Sanitat detecta 22 nous casos de mutilació genital femenina, 7 d’ells a menors de 16 anys

 

El personal de la Conselleria de Sanitat Universal ha diagnosticat 22 casos de Mutilació Genital Femenina (MGF) en 2018, set d’ells a xiquetes menors de 16 anys. Dos d’aquests casos han sigut comunicats a la Fiscalia de Menors. Així mateix, s’han establit 19 alertes a Treball Social per a seguiment de casos en els quals la menor pot estar en risc de ser sotmesa a aquesta mutilació.

 

La detecció dels casos s’ha realitzat, principalment, a través dels serveis d’Atenció Primària com són les unitats de medicina general, pediatria, matrones o centres de salut sexual i reproductiva, entre altres.

 

Sobre aquest tema, la consellera de Sanitat Universal, Ana Barceló, ha manifestat aquest dimecres, coincidint amb el Dia Internacional de Tolerància Zero amb la Mutilació Genital Femenina, que “la prevenció de nous casos i l’accés a la reconstrucció genital continuen sent els dos grans reptes als quals ens enfrontem les institucions sanitàries”.

 

Així, la conselleria ha impulsat diverses línies d’actuació per a la prevenció de la Mutilació Genital Femenina des que en 2016 es va elaborar el ‘Mapa de risc de la mutilació genital en la Comunitat Valenciana’ i es va presentar el ‘Protocol d’actuació sanitària davant la MGF’, la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

 

D’una banda, s’estan realitzant accions per a la formació i sensibilització del personal sanitari per a facilitar la detecció de xiquetes en risc de ser sotmeses a aquesta pràctica en les consultes de pediatria o en altres serveis com són ginecologia o matrones, atés que és una situació de risc que la mare haja patit una mutilació genital.

 

En 2018 s’ha comptat, a més, amb la participació de les Consultes d’Atenció al Viatger, per les quals passen les xiquetes que viatjaran als seus països d’origen per a l’administració de les corresponents bovines. Des d’aquestes consultes es facilita als pares i mares la fulla de compromís preventiu en la qual acorden no consentir que es mutile a la xiqueta durant el viatge i accedeixen al fet que siga revisada pel seu pediatra a la tornada.

 

D’altra banda, des dels Centres de Salut Pública de la Comunitat Valenciana s’estan realitzant intervencions amb diferents comunitats ètniques per a sensibilitzar, especialment als homes, a fi que acompanyen el canvi cultural que faça possible l’eliminació d’aquesta pràctica i donen suport a la reconstrucció genital de les dones afectades sempre que es considere necessari.

 

Unitat de referència de l’Hospital Doctor Peset

Un dels grans camps d’actuació de la Comunitat Valenciana en la seua lluita per previndre i tractar els efectes que té la mutilació genital femenina en la salut de dones i xiquetes és l’atenció quirúrgica i psicològica d’aquelles que han sigut sotmeses a aquesta pràctica.

 

Per a això, la Conselleria de Sanitat Universal va crear el juny de 2016 una Unitat de Referència per a la Cirurgia Reconstructiva de la Mutilació Genital Femenina a l’Hospital Universitari Doctor Peset, a la qual poden ser remeses dones i xiquetes des de qualsevol departament de salut.

 

Durant 2018, aquesta unitat ha valorat a 24 dones, de les quals quatre han accedit a la reconstrucció en presentar seqüeles funcionals després de la mutilació. Així mateix, tres dones més estan en procés de ser intervingudes.

 

Totes les dones i xiquetes que passen per aquesta unitat reben atenció psicosexual prèvia i posterior a la cirurgia de reconstrucció en el Centre de Salut Sexual i Reproductiva Font Sant Lluís com a part de l’atenció integral que estableix el Protocol d’actuació sanitària davant la MGF en la Comunitat Valenciana.

Últimes notícies

Les tempestes descarreguen fins a 48,8 l/m² a Siete Aguas i obliguen a tallar la N-3

Les tempestes de la vesprada a l'interior de la Comunitat Valenciana han deixat fins a 48,8 l/m² en quatre hores a Siete Aguas i han obligat a tallar un tram de la N-3 per fang i pedres.

El Llevant s’avança al Mallorca després d’una greu fallada defensiva

Un gol de Carlos Espí després d'un greu error de David López posa per davant al Llevant davant el Mallorca, en un partit on els locals patixen una lesió i el meta Ryan evita l'empat.

Un golàs de Chust avança a l’Elx davant un Getafe amb deu al descans

L'Elx marxa al descans 1-0 gràcies a un gran gol de Víctor Chust després d'una primera part de domini total davant un Getafe que juga amb deu per l'expulsió de Djené.

El València remunta a la Reial Societat i marxa al descans amb avantatge a Anoeta

El València s'imposa per 1-2 al descans a Anoeta després de remuntar el gol inicial de Aihen gràcies als punts de Javi Guerra i Hugo Duro.

El València Basket frena a Jaworski i torna a guanyar en la Lliga Endesa

El València Basket s'imposa 88-83 al Surne Bilbao Basket, resistix els 31 punts i 8 triples de Justin Jaworski i tala una ratxa de tres derrotes en la Lliga Endesa.

Elustondo s’acomiada d’Anoeta com a capità en el seu últim partit amb la Reial Societat

Aritz Elustondo afronta el seu últim partit a Anoeta com a capità de la Reial Societat davant el València, després d'onze temporades en el primer equip i un emotiu comiat a l'afició.

Óscar Trejo s’acomiada de Vallecas com a titular en el Raig-Vila-real

Óscar Trejo torna a l'onze del Rayo Vallecano per a acomiadar-se de Vallecas com a titular davant el Vila-real, en el seu últim partit a casa abans de deixar el club.

Elx i Getafe confirmen els seus onces: quatre canvis locals i onze azulón repetit

Elx i Getafe encaren el seu dol de LaLiga amb apostes oposades: els il·licitans introduïxen quatre canvis en l'onze inicial i el conjunt azulón repetix l'alineació que li va donar resultat en la jornada anterior.