Els embassaments del Xúquer baixen al 60,8 % i els del Segura al 56,4 % en plena onada de calor

Els embassaments de la conca del Xúquer han perdut en l’ultima setmana 46 hectometres cúbics (hm3) i han quedat al 60,8 % de la seua capacitat total, mentres que els del Segura han disminuït 9 hm3 i se situen al 56,4 %, segons les dades difoses este dimarts pel Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.

En el cas del Xúquer, la reserva actual és de 1.731 hm3, un 1,6 % menys que fa set dies. Tot i este descens, la conca conserva 83 hm3 més que fa un any i 311 hm3 més que la mitjana dels últims deu anys.

Al Segura, els embassaments acumulen 643 hm3, un 0,8 % menys que en l’informe anterior. Malgrat la baixada setmanal, la conca disposa de 316 hm3 més que en les mateixes dates de l’any passat i 266 hm3 per damunt de la mitjana de la darrera decada.

Descens generalitzat a les conques espanyoles

La reserva hidrica espanyola ha continuat el descens propi de l’estiu i se situa esta setmana en el 73,4 % de la seua capacitat total. En conjunt, els embassaments acumulen 41.110 hm3 d’aigua, la qual cosa suposa una caiguda d’1,9 punts percentuals respecte a la setmana passada i una pèrdua de 1.082 hm3.

Segons el Ministeri, les precipitacions d’esta setmana han sigut escasses a la vessant Atlantica i pràcticament nul·les a la Mediterrania. El registre més destacat s’ha donat a Santander, amb només 11,8 litres per metre quadrat, una xifra molt baixa que contribuïx al descens generalitzat de les reserves.

Totes les conques han perdut aigua en els últims dies, excepte les internes del País Basc, que es mantenen estables al 85,7 % de la seua capacitat. Este comportament confirmaria, segons el Ministeri, la tendència habitual dels mesos d’estiu, quan augmenta el consum i minva l’aportació per pluges.

Les majors caigudes setmanals s’han registrat al Cantabric Occidental, que ha retrocedit un 4,3 % respecte a l’informe anterior. També destaquen els descensos al Duero, amb un 3,4 % menys, a l’Ebre, amb un 3,3 %, i al Cantabric Oriental, que ha perdut un 2,8 %.

Altres mitges dotzenes de conques han baixat entre un 1 % i quasi un 2 %: Tajo (1,9 % menys), Miño-Sil (1,8 %), internes de Catalunya (1,8 %), Xúquer (1,6 %), Guadalquivir (1,3 %) i Guadiana (1 %). Estes dades confirmen que el descens és general però desigual segons el territori.

La resta de conques han registrat una reducció inferior a l’1 %. És el cas de Tinto, Odiel i Pedres (0,9 %), Segura (0,8 %), Mediterrania Andaluza (0,7 %), Galícia Costa (0,6 %) i Guadalete-Barbate (0,6 %).

Malgrat el descens estival, els embassaments espanyols encara conserven una quantitat d’aigua alta per a estes dates. La conca amb menys percentatge d’ompliment és precisament la del Segura, amb més del 56 % de la seua capacitat. En canvi, una dotzena de conques superen el 71 % d’emmagatzematge.

En termes interanuals, la situació continua sent millor que fa un any. Actualment hi ha 2.799 hm3 més d’aigua embassada que en les mateixes dates de l’any passat, quan els pantans acumulaven 38.311 hm3. Si es compara amb la mitjana dels últims deu anys, el volum actualés 9.279 hm3 superior als 31.831 hm3 registrats de mitjana.

Dades detallades per conques

L’informe del Ministeri arreplega també el detall de capacitat i volum actual de cada conca. El Cantabric Oriental té una capacitat de 73 hm3 i en guarda 55, el que suposa un 75,3 %. El Cantabric Occidental arriba a 490 hm3 de capacitat i conté 370 hm3, amb un 75,5 %.

Al Miño-Sil, amb una capacitat de 3.030 hm3, hi ha emmagatzemats 2.249 hm3, un 74,2 %. Galícia Costa disposa de 684 hm3 de capacitat i 446 hm3 actualment, un 65,2 %.

