12.4 C
València
Dilluns, 9 febrer, 2026

La pirotècnia protesta: «Amb els dits de les mans ens sobren els tirs que hem fet en un any»

 

El sector de la pirotècnia s’ha concentrat este dilluns en la plaça de l’Ajuntament de València, data en la que havia d’haver-se disparat la primera ‘mascletà’ del calendari de les festes falleres, per «una situació que suposarà la desaparició d’un sector emblemàtic amb profundes arrels valencianes». Els pirotècnics demanen treballar perquè «ja no aguanten i disparar sense gent» igual que se celebren partits de futbol o bàsquet: «Amb els dits de les mans ens sobren els tirs que hem fet en un any», han lamentat.

 

Durant la protesta, l’Associació de Pirotècnics de la Comunitat Valenciana (PiroVal) ha llegit un manifest per a «reivindicar la importància del sector a nivell cultural, tradicional i de l’ofici artesà». Després, al crit de ‘Senyor pirotècnic, pot començar la mascletà’, la mateixa que pronuncien cada dia de l’1 al 19 de març les falleres majors per a donar inici als tirs, han encés una traca per a denunciar l’«abandó» que patixen i reclamar que se’ls permeta treballar.

 

«La desaparició del sector pirotècnic arrossegarà la pèrdua d’una bona part de les tradicions centenàries com ‘mascletaes’, ‘cordàs’, ‘despertàs’, ‘passejàs’, ‘tro de bac’ o ‘correfocs’ i implicarà la mort d’un sector artesà autòcton. Som un dels pilars fonamentals de la festivitat fallera i, en cas de desaparéixer, correria risc l’acreditació de les Falles com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat», han alertat. 

 

Han demanat «ajudes i col·laboració per al manteniment del sector»

«És viable i segur celebrar espectacles en determinades condicions, completament compatibles amb les mesures de seguretat per a evitar la propagació del Covid-19», han ressaltat. PiroVal ha fet una crida als ajuntaments valencians perquè «celebren les festes patronals de la campanya estival 2021 amb focs artificials amb una o més ubicacions si fora necessari. És segur i la gent ho necessita després de tant de temps de tristesa i restriccions», han insistit.

 

També han demanat «ajudes i col·laboració per al manteniment del sector, com el pagament de despeses fixes», i «exempcions d’aplicació de les normatives autonòmiques i locals referent a l’ús de material pirotècnic en via pública per particulars».

 

«Excepte reunions simbòliques mancades de contingut per part de l’Ajuntament, no s’ha conseguit mantindre cap reunió productiva ni posar en marxa una taula de treball», han lamentat, al mateix temps que han agregat que per part de la Generalitat «no han rebut ni tan sols cap contestació a les contínues peticions de reunions».

Últimes notícies

0-2: Carreras i Mbappé donen el triomf a un Reial Madrid gris a Mestalla

El Reial Madrid es va imposar 0-2 a Mestalla amb un golàs d'Álvaro Carreras i la sentència de Kylian Mbappé. El València no va provar a Courtois i la graderia es va desesperar.

Carreras obri el camí i Mbappé tanca el 0-2 del Reial Madrid a Mestalla

El Reial Madrid es va imposar 0-2 al València en un dol pla: Álvaro Carreras va decidir amb una acció individual en el 65 i Kylian Mbappé va rematar en l'afegit; Mestalla va assenyalar a Corberán

El València-Reial Madrid registra la millor entrada del curs a Mestalla amb 47.515 espectadors

Mestalla va reunir 47.515 aficionats al València-Reial Madrid, la major assistència del curs. La dada va superar el rècord setmanal marcat en Copa davant l'Athletic.

Dimitrievski sosté al València i frena a un Reial Madrid sense lluentor (0-0)

Dimitrievski ha sostingut al València amb parades a Mbappé i David Jiménez a Mestalla. El Reial Madrid no va desplegar un gran futbol i el partit va acabar 0-0.

El València ix amb tres centrals i el Reial Madrid alinea a Dani Jiménez en el lateral dret

El València jugarà a Mestalla amb tres centrals davant el Reial Madrid. En l'equip blanc, el canterano Dani Jiménez serà lateral dret en la seua primera titularitat de lliga.

El València aposta per tres centrals i el Reial Madrid alinea a Dani Jiménez en el lateral dret

El València jugarà a Mestalla amb tres centrals davant el Reial Madrid, que eixirà amb el canterano Dani Jiménez com a lateral dret en la seua primera titularitat de lliga.

El Carnestoltes de Torrevieja malbarata fantasia i color en un any clau cap a l’interés turístic nacional

Torrevieja ha viscut el seu gran desfile-concurs amb més de 1.500 comparsistas en 31 agrupacions. El festeig reforça la candidatura a interés turístic nacional en 2027.

Elgezabal lamenta que al Llevant se li va ser el partit en buscar l’empat en San Mamés

Elgezabal va marcar per a acostar al Llevant en San Mamés i va admetre que el resultat es va escapar en anar per l'empat amb un menys. Va reivindicar l'ADN competitiu de l'equip i la connexió amb l'afició.