Només el 2,4% dels valencians han passat el coronavirus i tenen anticossos

 

Només el 2,4% dels valencians ha patit el Covid-19 i presenta anticossos IgG. Este percentatge és inferior al del 5,2% de la mitjana nacional, segons es desprén de l’estudi de seroprevalença, elaborat pel Ministeri Sanitat juntament amb l’Institut de Salut Carles III (ISCIII), l’Institut Nacional d’Estadística (INE) i la col·laboració de les comunitats autònomes. Per províncies, Alacant és a on més persones tenen anticossos (3%), seguida de Castelló (2,7%) i, per últim, València (2%).

 

L’objectiu del treball, que va començar el passat 27 d’abril i que s’ha fet en tres onades, ha sigut estimar la prevalença d’infecció del nou coronavirus en Espanya amb la determinació d’anticossos enfront del virus per comunitats autònomes, províncies, edat i sexe. Per a això, s’han estudiat en tres onades a 68.296 persones de totes les edats, comunitats i províncies, a les que se’ls ha convidat a participar per telèfon.

 

A demés, 54.858 han participat en les tres onades, s’han fet 186.908 tests ràpids (més 9.755 en l’estudi específic insular) i s’han arreplegat 165.176 mostres de sang (més 9.130 addicionals en l’estudi específic insular).

 

D’altra banda, la directora del Centre Nacional d’Epidemiologia, Marina Pollán, ha informat que entre els professionals sanitaris que treballen en centres sanitaris la taxa de prevalença d’anticossos és del 10% i del 7,7% entre els que treballen en residències d’ancians.

 

El 14% ha «perdut» els anticossos

Una altra de les dades destacades per les expertes de l’informe és que, d’entre els resultats de la primera onada a la tercera, el 14% s’ha seronegativitzat, és a dir, que van tindre anticossos i ja no els tenen. La «pèrdua» dels anticossos va ser més freqüent en persones asimptomàtiques (11% entre les rondes 1 i 2, amb informació més precisa) i molt menys freqüent en els participants amb una PCR positiva (0,5%) i en aquells que van descriure pèrdua sobtada de l’olfacte o del gust (2,6%).

 

Això, segons ha informat la directora de l’Institut de SaluCarlos III, Raquel Yotti, demostra que se seguix «sense conéixer» la malaltia. Precisament per este motiu, tant Yotti com Pollán han enviat un missatge de «prudència» a les persones que han patit el Covid-19 perquè no està confirmat que tinguen una immunitat completa al virus. «El que veem en esta dada és la incertesa que estan evidenciant les dades», ha dit Yotti, al que Pollán ha afegit que un test que no detecte anticossos no significa que no estiguen presents.

 

D’altra banda, s’ha observat una taxa global de seroconversió (persones que no tenien anticossos en la primera onada i que els han desenvolupat al llarg de l’estudi en tindre contacte amb el virus) del 0,9% entre la ronda 1 i la ronda 2, un percentatge un poc menor (0,7%) entre la ronda 2 i la ronda 3. Estes xifres reflectixen la «baixa aparició» de noves infeccions després del confinament.

 

Al mateix temps, mentres el percentatge de simptomàtics ha disminuït substancialment entre la primera i la segona ronda, s’ha observat un lleu increment en l’última ronda, cosa que podria ser fruit de la major mobilitat de la població després del període de confinament, encara que els experts han comentat que també és possible que un percentatge d’estos pacients puguen ser casos de Covid-19 en fase precoç de la malaltia.

