Que fer si has patit danys pel temporal?

 

En els últims dies, un temporal ha afectat diverses zones de la Comunitat Valenciana, causant danys a vehicles i habitatges. Qui es fa càrrec d’això? T’aclarim les coses, perquè sàpies com actuar si eres un dels afectats.

 

Qui paga els desastres naturals?

 

Moltes zones del nostre país s’han vist afectades pel temporal d’estos últims dies. Tempestes de gran intensitat fins i tot en llocs on no és habitual, fortes pluges, calamarses, vents quasi huracanats s’han deixat sentir en molts llocs, deixant després de si inundacions, riuades, caigudes d’arbres, ensulsiades de murs…

El fet cert és que bastants consumidors han vist com els seus vehicles o els seus habitatges patien les conseqüències del temporal. I davant els molts danys materials patits, sorgeix la pregunta: qui es farà càrrec d’estos danys?

Per això, si s’ha patit un sinistre extraordinari, OCU recomana, a més de comunicar-ho a l’asseguradora, posar-ho en coneixement del Consorci, al més prompte possible. Encara que adverteix que este no cobreix tots els riscos, aplica períodes de carència (a vegades 7 dies des de la vigència de la primera pòlissa o de les següents si hi ha períodes entre mitjanes sense cobertura) i indemnitza segons el contractat en la pòlissa privada.

De no ser considerat risc extraordinari, OCU recorda que alguns fenòmens de la naturalesa podrien estan coberts per l’assegurança de llar, de la comunitat o del vehicle, i serà l’asseguradora qui es farà càrrec dels danys patits.

En el cas d’automòbils, podran reclamar els danys a les companyies els usuaris que tinguen contractat una assegurança a tot risc (on solen estar coberts de manera expressa els danys per calamarsa o com a impacte o xoc d’objectes).

També els qui tinguen una assegurança amb llunes, si hi haguera trencament. En qualsevol cas, si la calamarsa o les tempestes han causat danys, OCU recomana revisar les condicions del segur i reclamar.

En els habitatges, alguns riscos i fenòmens de la naturalesa (pluja, calamarsa, etc.) sí que estan coberts per l’assegurança de llar quan, encara que no aconseguisquen la magnitud de risc extraordinari, superen una certa intensitat.

Les asseguradores consideren riscos extraordinaris els causats per fenòmens de la naturalesa atípics i nocius com des d’inundacions, a huracans, terratrémols… i també els danys causats per actes de terrorisme, tumult popular, actuacions de les forces armades, etc.

Per a saber què es considera un risc extraordinari pots consultar-lo en el reglament. En principi estos riscos no són assumits per les asseguradores privades, sinó pel Consorci de Compensació d’Assegurances, un organisme públic que funciona com a asseguradora enfront d’aqueixos sinistres causats per fets extraordinaris. Ara bé, el Consorci només respon si l’usuari té prèviament contractat una assegurança.

Si no està clar que el sinistre siga extraordinari, ha de comunicar-se tant a l’asseguradora com al Consorci.

 

I si els meus danys no són extraordinaris?

 

Si per les inclemències del temps has patit danys que no provinguen d’un risc extraordinari, revisa el teu segur, perquè podria fer-se càrrec d’eixos danys… sempre que tingues contractada la cobertura adequada:

• En el cas d’automòbils, podran reclamar els danys a les companyies d’assegurança els usuaris que tinguen contractat una assegurança de danys propis en la modalitat de tot risc (on normalment estan coberts els danys per calamarsa expressament o com a impacte), els qui tinguen una assegurança amb llunes, en cas que hi haguera trencament d’elles.

• En els habitatges, hi ha alguns riscos i fenòmens de la naturalesa que sí que estan coberts per l’assegurança de llar quan, encara que no aconseguisquen la magnitud de risc extraordinari, superen una certa intensitat.

Així has d’actuar

 

Si el temporal o una tempesta t’han causat danys

 

Revisa les condicions del teu segur i reclama:

• Si el sinistre és clarament extraordinari, comunica’l immediatament al Consorci: pots fer-ho en www.consorseguros.es.

• Si no és clar, comunica-ho tant a la teua asseguradora com al Consorci.

És important recopilar totes les proves que pugues per a demostrar l’origen i conseqüències del mal (des d’informes d’agències o observatoris meteorològics, fotos, informes d’emergències, policia, protecció civil, bombers…) i, si és possible, busca testimonis.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El MACA complix 15 anys amb més de 920.000 visitants i s’aferma com a referent cultural

El MACA celebra el seu 15 aniversari amb més de 920.000 visitants i rècord en 2025. El museu reforça el seu paper amb 66 exposicions, programes educatius i nous fons.

35 tapes com a reclam turístic en la Ruta de Quaresma d’Alacant

La Ruta gastronòmica de Quaresma reunix 35 plats i tapes en restaurants d'Alacant i es prolongarà fins al 2 d'abril, amb propostes de mar i horta. La iniciativa busca atraure visitants en vespres de Setmana Santa i reinterpreta receptes tradicionals en clau actual.

Marián Cano ressalta el pes de la indústria de l’esport en l’economia de la Comunitat Valenciana

La consellera Marián Cano ha defés en Forinvest la indústria de l'esport com a sector estratègic en la Comunitat, amb prop del 2% del PIB i 4.700 empreses. Ha subratllat l'estirada del turisme esportiu i el retorn fiscal dels grans esdeveniments.

La infanta Elena presencia la seua primera mascletà després de ser rebuda a l’Ajuntament de València

La infanta Elena ha sigut rebuda a l'Ajuntament de València abans d'assistir a la seua primera mascletà, l'onzena de les Falles 2026, a càrrec de Pirotècnia Tomás. La visita ha coincidit amb la seua participació en Forinvest i ha inclòs reconeixements a les tradicions i a iniciatives socials després de la dana.

Troben mort a un home de 68 anys en un carrer d’Alacant sense signes de violència

Un vianant va alertar al 112 a les 9.17 després de localitzar a un home defallit en La Florida. No hi ha signes aparents de violència i l'autòpsia ho aclarirà.

Trenta-cinc tapes com a reclam en la Ruta gastronòmica de Quaresma d’Alacant

La Ruta gastronòmica de Quaresma reunix 35 tapes i plats en restaurants d'Alacant fins al 2 d'abril, amb receptes tradicionals reinterpretades i producte local.

Intervingudes set reproduccions no autoritzades de Yturralde i Chillida

La Policia de la Generalitat ha intervingut set còpies no autoritzades d'obres de José María Yturralde i Eduardo Chillida a València; el venedor ha sigut investigat. Dos rèpliques ja s'havien venut i les peces queden custodiades en Fira València.

Pedro Martínez demana defensa sòlida per a tindre opcions davant el Reial Madrid

El tècnic del València Basket va subratllar que la defensa i el control del ritme seran determinants davant un rival de gran qualitat. Va negar qualsevol ànim de revenja i va assumir la baixa de Kameron Taylor excepte recuperació quasi total.