Només el 2,4% dels valencians han passat el coronavirus i tenen anticossos

 

Només el 2,4% dels valencians ha patit el Covid-19 i presenta anticossos IgG. Este percentatge és inferior al del 5,2% de la mitjana nacional, segons es desprén de l’estudi de seroprevalença, elaborat pel Ministeri Sanitat juntament amb l’Institut de Salut Carles III (ISCIII), l’Institut Nacional d’Estadística (INE) i la col·laboració de les comunitats autònomes. Per províncies, Alacant és a on més persones tenen anticossos (3%), seguida de Castelló (2,7%) i, per últim, València (2%).

 

L’objectiu del treball, que va començar el passat 27 d’abril i que s’ha fet en tres onades, ha sigut estimar la prevalença d’infecció del nou coronavirus en Espanya amb la determinació d’anticossos enfront del virus per comunitats autònomes, províncies, edat i sexe. Per a això, s’han estudiat en tres onades a 68.296 persones de totes les edats, comunitats i províncies, a les que se’ls ha convidat a participar per telèfon.

 

A demés, 54.858 han participat en les tres onades, s’han fet 186.908 tests ràpids (més 9.755 en l’estudi específic insular) i s’han arreplegat 165.176 mostres de sang (més 9.130 addicionals en l’estudi específic insular).

 

D’altra banda, la directora del Centre Nacional d’Epidemiologia, Marina Pollán, ha informat que entre els professionals sanitaris que treballen en centres sanitaris la taxa de prevalença d’anticossos és del 10% i del 7,7% entre els que treballen en residències d’ancians.

 

El 14% ha «perdut» els anticossos

Una altra de les dades destacades per les expertes de l’informe és que, d’entre els resultats de la primera onada a la tercera, el 14% s’ha seronegativitzat, és a dir, que van tindre anticossos i ja no els tenen. La «pèrdua» dels anticossos va ser més freqüent en persones asimptomàtiques (11% entre les rondes 1 i 2, amb informació més precisa) i molt menys freqüent en els participants amb una PCR positiva (0,5%) i en aquells que van descriure pèrdua sobtada de l’olfacte o del gust (2,6%).

 

Això, segons ha informat la directora de l’Institut de SaluCarlos III, Raquel Yotti, demostra que se seguix «sense conéixer» la malaltia. Precisament per este motiu, tant Yotti com Pollán han enviat un missatge de «prudència» a les persones que han patit el Covid-19 perquè no està confirmat que tinguen una immunitat completa al virus. «El que veem en esta dada és la incertesa que estan evidenciant les dades», ha dit Yotti, al que Pollán ha afegit que un test que no detecte anticossos no significa que no estiguen presents.

 

D’altra banda, s’ha observat una taxa global de seroconversió (persones que no tenien anticossos en la primera onada i que els han desenvolupat al llarg de l’estudi en tindre contacte amb el virus) del 0,9% entre la ronda 1 i la ronda 2, un percentatge un poc menor (0,7%) entre la ronda 2 i la ronda 3. Estes xifres reflectixen la «baixa aparició» de noves infeccions després del confinament.

 

Al mateix temps, mentres el percentatge de simptomàtics ha disminuït substancialment entre la primera i la segona ronda, s’ha observat un lleu increment en l’última ronda, cosa que podria ser fruit de la major mobilitat de la població després del període de confinament, encara que els experts han comentat que també és possible que un percentatge d’estos pacients puguen ser casos de Covid-19 en fase precoç de la malaltia.

