La Cremà infantil convertix en cendra més de 380 minifallas plenes de jocs, riures i somnis

Les flames han reduït a cendres més de 380 falles infantils repartides per València, davant la mirada emocionada de milers de xiquets i xiquetes que han vist com el foc purificador que anuncia la primavera s’emportava per davant un any sencer de treball artístic, il·lusió i esforços compartits. En cada un d’estos monuments s’havia condensat un univers infantil fet de jocs, riures, pors, dubtes i somnis, pensat perquè els més xicotets es reconegueren en les seues històries abans de veure-les desaparéixer en qüestió de minuts.

A partir de les huit de la vesprada, i en un ambient fresc, va començar el ritual de la Cremà de les falles infantils en els barris de la ciutat. La metxa es va anar encenent de manera escalonada, creant una successió de fogueres festives que van transformar carrers i places en escenaris de comiat. Primer van cremar les falles infantils de cada comissió, i després va arribar el torn de la guanyadora de la secció Especial d’enguany, ‘Arca. El viatge de Pepet’, de la comissió Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, que va concentrar gran part de les mirades per la càrrega simbòlica de la seua història i per la seua rellevància en el concurs.

El monument guanyador girava entorn del diari de Pepet, un quadern imaginari en el qual el protagonista plasmava els moments que més li han marcat: des dels seus secrets i preocupacions fins al seu amor per les Falles, passant pels estius a casa de la seua àvia a Altea, les visites als seus oncles al Perelló o el record del seu avi skater. Cada escena convertia vivències quotidianes en figures i ninots, de manera que els xiquets podien connectar amb experiències similars de la seua pròpia vida mentres recorrien el monument abans de la Cremà.

Esta falla va ser, un any més, la que va comptar amb major pressupost dins de les infantils de la secció Especial, amb 75.000 euros d’inversió. Era obra de l’artista faller d’origen xilé-croat Zvonimir Ostoic al costat de Ramón Pla, que enguany han aconseguit a més un doblet destacat: el ninot indultat infantil també pertanyia al seu taller. Es tractava d’una escena costumista en la qual es representava a un ancià artesà pintant una peça en el seu taller, mentres a l’altre costat de la porta se situava un pare amb els seus fills, una xiqueta vestida de fallera i un xiquet, acompanyats per un gos. La imatge, carregada de tendresa, posava en primer pla el vincle entre tradició, família i ofici, un dels missatges més habituals en les falles infantils premiades.

La Cremà de la falla municipal infantil

Posteriorment, a les nou de la nit, va començar l’espectacle que posava fi al regnat de la fallera major infantil, Marta Mercader, amb la Cremà de la falla municipal infantil en plena plaça de l’Ajuntament. Als peus del consistori es va reunir una gran multitud, entre la qual destacava la presència d’autoritats com el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, i l’alcaldessa, María José Catalá. La crema d’este monument va suposar un dels moments més solemnes i emotius de la nit, en tractar-se de l’acte central que marca el tancament del cicle festiu per al món infantil.

Este monument municipal, que no entra en concurs, va comptar amb un pressupost de 34.000 euros sufragat per l’Ajuntament i va ser obra de Mario Pérez i Paco Camallonga. Portava per títol ‘València és mou‘ (València es mou) i estava dedicat a la mobilitat i al transport urbà, dos temes molt presents en la vida diària de les famílies que es mouen per la ciutat. A través de les seues escenes, els més xicotets podien reconéixer autobusos, bicicletes, patinets i altres mitjans de transport, la qual cosa facilitava que entengueren la falla com un reflex del seu entorn immediat.

Esta falla municipal, situada en l’anomenat quilòmetre zero de les festes, compartia espai amb l’imponent Chaplin del monument gran que llança al món un missatge de pau i esperança contra les guerres. Per la seua ubicació privilegiada en la plaça de l’Ajuntament i la seua funció representativa, la falla infantil municipal va acaparar milers de visites durant els dies grans de les Falles i es va convertir en l’última obra del ritual del foc a quedar reduïda a cendres. En el moment de la Cremà, l’emoció es va desbordar i es van veure les llàgrimes desconsolades de la fallera major infantil i de la seua cort d’honor, que s’acomiadaven així d’un any irrepetible.

Un univers alternatiu de tretze falles d’Especial

En la secció Especial infantil, els tretze monuments plantats enguany han suposat una inversió global de quasi 500.000 euros. Cada un oferia una temàtica i un títol distints, que multiplicaven l’oferta de relats i llenguatges visuals dirigits a la infància. Entre ells destacaven proposades com ‘Somnis de paper’ (‘Somnis de paper’), centrada en la fragilitat i la força de la imaginació; ‘Hiperbórea’, inspirada en una terra mítica situada encara més al nord d’un lloc desconegut; o ‘Ànima’, dedicada a tot allò que no es veu però que dona sentit al que ens envolta, una picada d’ullet a les emocions i a l’intangible.

