Draconines i Oriònides: Quan seran les pluges d’estreles d’octubre?

 

Este mes d’octubre porta diverses cites amb cel. En primer lloc, caldrà estar atents a la pluja d’estreles Draconines que es produirà esta setmana, i en un parell de setmanes tocarà mirar novament al firmament a la recerca de les Oriònides, que travessaran l’atmosfera entorn de la mateixa data de la lluna plena de caçadors. Estes són les dates dels esdeveniments astronòmics.

 

Les Draconines estan a caure

 

La pluja de les Draconines és visible en l’hemisferi nord entre el 6 i el 10 d’octubre, i el seu moment de màxima activitat succeeix cap al dia 8 d’octubre, segons els càlculs de l’Observatori Astronòmic Nacional (IGN).

Les Draconines solen ser una pluja de meteors modesta, generant uns 20 meteors per hora, amb una velocitat de 20 quilòmetres per segon. No obstant això, s’han donat pics d’activitat alguns anys. 

L’octubre de 2011, a pesar que la Lluna dificultava l’observació, van ser comptabilitzats més de 600 meteors per hora.

El 2021 serà un any excel·lent per a l’observació de les Draconines, ja que el seu moment de màxima activitat serà poc després del noviluni del dia 6 d’octubre.

La màxima activitat de la pluja s’espera que tinga lloc al voltant de les 19 hores (hora oficial peninsular) del dia 8 d’octubre, per la qual cosa la millor nit per a l’observació hauria de ser la del 8 al 9 d’octubre; la Lluna serà quasi nova, la qual cosa garanteix un cel fosc durant tota la nit.

Ocorren quan la Terra travessa l’anell format pels fragments despresos del cometa 21P/Giacobini-Zinner, per la qual cosa esta pluja de meteors també rep el nom de les giacobínides. Quan un d’eixos fragments (o meteoroides) entra en contacte amb l’atmosfera terrestre, es calcina per la fricció amb l’aire creant així la resplendor lluminosa que coneixem com a meteor o estrela fugaç.

Per a veure-les, és preferible buscar un lloc d’observació amb un cel fosc, amb pocs obstacles per a la vista (com a edificis, arbres o muntanyes), i no utilitzar instruments òptics que ens limiten el camp de visió. A més, convé dirigir la mirada en la direcció oposada a la posició de la Lluna si l’observació es realitza abans del seu ocàs, recomanen des de l’IGN.

 

Mal any per a veure les Oriònides

 

La pluja de les Oriònides és una pluja de meteors (comunament dits “estreles fugaces”) que succeeix tots els anys entre el 2 d’octubre i el 7 de novembre.

Tenen una activitat moderada, amb una taxa d’activitat d’entre 15 i 70 meteors per hora i una alta velocitat, 66 quilòmetres per segon, informa l’IGN.

L’any 2021 serà mal any per a l’observació de les Oriònides, posat el seu màxim (la nit del 21 al 22 d’octubre) es produirà un dia després de la lluna plena (el 20 d’octubre).

Els meteors de les Oriònides són fragments del cometa 1/P Halley. El Cometa Halley orbita al voltant del Sol cada 76 anys i va ser vist des de la Terra per última vegada en 1986. Com tots els anys per estes dates, la Terra travessa un anell poblat amb els fragments despresos del cometa Halley.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Cessen l’alcalde pedani d’Arenals del Sol després d’una denúncia per assetjament sexual

L'alcalde d'Elx destituïx de manera immediata a l'alcalde pedani d'Arenals del Sol, Alejandro García Raduán, després d'una denúncia d'una dona per presumpte assetjament sexual en la via pública.

La Policia investiga la desaparició d’una xiqueta de 12 anys a Sagunt

La Policia Nacional investiga la desaparició d'una xiqueta de 12 anys a Sagunt, mentres el Centre Nacional de Persones Desaparegudes ha emés una alerta per a recaptar la col·laboració ciutadana.

Cessen l’alcalde pedani d’Arenals del Sol després d’una denúncia d’assetjament sexual

L'alcalde d'Elx destituïx de manera immediata a l'alcalde pedani d'Arenals del Sol després que una veïna presentara una denúncia per assetjament sexual davant la Policia Nacional.

Rescaten a tres banyistes atrapats pels corrents en els penya-segats de Peníscola

Tres hòmens que nadaven en la zona de penya-segats del castell de Peníscola han sigut rescatats després de quedar atrapats pels corrents. Van ser trets per terra i només presentaven arraps lleus.

L’alcalde d’Elx destituïx el pedani d’Arenals del Sol després d’una denúncia per assetjament sexual

L'alcalde d'Elx ha destituït de manera immediata a l'alcalde pedani d'Arenals del Sol, Alejandro García Raduán, després que una dona presentara una denúncia per assetjament sexual contra ell.

La Generalitat reclama al Govern comprar les parcel·les agrícoles afectades per la nova zona de domini hidràulic

La Generalitat exigix que el Ministeri per a la Transició Ecològica valore i adquirisca les parcel·les agrícoles afectades per una possible nova delimitació del domini públic hidràulic i complisca el seu compromís de reposar els terrenys danyats per la dana.

El Consell destina 1,9 milions a frenar la malaltia de Newcastle en granges avícoles

El Consell declara l'emergència sanitària i aprova actuacions per 1,9 milions d'euros per a previndre i controlar la malaltia de Newcastle en explotacions avícoles en un termini màxim de tres mesos.

El Consell obri la negociació per a implantar la jornada de 35 hores en 2027

La Generalitat inicia les negociacions en les taules sectorials per a aplicar la jornada setmanal de 35 hores a partir de l'1 de gener de 2027, condicionada a la viabilitat pressupostària i al compliment de les regles de gasto estatals i europees.