12.6 C
València
Dimecres, 31 desembre, 2025

La pirotècnia protesta: «Amb els dits de les mans ens sobren els tirs que hem fet en un any»

 

El sector de la pirotècnia s’ha concentrat este dilluns en la plaça de l’Ajuntament de València, data en la que havia d’haver-se disparat la primera ‘mascletà’ del calendari de les festes falleres, per «una situació que suposarà la desaparició d’un sector emblemàtic amb profundes arrels valencianes». Els pirotècnics demanen treballar perquè «ja no aguanten i disparar sense gent» igual que se celebren partits de futbol o bàsquet: «Amb els dits de les mans ens sobren els tirs que hem fet en un any», han lamentat.

 

Durant la protesta, l’Associació de Pirotècnics de la Comunitat Valenciana (PiroVal) ha llegit un manifest per a «reivindicar la importància del sector a nivell cultural, tradicional i de l’ofici artesà». Després, al crit de ‘Senyor pirotècnic, pot començar la mascletà’, la mateixa que pronuncien cada dia de l’1 al 19 de març les falleres majors per a donar inici als tirs, han encés una traca per a denunciar l’«abandó» que patixen i reclamar que se’ls permeta treballar.

 

«La desaparició del sector pirotècnic arrossegarà la pèrdua d’una bona part de les tradicions centenàries com ‘mascletaes’, ‘cordàs’, ‘despertàs’, ‘passejàs’, ‘tro de bac’ o ‘correfocs’ i implicarà la mort d’un sector artesà autòcton. Som un dels pilars fonamentals de la festivitat fallera i, en cas de desaparéixer, correria risc l’acreditació de les Falles com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat», han alertat. 

 

Han demanat «ajudes i col·laboració per al manteniment del sector»

«És viable i segur celebrar espectacles en determinades condicions, completament compatibles amb les mesures de seguretat per a evitar la propagació del Covid-19», han ressaltat. PiroVal ha fet una crida als ajuntaments valencians perquè «celebren les festes patronals de la campanya estival 2021 amb focs artificials amb una o més ubicacions si fora necessari. És segur i la gent ho necessita després de tant de temps de tristesa i restriccions», han insistit.

 

També han demanat «ajudes i col·laboració per al manteniment del sector, com el pagament de despeses fixes», i «exempcions d’aplicació de les normatives autonòmiques i locals referent a l’ús de material pirotècnic en via pública per particulars».

 

«Excepte reunions simbòliques mancades de contingut per part de l’Ajuntament, no s’ha conseguit mantindre cap reunió productiva ni posar en marxa una taula de treball», han lamentat, al mateix temps que han agregat que per part de la Generalitat «no han rebut ni tan sols cap contestació a les contínues peticions de reunions».

Últimes notícies

El DOGV publica una vintena de nomenaments d’assessors en la Generalitat

El butlletí oficial ha oficialitzat una vintena de nomenaments, la majoria en Presidència, i inclou a José Manuel Cuenca com a personal eventual per al expresident Carlos Mazón. Les resolucions fixen efectes des de finals de novembre i al desembre, reflectint la reorganització després del relleu en la Presidència.

Dos detinguts per furts a majors amb el mètode de l’abraç al Campello

La Guàrdia Civil ha detingut a dos jóvens amb requisitòries per la seua presumpta implicació en furts a persones majors prop d'un banc del Campello. Després de passar a disposició judicial, van quedar en llibertat amb mesures cautelars.

L’oposició titlla de decebedora el discurs de Llorca i el PP el veu il·lusionant

El missatge de Juanfran Pérez Llorca ha dividit a les Corts: PSPV i Compromís parlen de decepció i hipocresia, mentres el PP el qualifica de realista i il·lusionant.

Correia, Cömert, Dimitrievski i Rivero, els quatre del València que acaben contracte en 2026

Correia, Cömert, Dimitrievski i Rivero acaben el seu vincle al juny de 2026 i des de l'1 de gener poden pactar el seu futur amb altres clubs. Així està cada cas

Pedraza, Parell i Thomas Partey acaben contracte al juny i ja poden negociar el seu futur

Pedraza, Parell i Thomas Partey acaben contracte el 30 de juny de 2026 i, des de l'1 de gener, són lliures per a negociar amb altres clubs. També conclouen les cessions de Manor Solomon i Rafa Marín, i finalitza el contracte de Marcelino.

Simat frega els 1.000 l/m² de pluja entre setembre i desembre

Les precipitacions han deixat 977,4 l/m² en Simat, al capdavant del ránking de Avamet. A València s'han acumulat entorn de 420 l/m² des del 28 de setembre.

Pérez Llorca reafirma el compromís del Consell amb fets i recursos fins a una recuperació completa

El president ha defés la col·laboració institucional i ha promés mantindre recursos i accions fins a completar la recuperació després de la dana, amb especial focus en vivenda, ocupació i servicis públics.

La impermeabilització de la Ciutat de la Justícia de València aconseguix el 60% d’execució

Les obres d'impermeabilització avancen al 60% després d'una inversió de més de 2,3 milions, actuant sobre més de 17.000 m² per a evitar filtracions i humitats. El pla reforça segellats i amplia la xarxa d'evacuació sense interrompre l'activitat judicial.