9.7 C
València
Dijous, 1 gener, 2026

El preu de la llum comença a afectar el turisme, hostaleria i alimentació

 

Com no podia ser d’una altra manera, les progressives pujades del preu de l’electricitat, el butà i els carburants se segueixen traduint en un significatiu increment de l’IPC en el que va d’este any 2021, especialment en les partides de transport (8,2%) i habitatge (9,7 %), Tal com acaba de publicar l’Institut Nacional d’Estadística en les dades desagregades d’agost.

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) considera que les enormes pujades del cost de l’energia pogueren haver afectat també al cost del turisme i l’hostaleria: de gener a agost el seu IPC s’ha incrementat un 2,9% (amb una pujada del 0,7% respecte al juliol); i, més preocupant, al cost dels productes alimentaris: des de gener de 2021, l’IPC dels aliments i les begudes no alcohòliques s’ha incrementat un 1,7% (amb una pujada del 0,3% l’últim mes).

En concret, diversos aliments de primera necessitat han patit ja importants pujades de preus: els olis i greixos (22%), encara que tot apunta a un augment provocat per una mala collita, la fruita fresca (5,3%), els ous (4,0, 2,8%) i la carn d’au (2,8%). De moment és només una tendència, però si els preus de l’energia seguiren alts, el comerç no tindria més remei que traslladar el sobrecost de producció i transport al consumidor final.

OCU adverteix que estes pujades no han afectat per igual a totes les regions. Entre les que més han patit l’increment de preus destaquen Galícia (2,9%), Cantàbria (2,5%) i Astúries (2,4%), a més de Melilla (3,4%). Mentre que s’ha sentit una mica menys a les Canàries (1,2%), Múrcia (1,3%) i La Rioja (1,4%), així com la ciutat de Ceuta (1,1%).

Últimes notícies

Luis Castro, vint-i-uné entrenador del Llevant en Primera Divisió

El tècnic portugués debutarà el diumenge davant el Sevilla i es convertix en el vint-i-uné entrenador del Llevant en Primera. Arriba amb contracte fins a 2027.

La Nit de cap d’any valenciana deixa 89 intoxicacions i 32 agressions en una nit amb 959 incidents

El CICU ha gestionat 959 incidents entre les 20.00 de Nit de cap d'any i les 8.00 de l'1 de gener, amb 89 intoxicacions, 32 agressions i 9 accidents de trànsit.

La pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de 2025 entra en vigor: quarta en la història

La pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de 2025 ha entrat en vigor i és la quarta en la història valenciana. Manté els comptes aprovats al juny per PP i Vox fins que s'aprove la llei de 2026, amb la segona extensió seguida en esta legislatura.

Han caigut a la mitat les arribades en pastera a la Comunitat Valenciana i els rescatats han arribat en pitjor estat

2025 s'ha tancat amb 340 persones rescatades enfront de 643 en 2024 i 776 en 2023, la xifra més baixa de la dècada. Malgrat el descens, augmenten els ferits i els trasllats.

Indonèsia afronta la sèptima jornada de busca dels tres espanyols desapareguts

Indonèsia va reprendre per sèptim dia la busca de tres espanyols desapareguts després del naufragi d'un vaixell turístic prop de Komodo. Les autoritats valoren prolongar el dispositiu més enllà del mínim legal.

Gelades febles a l’interior de Castelló i màximes amb pocs canvis a l’inici de l’any

L'any arranca amb cel poc nuvolós, mínimes a l'alça a l'interior de València i gelades febles a l'interior de Castelló. Vent fluix i màximes amb pocs canvis; demà hi haurà boires i lleuger ascens tèrmic.

Un jove ha mort i un menor ha resultat ferit en un xoc entre moto i cotxe a València

Un jove de 22 anys ha mort i un menor de 12 ha resultat ferit en un xoc entre una moto i un cotxe en la CV-315, en el desviament cap a Carpesa, a València. Dos unitats del SAMU i un SVB han acudit i els sanitaris han confirmat la defunció malgrat la reanimació.

El DOGV publica una vintena de nomenaments d’assessors en la Generalitat

El butlletí oficial ha oficialitzat una vintena de nomenaments, la majoria en Presidència, i inclou a José Manuel Cuenca com a personal eventual per al expresident Carlos Mazón. Les resolucions fixen efectes des de finals de novembre i al desembre, reflectint la reorganització després del relleu en la Presidència.