21.9 C
València
Dilluns, 12 maig, 2025

Espanya aprova el cànnabis medicinal: estarà disponible en farmàcies a la fi d’any

El Congrés ha donat llum verda per primera vegada a la regulació del cànnabis medicinal per a una certa mena de malalties com el dolor oncològic o l’endometriosi, sempre que es compte amb recepta mèdica i de dispensació farmacèutica, al que el Ministeri de Sanitat haurà de trobar-li un “encaix” en el termini de sis mesos.

Ha sigut un tema àmpliament debatut per tots els grups parlamentaris i una vegada més, tampoc en això es posen d’acord. Ahir es va celebrar la Subcomissió sobre cànnabis medicinal en el Congrés. La majoria dels partits estan a l’espera de veure l’informe que presente el PSOE. Tindran una setmana per a continuar perfilant el text, ja que es votarà dimarts que ve en la Comissió de Sanitat.

- Advertisement -Telegram València Diari

Els diferents grups han presentat les seues conclusions després d’escoltar nombrosos experts que han comparegut en el Congrés des del mes de febrer.

L’informe ha comptat amb els vots a favor d’Unidas Podemos, PSOE, Ciutadans, PNB i el PDeCat. ERC i Bildu s’han abstingut mentre que PP i Vox han votat en contra.

Els populars demanen que l’ús del cànnabis estiga regulat per l’Agència Espanyola del Medicament i que hi haja protecció per a pacients i sanitaris. També que es facen assajos mèdics avançats abans de dispensar els medicaments.

Vox acusen els partits d’esquerres de voler legalitzar el seu ús terapèutic com a primer pas cap al d’oci. “El que pretén l’esquerra és que la legalització de l’ús medicinal siga seguida de la legalització de l’ús recreatiu“.

Encara que en principi es garantiran els extractes o preparats estandarditzats, l’acord deixa la porta oberta al fet que s’accepte l’ús de les sumidades florides (flor del cànnabis) per a desenvolupar “projectes experimentals medicinals”. Aquest punt era un reclam central dels pacients amb dolor crònic, perquè molts d’ells utilitzen la flor com a medicina “de rescat” davant els seus episodis de crisis.

Inicialment, el PSOE restringia l’ús terapèutic del cànnabis als dos medicaments ja existents –Sativex, per a l’espasticitat muscular secundària a l’esclerosi múltiple, i Epidiolex, per a convulsions relacionades amb dos tipus poc comuns i severs d’epilèpsia-, preparats estandarditzats i fórmules magistrals, excloent la flor o cabdell.

Un altre dels punts més conflictius en la negociació tenia a veure amb les malalties a les quals es podria receptar, perquè a molts pacients els resultaven massa restrictives. El text apunta que els indicis més sòlids quant a la utilitat del cànnabis es donen: per a tractar l’espasticitat en pacients d’esclerosi múltiple, algunes formes d’epilèpsia, nàusees i vòmits derivats de la quimioteràpia, endometriosi, dolor oncològic i dolor crònic no oncològic (inclòs el dolor neuropàtic), podent ampliar-se a altres indicacions terapèutiques quan els estudis aporten indicis consistents.

Últimes notícies

Associacions de Víctimes de la Dana Gestionen Suport Europeu per a la Recuperació

Les associacions de víctimes de la devastadora dana del 29 d'octubre busquen suport a Brussel·les amb reunions clau amb líders europeus per a assegurar la reconstrucció i la creació d'un comitè de seguiment.

Nova convocatòria de manifestació contra el president Mazón el 29 de maig

Entitats socials de la Comunitat Valenciana organitzen una nova manifestació contra Carlos Mazón el 29 de maig, coincidint amb l'aprovació dels pressupostos de la Generalitat.

Hamàs allibera l’ostatge Edan Alexander després de 19 mesos de segrest

Després de 19 mesos de segrest, Hamàs allibera Edan Alexander, un ostatge israelià-nord-americà, en el context d'unes negociacions complexes i preocupacions sobre la seguretat dels altres ostatges.

Vox Decideix Abandonar el Govern d’Almassora per la Controvèrsia amb els Regidors No Adscrits

Vox ha anunciat que deixarà el govern d'Almassora arran de la decisió del PP de mantenir els regidors no adscrits. Llanos Massó, presidenta de Vox a Castelló, critica la postura de l'alcaldessa.

Mercé Viana, la Revista Camacuc i Nel·lo Pellisser: Premi Vicent Ventura 2025

L'Aula Magna de La Nau acollirà el lliurament del Premi Vicent Ventura 2025 a Mercé Viana, la Revista Camacuc i Nel·lo Pellisser, destacant la contribució a la cultura i la llengua catalanes.

Les platges del sud de València mantindran la seva evolució gràcies a la regeneració del 2023

El subdelegat del Govern a València, José Rodríguez, confirma que les platges del sud continuen la seva evolució prevista després de la regeneració realitzada al 2023 amb una inversió de 30 milions d'euros, amb una disminució de 8 metres a l'arena mesurada recentment.

València activa un innovador escut preventiu contra incendis a Devesa-Albufera

L'Ajuntament de València inicia una prova pilot per aplicar productes agents retardants a Devesa-Albufera amb l'objectiu de millorar la seguretat contra incendis forestals.

La Generalitat i la Diputació creen una comissió mixta per a la reconstrucció i criden al Govern a participar

La Generalitat i la Diputació de València creen una comissió mixta per coordinar accions de reconstrucció després de la dana, amb una crida al Govern per a sumar-se a aquesta iniciativa. Carlos Mazón destaca la importància de l'acceleració de les accions i la coordinació amb l'Estat.