El preu de la llum comença a afectar el turisme, hostaleria i alimentació

 

Com no podia ser d’una altra manera, les progressives pujades del preu de l’electricitat, el butà i els carburants se segueixen traduint en un significatiu increment de l’IPC en el que va d’este any 2021, especialment en les partides de transport (8,2%) i habitatge (9,7 %), Tal com acaba de publicar l’Institut Nacional d’Estadística en les dades desagregades d’agost.

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) considera que les enormes pujades del cost de l’energia pogueren haver afectat també al cost del turisme i l’hostaleria: de gener a agost el seu IPC s’ha incrementat un 2,9% (amb una pujada del 0,7% respecte al juliol); i, més preocupant, al cost dels productes alimentaris: des de gener de 2021, l’IPC dels aliments i les begudes no alcohòliques s’ha incrementat un 1,7% (amb una pujada del 0,3% l’últim mes).

En concret, diversos aliments de primera necessitat han patit ja importants pujades de preus: els olis i greixos (22%), encara que tot apunta a un augment provocat per una mala collita, la fruita fresca (5,3%), els ous (4,0, 2,8%) i la carn d’au (2,8%). De moment és només una tendència, però si els preus de l’energia seguiren alts, el comerç no tindria més remei que traslladar el sobrecost de producció i transport al consumidor final.

OCU adverteix que estes pujades no han afectat per igual a totes les regions. Entre les que més han patit l’increment de preus destaquen Galícia (2,9%), Cantàbria (2,5%) i Astúries (2,4%), a més de Melilla (3,4%). Mentre que s’ha sentit una mica menys a les Canàries (1,2%), Múrcia (1,3%) i La Rioja (1,4%), així com la ciutat de Ceuta (1,1%).

Últimes notícies

L’Espanyol goleja el Llevant en l’estrena de la Lliga 2026-27

L’Espanyol ha debutat en la Lliga 2026-27 amb un contundent 3-0 contra el Llevant al RCDE Stadium, amb doblet de Roberto Fernández i un gol final de Dolan. El partit també ha deixat el debut del jove Marc Santos, que amb 15 anys s’ha convertit en el futbolista més jove de la història del club granota.

Fortes tempestes deixen fins a 62 l/m² a Castellfort en poques hores

Les fortes tempestes d’este diumenge han deixat fins a 62 litres per metre quadrat a Castellfort i han activat l’avís taronja a l’interior nord de Castelló per intensitat de pluja, calamarsa i ratxes fortes de vent.

Compte arrere de 200 dies per a l’Europeu de pista curta a València

La fi de l’Europeu de Birmingham dona pas a un compte arrere de 200 dies per al Campionat d’Europa de pista curta de 2027 al Velòdrom Lluís Puig, que l’Ajuntament de València ja està adaptant amb obres i millores tècniques.

Corbalán afronta la Euroliga amb el València Basket com el gran repte de la seua carrera

L’escorta argentí Gonzalo Corbalán ha arribat a València per a incorporar-se al València Basket i ha assegurat que jugar la Euroliga i defensar el títol de la Lliga ACB és un repte molt gran en la seua trajectòria professional.

Arriaga es queda fora de la llista del Llevant i obri la porta a Bardeli i Manu Sánchez

Kevin Arriaga s ha quedat fora de la llista del Llevant davant l Espanyol i podria eixir prompte cap a l AEK d Atenes, fet que ha obert plaça per a Manu Sánchez i Enzo Bardeli.

Altea encapçala les màximes amb 38,3 graus en un diumenge de calor intensa

Altea ha registrat este diumenge la temperatura més alta de la Comunitat Valenciana, amb 38,3 graus, seguida per Callosa d'en Sarrià i diverses localitats de València i Castelló. Les capitals de província s'han mantingut per davall dels 34 graus, segons Avamet i Aemet.

Jóvens amb discapacitat intel·lectual d’Alacant i Castelló tindran formació per a l’ocupació a la universitat

Les universitats d’Alacant i Castelló participaran en un programa de la Fundació ONCE i el Fons Social Europeu Plus per a formar jóvens amb discapacitat intel·lectual i millorar-ne l’ocupabilitat de cara al curs 2025-26.

Metrovalencia guanya usuaris en juliol mentre el TRAM d’Alacant retrocedix

Metrovalencia ha transportat 6,6 milions de persones en juliol, un 6,22 % més que en 2025, mentres que el TRAM d’Alacant ha baixat fins a 1,7 milions, un 2,48 % menys. El TRAM de Castelló ha crescut un 9,63 % fins als 242.180 viatgers.