Les conques internes del País Basc tenen 21 hm3 de capacitat i 18 hm3 embassats, fins al 85,7 %. El Duero arriba a 7.602 hm3 de capacitat, amb 5.716 hm3, un 75,2 % d’ompliment.

La conca del Tajo acumula 7.497 hm3 sobre una capacitat de 11.056 hm3, que representa el 67,8 %. El Guadiana disposa de 9.538 hm3 de capacitat i 7.479 hm3 actuals, fins al 78,4 %.

Els sistemes del Tinto, Odiel i Pedres tenen una capacitat conjunta de 229 hm3 i 180 hm3 embassats, un 78,6 %. Guadalete-Barbate arriba a 1.651 hm3 de capacitat i 1.358 hm3 d’aigua, un 82,3 %.

El Guadalquivir presenta una capacitat de 8.030 hm3 i un volum actual de 6.355 hm3, que equival al 79,1 %. La Mediterrania Andaluza suma 1.174 hm3 de capacitat i 849 hm3 emmagatzemats, un 72,3 %.

La conca del Segura compta amb 1.140 hm3 de capacitat total i 643 hm3 embassats, un 56,4 %. Al Xúquer, la capacitat arriba a 2.846 hm3, amb 1.731 hm3 d’aigua, cosa que suposa el 60,8 %.

En el cas de l’Ebre, la capacitat total és de 7.802 hm3 i l’aigua acumulada arriba a 5.581 hm3, fins al 71,5 %. Finalment, les conques internes de Catalunya disposen d’una capacitat de 677 hm3 i 583 hm3 embassats, la qual cosa representa un 86,1 %.

En conjunt, totes les conques espanyoles sumen una capacitat de 56.043 hm3 i un volum actual embassat de 41.110 hm3, que correspón al 73,4 % del total, em una setmana marcada pel calor, el consum elevat i la falta de pluges significatives.

Últimes notícies

Empat sense gols entre Màlaga i Llevant amb penal errat

Màlaga i Llevant han empatat a zero en un partit amb poques idees en atac, en què els locals han fallat un penal. La primera part ha sigut malaguenya i la segona més igualada, però amb les millors ocasions per al Llevant.

Mor un home de 79 anys i una dona resulta ferida greu en un accident a Benidorm

Un home de 79 anys ha mort i una dona de 80 ha resultat ferida greu en un accident de trànsit a la N-332, a l’eixida cap a Terra Mítica, al terme municipal de Benidorm.

Quasi 2.000 valencianistes esclaten a Mestalla contra la gestió i els mals resultats

Quasi 2.000 aficionats del Valencia CF s’han concentrat fora de Mestalla després del 0-5 contra el Barcelona per a protestar per la gestió del club i la situació esportiva de l’equip, colista de LaLiga amb un punt en quatre jornades.

Corberán admet que el València està per davall del seu nivell després del 0-5 contra el Barça

Carlos Corberán admet que el València està rendint per davall del que pot oferir després del 0-5 del Barcelona a Mestalla, que deixa l’equip colista amb un punt en quatre jornades. L’entrenador assumix la responsabilitat, demana autocrítica i assegura que el vestidor buscarà solucions unit per remuntar.

Arnau admet la superioritat del Barça a Mestalla: ‘Ens han passat per damunt’

Arnau Martínez admet que el Barcelona ha sigut molt superior al Valencia a Mestalla i demana paciència a l’afició, convençut que l’equip remuntarà la situació.

Una eixida nefasta deixa Los Gallos sense final del SailGP de València

Los Gallos, líders del seu grup abans de l’última jornada del SailGP de València, han perdut el pas a la final per una mala eixida i el triomf de l’US SailGP Team en l’última mànega classificatòria.

Golejada del Barcelona a Mestalla i lideratge en solitari

El Barcelona ha passat per damunt del València a Mestalla amb un 0-5, amb doblet de Lamine Yamal, i se situa líder en solitari després del punxó del Real Madrid.

L’Elx busca la primera victòria davant una Reial que encara no puntua fora

L’Elx rep hui al Martínez Valero la Reial Societat necessitat de guanyar per estrenar el seu caseller, davant un rival que encara no ha puntuat com a visitant.