Els hospitals valencians augmenten un 29% l’activitat de donació d’òrgans

L’activitat de donació i trasplantament d’òrgans i teixits als hospitals de la Comunitat Valenciana durant el passat any ha augmentat malgrat les dificultats relacionades amb pandèmia. En concret, les 254 persones que van donar els seus òrgans després de morir registrades el 2021 suposen un increment del 28,93% de l’activitat respecte a l’any anterior (197 donants morts). De la mateixa manera, l’activitat trasplantadora ha augmentat un 15,17% respecte a l’any anterior, amb 516 trasplantaments realitzats davant dels 448 efectuats el 2020.

La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, Ana Barceló, ha volgut agrair als familiars dels donants la seua generositat perquè gràcies a ells moltes persones poden arribar a portar una vida normal: «És el fet més altruista que pot fer una persona i des de la Conselleria de Sanitat continuarem treballant per conscienciar la ciutadania sobre la importància de la donació d’òrgans».

D’aquesta manera, la donació d’òrgans aconsegueix així el 2021 dades similars al seu màxim històric registrat el 2019, amb 255 donants. Amb això, la taxa de donació s’ha situat en 50,3 donants per milió d’habitants (pmp) davant de la taxa de l’any 2020 (39 pmp), per sobre de la mitjana nacional (40,2) i per davant d’altres de les autonomies amb més població d’Espanya com Catalunya, Madrid i Andalusia.

Durant l’any 2021, el 86,4% de les famílies valencianes van dir sí a la donació (un percentatge superior a la mitjana nacional 83%). Barceló ha qualificat d’«excel·lent» la col·laboració amb l’Administració de Justícia en els 57 casos en què va caldre la seua participació en el procés, cosa que va permetre dur a terme les donacions.

Trasplantaments i donació en asistòlia

 

Un total de 157 trasplantaments van ser procedents de donants en asistòlia (pacients amb parada cardiorespiratòria). Són 83 renals, 52 hepàtics, 21 pulmonars i 1 pancreàtic. Així mateix, més de 50 trasplantaments es van fer fora de la Comunitat Valenciana amb òrgans procedents de la nostra. Així mateix, es van realitzar 12 trasplantaments infantils, 8 renals i 4 hepàtics.

De les 254 persones mortes que van donar els seus òrgans el 2021, 85 (13 més que l’any 2020) corresponen a donació en asistòlia o persones amb parada cardiorespiratòria (33,4%) i 169 a mort encefàlica. El director del Programa de Trasplantaments de la Comunitat Valenciana, Rafael Zaragozá, ha destacat que “s’ha consolidat clarament la donació en asistòlia controlada a la Comunitat Valenciana després de la implantació de l’equip d’ECMO mòbil que permet fer aquest tipus de donació.

Segons Zaragozá, «la Comunitat Valenciana és l’única autonomia al país que ofereix aquesta cobertura d’ECMO mòbil al 100% dels centres de manera consolidada«. El 2021, aquest equip ECMO va fer 28 sortides que van permetre obtenir 37 ronyons, 17 fetges i 8 pulmons per poder ser trasplantats.

La donació de donant viu s’ha mantingut l’any 2021 i ha permés fer 9 trasplantaments. Destaca l’activitat de l’Hospital Universitari Doctor Peset i de l’Hospital Universitari i Politècnic la Fe, amb 4 trasplantaments cadascun.

 

El 2022 ja s’han realitzat 27 trasplantaments

 

La consellera ha avançat que «cap a l’any que ja s’han registrat 27 trasplantaments malgrat estar en molt moment molt complicat d’augment de casos i d’ocupació hospitalària i a les UCIS per la pandèmia«. Es tracta d’una dada «molt positiva que reflecteix l’esforç i la dedicació dels professionals i de la solidaritat de la població», ha afegit la titular de Sanitat. La majoria dels coordinadors de trasplantaments realitzen la seua activitat a les unitats de crítics, per la qual cosa cal destacar el seu esforç majúscul.

Ana Barceló ha agraït la tasca que estan fent els professionals sanitaris «perquè gràcies al seu esforç i professionalitat estan permetent a nombrosos pacients viure i millorar la seua qualitat de vida» malgrat la difícil conjuntura.

