11 C
València
Diumenge, 18 gener, 2026

Sanitat detecta 22 nous casos de mutilació genital femenina, 7 d’ells a menors de 16 anys

 

El personal de la Conselleria de Sanitat Universal ha diagnosticat 22 casos de Mutilació Genital Femenina (MGF) en 2018, set d’ells a xiquetes menors de 16 anys. Dos d’aquests casos han sigut comunicats a la Fiscalia de Menors. Així mateix, s’han establit 19 alertes a Treball Social per a seguiment de casos en els quals la menor pot estar en risc de ser sotmesa a aquesta mutilació.

 

La detecció dels casos s’ha realitzat, principalment, a través dels serveis d’Atenció Primària com són les unitats de medicina general, pediatria, matrones o centres de salut sexual i reproductiva, entre altres.

 

Sobre aquest tema, la consellera de Sanitat Universal, Ana Barceló, ha manifestat aquest dimecres, coincidint amb el Dia Internacional de Tolerància Zero amb la Mutilació Genital Femenina, que “la prevenció de nous casos i l’accés a la reconstrucció genital continuen sent els dos grans reptes als quals ens enfrontem les institucions sanitàries”.

 

Així, la conselleria ha impulsat diverses línies d’actuació per a la prevenció de la Mutilació Genital Femenina des que en 2016 es va elaborar el ‘Mapa de risc de la mutilació genital en la Comunitat Valenciana’ i es va presentar el ‘Protocol d’actuació sanitària davant la MGF’, la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

 

D’una banda, s’estan realitzant accions per a la formació i sensibilització del personal sanitari per a facilitar la detecció de xiquetes en risc de ser sotmeses a aquesta pràctica en les consultes de pediatria o en altres serveis com són ginecologia o matrones, atés que és una situació de risc que la mare haja patit una mutilació genital.

 

En 2018 s’ha comptat, a més, amb la participació de les Consultes d’Atenció al Viatger, per les quals passen les xiquetes que viatjaran als seus països d’origen per a l’administració de les corresponents bovines. Des d’aquestes consultes es facilita als pares i mares la fulla de compromís preventiu en la qual acorden no consentir que es mutile a la xiqueta durant el viatge i accedeixen al fet que siga revisada pel seu pediatra a la tornada.

 

D’altra banda, des dels Centres de Salut Pública de la Comunitat Valenciana s’estan realitzant intervencions amb diferents comunitats ètniques per a sensibilitzar, especialment als homes, a fi que acompanyen el canvi cultural que faça possible l’eliminació d’aquesta pràctica i donen suport a la reconstrucció genital de les dones afectades sempre que es considere necessari.

 

Unitat de referència de l’Hospital Doctor Peset

Un dels grans camps d’actuació de la Comunitat Valenciana en la seua lluita per previndre i tractar els efectes que té la mutilació genital femenina en la salut de dones i xiquetes és l’atenció quirúrgica i psicològica d’aquelles que han sigut sotmeses a aquesta pràctica.

 

Per a això, la Conselleria de Sanitat Universal va crear el juny de 2016 una Unitat de Referència per a la Cirurgia Reconstructiva de la Mutilació Genital Femenina a l’Hospital Universitari Doctor Peset, a la qual poden ser remeses dones i xiquetes des de qualsevol departament de salut.

 

Durant 2018, aquesta unitat ha valorat a 24 dones, de les quals quatre han accedit a la reconstrucció en presentar seqüeles funcionals després de la mutilació. Així mateix, tres dones més estan en procés de ser intervingudes.

 

Totes les dones i xiquetes que passen per aquesta unitat reben atenció psicosexual prèvia i posterior a la cirurgia de reconstrucció en el Centre de Salut Sexual i Reproductiva Font Sant Lluís com a part de l’atenció integral que estableix el Protocol d’actuació sanitària davant la MGF en la Comunitat Valenciana.

Últimes notícies

El Reial Madrid remunta al València (94-79) i consolida el lideratge abans de la Copa

El Reial Madrid va derrotar 94-79 al València després de neutralitzar un inici irresistible des del triple. Hezonja va liderar la reacció i l'equip viatjarà a la Copa com a cap de sèrie.

Pedro Martínez iguala a Miki Vukovic com a tècnic amb més partits del València Basket

L'entrenador dirigix el seu partit 231 davant el Reial Madrid i empata amb Miki Vukovic en el ránking de trobades del club. Ja lidera en victòries amb 171.

Pedro Martínez iguala a Miki Vukovic com a tècnic amb més partits al València Basket

L'entrenador del València Basket aconseguix els 231 partits oficials dirigits i empata amb Miki Vukovic en el primer lloc de l'històric del club. Ja lidera en victòries amb 171 i és el primer a sumar més d'un títol amb l'equip masculí.

Hugo Duro agraïx els aplaudiments després dels xiulets en el seu retorn al Coliseum

El davanter del València va ser rebut amb xiulets i també amb aplaudiments en la seua tornada al Coliseum. Després del partit, va agrair el suport i va desitjar sort al Getafe.

València trenca huit mesos sense guanyar fora amb un 0-1 a Getafe

El València es va imposar 0-1 al Getafe i va firmar el seu primer triomf a domicili de la temporada. El resultat curta onze partits sense guanyar fora i la sequera en el Coliseum des de 2018.

Tárrega va patir un gir en el genoll i Corberán demana un central per al València

César Tárrega es va retirar a la mitja hora després d'un gir en el genoll davant el Getafe. Corberán va explicar l'antecedent d'edema ossi i va reclamar fitxar un central davant les baixes.

Corberán enaltix a Gayà com a exemple de sentiment valencianista

València va guanyar 0-1 al Getafe amb un gol decisiu de Gayà, la seua primera victòria a domicili del curs. Corberán va destacar el lideratge del capità i la necessitat de sumar.

Gayà reivindica el seu compromís després de decidir el Getafe-València amb un gol

El capità del València va marcar en el 84 el 0-1 davant el Getafe i va defendre el seu compromís amb el club. Gayà va recordar que lluita per l'escut des dels onze anys i va destacar el caràcter de l'equip.