Que fer si has patit danys pel temporal?

 

En els últims dies, un temporal ha afectat diverses zones de la Comunitat Valenciana, causant danys a vehicles i habitatges. Qui es fa càrrec d’això? T’aclarim les coses, perquè sàpies com actuar si eres un dels afectats.

 

Qui paga els desastres naturals?

 

Moltes zones del nostre país s’han vist afectades pel temporal d’estos últims dies. Tempestes de gran intensitat fins i tot en llocs on no és habitual, fortes pluges, calamarses, vents quasi huracanats s’han deixat sentir en molts llocs, deixant després de si inundacions, riuades, caigudes d’arbres, ensulsiades de murs…

El fet cert és que bastants consumidors han vist com els seus vehicles o els seus habitatges patien les conseqüències del temporal. I davant els molts danys materials patits, sorgeix la pregunta: qui es farà càrrec d’estos danys?

Per això, si s’ha patit un sinistre extraordinari, OCU recomana, a més de comunicar-ho a l’asseguradora, posar-ho en coneixement del Consorci, al més prompte possible. Encara que adverteix que este no cobreix tots els riscos, aplica períodes de carència (a vegades 7 dies des de la vigència de la primera pòlissa o de les següents si hi ha períodes entre mitjanes sense cobertura) i indemnitza segons el contractat en la pòlissa privada.

De no ser considerat risc extraordinari, OCU recorda que alguns fenòmens de la naturalesa podrien estan coberts per l’assegurança de llar, de la comunitat o del vehicle, i serà l’asseguradora qui es farà càrrec dels danys patits.

En el cas d’automòbils, podran reclamar els danys a les companyies els usuaris que tinguen contractat una assegurança a tot risc (on solen estar coberts de manera expressa els danys per calamarsa o com a impacte o xoc d’objectes).

També els qui tinguen una assegurança amb llunes, si hi haguera trencament. En qualsevol cas, si la calamarsa o les tempestes han causat danys, OCU recomana revisar les condicions del segur i reclamar.

En els habitatges, alguns riscos i fenòmens de la naturalesa (pluja, calamarsa, etc.) sí que estan coberts per l’assegurança de llar quan, encara que no aconseguisquen la magnitud de risc extraordinari, superen una certa intensitat.

Les asseguradores consideren riscos extraordinaris els causats per fenòmens de la naturalesa atípics i nocius com des d’inundacions, a huracans, terratrémols… i també els danys causats per actes de terrorisme, tumult popular, actuacions de les forces armades, etc.

Per a saber què es considera un risc extraordinari pots consultar-lo en el reglament. En principi estos riscos no són assumits per les asseguradores privades, sinó pel Consorci de Compensació d’Assegurances, un organisme públic que funciona com a asseguradora enfront d’aqueixos sinistres causats per fets extraordinaris. Ara bé, el Consorci només respon si l’usuari té prèviament contractat una assegurança.

Si no està clar que el sinistre siga extraordinari, ha de comunicar-se tant a l’asseguradora com al Consorci.

 

I si els meus danys no són extraordinaris?

 

Si per les inclemències del temps has patit danys que no provinguen d’un risc extraordinari, revisa el teu segur, perquè podria fer-se càrrec d’eixos danys… sempre que tingues contractada la cobertura adequada:

• En el cas d’automòbils, podran reclamar els danys a les companyies d’assegurança els usuaris que tinguen contractat una assegurança de danys propis en la modalitat de tot risc (on normalment estan coberts els danys per calamarsa expressament o com a impacte), els qui tinguen una assegurança amb llunes, en cas que hi haguera trencament d’elles.

• En els habitatges, hi ha alguns riscos i fenòmens de la naturalesa que sí que estan coberts per l’assegurança de llar quan, encara que no aconseguisquen la magnitud de risc extraordinari, superen una certa intensitat.

Així has d’actuar

 

Si el temporal o una tempesta t’han causat danys

 

Revisa les condicions del teu segur i reclama:

• Si el sinistre és clarament extraordinari, comunica’l immediatament al Consorci: pots fer-ho en www.consorseguros.es.

• Si no és clar, comunica-ho tant a la teua asseguradora com al Consorci.

És important recopilar totes les proves que pugues per a demostrar l’origen i conseqüències del mal (des d’informes d’agències o observatoris meteorològics, fotos, informes d’emergències, policia, protecció civil, bombers…) i, si és possible, busca testimonis.

Últimes notícies

Desmantellen a Alacant un laboratori de falsificació de documents per a tota Europa

La Policia Nacional desmantella a Alacant un laboratori de falsificació de documents d’identitat i viatge que operava a diversos països europeus i deté el principal responsable, ara en presó provisional.

Barrera (Vox) acusa el consens progre europeu de provocar la crisi migratòria

El president de Vox València, Vicente Barrera, responsabilitza els partits tradicionals europeus del creixement dels problemes migratoris i climàtics i defensa el paper dels partits sobiranistes i conservadors en un fòrum internacional a València.

Mónica Oltra i Gabriel Rufián compartiran un acte polític el 19 de juny al parc de Capçalera

L’exvicepresidenta del Consell i líder de Compromís, Mónica Oltra, i el portaveu d’ERC al Congrés, Gabriel Rufián, celebraran el 19 de juny un acte conjunt al parc de Capçalera, en ple debat intern sobre la candidatura d’Oltra a l’alcaldia de València.

Detenen a Alacant un fugit de França que es amagava amb diverses identitats falses

La Policia Nacional ha detingut a Alacant un jove de 23 anys buscat per la Justícia de França per una agressió grupal amb arma blanca comesa el 2020 a Pantin, que es ocultava amb múltiples identitats falses.

A la presó dos hòmens detinguts en Dénia quan anaven a embarcar a Eivissa amb dos quilos de cocaïna

Dos hòmens de 24 i 30 anys ingressen a la presó provisional després de ser detinguts en el port de Dénia quan anaven a embarcar cap a Eivissa amb més de dos quilos de cocaïna amagats en una maleta.

‘El Apio’, l’assassí masclista confés de Callosa de Segura, acumulava un llarg historial delictiu

L’home de 48 anys conegut com ‘El Apio’, que ha confessat haver estrangulat la seua parella en Callosa de Segura, compta amb prop d’una vintena de detencions prèvies per robatoris violents i maltractaments anteriors.

El consum d’esperit uoses cau un 3,8 % en 2025 per canvis en els hàbits de beure

La venda de begudes espirituoses en Espanya baixa un 3,8 % en 2025, fins als 173 milions de litres, per un canvi en els hàbits de consum cap a menys freqüència i més qualitat, amb auge de productes de baixa o nul·la graduació i formats 'ready to drink'.

Mbappé i Lamine desbanquen Cristiano i Messi com a reis de les marques registrades

Kylian Mbappé lidera amb 15 marques registrades i un dibuix davant l’EUIPO d’Alacant, seguit de Lamine Yamal amb set, i desplaça Lionel Messi i Cristiano Ronaldo en explotació comercial del seu nom a Europa.