L’Audiència ratifica la condició d’investigat de l’exregidor Jorge Bellver en el cas Azud

La secció tercera de l’Audiència Provincial de València ha confirmat la situació processal d’investigat de Jorge Bellver, exregidor del PP en l’Ajuntament de València i actual director general de Transparència en la Generalitat, en el cas Azud, que analitza el presumpte pagament de comissions a càrrecs públics per a afavorir adjudicacions de contractes entre els anys 1999 i 2013.

Segons han indicat fonts del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV), la Sala desestima el recurs d’apel·lació interposat per la defensa de Bellver contra l’auto de l’1 d’octubre de 2019 del Jutjat d’Instrucció número 13 de València, que dirigeix la investigació del cas Azud i que li va ser notificat per providència el 5 de maig de 2022.

Confirmació de resolucions posteriors del jutjat

Així mateix, l’Audiència Provincial confirma diferents resolucions posteriors del mateix jutjat, entre elles la providència d’octubre de 2025 per la qual es va acordar prendre-li declaració en qualitat d’investigat i l’auto d’abril de 2026 que va rebutjar la petició de sobreseïment lliure i arxiu de la causa en allò que afecta Bellver.

De manera que, segons la decisió judicial, el procediment continua sense tancar la via penal respecte al que s’està investigant en relació amb l’actual alt càrrec de la Generalitat.

Una macrocausa sobre operacions urbanístiques

En el sumari del cas Azud, el nom de Jorge Bellver apareix com a presumpte receptor de regals procedents d’una organització considerada pels investigadors com a corrupta i dedicada al falsejament i amaño d’operacions urbanístiques.

En concret, el sumari arreplega que hauria rebut diversos rellotges valorats entre 2.000 i 3.000 euros, ampolles de xampany i maletes de luxe, obsequis que la instrucció vincula a eixos moviments urbanístics sota sospita.

Imputació i evolució del procediment

Bellver està imputat des d’octubre de 2019 en esta macrocausa per haver impulsat, quan era regidor de l’Ajuntament de València, un contracte menor que forma part de les actuacions que analitza el Jutjat d’Instrucció número 13. Este òrgan dirigeix una de les principals peces del conegut cas Azud, que afecta diferents responsables públics i societats.

En maig de 2022, la titular del Jutjat d’Instrucció número 13 de València va oferir formalment a Bellver, en aquell moment diputat autonòmic del PP i vicepresident segon de la Mesa de Les Corts, la possibilitat de personar-se en la causa i exercir els seus drets processals com a investigat.

Continuïtat de la investigació

Des d’eixe moment, el procediment ha continuat avançant amb noves diligències i resolucions, fins a arribar a la decisió de l’Audiència Provincial ara coneguda, que reforça la continuïtat de la investigació sobre el paper de l’actual alt càrrec de la Generalitat.

Per això, la resolució judicial manté oberta la instrucció i no altera, almenys de moment, el recorregut processal del cas Azud en la part que afecta Bellver.

Dret a no declarar davant la jutgessa instructora

Bellver va ser citat pel Jutjat d’Instrucció el passat 17 de novembre per a prestar declaració en qualitat d’investigat. En eixa compareixença, va decidir acollir-se al seu dret a no declarar, una opció prevista en l’ordenament jurídic per a qualsevol persona investigada en una causa penal.

Esta decisió no ha paralitzat la instrucció del cas Azud, que continua oberta i amb diferents línies de treball sobre el presumpte pagament de comissions i els contractes públics adjudicats al llarg de més d’una dècada.

La confirmació de l’Audiència suposa que, almenys de moment, no es tanca la via penal per a Jorge Bellver dins d’esta causa.

On consultar informació i context

Per a seguir el context general d’esta macrocausa, es pot consultar la cobertura específica sobre el cas Azud en la secció de tribunals de València Diari (/successos/judicial).

A més, el propi Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana ofereix informació institucional i comunicats oficials sobre procediments judicials en la seua pàgina web, accessible en https://www.poderjudicial.es.

Últimes notícies

Bernabé acusa el Consell d’incompetència i retreu a Pérez Llorca que no parle amb el professorat

La delegada del Govern en la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, acusa el Consell de posar els seus interessos per damunt de l’educació pública i critica que el president Juanfran Pérez Llorca encara no haja dialogat amb el professorat en la cinquena setmana de vaga indefinida.

Una boia electromagnètica dissenyada a la UA espanta les meduses sense fer-los mal

El grup GRE de la Universitat d'Alacant ha creat una boia flotant que genera camps electromagnètics per a allunyar les meduses de zones de bany i instal·lacions marines, modificant el seu moviment sense causar-los danys ni afectar altres espècies.

El Consell amplia en 7,1 milions les ajudes al lloguer per a quasi 3.000 famílies més

La Vicepresidència Primera i Conselleria d’Habitatge destina 7,1 milions d’euros addicionals perquè 2.969 famílies que havien quedat fora per falta de crèdit reben l’ajuda al lloguer de 2025, amb què s’atenen totes les sol·licituds que complien els requisits.

El Suprem tomba el recurs de València per a limitar la distància entre terrasses de bars

El Tribunal Suprem ha desestimat el recurs de cassació de l'Ajuntament de València i avala que no es limite a 30 metres la distància mínima entre terrasses de bars. SOS Hostelería considera que la decisió dona aire al sector i reclama col·laboració amb l'administració.

El mes de maig passat va ser sec i el seté més càlid del segle XXI a Espanya

El mes de maig de 2026 va ser sec i molt càlid a Espanya, amb una temperatura mitjana de 17 graus, 1,4 graus per damunt del valor normal, i es consolida com el novè maig més càlid des de 1961 i el seté del segle XXI.

El València llança la campanya d’abonaments ‘Mestalla és etern’ i congela els preus base

El València CF presenta la campanya d’abonaments ‘Mestalla és etern’ per a l’última temporada completa a Mestalla abans del trasllat al Nou Mestalla en 2027, amb preus base congelats, canvis en els descomptes i sense noves altes excepte en la grada d’animació.

El marató Elx-Alacant es redissenya per a passar pel Palmerar i eliminar costes

El marató Elx-Alacant modifica lleugerament el seu recorregut per a travessar el Palmerar il·licità, reduir costes i afavorir marques molt ràpides en la seua segona edició, que es correrà el 29 de novembre.

La Policia Local de Burjassot confisca més de 100 patinets elèctrics per incomplir la normativa

La Policia Local de Burjassot ha retirat més de cent patinets elèctrics en els últims mesos per falta de segur, excés de velocitat o manca d’inscripció en la DGT, dins d’una campanya específica de control dels VMP.