«La Comunitat Valenciana compta amb els millors professionals en aquest àmbit, per això som una Comunitat líder en trasplantaments i donacions», ha afegit. «Vull destacar la feina incansable dels coordinadors de trasplantaments i els professionals del malalt crític en la recerca del donant que ha fet possible que s’hagen pogut mantenir l’activitat trasplantadora en aquesta pandèmia», ha destacat Barceló

El General de Castelló, centre amb més donants del país

 

L’hospital que més donacions va registrar l’any passat va ser l’Hospital General de Castelló amb 47 donacions seguit de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe de València, amb un total de 40 donants. També cal destacar la important activitat de l’Hospital General Universitari d’Alacant, amb 38.

A l’Hospital Clínic Universitari de València es van registrar 26 donants i al Consorci General Universitari de València 23. Es van produir més de 10 donacions en 7 departaments. L’activitat de donació s’ha mantingut molt activa a tot el territori amb, almenys, 1 donant a 22 dels 24 departaments.

La Fe, primer centre d’Espanya en activitat trasplantadora

 

Quant a l’activitat trasplantadora, l’hospital La Fe de València és el primer d’Espanya que més trasplantaments ha realitzat en números absoluts (323 trasplantaments d’òrgans), i bat rècord com a primer hospital al país quant a trasplantaments hepàtics (117 trasplantaments ). A més, és el segon hospital espanyol amb més trasplantaments pulmonars.

En concret, els hospitals valencians van realitzar, al llarg de l’any 2021, un total de 516 trasplantaments d’òrgans, per la qual cosa la taxa se situa en 102 trasplantaments per milió de població (pmp). Per hospitals, a l’Hospital La Fe es van dur a terme 323 procediments (123 trasplantaments renals, 117 trasplantaments hepàtics, 22 trasplantaments cardíacs, 55 trasplantaments de pulmó i 6 trasplantaments de pàncrees); l’Hospital General d’Alacant va realitzar l’any passat 53 trasplantaments de ronyó i 41 trasplantaments hepàtics; l’Hospital General d’Elx va fer 15 trasplantaments renals; i l’Hospital Doctor Peset va fer de València 84 trasplantaments de ronyó.

Últimes notícies

Corberán es marca com a repte portar el València a Europa sense perdre de vista els objectius

Carlos Corberán ha aclarit abans del debut a Mestalla que l’objectiu marcat és millorar la temporada passada, encara que admet que somia amb classificar el València CF per a competició europea. El tècnic ha destacat que el vestidor té la il·lusió posada en Europa, però ha remarcat que el que compta són els fets.

Mestalla enceta l’última temporada amb l’estrena de LaLiga entre València i Celta

València i Celta de Vigo debuten este dissabte en LaLiga a Mestalla, en el primer partit de l’última temporada del vell estadi abans del trasllat al Nou Mestalla en 2027. Tots dos equips arriben amb dubtes i novetats en la plantilla després d’una pretemporada irregular.

Anselmi confia en el bloc de l’Elx per a plantar cara al Barça al Martínez Valero

Martín Anselmi ha explicat que la clau perquè l’Elx competa davant el Barcelona és mantindre la seua essència i actuar com un bloc. El tècnic argentí ha demanat el suport d’un Martínez Valero ple i ha confirmat que Ponce, Buonanotte i Osorio estan llestos per a debutar.

Alzira es recompon després del diluvi amb ratxes de 146 km/h i greus danys materials

Alzira es recupera del fort episodi de pluja i vent registrat el dijous, amb ratxes de fins a 146 km/h que han causat importants destrosses en arbres, vivendes, empreses i en la parròquia de Santa Catalina, però sense danys personals greus.

Els nous trens de Rodalia encenen el debat polític a la Comunitat Valenciana

L’enviament de trens més nous per a Rodalia en la Comunitat Valenciana ha obert una dura pugna política: el PSPV defensa la mesura mentre PP, Compromís i Vox la titllen d’insuficient o de burla.

Íñigo Pérez demana més agressivitat al Villarreal abans de visitar l’Atlético

L’entrenador del Villarreal assegura que l’equip ha de corregir la passivitat defensiva mostrada davant el Racing per competir al Metropolitano contra l’Atlético de Madrid.

L’habitatge del futur es flexiona: noves arquitectes replantegen com volem viure

Tres joves arquitectes plantegen models d’habitatge més flexibles, sostenibles i socials per a afrontar la crisi residencial i adaptar-se a noves formes de vida i treball.

Una bandera gegant celebrarà els 35 anys d’independència d’Ucraïna a Alacant

La comunitat ucraïnesa d’Alacant, la més nombrosa d’Espanya, commemorarà diumenge el 35 aniversari de la restauració de la independència amb una marxa solidària amb una bandera de 100 metres. Torrevella se sumarà dissabte amb una concentració, una marxa i una programació cultural fins a la nit.