21.6 C
València
Dimarts, 4 novembre, 2025

Educació defensa que la reorganització de grups i l’ensenyament semipresencial i en línia ‘optimitzaran recursos’ a EOI

La Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació defensa que la “reorganització” de grups i la “potenciació” de l’ensenyament semipresencial i en línia per al pròxim curs “optimitzarà recursos” a les Escoles Oficials d’Idiomes de la Comunitat Valenciana (EOI).

En este sentit, la reorganització d’alguns grups s’ha considerat necessària després d’avaluar les dades d’oferta i matrícula i que la inspecció educativa haja analitzat la situació de les EOI durant este curs, ha indicat la Generalitat en un comunicat.

Així, en alguns centres s’han detectat grups amb una “presència mínima” d’alumnat, amb classes que no arribaven als cinc estudiants, circumstància que en alguns casos es repetia en diversos torns d’un mateix idioma o nivell, per la qual cosa s’han proposat agrupar estes grups el curs vinent.

En este curs es van oferir un total de 94.089 places entre grups densenyament formal i complementaris. Tot i això, la matrícula total ha estat de 56.922 alumnes, cosa que representa el 61% d’ocupació sobre oferta. A més, en estudis posteriors s‟ha observat que la mitjana d‟abandonament suposa el 32% de l‟alumnat matriculat.

Una vegada analitzades les dades, s’ha proposat una sèrie d’ajustaments, seguint criteris de matrícula del present curs, com a resultat d’un procés exhaustiu d’avaluació i anàlisi de la demanda. Estes adaptacions es realitzaran tenint en compte la condició del professorat, respectant el professorat funcionari de carrera i estabilitzat per procediment extraordinari, i no se suprimiran places ni es desplaçaran a docents, han assegurat des de la Conselleria.

Des d’Educació s’ha considerat “necessari” poder reorganitzar l’ensenyament d’idiomes en “optimitzar els recursos disponibles”. És el cas dels estudis d’euskera, que es mantenen, però que pel seu baix nombre d’alumnes matriculats passa a ser en línia, cosa que garanteix que l’alumnat matriculat puga continuar cursant els estudis d’este idioma.

Les escoles d’idiomes de la Comunitat Valenciana presenten una de les ofertes més completes d’Espanya, amb cursos i exàmens d’anglès, francès, italià, alemany, valencià, portuguès, rus, espanyol, xinès, àrab, grec, japonès i èuscar.

La reestructuració de les escoles oficials d’idiomes era una “necessitat vista en els darrers anys” per “adaptar este ensenyament als nous temps”. Les noves EOI, amb ensenyament presencial, semipresencial –una de les novetats del pròxim curs– ia distància –cosa que suposa un increment de grups en set centres al curs 24/25– permetran arribar a un segment de la població més ampli i de forma més còmoda.

CONCENTRACIÓ DEL PROFESSORAT

En este context, UGT-Ensenyament del País Valencià ha convocat este dimecres, 17 d’abril, a les 13.30 hores una concentració davant de la Conselleria d’Educació per protestar davant de l’“atac de retallades” llançat contra les EOI, “a base de fets consumats i de reduccions dràstiques de grups executades amb total nocturnitat i traïdoria”.

Així es va decidir divendres passat, després que representants del sindicat es reunissin amb el professorat de l’EOI de València (La Saïdia) per conèixer la situació de “malestar” i “preocupació”. “El professorat es troba que se’ls ha enviat una ordre de plantilla per confeccionar horaris amb ja establerta per les braves la reducció de grups, que afecta greument almenys 9 de 16 idiomes”, han denunciat des de l’organització sindical en un comunicat.

“Entre els més afectats podem trobar l’àrab i el basc, dels quals se suprimeix l’ensenyament presencial, passant a modalitat online, i l’espanyol per a estrangers, que és un dels que tenen més demanda, sense prou oferta, i malgrat això s’executa una retallada salvatge passant de 23 a 15 grups ”, ha alertat UGT-PV.

