La pirotècnia protesta: «Amb els dits de les mans ens sobren els tirs que hem fet en un any»

 

El sector de la pirotècnia s’ha concentrat este dilluns en la plaça de l’Ajuntament de València, data en la que havia d’haver-se disparat la primera ‘mascletà’ del calendari de les festes falleres, per «una situació que suposarà la desaparició d’un sector emblemàtic amb profundes arrels valencianes». Els pirotècnics demanen treballar perquè «ja no aguanten i disparar sense gent» igual que se celebren partits de futbol o bàsquet: «Amb els dits de les mans ens sobren els tirs que hem fet en un any», han lamentat.

 

Durant la protesta, l’Associació de Pirotècnics de la Comunitat Valenciana (PiroVal) ha llegit un manifest per a «reivindicar la importància del sector a nivell cultural, tradicional i de l’ofici artesà». Després, al crit de ‘Senyor pirotècnic, pot començar la mascletà’, la mateixa que pronuncien cada dia de l’1 al 19 de març les falleres majors per a donar inici als tirs, han encés una traca per a denunciar l’«abandó» que patixen i reclamar que se’ls permeta treballar.

 

«La desaparició del sector pirotècnic arrossegarà la pèrdua d’una bona part de les tradicions centenàries com ‘mascletaes’, ‘cordàs’, ‘despertàs’, ‘passejàs’, ‘tro de bac’ o ‘correfocs’ i implicarà la mort d’un sector artesà autòcton. Som un dels pilars fonamentals de la festivitat fallera i, en cas de desaparéixer, correria risc l’acreditació de les Falles com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat», han alertat. 

 

Han demanat «ajudes i col·laboració per al manteniment del sector»

«És viable i segur celebrar espectacles en determinades condicions, completament compatibles amb les mesures de seguretat per a evitar la propagació del Covid-19», han ressaltat. PiroVal ha fet una crida als ajuntaments valencians perquè «celebren les festes patronals de la campanya estival 2021 amb focs artificials amb una o més ubicacions si fora necessari. És segur i la gent ho necessita després de tant de temps de tristesa i restriccions», han insistit.

 

També han demanat «ajudes i col·laboració per al manteniment del sector, com el pagament de despeses fixes», i «exempcions d’aplicació de les normatives autonòmiques i locals referent a l’ús de material pirotècnic en via pública per particulars».

 

«Excepte reunions simbòliques mancades de contingut per part de l’Ajuntament, no s’ha conseguit mantindre cap reunió productiva ni posar en marxa una taula de treball», han lamentat, al mateix temps que han agregat que per part de la Generalitat «no han rebut ni tan sols cap contestació a les contínues peticions de reunions».

Últimes notícies

Detinguts a Xàtiva dos sospitosos d’un intent d’homicidi a tirs contra una vivenda

La Guàrdia Civil ha detingut a Xàtiva a dos hòmens acusats d'intentar matar als ocupants d'una vivenda de l'el Real de Gandia, contra la façana del qual es van efectuar cinc trets.

Sèptim dia de vaga del professorat valencià amb negociació clau i amenaça de dimissió massiva

La vaga indefinida del professorat de la xarxa pública valenciana entra en el seu sèptim dia amb una reunió negociadora decisiva i la pressió afegida d'una possible dimissió col·lectiva d'equips directius.

La Porcellana de Llemotges aconseguix la primera indicació geogràfica artesanal protegida per la UEIPO

La Porcellana de Llemotges es convertix en la primera indicació geogràfica artesanal i industrial registrada per la EUIPO, una fita que reforça la protecció de l'artesania europea i obri la porta a noves sol·licituds.

Les directives de centres públics amenacen amb dimitir en bloc si Educació no concreta la seua oferta

Els equips directius de centres públics valencians advertixen que presentaran dimissions col·lectives si la Conselleria d'Educació no presenta per escrit una proposta seriosa i suficient per a posar fi a la vaga indefinida del professorat.

Dimarts quasi estiuenc en la Comunitat Valenciana amb fins a 30 graus i algun ruixat a Castelló

La Comunitat Valenciana viurà un dimarts quasi estiuenc, amb temperatures pròximes als 30 graus i cel poc nuvolós, encara que s'esperen ruixats dispersos a l'interior de Castelló a la vesprada.

Educació proposa una pujada salarial progressiva de fins a 200 euros al mes per a frenar la vaga docent

Educació planteja als sindicats una pujada salarial progressiva de fins a 200 euros mensuals fins a 2028 i noves taules de treball per a intentar desconvocar la vaga indefinida del professorat.

El València Basket celebra la Lliga Femenina i posposa més comiats després de les eixides de Fiebich i Fam

El València Basket festeja el seu quart títol de la Lliga Femenina Endesa en el Roig Arena amb homenatges a Leo Fiebich i Awa Fam, mentres evita anunciar més acomiadades malgrat els contractes que finalitzen el 30 de juny.

L’afició taronja plena el Roig Arena per a celebrar la primera Lliga Femenina Endesa a casa

El València Basket festeja amb prop d'un miler d'aficionats en el Roig Arena la seua primera Lliga Femenina Endesa aconseguida en el pavelló, en un acte marcat pels comiats i els agraïments.