Mastodon
28.2 C
València
Dijous, 18 setembre, 2025

La incidència del coronavirus puja a tota Europa mentre que Espanya ho controla

Tot i encara que Espanya ha tornat al risc mitjà de transmissió del coronavirus després d’un mes amb una incidència acumulada de menys de 50 punts sembla que ho té més controlat que la resta d’Europa, una dada favorable en el context europeu. El nombre de contagis per cada 100.000 habitants a l’estat espanyol en els últims 14 dies (53,8) és molt inferior al del Regne Unit (851,6), Bèlgica (819,9) o Alemanya (327,9) i el dupliquen altres països veïns com França (122,6), Portugal (118,6) o Itàlia (97,8).

Els ponts festius no han ajudat a controlar la pandèmia

Els dos llargs ponts festius no han ajudat gens ha controlar la pandèmia, ja que la incidència ha passat de risc baix a mitjà (de 50 a 150), però amb una pressió hospitalària controlada tant en planta com en UCI. L’ocupació als llits d’unitats de crítics és del 4,2% segons les darreres dades del Ministeri de Sanitat, per sota del llindar de risc del 5%.

L’OMS alerta

Encara que l’OMS ha alertat d’un “punt crític de rebrot” al continent europeu este dijous i ha defés reimplantar mesures socials i de salut pública, les veus expertes consultades per À Punt veuen poc probable que es facen passos arrere en la desescalada que ens ha dut a una “normalitat millorada“.

La importància de l’ús de la màscara

Per a Salvador Peiró, especialista en medicina preventiva i director d’investigació de Fisabio, caldria que la situació epidemiològica fora molt greu per a augmentar les mesures contra la Covid-19. Este expert recorda que les polítiques sobre l’ús de la mascareta a Espanya han sigut molt més restrictives i que el govern espanyol “raonablement” manté l’obligació del seu ús en espais interiors, a diferència d’altres executius europeus.

Anglaterra no pren mesures restrictives

En l’altre extrem se situa el Regne Unit, on Anglaterra ha optat per no prendre més mesures restrictives per a aturar els contagis. Esta situació contrasta amb la de Gal·les i Escòcia, que n’exigeixen l’ús en interiors. Salvador Macip, investigador de la Universitat de Leicester, explica que tot i l’alta taxa d’immunització de la població anglesa, la mortalitat és més elevada del que s’esperava precisament perquè la vacuna no evita els contagis i les morts associades quan es produeixen un gran nombre d’ells.

La gent actua com si no hi haguera pandèmia“, assegura Macip, que emfasitza que la vacuna funciona i ha aconseguit evitar casos greus de Covid i ha reduït els ingressos hospitalaris respecte a anteriors onades al Regne Unit. Este expert considera que encara és prompte per a saber si hi haurà una nova onada a tot Europa o es tractarà només de pics de contagis i recorda que “cap situació durant la pandèmia és definitiva“.

Espanya es troba entre els primers països d’Europa en la vacunació

Entre les variables que han contribuït a mantenir la incidència estable a Espanya figura l’alta taxa de vacunació, ja que es troba entre els tres primers països d’Europa en els quals es va protegir la població més ràpidament. El 80,3% de la població espanyola ha rebut almenys una dosi i ja s’han administrat més de milió i mig de reforç entre els grups més vulnerables.

Salvador Peiró també identifica com un altre factor que explica la incidència espanyola el gran nombre de contagis que hi ha hagut este estiu, que ofereixen un grau d’immunitat que s’ha augmentat amb una vacuna de reforç. A més, el fet que “pràcticament tota la població” s’haja vacunat a partir de juny fa que la protecció enfront del contagi siga més alta que en altres països. Peiró matisa, però, que les vacunes continuaran sent efectives davant els casos greus de Covid.

Esta situació contrasta amb la de països d’Europa de l’est com Romania, amb una taxa de vacunació inferior a l’espanyola i una incidència disparada amb 776,4 casos cada 100.000 habitants en els darrers 14 dies. Macip identifica un avanç del coronavirus des d’esta zona del continent cap a l’oest, amb la península Ibèrica com a últim punt amb una incidència relativament baixa.

Davant d’esta situació, les veus expertes coincideixen en la importància de mantenir una estratègia contra el coronavirus que prioritze evitar contagis associats a l’augment de l’activitat en espais interiors. “Amb un virus que es transmet principalment per aerosols, encara són perillosos“, subratlla Peiró.

La incidència també augmenta a Espanya

La setmana acaba amb un lleuger augment de la incidència en 15 comunitats, que es manté estable a Múrcia i Castella i Lleó. Tres autonomies són les que tenen la més transmissió: el País Basc (95,7), Navarra (94,2) i les Balears (92,7). Galícia, d’altra banda, és la comunitat autònoma amb la incidència més baixa (24).

Pel que fa a la Comunitat Valenciana, se situa sis punts per damunt de la mitjana espanyola amb 60 casos per cada 100.000 habitants en els últims14 dies. Esta setmana s’han registrat un total de 1.673 contagis, 82 més que la setmana passada, que n’hi va haver 1.591. Quant al nombre de casos actius, actualment n’hi ha 2.948, 212 més que fa set dies.

 

Últimes notícies

La comissió de la DANA de Les Corts es reunirà el 30 de setembre per a escoltar més tècnics

La comissió que investiga la DANA del 29 d'octubre celebrarà el 30 de setembre la seua segona tanda de compareixences, centrada de nou en perfils tècnics. Les associacions de víctimes seguixen sense una data assignada.

El Consell invertirà més de 665 milions en quatre anys per a modernitzar la depuració d’aigües

El pla 2026-2030 de la EPSAR preveu 106 milions en 2026 i actuacions en 122 municipis, amb més reutilització i sense pujar el cànon de sanejament.

Els aeroports espanyols batran rècord en 2025 amb més de 320 milions de passatgers

La xarxa d'Aena preveu tancar 2025 per damunt dels 320 milions de viatgers, un 3,5% més que en 2024, encadenant un nou màxim històric.

La Generalitat inicia el major dragatge en el port de Cullera per a recuperar el calat després de la DANA

Arranca el dragatge del port de Cullera amb una primera retirada de 51.000 m³ de sediments, d'un total de 170.000. El 70% es reutilitzarà en platges i el 30% no és apte.

El Roig Arena, nova casa del València Basket, suma passadís de la fama i sala de vídeo

El València Basket disposa d'una zona pròpia en el Roig Arena amb passadís de la fama, pista auxiliar i sala de vídeo tipus cinema. La instal·lació reforça identitat i treball diari.

Detinguda a Gandia per fingir una estafa per a no deixar un pis ocupat

Una jove de 24 anys va ser detinguda a Gandia després de denunciar una estafa inexistent de lloguer i presentar un contracte fals per a mantindre's en una vivenda ocupada. Va admetre els fets i va quedar en llibertat amb obligació de comparéixer si és requerida.

Puente defén que Aena té les tarifes més competitives d’Europa enfront de Ryanair

Puente sosté que les taxes d'Aena són competitives i es fixen amb fórmules regulades i supervisió de la CNMC. Ryanair lliga retallades de seients a una rebaixa de costos.

Aena triplica el seu pla i destina 12.888 milions a aeroports en 2027-2031

Aena preveu invertir 12.888 milions entre 2027 i 2031, més del triple que en el marc anterior, per a ampliar capacitat, millorar l'experiència i accelerar la sostenibilitat. El pla s'integrarà en el DAURA III.