13.5 C
València
Dilluns, 19 gener, 2026

Vila-real crearà una oficina contra el cotonet per a ajudar als agricultors

 

 

L’Ajuntament de Vila-real crearà una oficina municipal del cotonet de Sud-àfrica amb l’objectiu d’ajudar als agricultors en els tràmits per a sol·licitar a la Conselleria d’Agricultura els tractaments i ajudes contra la plaga que afecta la citricultura, així com fer una avaluació sobre l’abast en els cultius del municipi. L’alcalde de Vila-real, José Benlloch, ha anunciat hui esta oficina, acompanyat pel regidor d’Agricultura, José Ramón  Ventura  Chalmeta.

L’oficina, que estarà situada en la seu de la regidoria d’Agricultura, naix per “la preocupació que tenim a l’Ajuntament pel fet que la plaga del cotonet puga desmoralitzar encara més nostres als nostres agricultors i agreujar el problema de l’abandó de terres” que patim des de fa anys, ha explicat l’alcalde. 

Benlloch ha recordat que, “a pesar que l’agricultura no és una competència exclusiva de l’Ajuntament, l’actual equip de govern sempre hem demostrat que volem lluitar perquè l’agricultura, que tanta riquesa ens ha aportat en l’últim segle, tinga futur i puga continuar generant oportunitats i llocs de treball”.

“Malgrat no tindre competències en esta matèria, hem vist que les nostres cooperatives, comerços i agricultors tenen dificultat per a trobar tècnics que els puguen fer el cens o determinar si les seues finques estan afectades pel cotonet, investigar l’abast de la plaga, etc.”, assenyala l’alcalde, qui afig que “la Conselleria ha tret iniciatives per a tractar la plaga però està sent complex seguir esta tramitació, per este motiu naix la idea de l’oficina”.

Benlloch ha avançat que els detalls sobre el funcionament de l’oficina municipal contra el cotonet s’anunciaran en la reunió que el pròxim 30 de setembre tindrà lloc a Vila-real per a tractar la problemàtica del cotonet a la Plana i en la qual participaran, a més de representants de l’Associació de Llauradors Independents de Vila-real (ALIV), representants de huit municipis de la Plana amb la finalitat de mostrar “la unió dels ajuntaments i dels agricultors davant este problema”.

Per part seua, José Ramón Ventura Chalmeta subratlla que “sabem que la Conselleria d’Agricultura també està fent un esforç per a tractar de combatre la plaga del cotonet” però ha reiterat la preocupació de l’Ajuntament de Vila-real per la dificultat de controlar la plaga i la voluntat de col·laborar “com ja l’estem fent, per exemple amb el conveni de 20.000 euros amb la Cooperativa Catòlic Agrària de Vila-real per a la creació d’un insectari on es cria l’Anagyrus aberiae, depredador del cotonet, així com un altre conveni amb la Universitat Politècnica de València per import de 5.000 euros per a la investigació i millora dels paranys amb feromones”.

“Ara volem augmentar l’aposta, amb la creació d’esta oficina amb la finalitat d’ajudar als tècnics de les cooperatives, professionals, agricultors a gestionar ajudes, informar-se i fer cens de la realitat del cotonet en els nostres camps”, explica Chalmeta.

L’edil ha recordat altres accions de l’equip de govern en favor de l’agricultura, com el retorn de l’IBI de rústica als agricultors en actiu, millora dels camins rurals, col·laboració amb la Comunitat de Regants en la creació del banc de terres, foment de l’agricultura ecològica, o l’ajuda per a aconseguir la denominació d’origen de la clemenules de la Plana, entre altres.

El primer edil també ha volgut ressaltar l’esforç “històric” que durà a terme també l’Ajuntament amb la cessió de sòl, valorat en més d’1,5 milions d’euros, a la Conselleria d’Agricultura per a convertir l’antic centre de capacitació agrària de la carretera d’Onda en “un centre d’investigacions agràries del segle XXI” i des del qual l’Ajuntament també vol canalitzar la seua aposta per la pervivència de l’agricultura.

 

Últimes notícies

El Suprem manté a la presó a Ábalos i Koldo García per ‘alt’ risc de fugida

El Suprem ha rebutjat els recursos de Ábalos i Koldo García i manté la seua presó provisional per 'alt' risc de fugida i la proximitat del juí. La Sala subratlla la gravetat de les penes sol·licitades i la solidesa dels indicis.

Vila-real, Slavia, Bodo/Glimt i Kairat seguixen sense guanyar en la Lliga de Campions

Mancant dos jornades, Vila-real, Slavia Praga, Bodo/Glimt i Kairat Almaty són els únics equips que no han estrenat triomf en la Lliga de Campions.

Pape Gueye, heroi del Senegal en la Copa Àfrica després d’assentar-se al Vila-real

Pape Gueye va decidir la final davant el Marroc i va culminar un ascens que va arrancar a Le Havre, va passar per una sanció del TAS i va prendre impuls al Vila-real. El migcampista es va afermar amb Marcelino, va ser triat millor africà de LaLiga i es va convertir en peça clau també en la seua selecció.

Avís taronja este dimarts en la costa de Castelló, València i nord d’Alacant per vent i ones de 4 metres

Aemet ha establit per a este dimarts l'avís taronja en el litoral de Castelló, València i nord d'Alacant per vent del nord de 55-70 km/h i ones de 4 m. L'onatge pot augmentar per maror ciclònica i hi ha avisos grocs per pluja, neu i mar.

Dos ex alts càrrecs del Consell van accedir i van copiar l’àudio del 112 del 29-O filtrat retallat

Un informe de la Guàrdia Civil remés al Jutjat de Llíria assenyala que dos ex alts càrrecs van accedir i van copiar l'àudio del 112 del 29 d'octubre, la versió retallada del qual es va filtrar abans que la completa. La investigació descriu un sistema antic sense registre d'accessos, la qual cosa complica rastrejar la filtració.

Les confraries de la Comunitat Valenciana paren la flota contra el reglament de control de la UE

Entre 400 i 500 embarcacions han quedat amarrades a Alacant, Castelló i València en rebuig a les noves obligacions de control; una delegació s'ha concentrat a Madrid.

Convoquen el 31 de gener a Benetússer una nova manifestació contra Mazón per la DANA

Més de 200 entitats, víctimes i comités de reconstrucció han convocat una marxa a Benetússer el 31 de gener a les 18.00 sota el lema 'Mazón a presó'. L'última protesta, prevista a València el 27 de desembre, va ser ajornada per la pluja.

Atur total de la flota valenciana per la nova norma de control de pesca de la UE

Entre 400 i 500 vaixells de les confraries valencianes han parat este dilluns en protesta per la nova norma de control de la UE. Una delegació s'ha concentrat a Madrid.