Un snack de carabassa de la Politècnica de València guanya el premi Ecotrophelia España 2026

Un equip de la Universitat Politècnica de València s’ha proclamat guanyador dels Premis Ecotrophelia España 2026 amb CALÇ·LITOS, un aperitiu tipus snack elaborat a partir de l’aprofitament integral de la carabassa. La proposta destaca pel seu enfocament en la sostenibilitat i per transformar este producte hortofructícola en un tentempié llest per a consumir, orientat a reduir el desaprofitament alimentari i a valorar parts del vegetal que habitualment no s’usen en la indústria.

El certamen, impulsat per la Federació Espanyola d’Indústries d’Alimentació i Begudes (FIAB) amb el suport del Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, se centra en reconéixer productes innovadors que incorporen criteris d’economia circular, sostenibilitat i reducció de residus. Dins d’este context, CALÇ·LITOS ha sobreeixit com una solució pràctica que busca aprofitar al màxim la carabassa, des de la polpa fins a altres components que solen descartar-se, donant-los una segona vida en forma de snack.

La proposta guanyadora serà la representant d’Espanya en el certamen europeu Ecotrophelia, que se celebrarà a l’octubre d’enguany en el marc de la fira SIAL París. Esta participació suposa per a l’equip de la Politècnica de València una oportunitat de mesurar el seu producte enfront d’altres desenrotllaments universitaris europeus i d’acostar-lo a empreses i agents del sector que acudixen a esta cita internacional a la recerca d’idees innovadores.

Innovació per a reduir el desaprofitament alimentari

Ecotrophelia Espanya s’ha consolidat com una plataforma en la qual el talent universitari presenta solucions que combinen creativitat gastronòmica, viabilitat industrial i respecte al medi ambient. En esta edició, a més del premi per a CALÇ·LITOS, el jurat ha reconegut altres dos propostes que també giren entorn de l’ús eficient de recursos i la resposta a reptes ambientals.

El segon lloc ha recaigut en l’equip de l’Escola CETT de Catalunya-Universitat de Barcelona amb MARUM, un condiment umami fermentat elaborat a partir de cranc blau. Este producte pretén donar eixida a una espècie invasora que està generant un problema ecològic, convertint-la en un ingredient de valor afegit per a la cuina i contribuint, al mateix temps, a mitigar el seu impacte en els ecosistemes.

El tercer lloc l’ha aconseguit l’equip de la Universitat Autònoma de Barcelona amb MON MELÓ, una crema de meló acompanyada de crostons elaborats a partir de la farina obtinguda de les llavors del propi fruit. Esta formulació impulsa l’aprofitament integral del meló, estenent el seu ús més enllà de la polpa i reduint les deixalles que habitualment es generen en el processament d’esta fruita.

El director general de FIAB, Maurici García de Quevedo, ha subratllat la importància d’iniciatives com Ecotrophelia, que permeten el desenrotllament de propostes innovadores aplicades al sector i que impulsen el talent jove. Les seues paraules posen l’accent en el paper d’esta mena de concursos com a pont entre les idees sorgides a les aules i les necessitats de la indústria d’alimentació i begudes.

Per part seua, el director d’I+D+i de FIAB, Eduardo Cotillas, ha aplaudit el treball dels estudiants que, compromesos amb la innovació i la sostenibilitat de la indústria, han presentat propostes que qualifica de molt interessants, orientades a alguns dels reptes més destacats del sector. Entre estos desafiaments figuren la gestió de matèries primeres, la reducció del desaprofitament, la busca de nous sabors i formats i l’adaptació a un consumidor cada vegada més sensibilitzat amb l’impacte ambiental del que menja.

Els equips guanyadors rebran els seus guardons en ALIBER, la jornada dedicada a la innovació en el sector d’alimentació i begudes que se celebra en el marc de la fira Alimentària el pròxim 23 de març a Barcelona. Esta cita suposarà un aparador addicional perquè els projectes entren en contacte amb professionals, empreses i entitats interessades a incorporar als seus catàlegs productes que combinen sostenibilitat, diferenciació i potencial de mercat.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Compromís reclama pactes per a evitar el col·lapse de València en les Falles

Compromís denuncia que les Falles de València han estat marcades pel col·lapse en mobilitat, neteja i convivència i exigix tres pactes per a reconduir l'organització de les festes, a més de recuperar la taxa turística.

Milers de taxis oferixen servicis gratuïts a València i Alacant contra la liberalització dels VTC

Milers de taxistes de València i Alacant han realitzat servicis gratuïts durant dos hores per a protestar contra la liberalització dels VTC i exigir mesures de xoc immediates.

L’Elx presenta la seua samarreta retro inspirada en els 90 per a la jornada vintage de LaLiga

L'Elx ha presentat una samarreta retro amb la franja verda més alta i estreta, inspirada en els anys 90, que s'estrenarà en la jornada temàtica retro de LaLiga.

Els valencians Grimaldo, Mosquera, Fornals, Soler i Ferran Torres lideren la llista d’Espanya

Luis de la Font convoca a cinc futbolistes valencians i estrena a Mosquera, Joan García, Barrenetxea i Víctor Muñoz per als amistosos de març davant Sèrbia i Egipte.

El govern de Barcala defén la seua gestió dels bons comercie a Alacant

L'equip de govern d'Alacant sosté que la gestió dels bons comercie es va ajustar als procediments i que tota la informació és pública, mentres l'oposició exigix més transparència i accés als expedients.

Quique Llopis apunta a medalla en el Mundial de Toruń i Eusebio Càceres busca consolidar el seu renaixement

Quique Llopis arriba al Mundial de Toruń amb opcions reals de medalla en 60 metres barres, mentres que Eusebio Càceres vol confirmar el seu renàixer esportiu en la longitud.

El València complix 107 anys entre la lluita per la permanència i el repte del Nou Mestalla

El València CF celebra el seu 107 aniversari lluny dels llocs europeus, centrat en assegurar la permanència i en l'avanç de les obres del Nou Mestalla amb vista a 2027.

Vila-real i Reial Societat es juguen un pas clau cap a Europa en La Ceràmica

Vila-real i Reial Societat s'enfronten en La Ceràmica amb objectius europeus distints però urgents: afermar la Champions o assegurar presència continental la pròxima temporada.