Intervingudes set reproduccions no autoritzades de Yturralde i Chillida a València

El Grup de Patrimoni Històric de la Unitat de la Policia Nacional adscrita a la Comunitat Valenciana ha intervingut a València set reproduccions no autoritzades d’obres de José María Yturralde i Eduardo Chillida. Les peces han quedat sota custòdia en les instal·lacions de la Policia de la Generalitat en Fira València després d’una visita institucional en la qual han participat el conseller d’Emergències i Interior, Juan Carlos Valderrama, i el propi Yturralde.

Segons ha informat la Generalitat, es tracta d’una reproducció parcial d’una serigrafia de Chillida i de sis pintures que repliquen íntegrament creacions de Yturralde. Valderrama ha subratllat el treball constant del Grup per a protegir la cultura i ha recordat que la legislació reconeix el dret exclusiu dels creadors a decidir qui usa les seues obres, com i en quines condicions, un principi assentat des del Conveni de Berna.

Venda en el Mercat de Colón

Les rèpliques han sigut realitzades per un aficionat a la pintura per a la seua venda en els exteriors del Mercat de Colón de València. Oferia per 200 euros les còpies de Yturralde i per 50 euros les de Chillida, i dos d’elles ja havien sigut col·locades abans de l’actuació policial. Estos imports, molt per davall del mercat de l’art, apunten a una comercialització ràpida en un entorn informal i sense controls.

Yturralde ha ratificat que les sis còpies reproduïxen íntegrament les seues obres, amb variacions de grandària, i que no són originals ni han comptat amb la seua autorització per a la seua execució o venda. La modificació de les dimensions no altera que es tracte de reproduccions no autoritzades, la qual cosa implica una explotació de l’obra sense el consentiment de l’autor.

En el cas de Chillida, la peça intervinguda reproduïx la serigrafia ‘Amnistia Internacional’ (1992) i manca d’autorització per part dels titulars dels drets morals de l’artista. La Successió Chillida ha confirmat que esta reproducció no ha sigut realitzada, editada ni difosa sota la seua supervisió o llicència, entitat encarregada de vetlar per la integritat de l’obra i la figura del creador.

L’autor material i venedor ha prestat declaració en qualitat d’investigat no detingut com a presumpte responsable d’un delicte contra la propietat intel·lectual. La investigació es va iniciar al desembre de 2025 i ja entén de la causa la Secció d’Instrucció del Tribunal d’Instància de València. Per a Valderrama, esta actuació torna a evidenciar l’arrelament social i la professionalitat de la Policia de la Generalitat en la protecció del patrimoni creatiu.

Últimes notícies

Rescaten amb helicòpter un cavall que havia caigut a un estany a Cullera

Els bombers han alçat amb un helicòpter un cavall que havia quedat atrapat en un estany del Brosquil, a Cullera, i no podia eixir pel seu propi peu. L’animal es troba en bon estat i ja ha sigut retornat al seu amo.

Diumenge assolellat i amb temperatures en lleu ascens a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana viurà este diumenge una jornada majoritàriament assolellada, amb temperatures màximes en lleuger ascens i vent fluix que girarà a llevant a migdia.

Un incendi en una vivenda de Dénia obliga a evacuar un edifici de cinc altures

Un incendi declarat en una vivenda de l’avinguda Ramón Ortega de Dénia ha obligat a desallotjar un edifici de cinc altures. Una família ha sigut atesa per inhalació de fum, però els residents han pogut tornar després a casa.

Belén Segarra conta en un llibre com va passar de la depressió al ioga

La il·lustradora valenciana Belén Segarra presenta 'Mi libro de yoga', una obra on narra com el ioga va transformar la seua depressió en un nou camí de vida. El volum combina text i il·lustracions per a acostar esta pràctica a qualsevol persona, siga quina siga la seua edat o experiència.

Anselmi celebra l’empat a San Mamés i avisa que l’Elche serà un rival molt dur

Martín Anselmi ha elogiat l’esforç del seu equip després de l’empat a San Mamés contra l’Athletic Club i assegura que, jugant així, l’Elche serà un rival molt dur en LALIGA EA Sports.

Buonanotte valora l’empat de l’Elche a San Mamés: “Este punt ens servix de molt”

Facundo Buonanotte ha destacat el valor de l’empat 1-1 de l’Elche a San Mamés davant l’Athletic Club i ha assegurat que l’equip afronta amb confiança el pròxim partit a casa.

L’Elx arranca un punt valuós i talla la ratxa de l’Athletic

Athletic Club i Elx han empatat 1-1 a San Mamés. Buonanotte ha avançat els il·licitans de penal i Iñaki Williams ha igualat al tram final.

Milers de docents omplin el centre de València per exigir una escola pública digna

Milers de docents, famílies i entitats cíviques han marxat pel centre de València i per les altres capitals de la Comunitat Valenciana per exigir una escola pública digna i advertir que el conflicte educatiu continua obert.