La pirotècnia protesta: «Amb els dits de les mans ens sobren els tirs que hem fet en un any»

 

El sector de la pirotècnia s’ha concentrat este dilluns en la plaça de l’Ajuntament de València, data en la que havia d’haver-se disparat la primera ‘mascletà’ del calendari de les festes falleres, per «una situació que suposarà la desaparició d’un sector emblemàtic amb profundes arrels valencianes». Els pirotècnics demanen treballar perquè «ja no aguanten i disparar sense gent» igual que se celebren partits de futbol o bàsquet: «Amb els dits de les mans ens sobren els tirs que hem fet en un any», han lamentat.

 

Durant la protesta, l’Associació de Pirotècnics de la Comunitat Valenciana (PiroVal) ha llegit un manifest per a «reivindicar la importància del sector a nivell cultural, tradicional i de l’ofici artesà». Després, al crit de ‘Senyor pirotècnic, pot començar la mascletà’, la mateixa que pronuncien cada dia de l’1 al 19 de març les falleres majors per a donar inici als tirs, han encés una traca per a denunciar l’«abandó» que patixen i reclamar que se’ls permeta treballar.

 

«La desaparició del sector pirotècnic arrossegarà la pèrdua d’una bona part de les tradicions centenàries com ‘mascletaes’, ‘cordàs’, ‘despertàs’, ‘passejàs’, ‘tro de bac’ o ‘correfocs’ i implicarà la mort d’un sector artesà autòcton. Som un dels pilars fonamentals de la festivitat fallera i, en cas de desaparéixer, correria risc l’acreditació de les Falles com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat», han alertat. 

 

Han demanat «ajudes i col·laboració per al manteniment del sector»

«És viable i segur celebrar espectacles en determinades condicions, completament compatibles amb les mesures de seguretat per a evitar la propagació del Covid-19», han ressaltat. PiroVal ha fet una crida als ajuntaments valencians perquè «celebren les festes patronals de la campanya estival 2021 amb focs artificials amb una o més ubicacions si fora necessari. És segur i la gent ho necessita després de tant de temps de tristesa i restriccions», han insistit.

 

També han demanat «ajudes i col·laboració per al manteniment del sector, com el pagament de despeses fixes», i «exempcions d’aplicació de les normatives autonòmiques i locals referent a l’ús de material pirotècnic en via pública per particulars».

 

«Excepte reunions simbòliques mancades de contingut per part de l’Ajuntament, no s’ha conseguit mantindre cap reunió productiva ni posar en marxa una taula de treball», han lamentat, al mateix temps que han agregat que per part de la Generalitat «no han rebut ni tan sols cap contestació a les contínues peticions de reunions».

Últimes notícies

Ryanair supera el milió de passatgers a Castelló i estrena rutes a Manchester i Bolonya

Ryanair celebra en l'aeroport de Castelló l'estrena de dos rutes estivals a Manchester i Bolonya després de superar el milió de passatgers des de 2015. L'aeròdrom aconseguix 15 connexions regulars i encara la seua major programació de vols.

El València Basket encadena dos segons llocs en la Lliga Endesa i firma el seu millor curs en Eurolliga

El València Basket assegura per segon any seguit el subcampionat de la fase regular de la Lliga Endesa i el fa per primera vegada en una temporada amb participació en l'Eurolliga i presència històrica en la Final a Quatre.

CSIF denuncia amenaces als seus delegats i demana rebaixar la tensió en la negociació educativa

CSIF denuncia agressions i amenaces contra els seus delegats en la negociació amb Educació i reclama rebaixar la tensió per a centrar el diàleg en les millores de l'educació pública valenciana.

Presó per al jove que va provocar un incendi i va amenaçar a veïns a Callosa de Segura

Un home de 26 anys ha ingressat a la presó acusat de provocar un incendi intencionat a Callosa de Segura que va calcinar vehicles, va danyar vivendes i es va sumar a diverses amenaces amb arma de foc i gossos d'atac.

Sindicats escenifiquen un funeral davant Sanitat per a denunciar el greu estat de la sanitat pública valenciana

Els principals sindicats sanitaris valencians escenifiquen un funeral simbòlic davant la Conselleria de Sanitat per a denunciar la greu deterioració de la sanitat pública, el desviament de fons a la privada i reclamar més plantilla i jornada de 35 hores.

Diana Morant acusa a Pérez Llorca d’incompetència en la gestió de la vaga docent

Diana Morant critica la gestió de Juanfran Pérez Llorca i del Consell davant la vaga indefinida del professorat i reclama canvis urgents en la negociació.

Good Films rodarà vint pel·lícules en Ciutat de la Llum en la dècada vinent

Good Films Studios Spain es compromet a rodar vint pel·lícules en els estudis Ciutat de la Llum d'Alacant en els pròxims deu anys, amb una forta aposta per convertir el complex en un gran pol audiovisual europeu.

La jutgessa que investiga la dana de 2024 suspén una declaració per falta de seguretat

La jutgessa de Catarroja que investiga la gestion de la dana de 2024 ha suspés una declaracion testifical prevista per al dilluns en considerar que no hi ha garantias de seguretat suficients després d'una recent concentracion davant el jutjat.