15.6 C
València
Dilluns, 26 gener, 2026

Prohibir fumar en el cotxe i altres mesures de Sanitat per a controlar el tabaquisme

El Ministeri de Sanitat ha ultimat un ambiciós Pla Integral contra el Tabaquisme que introdueix, entre altres qüestions, la prohibició de fumar en vehicles particulars, l’empaquetament genèric de les marques de tabac i cerca equiparar per llei les restriccions als cigarrets electrònics.

Pla Integral contra el tabaquisme

Així, el Pla Integral contra el Tabaquisme estableix diversos punts clau, com per exemple la prohibició de fumar en vehicles particulars, l’empaquetament genèric de totes les marques de tabac i una llei que equipare les restriccions vigents amb les dels cigarrets electrònics.

L’esborrany del ‘Pla Integral de Prevenció i Control del Tabaquisme 2021-2025’ ja ha estat enviat a les diferents societats mèdiques i científiques, a més de les comunitats autònomes. Totes elles tenen fins al pròxim dia 15 de desembre per a presentar les seues aportacions a este esborrany abans que siga definitiu.

Retard per part del Govern

El Govern és conscient del retard que porta en els seus compromisos en la lluita contra el tabac, en gran part perquè ha hagut de centrar-se en combatre la pandèmia de la covid, però ara ha decidit aprovar un pla amb cinc metes i 21 objectius que tractarà de recuperar el temps perdut en els quatre pròxims anys.

Objectiu, més espais sense fum

El ministeri recorda, en les seues 119 pàgines d’esborrany, que ha passat ja més d’una dècada des de l’última modificació “substancial” en matèria sanitària contra el tabaquisme. Juntament amb els estàndards vigents de la Unió Europea i l’OMS, s’espera aconseguir una “generació lliure de tabac” a Espanya.

En este pla, una de les línies mestres és la d’augmentar els espais lliures de fum “abans de l’any 2023 i especialment en els espais exteriors“, segons reflecteix el document. En esta mesura també s’engloben tant els cigarrets electrònics com els productes de tabac escalfat. Segons fonts sanitàries, suposa una referència clara a les terrasses de bars i restaurants i rodalia d’edificis públics.

Modificació de la llei

També a curt termini i «a implementar en dos anys», el Ministeri de Sanitat vol modificar la llei 28/2005 i el reial decret 579/2017, adaptant així tota la normativa contra el tabaquisme «als canvis produïts en el mercat amb l’aparició de nous productes i aconseguint un avanç en la regulació dels espais sense fum».

Estos espais sense fum i «sense aerosols de cigarrets electrònics» contemplen també «uns certs espais de l’àmbit privat», com els «vehicles particulars».

Amb o sense nicotina

Com a línia d’actuació bàsica, des de la direcció general de Salut Pública s’ha incorporat així mateix al pla «equiparar per llei la publicitat, promoció i patrocini de productes relacionats i nous productes a l’existent per a productes del tabac», així com una millor regulació de la venda i el consum de productes relacionats amb el tabac, ja siguin «amb o sense nicotina».

A més, es vol atallar la cada vegada major publicitat encoberta i les promocions en xarxes socials i plataformes de tots estos nous productes.

Empaquetament genèric

Es treballa, a més, a “equiparar per llei la publicitat, promoció i patrocini de productes relacionats i nous productes a l’existent per a productes del tabac“. De la mateixa manera, es pretén combatre la ‘publicitat encoberta’ i promocions en xarxes socials i altres plataformes de tots estos nous productes.

Al seu torn, mitjançant un reial decret, pretén seguir el camí que ja han recorregut països com França o Austràlia, implantant un empaquetament genèric dels paquets de tabac. D’esta manera es redueix l’atractiu de les marques, i amb això s’espera una disminució del consum. També es persegueix la prohibició dels additius que donen aroma al tabac.

L’objectiu

D’altra banda, revela el text, l’objectiu d'”impulsar la revisió de la fiscalitat per a aconseguir un increment i aproximació del preu de tots els productes del tabac i dels dispositius d’escalfament utilitzats per al seu consum”, a més d’impostos especials per als cigarrets electrònics. Una meta marcada per l’OMS, la de la reducció pròxima al 30% (respecte a 2010), que es pretén aconseguir per a l’any 2025.

Últimes notícies

La lesió de Foyth és la quarta baixa greu del Vila-real esta temporada

El defensa argentí va patir un trencament del tendó d'Aquil·les davant el Reial Madrid i passarà per quiròfan. És la quarta lesió greu del curs, tres d'elles en la saga.

Helena Font: apostar per un elenc nombrós i escenografia arriscada és d’agrair

L'actriu reivindica la valentia dels qui sostenen obres amb grans repartiments i muntatges complexos i celebra l'acolliment d'Assassinat en el Orient Express en el seu gira.

El PSPV portarà a Pérez Llorca 25 mesures urgents en finançament, educació i vivenda

El PSPV entregarà a Pérez Llorca un document amb 25 mesures urgents en finançament, servicis socials, educació i vivenda. Morant demana diàleg però denúncia una anomalia democràtica lligada a la dana.

Reial Madrid-Unicaja i València-Joventut, en els quarts de la Copa del Rei ACB

El sorteig de la Copa del Rei de la acb va concretar els quarts: Reial Madrid-Unicaja i València Basket-Joventut. El Barcelona anirà contra UCAM Murcia o Baskonia, i l'altre equip, davant La Llacuna Tenerife.

Demanen presó per al president i el tresorer d’una residència d’Aspe per presumpta apropiació de 2,15 milions

La Fiscalia sol·licita 13 i 8 anys de presó per al president i el tresorer d'una residència d'Aspe per un forat de 2,15 milions. El juí comença hui i durarà tota la setmana.

Tres detinguts per distribuir anabolitzants en gimnasos de la província d’Alacant

Tres hòmens de 28 a 33 anys han sigut arrestats a Elda i El Campello per vendre anabolitzants en gimnasos i mitjançant paqueteria. La Policia va intervindre 739 caixes i 4.545 euros.

El detingut per la mort d’un menor a Sueca passarà el dimarts a disposició judicial

L'home de 48 anys que es va entregar en la caserna de Sueca i va confessar el crim no passarà hui davant el jutge per l'autòpsia pendent. La Guàrdia Civil manté obertes totes les hipòtesis.

Benavent nega ser treballador zombi i torna a la banqueta pel cas Imelsa

El exgerente de Imelsa rebutja ser un treballador zombi i afirma que ell treballava. Se senta de nou en la banqueta amb tres empresaris i el exgerente d'una fundació, mentres la Fiscalia sol·licita 6 anys i mig de presó amb atenuant de confessió.