En esta línia, ha criticat que estes “retallades” suposaran “la pèrdua de llocs de treball de nombrosos docents, sobretot molts interins” i ha dit que “queda en evidència el caràcter deliberadament discriminatori contra estes matèries i idiomes i el seu alumnat, quan es veu clarament la gran demanda que existeix i les elevades ràtios de les aules”.

“Cap excusa tècnica serveix per justificar cap retallada ací. Tampoc justificaria el caràcter més minoritari o amb menys matrícula d’idiomes com l’àrab o el basc cap tipus de retallada doncs les EOI ofereixen un servei públic, i tant la importància de l’àrab en la història del nostre país i en el nostre context mediterrani, com el caràcter de llengua pròpia i cooficial de l’euskera com a llengua reconeguda a Espanya i per tant objecte de protecció constitucional, haurien de garantir la seua oferta digna”, ha sostingut.

Així mateix, el sindicat ha assegurat que s’ha detectat “una altra línia d’atac a la qualitat de l’ensenyament” a les EOI, amb “una mal dissimulada reducció de les classes presencials per classes online”. “Després de la supressió de l’EOI Virtual, s’havia promès a les EOI que això redundaria en més professorat per a les escoles i grups presencials, i que no es donaria este fet, però tot indica que s’incompleixen compromisos i es fa malbé la qualitat de la ensenyament públic d’idiomes”, ha conclòs.

Últimes notícies

Camarero demana humanitat i que cessament la cacera política contra Mazón

Camarero demana 'humanitat' cap a Carlos Mazón després de la seua dimissió i denúncia una 'cacera política' contra ell. Reivindica la continuïtat del projecte i acords en Les Corts.

El Consell guarda un minut de silenci per l’assassinat masclista d’una dona a Alacant

El Consell ha guardat un minut de silenci després de confirmar-se l'assassinat masclista d'una dona de 37 anys a Alacant. Igualtat ha incorporat el cas al registre oficial i la xifra de 2025 puja a 35, 1.330 des de 2003.

El Govern demana eleccions en la Comunitat Valenciana després de la renúncia de Mazón per a no deixar-la en mans de Vox

La portaveu Pilar Alegría ha reclamat comicis després de la renúncia de Carlos Mazón i ha retret a Feijóo que opte per Vox. L'Executiu vincula les converses PP-Vox a una investidura sense urnes.

Tellado confia en un acord amb Vox per a rellevar a Mazón com més prompte millor

Tellado ha assegurat que PP i Vox aconseguiran prompte un acord per a nomenar el substitut de Carlos Mazón i ha destacat el 'bon to' entre Feijóo i Abascal.

La Mitja Marató València obri el sorteig de dorsals per a 2026

La Mitja Marató València ha estrenat un sistema mixt amb fidelitat i sorteig. El ballot està obert fins al 14 de novembre a les 11.00 en la web oficial.

L’Enforne EÓ Alacant incorpora al lateral dret Javier Borragán

El club ha anunciat el fitxatge de Javier Borragán, lateral dret de 36 anys amb àmplia experiència a Espanya, França i Portugal. El tècnic Roi Sánchez valora el seu llançament i estabilitat i espera comptar amb ell en els pròxims dies.

Bernabé qüestiona seguir amb la coalició negacionista PP-Vox després de la dimissió de Mazón

Pilar Bernabé ha preguntat si la Comunitat ha de seguir 'condemnada' a una coalició 'negacionista' PP-Vox després de la dimissió de Carlos Mazón. Reclama eleccions i acusa el PP de difondre 'fake news' sobre les obres després de la DANA.

El Vila-real, obligat a guanyar a Xipre davant el Pafos per a sumar el seu primer triomf

L'equip de Marcelino viatja a Xipre necessitat de la seua primera victòria europea després de sumar 1 de 9. Pafos acumula dos punts i presenta baixes i dubtes clau.