9.5 C
València
Dimecres, 7 gener, 2026

Sanitat detecta 22 nous casos de mutilació genital femenina, 7 d’ells a menors de 16 anys

 

El personal de la Conselleria de Sanitat Universal ha diagnosticat 22 casos de Mutilació Genital Femenina (MGF) en 2018, set d’ells a xiquetes menors de 16 anys. Dos d’aquests casos han sigut comunicats a la Fiscalia de Menors. Així mateix, s’han establit 19 alertes a Treball Social per a seguiment de casos en els quals la menor pot estar en risc de ser sotmesa a aquesta mutilació.

 

La detecció dels casos s’ha realitzat, principalment, a través dels serveis d’Atenció Primària com són les unitats de medicina general, pediatria, matrones o centres de salut sexual i reproductiva, entre altres.

 

Sobre aquest tema, la consellera de Sanitat Universal, Ana Barceló, ha manifestat aquest dimecres, coincidint amb el Dia Internacional de Tolerància Zero amb la Mutilació Genital Femenina, que “la prevenció de nous casos i l’accés a la reconstrucció genital continuen sent els dos grans reptes als quals ens enfrontem les institucions sanitàries”.

 

Així, la conselleria ha impulsat diverses línies d’actuació per a la prevenció de la Mutilació Genital Femenina des que en 2016 es va elaborar el ‘Mapa de risc de la mutilació genital en la Comunitat Valenciana’ i es va presentar el ‘Protocol d’actuació sanitària davant la MGF’, la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

 

D’una banda, s’estan realitzant accions per a la formació i sensibilització del personal sanitari per a facilitar la detecció de xiquetes en risc de ser sotmeses a aquesta pràctica en les consultes de pediatria o en altres serveis com són ginecologia o matrones, atés que és una situació de risc que la mare haja patit una mutilació genital.

 

En 2018 s’ha comptat, a més, amb la participació de les Consultes d’Atenció al Viatger, per les quals passen les xiquetes que viatjaran als seus països d’origen per a l’administració de les corresponents bovines. Des d’aquestes consultes es facilita als pares i mares la fulla de compromís preventiu en la qual acorden no consentir que es mutile a la xiqueta durant el viatge i accedeixen al fet que siga revisada pel seu pediatra a la tornada.

 

D’altra banda, des dels Centres de Salut Pública de la Comunitat Valenciana s’estan realitzant intervencions amb diferents comunitats ètniques per a sensibilitzar, especialment als homes, a fi que acompanyen el canvi cultural que faça possible l’eliminació d’aquesta pràctica i donen suport a la reconstrucció genital de les dones afectades sempre que es considere necessari.

 

Unitat de referència de l’Hospital Doctor Peset

Un dels grans camps d’actuació de la Comunitat Valenciana en la seua lluita per previndre i tractar els efectes que té la mutilació genital femenina en la salut de dones i xiquetes és l’atenció quirúrgica i psicològica d’aquelles que han sigut sotmeses a aquesta pràctica.

 

Per a això, la Conselleria de Sanitat Universal va crear el juny de 2016 una Unitat de Referència per a la Cirurgia Reconstructiva de la Mutilació Genital Femenina a l’Hospital Universitari Doctor Peset, a la qual poden ser remeses dones i xiquetes des de qualsevol departament de salut.

 

Durant 2018, aquesta unitat ha valorat a 24 dones, de les quals quatre han accedit a la reconstrucció en presentar seqüeles funcionals després de la mutilació. Així mateix, tres dones més estan en procés de ser intervingudes.

 

Totes les dones i xiquetes que passen per aquesta unitat reben atenció psicosexual prèvia i posterior a la cirurgia de reconstrucció en el Centre de Salut Sexual i Reproductiva Font Sant Lluís com a part de l’atenció integral que estableix el Protocol d’actuació sanitària davant la MGF en la Comunitat Valenciana.

Últimes notícies

Banalitzar el tractament de l’obesitat augmenta el risc d’altres patologies

L'auge dels fàrmacs per a aprimar ha disparat el seu ús i, amb ell, els efectes adversos i els rebots de pes. Experts reclamen avaluació prèvia i canvis d'hàbits.

Generalitat i Ajuntament de València busquen seu provisional per a les obres de Sorolla

Generalitat i Ajuntament de València han acordat buscar una seu provisional, previsiblement el Museu de la Ciutat, per a exhibir les obres de Sorolla. Avancen l'arribada dels quadres mentres es resol el recurs i abans del seu trasllat al Palau de les Comunicacions.

Pérez Llorca insistix: el congrés del PPCV serà després de la reconstrucció per la dana

Pérez Llorca ha reiterat que el congrés del PPCV no es convocarà fins que concloga la reconstrucció després de la dana i ha assegurat que hi ha temps suficient. Els militants decidiran el futur del partit quan finalitze eixa fase, mentres un gestor integra totes les sensibilitats.

Pérez Llorca continuarà intentant pactes amb l’oposició malgrat el no de Morant

Pérez Llorca ha ratificat que continuarà buscant acords amb l'oposició malgrat el no de Diana Morant. Reivindica diàleg per a rebaixar la crispació i apel·la a donar exemple després de la DANA.

Llorca defén la col·laboració del PP en la investigació de la dana

Pérez Llorca ha sostingut que els dirigents del PP estan col·laborant amb la justícia en la causa per la dana del 29 d'octubre de 2024 i ha contrastat eixa actitud amb la del Govern d'Espanya. També ha dit que compten amb la presència de Edmundo González i María Corina Machado per als premis de la Fundació Broseta.

El Decret de Convivència valencià ha entrat en vigor amb més protecció a l’alumnat

La nova norma ha entrat en vigor per a reforçar la protecció de l'alumnat, previndre la violència i el ciberassetjament i consolidar entorns segurs i inclusius. Inclou una coordinació de benestar, límits al mòbil i procediments disciplinaris més àgils.

Generalitat i Ajuntament de València busquen seu temporal per al museu de Sorolla

Generalitat i Ajuntament van acordar buscar una seu provisional, probablement el Museu de la Ciutat, per a exhibir les obres de Sorolla de la Hispanic Society fins al seu trasllat al Palau de les Comunicacions.

Pérez Llorca insistix: el congrés del PPCV serà després de la reconstrucció per la DANA

Pérez Llorca ha reafirmat que el congrés del PPCV es convocarà quan acabe la reconstrucció després de la DANA i sosté que hi ha temps suficient.