La Fe lidera un gran projecte europeu per a aplicar la intel·ligència artificial al càncer

L’Institut d’Investigació Sanitària La Fe (IIS La Fe) de València ha sigut triat per la Comissió Europea per a coordinar científicament SCOPE-AI, un dels principals projectes europeus per a impulsar l’ús de la intel·ligència artificial en càncer i acostar-la de manera segura a la pràctica clínica.

La iniciativa SCOPE-AI – SCaling Oncology Pilots across Europe with imaging and AI s’ha finançat dins del programa DIGITAL-2026-AI-09, AI Continent – Solutions for Cancer. El projecte compta amb un pressupost global de 20,6 milions d’euros, dels quals 12,3 milions procedixen directament de la Comissió Europea.

L’objectiu central és avançar en la validació clínica de 15 solucions d’intel·ligència artificial multimodal aplicades a l’oncologia. Estes eines s’han desenvolupat a partir d’imatge mèdica i d’altres dades clínics complexos, segons ha informat la Generalitat en un comunicat oficial.

Les solucions d’IA es provaran en condicions reals de treball en huit hospitals europeus. Així es generarà evidència sobre la seua seguretat, el seu rendiment i la seua utilitat a l’hora d’ajudar el personal mèdic en la presa de decisions.

SCOPE-AI naix per a respondre a un dels grans reptes de la medicina digital actual. El repte és portar els algoritmes d’intel·ligència artificial des de entorns experimentals o de laboratori fins a la seua aplicació efectiva en hospitals i sistemes sanitaris reals.

Per a aconseguir-ho, el projecte abordarà casos d’ús relacionats amb el cribatge, el diagnòstic, la caracterització tumoral i la planificació terapèutica en diferents tipus de càncer. Este plantejament busca generar una evidència sòlida, reproduïble i transferible a la pràctica mèdica diària.

Lideratge científic des de València

L’IIS La Fe exercirà la coordinació científica del projecte a través del Grup d’Investigació Biomèdica en Imatge. Este equip liderarà també les tasques de gestió avançada de dades, interoperabilitat, qualitat i validació clínica de totes les solucions d’intel·ligència artificial implicades.

La investigadora principal del projecte en l’IIS La Fe és Leonor Cerdá, que coordinarà les activitats científiques vinculades a dades i intel·ligència artificial. La doctora ha subratllat la importància d’esta designació per al centre i per a la investigació en salut digital.

‘Este projecte representa un hit per a l’IIS La Fe i per a la investigació en salut digital en Espanya. Liderar la coordinació científica de SCOPE-AI ens permetrà traslladar dècades d’experiència en imatge mèdica i intel·ligència artificial a un impacte real per als pacients oncològics en tota Europa’, ha assenyalat la doctora Cerdá.

Consorci europeu amb 35 entitats

El projecte SCOPE-AI reunix 35 entitats de 11 països europeus. El consorci integra hospitals universitaris, centres d’investigació, universitats, pimes tecnològiques i organitzacions europees especialitzades en imatge biomèdica i intel·ligència artificial.

Esta estructura amplia permetrà contrastar les solucions en contextos sanitaris molt diversos dins d’Europa. Així es podrà avaluar millor la seua capacitat de ser transferides i adaptades a diferents sistemes de salut, sempre amb el pacient oncològic com a centre de la innovació.

Últimes notícies

Quasi 3.000 consultes en els Punts Violeta dels festivals este estiu

Els Punts Violeta impulsats per la Generalitat en festivals de música de les tres províncies han atés 2.746 consultes, sobretot d’informació i assessorament per a prevenir agressions sexuals. La secretaria autonòmica d’Igualtat destaca el paper dissuasiu i de coordinació d’estos espais segurs en grans esdeveniments.

Setze atesos per inhalació de fum en un incendi en una vivenda de Silla

Setze persones, entre elles dos menors i una major de 70 anys, han sigut ateses per inhalació de fum i ansietat després d’un incendi esta matinada en una vivenda de Silla. Dos hòmens han sigut traslladats a l’Hospital La Fe de València.

València renova 24.000 m² de voreres i elimina barreres per als vianants

València ha destinat més de 5 milions d’euros entre 2023 i 2026 a millorar l’accessibilitat per als vianants, renovant 24.000 m² de voreres i executant 247 guals adaptats.

Detingudes quatre persones d’un clan familiar per un tiroteig a Paterna

La Policia Nacional ha detingut a Paterna quatre membres d’un mateix clan familiar, tres hòmens i una dona, per un tiroteig al barri de la Coma el passat mes de març.

València blinda el Museu de la Ciutat per a rebre més de 200 obres de Sorolla

L’Ajuntament de València ha destinat quasi 292.000 euros a reforçar vigilància, càmeres i detecció d’incendis al Palau del Marqués de Campo, seu del Museu de la Ciutat, davant l’arribada de més de 200 obres de Joaquín Sorolla procedents de la Hispanic Society of America.

Alacant es prepara per a construir fins a 44.900 vivendes en 25 anys

El nou Pla General Estructural d’Alacant calcula que la ciutat podrà arribar als 470.000 habitants en 25 anys i reserva sòl per a alçar fins a 44.900 vivendes noves. El document aposta també per nous barris, equipaments sanitaris i universitaris, zones verdes i connexions de transport amb Elx.

Cauen a Alacant per una trama de gossos amb orelles i rabo amputats il·legalment

La Guàrdia Civil ha detingut 14 persones i n'investiga 6 més per una xarxa que venia gossos amb orelles i rabo amputats il·legalment i documentació falsa des d'un criador d'Alacant amb activitat internacional.

La UPV revalida el títol de millor politécnica d’Espanya en la llista de Shanghái 2026

La Universitat Politècnica de València torna a destacar en la classificació de Shanghái 2026 com a única politécnica espanyola entre les 500 millors del món, mentres que Espanya situa 30 universitats en el top 1.000, sis menys que l’any anterior.