10.2 C
València
Divendres, 2 gener, 2026

La pirotècnia protesta: «Amb els dits de les mans ens sobren els tirs que hem fet en un any»

 

El sector de la pirotècnia s’ha concentrat este dilluns en la plaça de l’Ajuntament de València, data en la que havia d’haver-se disparat la primera ‘mascletà’ del calendari de les festes falleres, per «una situació que suposarà la desaparició d’un sector emblemàtic amb profundes arrels valencianes». Els pirotècnics demanen treballar perquè «ja no aguanten i disparar sense gent» igual que se celebren partits de futbol o bàsquet: «Amb els dits de les mans ens sobren els tirs que hem fet en un any», han lamentat.

 

Durant la protesta, l’Associació de Pirotècnics de la Comunitat Valenciana (PiroVal) ha llegit un manifest per a «reivindicar la importància del sector a nivell cultural, tradicional i de l’ofici artesà». Després, al crit de ‘Senyor pirotècnic, pot començar la mascletà’, la mateixa que pronuncien cada dia de l’1 al 19 de març les falleres majors per a donar inici als tirs, han encés una traca per a denunciar l’«abandó» que patixen i reclamar que se’ls permeta treballar.

 

«La desaparició del sector pirotècnic arrossegarà la pèrdua d’una bona part de les tradicions centenàries com ‘mascletaes’, ‘cordàs’, ‘despertàs’, ‘passejàs’, ‘tro de bac’ o ‘correfocs’ i implicarà la mort d’un sector artesà autòcton. Som un dels pilars fonamentals de la festivitat fallera i, en cas de desaparéixer, correria risc l’acreditació de les Falles com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat», han alertat. 

 

Han demanat «ajudes i col·laboració per al manteniment del sector»

«És viable i segur celebrar espectacles en determinades condicions, completament compatibles amb les mesures de seguretat per a evitar la propagació del Covid-19», han ressaltat. PiroVal ha fet una crida als ajuntaments valencians perquè «celebren les festes patronals de la campanya estival 2021 amb focs artificials amb una o més ubicacions si fora necessari. És segur i la gent ho necessita després de tant de temps de tristesa i restriccions», han insistit.

 

També han demanat «ajudes i col·laboració per al manteniment del sector, com el pagament de despeses fixes», i «exempcions d’aplicació de les normatives autonòmiques i locals referent a l’ús de material pirotècnic en via pública per particulars».

 

«Excepte reunions simbòliques mancades de contingut per part de l’Ajuntament, no s’ha conseguit mantindre cap reunió productiva ni posar en marxa una taula de treball», han lamentat, al mateix temps que han agregat que per part de la Generalitat «no han rebut ni tan sols cap contestació a les contínues peticions de reunions».

Últimes notícies

Presó provisional per al detingut per l’incendi de Crevillent en el qual va morir una jove

Un jutjat ha acordat presó provisional, comunicada i sense fiança, per al sospitós de l'incendi d'un edifici a Crevillent. La causa està oberta per incendi, assassinat i lesions.

Mor Enric Mestre als 89 anys, referent de la ceràmica contemporània

L'Ajuntament d'Alboraia va anunciar la defunció del ceramista als 89 anys. La seua obra geomètrica va deixar empremta en espais públics del municipi i la seua última aparició va ser al novembre amb un premi a l'excel·lència.

Un incendi en un edifici de Paiporta deixa 11 ferits, cinc traslladats a l’hospital

Onze persones d'entre 3 i 79 anys han sigut ateses després d'un incendi en un edifici del carrer l'Horta. Cinc han sigut traslladades, quatre per fum i una per cremades.

Rescaten a diverses persones a Paiporta per un incendi en un pis de la primera planta

Bombers han rescatat a diverses persones en un edifici de Paiporta després de declarar-se un incendi en un pis de la primera planta. El fum s'ha propagat cap a les plantes superiors i diverses persones han rebut atenció sanitària.

Estenen tres dies la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Les autoritats indonèsies van decidir estendre fins al diumenge la busca de tres espanyols després del naufragi del vaixell turístic KM Putri Sakinah. La mesura arriba després de set jornades de rastreig i una petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

Rescaten a diverses persones d’un edifici de Paiporta després d’un incendi en la primera planta

Un incendi en un pis de la primera planta d'un edifici de Paiporta ha generat un dens núvol de fum i ha obligat a rescatar a diverses persones. El foc ha sigut extingit després de la mobilització de sis dotacions.

Estenen tres jornades la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Indonèsia va prolongar fins al diumenge l'operatiu per a localitzar a tres espanyols desapareguts després del naufragi d'un vaixell turístic en Komodo. L'ampliació es recolza en les dades de set dies de rastreig i en la petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

El Vila-real busca trencar la seua mala ratxa d’estrenes davant l’Elx en el Martínez Valero

L'equip groc visita el Martínez Valero en la primera jornada de 2026 després de dos derrotes seguides en els seus primers partits de l'any i un llarg període invicte.