CGT, com a acusació popular en la causa per la DANA, recolza investigar a Carlos Mazón després de l’exposició raonada de la jutgessa de Catarroja, a la qual qualifica de contundent i com a constatació judicial d’indicis d’una presumpta negligència greu. L’organització es persona dins del termini i en la forma corresponent davant la Sala civil i Penal del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) per a ser part i donar suport a la decisió de la instructora.
La jutgessa eleva l’expedient al TSJCV perquè Mazón és aforat en ser diputat en Les Corts. Este pas no és una mera formalitat: després d’una instrucció amb diligències, informes, anàlisis de comunicacions i declaracions de víctimes i testimonis, la magistrada planteja que l’alt tribunal determine si assumix la competència i continua amb les perquisicions en seu penal.
Indicis i omissions
Segons CGT, l’exposició raonada detalla de manera detallada fets i omissions que, valorats en conjunt, constituïxen indicis racionals d’una presumpta negligència greu amb connexió causal directa amb 230 defuncions i diversos lesionats. El document subratlla, a més, que ‘la falta d’adopció de mesures destinades a alertar i protegir la població va ser l’element determinant de la mortalitat’ i que ‘les morts eren evitables‘.
CGT sosté que l’escenari ha passat de la inadmissió inicial a la constatació judicial d’indicis. Recalca que no es tracta d’un impuls basat en titulars, sinó del resultat d’una instrucció prèvia: ‘no és una mera querella basada en notícies de premsa o en una legítima indignació col·lectiva. És el resultat d’una instrucció judicial en la qual s’han practicat nombroses diligències, s’han recaptat informes, s’han analitzat comunicacions i, fonamentalment, s’ha pres declaració a víctimes i testimonis’.
La representació de CGT remarca que els indicis ‘no es basen en una única dada sinó en una concatenació d’omissions‘ i individualitza la conducta de Mazón no sols pel seu càrrec, sinó per la seua inacció personal i la falta d’exercici de les seues funcions de direcció en el moment més crític. Afig que ‘la connexió entre la falta d’alertes i coordinació i el resultat mortal és lògica i es recolza en el relat de com es van produir les defuncions’.
En coherència amb l’anterior, CGT defén que el TSJCV assumisca la causa en considerar suficient la instrucció i la solidesa dels indicis. Argumenta que esta via garantix plenament el dret de defensa del diputat aforat i formalitza el procediment en la instància competent. Al seu juí, amb l’elevació de l’exposició raonada, l’escenari processal muta i la competència per a qualsevol diligència d’investigació ulterior correspon a la Sala. ‘La Jutge Instructora ha complit escrupolosament amb la doctrina’, conclou l’acusació popular.