 

Xifres molt variables entre comunitats

Com ja es va traslladar en la difusió de les dades preliminars de les primeres onades, existix bastant variabilitat geogràfica en el percentatge de seroprevalença. Algunes províncies se situen en un 2-3%, mentres que unes altres superen al 10%, registrant-se els percentatges més alts en la zona centre de la península. El percentatge també és major en els nuclis de població amb més de 100.000 habitants en comparació amb municipis amb menor població (6% i 4%, respectivament). Estes són les dades per comunitats:

  • Andalusia: 3%
  • Aragó: 4,8%
  • Astúries: 1,9%
  • Balears: 1,4%
  • Canàries 2,3%
  • Cantàbria: 3,7%
  • Castella i Lleó: 7,8%
  • Castella-la Manxa: 9,6 %
  • Catalunya: 5,9%
  • Comunitat Valenciana: 2,4%
  • Extremadura: 3,1%
  • Galícia: 1,9%
  • Madrid: 11,7%
  • Múrcia: 1,6%
  • Navarra: 6,6%
  • País Basc: 3,6%
  • La Rioja: 3,7%
  • Ceuta: 0,7%
  • Melilla: 3,4%

 

Espanya està «molt lluny de conseguir» la immunitat de grup

D’altra banda, Pollán ha informat que no s’observen diferències entre hòmens i dones i, quant a l’edat, la prevalença d’anticossos IgG anti SARS-CoV-2 és lleugerament menor en xiquets i adolescents (al voltant del 3,5%), amb escasses variacions en adults.

 

Amb totes estes dades, la directora del Centre Nacional d’Epidemiologia ha destacat que Espanya està «molt lluny de conseguir» la coneguda com a immunitat de grup i ha avisat que és «molt poc ètic» exposar a la població de manera indiscriminada al nou coronavirus.

Últimes notícies

L’atur puja en agost en 5.847 persones a la Comunitat Valenciana

L’atur registrat en agost ha augmentat en 5.847 persones a la Comunitat Valenciana, un 2,03 %, fins a les 294.519. Tot i això, hi ha 2.235 aturats menys que en agost de 2025.

Presó sense fiança per a la dona acusada de matar a ganivetades un home en un bar de València

Una jutgessa d Instrucció de València ha ordenat presó provisional, comunicada i sense fiança per a una dona de 35 anys acusada de matar presumptament a ganivetades un home de 45 anys en un bar del barri de l Olivereta el passat cap de setmana.

Les màximes baixen a la Comunitat Valenciana i es queden en 31,5 graus a Benidorm

Les temperatures màximes han descendit este dimarts a la Comunitat Valenciana, amb un valor màxim de 31,5 graus a Benidorm i caigudes de fins a 5 graus en punts de l’interior com Ademuz.

Morant acusa el Consell de negar la realitat sobre l’Es-Alert i el retard en la DANA

Diana Morant critica que, quasi dos anys després de la DANA del 29 d’octubre de 2024, el Consell continue negant un retard en l’avís Es-Alert i, segons ella, sense assumir responsabilitats per les 231 víctimes mortals.

Mazón nega que el retard de l’Es-Alert estiga relacionat amb les víctimes de la DANA

La defensa de Carlos Mazón ha remés un escrit al jutjat en què rebutja que el retard en l’enviament de l’avís Es-Alert per la DANA de 2024 tinga relació causal amb les 231 víctimes mortals i demana a la jutgessa que concrete quins fets o indicis se li atribuïxen.

La Policia de Montanejos evita un possible incendi en trobar un bidó de gasolina al bosc

La Policia Local de Montanejos ha localitzat i retirat un bidó de gasolina ple en una zona forestal del terme, especialment sensible després del gran incendi de 2023. L’Ajuntament demana col·laboració ciutadana per a previndre nous focs i avisar davant qualsevol risc.

Muñoz acusa el PP d’usar les institucions per alimentar el racisme a Ceuta

El síndic del PSPV en Les Corts, José Muñoz, acusa el PP d’emprar la FEMP i altres institucions per calfar l’ambient i fomentar el racisme i l’odi a Ceuta, amb l’objectiu d’aconseguir el Govern d’Espanya.

El PP acusa el PSPV d’usar els incendis com a cortina de fum per la crisi de Ceuta

La portaveu adjunta del PP en Les Corts, Nieves Martínez, ha acusat el PSPV d’aprofitar els incendis forestals d’este estiu en la Comunitat Valenciana com a cortina de fum per a ocultar el que definix com un problema molt greu a Ceuta, i ha defensat la gestió i la coordinació institucional durant els focs.