Els hospitals valencians augmenten un 29% l’activitat de donació d’òrgans

L’activitat de donació i trasplantament d’òrgans i teixits als hospitals de la Comunitat Valenciana durant el passat any ha augmentat malgrat les dificultats relacionades amb pandèmia. En concret, les 254 persones que van donar els seus òrgans després de morir registrades el 2021 suposen un increment del 28,93% de l’activitat respecte a l’any anterior (197 donants morts). De la mateixa manera, l’activitat trasplantadora ha augmentat un 15,17% respecte a l’any anterior, amb 516 trasplantaments realitzats davant dels 448 efectuats el 2020.

La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, Ana Barceló, ha volgut agrair als familiars dels donants la seua generositat perquè gràcies a ells moltes persones poden arribar a portar una vida normal: «És el fet més altruista que pot fer una persona i des de la Conselleria de Sanitat continuarem treballant per conscienciar la ciutadania sobre la importància de la donació d’òrgans».

D’aquesta manera, la donació d’òrgans aconsegueix així el 2021 dades similars al seu màxim històric registrat el 2019, amb 255 donants. Amb això, la taxa de donació s’ha situat en 50,3 donants per milió d’habitants (pmp) davant de la taxa de l’any 2020 (39 pmp), per sobre de la mitjana nacional (40,2) i per davant d’altres de les autonomies amb més població d’Espanya com Catalunya, Madrid i Andalusia.

Durant l’any 2021, el 86,4% de les famílies valencianes van dir sí a la donació (un percentatge superior a la mitjana nacional 83%). Barceló ha qualificat d’«excel·lent» la col·laboració amb l’Administració de Justícia en els 57 casos en què va caldre la seua participació en el procés, cosa que va permetre dur a terme les donacions.

Trasplantaments i donació en asistòlia

 

Un total de 157 trasplantaments van ser procedents de donants en asistòlia (pacients amb parada cardiorespiratòria). Són 83 renals, 52 hepàtics, 21 pulmonars i 1 pancreàtic. Així mateix, més de 50 trasplantaments es van fer fora de la Comunitat Valenciana amb òrgans procedents de la nostra. Així mateix, es van realitzar 12 trasplantaments infantils, 8 renals i 4 hepàtics.

De les 254 persones mortes que van donar els seus òrgans el 2021, 85 (13 més que l’any 2020) corresponen a donació en asistòlia o persones amb parada cardiorespiratòria (33,4%) i 169 a mort encefàlica. El director del Programa de Trasplantaments de la Comunitat Valenciana, Rafael Zaragozá, ha destacat que “s’ha consolidat clarament la donació en asistòlia controlada a la Comunitat Valenciana després de la implantació de l’equip d’ECMO mòbil que permet fer aquest tipus de donació.

Segons Zaragozá, «la Comunitat Valenciana és l’única autonomia al país que ofereix aquesta cobertura d’ECMO mòbil al 100% dels centres de manera consolidada«. El 2021, aquest equip ECMO va fer 28 sortides que van permetre obtenir 37 ronyons, 17 fetges i 8 pulmons per poder ser trasplantats.

La donació de donant viu s’ha mantingut l’any 2021 i ha permés fer 9 trasplantaments. Destaca l’activitat de l’Hospital Universitari Doctor Peset i de l’Hospital Universitari i Politècnic la Fe, amb 4 trasplantaments cadascun.

 

El 2022 ja s’han realitzat 27 trasplantaments

 

La consellera ha avançat que «cap a l’any que ja s’han registrat 27 trasplantaments malgrat estar en molt moment molt complicat d’augment de casos i d’ocupació hospitalària i a les UCIS per la pandèmia«. Es tracta d’una dada «molt positiva que reflecteix l’esforç i la dedicació dels professionals i de la solidaritat de la població», ha afegit la titular de Sanitat. La majoria dels coordinadors de trasplantaments realitzen la seua activitat a les unitats de crítics, per la qual cosa cal destacar el seu esforç majúscul.

Ana Barceló ha agraït la tasca que estan fent els professionals sanitaris «perquè gràcies al seu esforç i professionalitat estan permetent a nombrosos pacients viure i millorar la seua qualitat de vida» malgrat la difícil conjuntura.

«La Comunitat Valenciana compta amb els millors professionals en aquest àmbit, per això som una Comunitat líder en trasplantaments i donacions», ha afegit. «Vull destacar la feina incansable dels coordinadors de trasplantaments i els professionals del malalt crític en la recerca del donant que ha fet possible que s’hagen pogut mantenir l’activitat trasplantadora en aquesta pandèmia», ha destacat Barceló

El General de Castelló, centre amb més donants del país

 

L’hospital que més donacions va registrar l’any passat va ser l’Hospital General de Castelló amb 47 donacions seguit de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe de València, amb un total de 40 donants. També cal destacar la important activitat de l’Hospital General Universitari d’Alacant, amb 38.

