14.8 C
València
Dilluns, 12 gener, 2026

Sanitat detecta 22 nous casos de mutilació genital femenina, 7 d’ells a menors de 16 anys

 

El personal de la Conselleria de Sanitat Universal ha diagnosticat 22 casos de Mutilació Genital Femenina (MGF) en 2018, set d’ells a xiquetes menors de 16 anys. Dos d’aquests casos han sigut comunicats a la Fiscalia de Menors. Així mateix, s’han establit 19 alertes a Treball Social per a seguiment de casos en els quals la menor pot estar en risc de ser sotmesa a aquesta mutilació.

 

La detecció dels casos s’ha realitzat, principalment, a través dels serveis d’Atenció Primària com són les unitats de medicina general, pediatria, matrones o centres de salut sexual i reproductiva, entre altres.

 

Sobre aquest tema, la consellera de Sanitat Universal, Ana Barceló, ha manifestat aquest dimecres, coincidint amb el Dia Internacional de Tolerància Zero amb la Mutilació Genital Femenina, que “la prevenció de nous casos i l’accés a la reconstrucció genital continuen sent els dos grans reptes als quals ens enfrontem les institucions sanitàries”.

 

Així, la conselleria ha impulsat diverses línies d’actuació per a la prevenció de la Mutilació Genital Femenina des que en 2016 es va elaborar el ‘Mapa de risc de la mutilació genital en la Comunitat Valenciana’ i es va presentar el ‘Protocol d’actuació sanitària davant la MGF’, la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

 

D’una banda, s’estan realitzant accions per a la formació i sensibilització del personal sanitari per a facilitar la detecció de xiquetes en risc de ser sotmeses a aquesta pràctica en les consultes de pediatria o en altres serveis com són ginecologia o matrones, atés que és una situació de risc que la mare haja patit una mutilació genital.

 

En 2018 s’ha comptat, a més, amb la participació de les Consultes d’Atenció al Viatger, per les quals passen les xiquetes que viatjaran als seus països d’origen per a l’administració de les corresponents bovines. Des d’aquestes consultes es facilita als pares i mares la fulla de compromís preventiu en la qual acorden no consentir que es mutile a la xiqueta durant el viatge i accedeixen al fet que siga revisada pel seu pediatra a la tornada.

 

D’altra banda, des dels Centres de Salut Pública de la Comunitat Valenciana s’estan realitzant intervencions amb diferents comunitats ètniques per a sensibilitzar, especialment als homes, a fi que acompanyen el canvi cultural que faça possible l’eliminació d’aquesta pràctica i donen suport a la reconstrucció genital de les dones afectades sempre que es considere necessari.

 

Unitat de referència de l’Hospital Doctor Peset

Un dels grans camps d’actuació de la Comunitat Valenciana en la seua lluita per previndre i tractar els efectes que té la mutilació genital femenina en la salut de dones i xiquetes és l’atenció quirúrgica i psicològica d’aquelles que han sigut sotmeses a aquesta pràctica.

 

Per a això, la Conselleria de Sanitat Universal va crear el juny de 2016 una Unitat de Referència per a la Cirurgia Reconstructiva de la Mutilació Genital Femenina a l’Hospital Universitari Doctor Peset, a la qual poden ser remeses dones i xiquetes des de qualsevol departament de salut.

 

Durant 2018, aquesta unitat ha valorat a 24 dones, de les quals quatre han accedit a la reconstrucció en presentar seqüeles funcionals després de la mutilació. Així mateix, tres dones més estan en procés de ser intervingudes.

 

Totes les dones i xiquetes que passen per aquesta unitat reben atenció psicosexual prèvia i posterior a la cirurgia de reconstrucció en el Centre de Salut Sexual i Reproductiva Font Sant Lluís com a part de l’atenció integral que estableix el Protocol d’actuació sanitària davant la MGF en la Comunitat Valenciana.

Últimes notícies

L’acusat de matar a la seua exparella s’acull a no declarar i al·lega amnèsia en el juí amb jurat

El juí amb jurat per l'assassinat d'una jove a Alcoi ha arrancat amb l'acusat negant-se a declarar per amnèsia. La Fiscalia manté la seua petició de 23 anys per assassinat i 2 més per amenaces.

El 10K València bat dos rècords d’Europa i 18 nacionals en una edició històrica

La prova valenciana es va saldar amb dos plusmarques continentals i 18 nacionals, triomf de Andreas Almgren amb 26:45 i rècord europeu de Eilish McColgan amb 30:08. Amb 14.134 arribats a meta i 15.529 participants entre 10K i 5K, l'edició va ser la més nombrosa.

El Suprem dona cinc dies a Ábalos i Koldo per a pagar la fiança abans del juí

El Suprem ha concedit cinc dies hàbils a José Luis Ábalos i al seu exasesor Koldo García per a depositar 60.000 euros cada un com a fiança civil prèvia al juí per les presumptes comissions en contractes de màscares. El termini comença després de la notificació de la peça separada de responsabilitat civil.

Vox veu oportú que les víctimes de la DANA declaren en Les Corts com més prompte millor

El síndic de Vox, José María Llanos, ha defés que les víctimes de la DANA compareguen com més prompte millor en la comissió de Les Corts i que es done entrada ja a les associacions. També ha demanat que els acaraments i proves incloguen a tots els implicats i ha obert la porta a citar a Pedro Sánchez.

Cox afirma que ja fabrica dessaladores per a agricultura amb baix consum energètic

Enrique Riquelme ha assegurat que Cox ja construïx dessaladores eficients que subministren aigua a la carta per al camp amb el menor gasto energètic. L'empresa ha presentat amb la Universitat d'Alacant una càtedra per a investigar en aigua i energia i abaratir costos.

Pérez Llorca defén prolongar la central de Cofrentes i la sobirania energètica

Pérez Llorca ha defés prolongar la vida útil de Cofrentes més enllà de 2030 i ha vinculat la decisió a la sobirania energètica. També ha anunciat el desbloqueig de 8.000 expedients elèctrics dins de la simplificació administrativa.

La jutgessa de la DANA rebutja investigar el mòbil de Feijóo i citar a Rufián

La magistrada que instruïx la causa per la gestió de la DANA ha denegat la pericial del mòbil d'Alberto Núñez Feijóo i la citació com a testimoni de Gabriel Rufián. Delimita la investigació a diligències pertinents i descarta proves sense relació directa amb els fets.

Condemnada la exalcaldesa d’Orihuela i huit persones més pel contracte de les escombraries

L'Audiència d'Alacant ha condemnat a nou dels 33 acusats en la causa matriu del cas Brugal per irregularitats en el contracte de neteja i residus d'Orihuela. Les penes inclouen presó, inhabilitació i indemnització solidària pròxima a 600.000 euros, i la sentència pot recórrer-se.