingrés a la presó, la resolució es notificaria al Congrés, que la remetria a la Mesa perquè aprove la suspensió. És un tràmit previst pel reglament que s’activa quan concorren els supòsits establits.

Quant a l’impacte en l’aritmètica parlamentària, fonts de la Cambra assenyalen que no hi ha debat ni estudis per a reduir de 350 a 349 el nombre d’escons. No hi ha voluntat d’introduir canvis en eixe sentit, de manera que la composició formal del Congrés es mantindria i l’escó quedaria sense funcions mentres durara la suspensió.

Ábalos i el seu exasesor Koldo García afronten este dijous la possibilitat d’entrar a la presó, després que la Fiscalia i les acusacions hagen demanat revisar les seues mesures cautelars i formulen per als dos elevades penes de presó en el primer juí del cas Koldo, relatiu a la trama de les màscares durant la pandèmia.

El polític valencià es va incorporar al grup parlamentari socialista en la IX Legislatura i va ser nomenat ministre de Transports en 2018 després de prosperar la moció de censura a Mariano Rajoy. Va ser apartat del càrrec en 2021 en el marc d’una crisi de Govern, encara que es va mantindre en les llistes del PSOE per València en els comicis de 2023.

Últimes notícies

La Policia de Montanejos evita un possible incendi en trobar un bidó de gasolina al bosc

La Policia Local de Montanejos ha localitzat i retirat un bidó de gasolina ple en una zona forestal del terme, especialment sensible després del gran incendi de 2023. L’Ajuntament demana col·laboració ciutadana per a previndre nous focs i avisar davant qualsevol risc.

Muñoz acusa el PP d’usar les institucions per alimentar el racisme a Ceuta

El síndic del PSPV en Les Corts, José Muñoz, acusa el PP d’emprar la FEMP i altres institucions per calfar l’ambient i fomentar el racisme i l’odi a Ceuta, amb l’objectiu d’aconseguir el Govern d’Espanya.

El PP acusa el PSPV d’usar els incendis com a cortina de fum per la crisi de Ceuta

La portaveu adjunta del PP en Les Corts, Nieves Martínez, ha acusat el PSPV d’aprofitar els incendis forestals d’este estiu en la Comunitat Valenciana com a cortina de fum per a ocultar el que definix com un problema molt greu a Ceuta, i ha defensat la gestió i la coordinació institucional durant els focs.

El PSPV acusa el Consell d’insuficient davant els incendis i reclama més recursos reals

El PSPV-PSOE critica que les mesures anunciades per la Generalitat després dels incendis forestals són insuficients i reclama més finançament, transparència i compromís amb la reconstrucció real dels municipis afectats.

Vox vol que es trenquen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola de Ceuta i Melilla

Vox ha registrat en Les Corts una iniciativa per exigir al Govern espanyol i a la UE que revisen o suspenguen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola sobre Ceuta i Melilla, i reclama també mesures més dures en matèria migratòria.

Vox defensa la gestió dels incendis a la Comunitat Valenciana i acusa el PSPV de falta de lleialtat

El síndic de Vox en Les Corts, José María Llanos, assegura que s’ha actuat amb diligència en els incendis forestals d’estiu amb els mitjans disponibles i acusa el PSPV i el Govern central de falta de suport i de polititzar la gestió.

Muñoz reivindica que siga un valor que Morant siga ministra i critica la “anomalia” amb Pérez Llorca

El síndic socialista José Muñoz defensa que el fet que Diana Morant siga ministra és un actiu per al PSPV i per a la Comunitat Valenciana, i qüestiona que Juanfran Pérez Llorca encara no haja sigut confirmat com a candidat del PP.

Rècord de turistes estrangers a la Comunitat Valenciana en juliol amb 1,63 milions de visitants

La Comunitat Valenciana ha batut en juliol el seu rècord de turisme internacional, amb 1,63 milions de visitants i un gasto de 2.475 milions d’euros, un 11,6 % més que fa un any.