El llistat es completava amb idees com ‘Pim, pam… fora!’, que jugava amb la idea que tres paraules i un espetec poden fer que tot canvie, o ‘Tant de bo’, que es recolzava en les ganes, els impulsos i els desitjos que mouen als xiquets. També sobreeixien altres monuments com ‘Nono’, que prenia la forma en què els valencians parlen d’anar-se a dormir per a construir un relat pròxim al moment de ficar-se al llit; ‘Benvolguts’ (‘Volguts’), que reunia personatges emblemàtics de festes infantils de tot el món; o ‘Som com som’ (‘Som com som’), centrada en explicar com són els valencians i com es veuen a si mateixos.

La varietat s’ampliava amb propostes com ‘Kontrastes’ i el seu doble viatge al Japó, que combinava mirades tradicionals i futuristes, o ‘Com estan vostés?’ (‘Com estan vostés?’), concebuda com un homenatge a cançons i records de la infància. En conjunt, estos tretze monuments componien un particular món faller alternatiu al dels grans monuments destinats al públic adult, on la infància se situava de manera clara com a protagonista absoluta.

En este univers paral·lel de les minifallas cabien també temàtiques molt actuals, com els riscos digitals o l’assetjament escolar, tractades des de la mirada dels xiquets perquè pogueren identificar situacions del seu dia a dia. Els escolars, de vacacions des de divendres passat, han viscut així unes festes intenses en les quals han combinat jocs, actes oficials, visites als monuments i el comiat final al voltant del foc. La Cremà de les falles infantils no sols marca el final de les festes, sinó també l’inici del cicle que portarà a somiar amb els monuments de l’any següent, alimentant de nou eixe món de jocs, riures i somnis que la nit del 19 de març torna a convertir en cendra.

Últimes notícies

Cap de setmana tràgic a les carreteres amb huit motoristes morts

Quinze persones han mort en quinze accidents mortals a les carreteres espanyoles este cap de setmana, huit d'elles motoristes, amb un sinistre registrat a Montserrat (València). La major part dels accidents s'han produït en vies convencionals i en eixides de la via.

Pérez Llorca acusa Compromís de prioritzar el català davant del valencià a la UE

Juanfran Pérez Llorca acusa PSPV-PSOE i Compromís de defensar només el català a Europa i retreu a Compromís el seu posicionament sobre la llengua valenciana a les Falles.

Pérez Llorca demana aclarir una subvenció de 80.000 € del Botànic a UGT en 2021

Juanfran Pérez Llorca mostra la seua preocupació per la investigació d’Antifrau sobre una subvenció directa de 80.000 euros del Botànic a UGT per al congrés confederal celebrat en 2021 a València.

Baldoví assegura que Marlaska ja hauria deixat el càrrec si ell presidira el Govern

El síndic de Compromís en Les Corts, Joan Baldoví, assegura que si presidira el Govern d'Espanya, Fernando Grande-Marlaska ja no seria ministre de l'Interior per la gestió de la crisi migratòria a Ceuta.

EUPV posarà en marxa en octubre les primàries per a les autonòmiques de 2027

Esquerra Unida del País Valencià convocarà en octubre les primàries per triar la seua candidatura a la Presidència de la Generalitat i a Les Corts de 2027, amb resultats previstos per al 3 de novembre, i acusa els acords PP-Vox de deteriorar drets i servicis públics.

Sol·liciten 9 anys de presó per apunyalar un desconegut al carrer a Almoradí

La Fiscalia demana 9 anys de presó per a un home acusat d’intentar assassinar amb un ganivet un desconegut al carrer a Almoradí, després d’agredir dos companys de pis. El judici se celebrarà a l’Audiència Provincial d’Alacant, amb seu a Elx.

Corberán i Gourlay es despedixen de la plantilla a Paterna

Carlos Corberán i Ron Gourlay han tornat a la ciutat esportiva de Paterna per a acomiadar-se de jugadors i empleats després de la seua destitució. El Valencia inicia ara una nova etapa amb Braulio Vázquez i l’interí Óscar Sánchez al capdavant de l’equip.

Torrent i Villarreal C lideren un inici impecable en Tercera Federació

Torrent i Villarreal C encapçalen el grup VI de Tercera Federació com a únics equips amb sis punts, en una jornada marcada per la igualtat i cinc empats.