Diana Morant ha reclamat este dijous als presidents autonòmics que no bloquegen el nou model de finançament perquè manté l’statu quo, no resta recursos a cap comunitat i beneficia en grau més alt a territoris infrafinançats com la Comunitat Valenciana, que, ha subratllat, per fi rebria un tracte d’igualtat.
La dirigent socialista ha emmarcat la seua petició després d’una reunió amb els agents socials en la qual han valorat positivament la proposta i han coincidit a reclamar responsabilitat política. Segons ha defés, el plantejament del Govern busca corregir desequilibris sense generar perdedors, la qual cosa permetria avançar en servicis públics sense obrir una competició entre territoris.
Xoc polític pel model
Morant ha presentat el pla com el millor model de finançament que podien haver somiat els valencians i ha acusat el PP d’anteposar el castic a l’Executiu central als interessos de la Comunitat. Ha titllat de contradictori que el PP valencià intente tombar la reforma mentres reclama un fons d’anivellament, quan el propi sistema proposat duplicaria la quantia d’eixe fons.
En eixe marc, ha urgit al president Juanfran Pérez Llorca a defendre de manera proactiva un model que suposaria 3.700 milions d’euros anuals per a la Comunitat. També ha demanat a la direcció nacional del PP que permeta a cada autonomia votar en consciència pel seu territori, sense una disciplina de vot que, al seu juí, aniria en contra de les demandes històriques valencianes.
La ministra ha advertit contra simplificacions identitàries que, sota l’etiqueta d’anticatalanisme, acaben oposant-se a millores que també afecten valencians, andalusos i murcians. Ha reclamat no alimentar la polarització i donar suport a un esquema que considera més solidari i més just.
Per a il·lustrar l’abast de la reforma, ha destacat que amb els 3.700 milions d’un sol any la Generalitat podria impulsar la construcció de 18.000 vivendes, 200 centres de salut o 400 col·legis. I ha alertat que, si el model no s’aprova, la Comunitat continuarà acumulant deute per l’infrafinançament.
Suport d’agents socials i demandes
La secretària general de CCOO PV, Ana García Alcolea, ha demanat altura de mires al Consell per a aprovar un model que, al seu juí, revertix una injustícia històrica i permetrà millorar els servicis públics. En paral·lel, ha reiterat la necessitat d’un fons d’anivellament transitori en 2026 mentres s’aplica la reforma.
També ha defés la condonació del deute generat per l’infrafinançament. Ha admés que no pot fer-se de colp, però ha plantejat un compromís polític per a arrancar amb els 11.000 milions oferits pel Govern, reduir així el pagament d’interessos i continuar fins a aconseguir 40.000 milions.
El secretari general d’UGT-PV, Encert Calero, ha qualificat la proposta com una bona base i ha avisat que la Comunitat no pot perdre el tren del finançament. Ha assenyalat que és el moment de la política real i ha demanat als partits arromangar-se per a tancar un acord, sense renunciar a continuar impulsant el fons d’anivellament i la condonació del deute.
El president de la CEV, Vicente Lafuente, ha valorat que, després de molts anys, per fi hi haja una proposta concreta sobre la taula. Ha cridat a dialogar amb mirada àmplia, a tindre en compte el fons d’anivellament i el tractament del deute i a contribuir als consensos. Segons ha indicat, la societat està cansada de confrontacions, polarització i infrafinançament.




