Prohibir fumar en el cotxe i altres mesures de Sanitat per a controlar el tabaquisme

El Ministeri de Sanitat ha ultimat un ambiciós Pla Integral contra el Tabaquisme que introdueix, entre altres qüestions, la prohibició de fumar en vehicles particulars, l’empaquetament genèric de les marques de tabac i cerca equiparar per llei les restriccions als cigarrets electrònics.

Pla Integral contra el tabaquisme

Així, el Pla Integral contra el Tabaquisme estableix diversos punts clau, com per exemple la prohibició de fumar en vehicles particulars, l’empaquetament genèric de totes les marques de tabac i una llei que equipare les restriccions vigents amb les dels cigarrets electrònics.

L’esborrany del ‘Pla Integral de Prevenció i Control del Tabaquisme 2021-2025’ ja ha estat enviat a les diferents societats mèdiques i científiques, a més de les comunitats autònomes. Totes elles tenen fins al pròxim dia 15 de desembre per a presentar les seues aportacions a este esborrany abans que siga definitiu.

Retard per part del Govern

El Govern és conscient del retard que porta en els seus compromisos en la lluita contra el tabac, en gran part perquè ha hagut de centrar-se en combatre la pandèmia de la covid, però ara ha decidit aprovar un pla amb cinc metes i 21 objectius que tractarà de recuperar el temps perdut en els quatre pròxims anys.

Objectiu, més espais sense fum

El ministeri recorda, en les seues 119 pàgines d’esborrany, que ha passat ja més d’una dècada des de l’última modificació “substancial” en matèria sanitària contra el tabaquisme. Juntament amb els estàndards vigents de la Unió Europea i l’OMS, s’espera aconseguir una “generació lliure de tabac” a Espanya.

En este pla, una de les línies mestres és la d’augmentar els espais lliures de fum “abans de l’any 2023 i especialment en els espais exteriors“, segons reflecteix el document. En esta mesura també s’engloben tant els cigarrets electrònics com els productes de tabac escalfat. Segons fonts sanitàries, suposa una referència clara a les terrasses de bars i restaurants i rodalia d’edificis públics.

Modificació de la llei

També a curt termini i «a implementar en dos anys», el Ministeri de Sanitat vol modificar la llei 28/2005 i el reial decret 579/2017, adaptant així tota la normativa contra el tabaquisme «als canvis produïts en el mercat amb l’aparició de nous productes i aconseguint un avanç en la regulació dels espais sense fum».

Estos espais sense fum i «sense aerosols de cigarrets electrònics» contemplen també «uns certs espais de l’àmbit privat», com els «vehicles particulars».

Amb o sense nicotina

Com a línia d’actuació bàsica, des de la direcció general de Salut Pública s’ha incorporat així mateix al pla «equiparar per llei la publicitat, promoció i patrocini de productes relacionats i nous productes a l’existent per a productes del tabac», així com una millor regulació de la venda i el consum de productes relacionats amb el tabac, ja siguin «amb o sense nicotina».

A més, es vol atallar la cada vegada major publicitat encoberta i les promocions en xarxes socials i plataformes de tots estos nous productes.

Empaquetament genèric

Es treballa, a més, a “equiparar per llei la publicitat, promoció i patrocini de productes relacionats i nous productes a l’existent per a productes del tabac“. De la mateixa manera, es pretén combatre la ‘publicitat encoberta’ i promocions en xarxes socials i altres plataformes de tots estos nous productes.

Al seu torn, mitjançant un reial decret, pretén seguir el camí que ja han recorregut països com França o Austràlia, implantant un empaquetament genèric dels paquets de tabac. D’esta manera es redueix l’atractiu de les marques, i amb això s’espera una disminució del consum. També es persegueix la prohibició dels additius que donen aroma al tabac.

L’objectiu

D’altra banda, revela el text, l’objectiu d'”impulsar la revisió de la fiscalitat per a aconseguir un increment i aproximació del preu de tots els productes del tabac i dels dispositius d’escalfament utilitzats per al seu consum”, a més d’impostos especials per als cigarrets electrònics. Una meta marcada per l’OMS, la de la reducció pròxima al 30% (respecte a 2010), que es pretén aconseguir per a l’any 2025.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Investiguen a un conductor per circular a 223 km/h en l’A-3 a València

La Guàrdia Civil investiga a un home de 61 anys sorprés a 223 km/h en l'A-3, a Venta del Moro. Va superar el límit en 103 km/h i afronta penes penals.

Pluges, pols en suspensió i descens de les màximes en l’últim dia de febrer en la Comunitat Valenciana

Febrer s'acomiada en la Comunitat Valenciana amb pols en suspensió en la mitat sud i pluges febles que s'estenen amb el pas de les hores. Les màximes baixen i el vent rola a nord-est.

Un sistema no invasiu mesura amb precisió les asimetries cranials en bebés i accelera el diagnòstic

Craniamed llança un programari que substituïx el craneómetro amb mesurament ràpid, precisa i exportable. Oferix els índexs CI i CVAI per a diagnòstic i seguiment.

Llevant 2-0 Alabés: Espí tomba a Sivera amb un doblet final i sosté la fe en la permanència

Un doblet de Carlos Espí en el 88 i 97 va decidir un dol que Sivera va sostindre quasi fins al final. Ryan va salvar al Llevant en la primera part i l'expulsió de Parada va canviar el guió.

Espí va tombar a Sivera amb un doblet i va mantindre visca l’esperança del Llevant

Un doblet de Carlos Espí en els minuts 88 i 97 va decidir el Llevant-Alabés després d'un pols de porters entre Ryan i Sivera. El Llevant va quedar amb 21 punts, a 4 de la salvació.

Espí derroca la muralla de Sivera amb un doblet i manté visca l’esperança del Llevant

Carlos Espí va firmar dos gols en el 88 i el 96 per a tombar a l'Alabés, amb deu des del 60. Sivera va sostindre als visitants i el Llevant va tallar la seua ratxa de cinc sense guanyar.

Castro i Coudet mantenen la base en el Llevant-Alabés

Els dos entrenadors a penes toquen els seus onces per al dol del divendres en el Ciutat de València: tornen Raghouber i Moreno; entren Pacheco i Aleñá.

Fàtima Diame conquesta el seu octau títol de longitud amb un últim salt de 6,62

La valenciana es va imposar a Irati Mitxelena amb un últim intent de 6,62 m en els Nacionals sota sostre de València. Va firmar la seua millor marca de l'any i va quedar a 3 cm de la mínima per a Torun.