Només el 2,4% dels valencians han passat el coronavirus i tenen anticossos

 

Només el 2,4% dels valencians ha patit el Covid-19 i presenta anticossos IgG. Este percentatge és inferior al del 5,2% de la mitjana nacional, segons es desprén de l’estudi de seroprevalença, elaborat pel Ministeri Sanitat juntament amb l’Institut de Salut Carles III (ISCIII), l’Institut Nacional d’Estadística (INE) i la col·laboració de les comunitats autònomes. Per províncies, Alacant és a on més persones tenen anticossos (3%), seguida de Castelló (2,7%) i, per últim, València (2%).

 

L’objectiu del treball, que va començar el passat 27 d’abril i que s’ha fet en tres onades, ha sigut estimar la prevalença d’infecció del nou coronavirus en Espanya amb la determinació d’anticossos enfront del virus per comunitats autònomes, províncies, edat i sexe. Per a això, s’han estudiat en tres onades a 68.296 persones de totes les edats, comunitats i províncies, a les que se’ls ha convidat a participar per telèfon.

 

A demés, 54.858 han participat en les tres onades, s’han fet 186.908 tests ràpids (més 9.755 en l’estudi específic insular) i s’han arreplegat 165.176 mostres de sang (més 9.130 addicionals en l’estudi específic insular).

 

D’altra banda, la directora del Centre Nacional d’Epidemiologia, Marina Pollán, ha informat que entre els professionals sanitaris que treballen en centres sanitaris la taxa de prevalença d’anticossos és del 10% i del 7,7% entre els que treballen en residències d’ancians.

 

El 14% ha «perdut» els anticossos

Una altra de les dades destacades per les expertes de l’informe és que, d’entre els resultats de la primera onada a la tercera, el 14% s’ha seronegativitzat, és a dir, que van tindre anticossos i ja no els tenen. La «pèrdua» dels anticossos va ser més freqüent en persones asimptomàtiques (11% entre les rondes 1 i 2, amb informació més precisa) i molt menys freqüent en els participants amb una PCR positiva (0,5%) i en aquells que van descriure pèrdua sobtada de l’olfacte o del gust (2,6%).

 

Això, segons ha informat la directora de l’Institut de SaluCarlos III, Raquel Yotti, demostra que se seguix «sense conéixer» la malaltia. Precisament per este motiu, tant Yotti com Pollán han enviat un missatge de «prudència» a les persones que han patit el Covid-19 perquè no està confirmat que tinguen una immunitat completa al virus. «El que veem en esta dada és la incertesa que estan evidenciant les dades», ha dit Yotti, al que Pollán ha afegit que un test que no detecte anticossos no significa que no estiguen presents.

 

D’altra banda, s’ha observat una taxa global de seroconversió (persones que no tenien anticossos en la primera onada i que els han desenvolupat al llarg de l’estudi en tindre contacte amb el virus) del 0,9% entre la ronda 1 i la ronda 2, un percentatge un poc menor (0,7%) entre la ronda 2 i la ronda 3. Estes xifres reflectixen la «baixa aparició» de noves infeccions després del confinament.

 

Al mateix temps, mentres el percentatge de simptomàtics ha disminuït substancialment entre la primera i la segona ronda, s’ha observat un lleu increment en l’última ronda, cosa que podria ser fruit de la major mobilitat de la població després del període de confinament, encara que els experts han comentat que també és possible que un percentatge d’estos pacients puguen ser casos de Covid-19 en fase precoç de la malaltia.

 

Xifres molt variables entre comunitats

Com ja es va traslladar en la difusió de les dades preliminars de les primeres onades, existix bastant variabilitat geogràfica en el percentatge de seroprevalença. Algunes províncies se situen en un 2-3%, mentres que unes altres superen al 10%, registrant-se els percentatges més alts en la zona centre de la península. El percentatge també és major en els nuclis de població amb més de 100.000 habitants en comparació amb municipis amb menor població (6% i 4%, respectivament). Estes són les dades per comunitats:

  • Andalusia: 3%
  • Aragó: 4,8%
  • Astúries: 1,9%
  • Balears: 1,4%
  • Canàries 2,3%
  • Cantàbria: 3,7%
  • Castella i Lleó: 7,8%
  • Castella-la Manxa: 9,6 %
  • Catalunya: 5,9%
  • Comunitat Valenciana: 2,4%
  • Extremadura: 3,1%
  • Galícia: 1,9%
  • Madrid: 11,7%
  • Múrcia: 1,6%
  • Navarra: 6,6%
  • País Basc: 3,6%
  • La Rioja: 3,7%
  • Ceuta: 0,7%
  • Melilla: 3,4%

 

Espanya està «molt lluny de conseguir» la immunitat de grup

D’altra banda, Pollán ha informat que no s’observen diferències entre hòmens i dones i, quant a l’edat, la prevalença d’anticossos IgG anti SARS-CoV-2 és lleugerament menor en xiquets i adolescents (al voltant del 3,5%), amb escasses variacions en adults.

 

Amb totes estes dades, la directora del Centre Nacional d’Epidemiologia ha destacat que Espanya està «molt lluny de conseguir» la coneguda com a immunitat de grup i ha avisat que és «molt poc ètic» exposar a la població de manera indiscriminada al nou coronavirus.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Set ferits en un xoc múltiple entre tres cotxes a Vila-real

Set persones han resultat ferides en un accident de trànsit en la N-340 al seu pas per Vila-real, on han xocat tres vehicles i ha sigut necessària l'excarceració de tres ocupants.

El SanSan de Benicàssim reordena el cartell per a recuperar els concerts suspesos pel vent

El festival SanSan de Benicàssim reprograma per a este divendres partix dels concerts suspesos en la primera jornada per l'alerta groga per fortes ratxes de vent, avançant l'obertura de portes per a encaixar el nou horari.

L’Alcora vibra amb més de mil tambors en una Rompida de l’Hora inoblidable

Més de mil tambors i bombos han trencat el silenci en la plaça d'Espanya de l'Alcora en una Rompida de l'Hora marcada per l'emoció i l'homenatge a Melchor Paús Gozalbo.

Rescatat el conductor d’un patinet elèctric atrapat sota un cotxe a Torrent

Un jove de 28 anys que circulava en patinet elèctric ha quedat atrapat sota un turisme després d'una col·lisió en una rotonda de Torrent i ha hagut de ser rescatat pels bombers abans de ser traslladat a l'hospital.

Europa i la permanència es juguen a Anoeta

Reial Societat i Llevant s'enfronten a Anoeta en un partit decisiu: els donostiarres busquen consolidar la seua plaça europea i els granotas escapar del descens.

La Línia Dona 24 hores atén 84.688 crides en 2025 després de créixer un 18%

La Línia Dona 24 hores de la Generalitat va augmentar un 17,62% la seua activitat en 2025, amb 84.688 trucades ateses i un fort repunt dels casos relacionats amb violències sexuals.

La Setmana Santa Marinera de València honra als seus difunts amb una oració a la platja

La Setmana Santa Marinera de València celebra la tradicional oració a la platja per confrares i mariners morts, abans de les grans processons de Divendres Sant i Diumenge de Pasqua.

Dones i menors de 25 anys concentren l’ús de Metrovalencia, segons l’últim índex de satisfacció

L'ultime indexe de satisfaccion de Metrovalencia revela que les dones i els menors de 25 anys són els principals usuaris del metre i tranvia, amb alta presència d'estudiants i un perfil socioeconomico majoritari mitjà.