Els hospitals valencians augmenten un 29% l’activitat de donació d’òrgans

L’activitat de donació i trasplantament d’òrgans i teixits als hospitals de la Comunitat Valenciana durant el passat any ha augmentat malgrat les dificultats relacionades amb pandèmia. En concret, les 254 persones que van donar els seus òrgans després de morir registrades el 2021 suposen un increment del 28,93% de l’activitat respecte a l’any anterior (197 donants morts). De la mateixa manera, l’activitat trasplantadora ha augmentat un 15,17% respecte a l’any anterior, amb 516 trasplantaments realitzats davant dels 448 efectuats el 2020.

La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, Ana Barceló, ha volgut agrair als familiars dels donants la seua generositat perquè gràcies a ells moltes persones poden arribar a portar una vida normal: «És el fet més altruista que pot fer una persona i des de la Conselleria de Sanitat continuarem treballant per conscienciar la ciutadania sobre la importància de la donació d’òrgans».

D’aquesta manera, la donació d’òrgans aconsegueix així el 2021 dades similars al seu màxim històric registrat el 2019, amb 255 donants. Amb això, la taxa de donació s’ha situat en 50,3 donants per milió d’habitants (pmp) davant de la taxa de l’any 2020 (39 pmp), per sobre de la mitjana nacional (40,2) i per davant d’altres de les autonomies amb més població d’Espanya com Catalunya, Madrid i Andalusia.

Durant l’any 2021, el 86,4% de les famílies valencianes van dir sí a la donació (un percentatge superior a la mitjana nacional 83%). Barceló ha qualificat d’«excel·lent» la col·laboració amb l’Administració de Justícia en els 57 casos en què va caldre la seua participació en el procés, cosa que va permetre dur a terme les donacions.

Trasplantaments i donació en asistòlia

 

Un total de 157 trasplantaments van ser procedents de donants en asistòlia (pacients amb parada cardiorespiratòria). Són 83 renals, 52 hepàtics, 21 pulmonars i 1 pancreàtic. Així mateix, més de 50 trasplantaments es van fer fora de la Comunitat Valenciana amb òrgans procedents de la nostra. Així mateix, es van realitzar 12 trasplantaments infantils, 8 renals i 4 hepàtics.

De les 254 persones mortes que van donar els seus òrgans el 2021, 85 (13 més que l’any 2020) corresponen a donació en asistòlia o persones amb parada cardiorespiratòria (33,4%) i 169 a mort encefàlica. El director del Programa de Trasplantaments de la Comunitat Valenciana, Rafael Zaragozá, ha destacat que “s’ha consolidat clarament la donació en asistòlia controlada a la Comunitat Valenciana després de la implantació de l’equip d’ECMO mòbil que permet fer aquest tipus de donació.

Segons Zaragozá, «la Comunitat Valenciana és l’única autonomia al país que ofereix aquesta cobertura d’ECMO mòbil al 100% dels centres de manera consolidada«. El 2021, aquest equip ECMO va fer 28 sortides que van permetre obtenir 37 ronyons, 17 fetges i 8 pulmons per poder ser trasplantats.

La donació de donant viu s’ha mantingut l’any 2021 i ha permés fer 9 trasplantaments. Destaca l’activitat de l’Hospital Universitari Doctor Peset i de l’Hospital Universitari i Politècnic la Fe, amb 4 trasplantaments cadascun.

 

El 2022 ja s’han realitzat 27 trasplantaments

 

La consellera ha avançat que «cap a l’any que ja s’han registrat 27 trasplantaments malgrat estar en molt moment molt complicat d’augment de casos i d’ocupació hospitalària i a les UCIS per la pandèmia«. Es tracta d’una dada «molt positiva que reflecteix l’esforç i la dedicació dels professionals i de la solidaritat de la població», ha afegit la titular de Sanitat. La majoria dels coordinadors de trasplantaments realitzen la seua activitat a les unitats de crítics, per la qual cosa cal destacar el seu esforç majúscul.

Ana Barceló ha agraït la tasca que estan fent els professionals sanitaris «perquè gràcies al seu esforç i professionalitat estan permetent a nombrosos pacients viure i millorar la seua qualitat de vida» malgrat la difícil conjuntura.