A l’Hospital Clínic Universitari de València es van registrar 26 donants i al Consorci General Universitari de València 23. Es van produir més de 10 donacions en 7 departaments. L’activitat de donació s’ha mantingut molt activa a tot el territori amb, almenys, 1 donant a 22 dels 24 departaments.

La Fe, primer centre d’Espanya en activitat trasplantadora

 

Quant a l’activitat trasplantadora, l’hospital La Fe de València és el primer d’Espanya que més trasplantaments ha realitzat en números absoluts (323 trasplantaments d’òrgans), i bat rècord com a primer hospital al país quant a trasplantaments hepàtics (117 trasplantaments ). A més, és el segon hospital espanyol amb més trasplantaments pulmonars.

En concret, els hospitals valencians van realitzar, al llarg de l’any 2021, un total de 516 trasplantaments d’òrgans, per la qual cosa la taxa se situa en 102 trasplantaments per milió de població (pmp). Per hospitals, a l’Hospital La Fe es van dur a terme 323 procediments (123 trasplantaments renals, 117 trasplantaments hepàtics, 22 trasplantaments cardíacs, 55 trasplantaments de pulmó i 6 trasplantaments de pàncrees); l’Hospital General d’Alacant va realitzar l’any passat 53 trasplantaments de ronyó i 41 trasplantaments hepàtics; l’Hospital General d’Elx va fer 15 trasplantaments renals; i l’Hospital Doctor Peset va fer de València 84 trasplantaments de ronyó.

Últimes notícies

Cultura reunirà les autonomies i la Policia per l’onada de robatoris en museus

Cultura ha convocat per a la setmana que ve una reunió amb les comunitats autònomes i la Policia Nacional per a abordar l’augment de robatoris en museus amb col·leccions d’or i metalls preciosos, després dels furts a Badajoz, Albacete i Villena.

‘Libre’, la comèdia romàntica que acosta l’univers de Nino Bravo a una nova generació

‘Libre’ és una comèdia romàntica de superació i tendresa que ret homenatge a Nino Bravo a través d’un jove perdut, la música i una història contemporània rodada a Alfafar, València, Madrid i Màlaga. El film, dirigit per David Serrano i amb Alberto San Juan com a ‘àngel de la guarda’, s’estrenarà en 2027.

Mor als 63 anys l’actor valencià i exagent local Paco Sarro

L’actor valencià Paco Sarro, conegut pel paper de Ferri en la sèrie 'L'Alqueria Blanca' i exagent de la Policia Local de València, ha mort als 63 anys.

Noves jornades de parada a Ford Almussafes en setembre i octubre

La comissio de seguiment de l ERTE-RED a Ford Almussafes ha fixat noves jornades de parada de la produccio en les plantes de motors i vehicles durant setembre i octubre. Sindicats i empresa tornaran a reunir-se per a negociar dimarts a la vesprada.

STEPV convoca per al 12 de setembre la primera manifestació educativa del curs 2026-27

El sindicat STEPV ha convocat per al dissabte 12 de setembre la primera manifestació educativa del curs 2026-27, amb marxes a Alacant, València i Castelló de la Plana com a continuïtat de les mobilitzacions del curs passat.

Presó per a un home que va maltractar i va tancar amb clau la seua nòvia menor a Manises

La Audiencia Provincial de Valencia ha imposat un any i nou mesos de presó a un home de 29 anys per maltractar, amenaçar i tancar amb clau la seua parella, una menor de 15 anys que vivia en un centre de menors. La jove, que va poder escapar una setmana després, pateix ara un síndrome ansioso depressiu i rep tractament psicològic i farmacològic.

Compromís exigeix saber quan es va avisar la Generalitat del risc de robatoris en museus

Àgueda Micó ha registrat al Congrés diverses preguntes per aclarir quan va rebre el Govern l alerta d Europol sobre robatoris en museus i quan la va traslladar a la Generalitat, arran del robatori del Tresor de Villena.

A presó un home per onze robatoris amb força a vaixells de la Marina de València

La Policia Nacional ha detingut un home de 31 anys acusat d’onze robatoris amb força en iats i velers de la Marina de València, alguns ocupats mentre els propietaris dormien. El jutge ha decretat el seu ingrés a la presó preventiva.