 

Xifres molt variables entre comunitats

Com ja es va traslladar en la difusió de les dades preliminars de les primeres onades, existix bastant variabilitat geogràfica en el percentatge de seroprevalença. Algunes províncies se situen en un 2-3%, mentres que unes altres superen al 10%, registrant-se els percentatges més alts en la zona centre de la península. El percentatge també és major en els nuclis de població amb més de 100.000 habitants en comparació amb municipis amb menor població (6% i 4%, respectivament). Estes són les dades per comunitats:

  • Andalusia: 3%
  • Aragó: 4,8%
  • Astúries: 1,9%
  • Balears: 1,4%
  • Canàries 2,3%
  • Cantàbria: 3,7%
  • Castella i Lleó: 7,8%
  • Castella-la Manxa: 9,6 %
  • Catalunya: 5,9%
  • Comunitat Valenciana: 2,4%
  • Extremadura: 3,1%
  • Galícia: 1,9%
  • Madrid: 11,7%
  • Múrcia: 1,6%
  • Navarra: 6,6%
  • País Basc: 3,6%
  • La Rioja: 3,7%
  • Ceuta: 0,7%
  • Melilla: 3,4%

 

Espanya està «molt lluny de conseguir» la immunitat de grup

D’altra banda, Pollán ha informat que no s’observen diferències entre hòmens i dones i, quant a l’edat, la prevalença d’anticossos IgG anti SARS-CoV-2 és lleugerament menor en xiquets i adolescents (al voltant del 3,5%), amb escasses variacions en adults.

 

Amb totes estes dades, la directora del Centre Nacional d’Epidemiologia ha destacat que Espanya està «molt lluny de conseguir» la coneguda com a immunitat de grup i ha avisat que és «molt poc ètic» exposar a la població de manera indiscriminada al nou coronavirus.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El sector aeroespacial valencià es reforça amb un pla estratègic fins a 2030

El sector aeroespacial valencià, amb un creixement pròxim al 50% en el numere d'empreses i una facturacion anual de 735 milions, es recolza en un pla estrategico fins a 2030 per a guanyar posicion internacional. El full de ruta es basara en innovacion, sostenibilitat i colaboracion publique-privada, encara que fins i tot no té pressupost ni terminis tancats.

Detingut en l’aeroport de Múrcia un anglés per l’homicidi d’un txec en una platja de Torrevieja

La Guàrdia Civil ha detingut en l'aeroport de Múrcia a un ciutadà britanico de 40 anys amb antecedents, acusat de matar d'un tret al cap a un home txec en una platja de Torrevieja el passat 1 de març.

Compromís aplaudix que Mazón declare davant la jutgessa per la gestió de la DANA de 2024

Compromís celebra que la jutgessa cite com a testimoni a Carlos Mazón per la gestió de la DANA de 2024 i li recorda que està obligat a dir la veritat quan declare.

Debat en Les Corts per la Setmana Santa de Sagunt: tradició, igualtat i possible pèrdua de festa nacional

El PP defén compatibilitzar arrelament i inclusió en la Setmana Santa de Sagunt mentres PSPV i Compromís exigixen més fermesa per a garantir la igualtat de les dones en la confraria.

Compromís demana al Síndic de Comptes que investigue les irregularitats del bo comercie d’Alacant

Compromís defendrà en Les Corts una iniciativa perquè el Síndic de Comptes revise les presumptes irregularitats del bo comercie d'Alacant, mentres el PSPV reclama una comissió sobre els fons de Revolta.

El sol avança l’ambient de Setmana Santa i plena les platges d’Alacant

El sol i les temperatures suaus animen a molts veïns i visitants a gaudir ja de la platja del Postiguet i del passeig marítim a les portes de la Setmana Santa.

Mor una menor de 17 anys per meningitis a l’hospital de Dénia

Una jove de 17 anys ha mort per meningitis a l'hospital de Dénia després de ser traslladada en ambulància des d'una localitat de la Marina Alta. Sanitat ha activat el protocol de rastreig i quimioprofilaxi als contactes estrets.

El gelat europeu de l’any arriba a Alacant amb sabor de ricotta, mandarina i pistatxo

El nou gelat artesà Melody, triat sabor europeu de 2025 per la patronal de heladeros, combina ricotta cremosa, salsa de mandarina i cruixent de pistatxo i ja se servix a Alacant.