«La Comunitat Valenciana compta amb els millors professionals en aquest àmbit, per això som una Comunitat líder en trasplantaments i donacions», ha afegit. «Vull destacar la feina incansable dels coordinadors de trasplantaments i els professionals del malalt crític en la recerca del donant que ha fet possible que s’hagen pogut mantenir l’activitat trasplantadora en aquesta pandèmia», ha destacat Barceló

El General de Castelló, centre amb més donants del país

 

L’hospital que més donacions va registrar l’any passat va ser l’Hospital General de Castelló amb 47 donacions seguit de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe de València, amb un total de 40 donants. També cal destacar la important activitat de l’Hospital General Universitari d’Alacant, amb 38.

A l’Hospital Clínic Universitari de València es van registrar 26 donants i al Consorci General Universitari de València 23. Es van produir més de 10 donacions en 7 departaments. L’activitat de donació s’ha mantingut molt activa a tot el territori amb, almenys, 1 donant a 22 dels 24 departaments.

La Fe, primer centre d’Espanya en activitat trasplantadora

 

Quant a l’activitat trasplantadora, l’hospital La Fe de València és el primer d’Espanya que més trasplantaments ha realitzat en números absoluts (323 trasplantaments d’òrgans), i bat rècord com a primer hospital al país quant a trasplantaments hepàtics (117 trasplantaments ). A més, és el segon hospital espanyol amb més trasplantaments pulmonars.

En concret, els hospitals valencians van realitzar, al llarg de l’any 2021, un total de 516 trasplantaments d’òrgans, per la qual cosa la taxa se situa en 102 trasplantaments per milió de població (pmp). Per hospitals, a l’Hospital La Fe es van dur a terme 323 procediments (123 trasplantaments renals, 117 trasplantaments hepàtics, 22 trasplantaments cardíacs, 55 trasplantaments de pulmó i 6 trasplantaments de pàncrees); l’Hospital General d’Alacant va realitzar l’any passat 53 trasplantaments de ronyó i 41 trasplantaments hepàtics; l’Hospital General d’Elx va fer 15 trasplantaments renals; i l’Hospital Doctor Peset va fer de València 84 trasplantaments de ronyó.

Últimes notícies

Fortes tempestes al nord d’Alacant i pluja feble a la zona de l’incendi de Tírig

Les pluges de la vesprada han deixat més de 50 litres per metre quadrat en punts d’Alacant i tempestes ara al nord de Castelló, amb pluja feble sobre la zona de l’incendi forestal de Tírig, ja estabilitzat.

Controlat l’incendi de Jalance i estabilitzat el d’Enguera després d’una evolució favorable

L’incendi forestal declarat a Jalance ja està controlat i el d’Enguera es troba estabilitzat, després d’unes hores de treball intens dels bombers i amb el suport de mitjans aeris.

El fort temporal causa danys materials a l’Alcoià i altres comarques d’Alacant

Els bombers del Consorci Provincial d’Alacant han fet 37 intervencions per forts vents i tempestes, amb Alcoy com a municipi més afectat. El temporal ha causat danys materials en tendals, teulades, cablejats i arbrat, així com problemes de circulació.

Tempestes molt intenses amb pedra i ratxes violentes en l’interior d’Alacant i València

L’interior nord d’Alacant i el sud de València han registrat esta vesprada tempestes molt breus però intenses, amb pedra i ratxes de vent que han arribat als 116 km/h a Villena.

El foc de Tírig queda estabilitzat després de cremar 810 hectàrees

L’incendi forestal declarat divendres a Tírig ha quedat estabilitzat este dilluns de vesprada, després d’afectar 810 hectàrees entre Tírig i Catí. Les persones desallotjades ja poden tornar a casa i la UME comença el repliegue cap a Bétera.

El València CF afegix un amistós contra el Teruel per l’ajornament de LaLiga

El València CF ha programat un nou amistós davant el Teruel este dimecres 12 d’agost a Paterna, després que s’haja retardat una setmana el seu debut en LaLiga davant el Betis. L’equip de Carlos Corberán aprofitarà així per sumar minuts i arribar amb més ritme a l’estrena oficial contra el Celta a Mestalla.

Condemna per l’agressió homòfoba a Benialí i suport a les menors atacades

La vicepresidenta Susana Camarero ha condemnat l’agressió homòfoba patida per diverses menors a Benialí, a la Vall de Gallinera, i ha oferit suport institucional, atenció especialitzada i acompanyament a les joves i a les seues famílies.

Els veïns de Catí desallotjats per l’incendi ja poden tornar a casa

Els veïns de Catí evacuats per l’incendi forestal han pogut tornar hui a les seues vivendes després de la bona evolució de l’extinció. La Generalitat recomana el retorn abans de les 17.00 hores per l’arribada de tempestes fortes a l’interior de Castelló i València.