Més de 7000 dones reconeixen un canvi en la salut menstrual després de rebre la vacuna de la covid-19

es malalties i medicaments no afecten de la mateixa forma en els homes que en les dones. L’última mostra d’esta diferència de resposta del sistema immune entre dones i homes s’ha evidenciat amb el coronavirus. Ara que més de la meitat de la població espanyola ha rebut almenys una dosi de la vacuna, comencem a disposar de dades suficients per a analitzar quins són els efectes secundaris i com afecten la població.

En el cinqué informe de farmacovigilància sobre vacunes de Covid-19, emés per l’Agència Espanyola del Medicament, es conclou que les dones registren un 80% dels efectes adversos de les vacunes.

Canvis en la menstruació

Estos canvis en la menstruació després de rebre la vacuna de la Covid-19 han estat «banalitzats», segons alguns experts, per la qual cosa la Universitat de Granada realitza ara un estudi per a saber més sobre este possible efecte secundari.

Com ocorre amb qualsevol fàrmac, la inoculació de la vacuna contra la Covid-19 té efectes secundaris menors com ara molèstia al braç de la burxada, cansament, mal de cap, febre o nàusees. Tots ells han estat registrats i estudiats durant el desenvolupament d’estos medicaments.

No obstant això, no ha estat fins a la fase 4, moment en el qual la majoria de la població ha començat a ser immunitzada, quan s’ha conegut que la vacuna podria tenir efectes secundaris en la salut menstrual de les dones.

Des que es comencés amb el pla de vacunació, algunes dones a Espanya han manifestat, a través d’una enquesta en xarxes socials, que havien sofert alteracions en la seua menstruació després de rebre la vacuna. Alguns dels símptomes registrats són: sagnat més abundant o durant més dies, sagnat intermenstrual, retards, dolor abdominal inusual o sagnat durant la menopausa. «Són efectes lleus, que duren poc temps i no són alarmants, però que encara així cal tenir en compte i no banalitzar-los. Cal tractar-los igual que si fos el dolor de braç o de cap«, denúncia la Dra. Olga Mediano, pneumòloga de la Societat Espanyola de Pneumologia i Cirurgia Toràcica (Separ), en Consalud.es.

Experiències pròpies a les xarxes socials

De fet, moltes dones de tot el món han començat a compartir, a través de les xarxes socials, que han patit alteracions en el cicle menstrual després de vacunar-se. Sagnies que s’avancen o s’endarrereixen, variació en la quantitat de flux, forts dolors pelvians i baixada de la regla en dones menopàusiques són alguns dels efectes secundaris que s’han reportat d’esta manera informal. Però cap d’estos efectes no apareix en els prospectes de les diferents vacunes aprovades per l’Agència Europea del Medicament ni són contemplats per la seua homòloga espanyola.

Ja han respost més de 7.000 dones i al voltant d’un 55% reconeix un canvi en la seva salut menstrual

Este projecte naix arran de converses entre «matrones i infermeres de Granada en un grup de WhatsApp«, que ja havien estat vacunades i van notificar canvis en la seua menstruació. Davant esta situació, la infermera especialitzada en ginecologia i obstetrícia, Laura Cámara, va realitzar una enquesta en el seu compte d’Instagram per a llançar llum sobre este possible efecte advers.

Van respondre al qüestionari 2.827 dones, principalment sanitàries, perquè van ser les primeres dones en edat fèrtil a ser incloses en el calendari de vacunació. D’este total de dones, el 51,2% van manifestar haver sofert una alteració en el cicle menstrual, en flux o en el sagnat.

Dades desagregades per sexe

Els desajustaments del cicle menstrual no són l’única mostra de com la pandèmia ha afectat de forma diferent les dones i els homes. La catedràtica en Medicina Preventiva i Salut Pública de la Universitat d’Alacant, María Teresa Ruiz Cantero, ha investigat la tendència de la Covid-19 aplicant la perspectiva de gènere des que va arribar la pandèmia.

Ho fa perquè considera que el desconeixement de la diferent presentació clínica de la Covid-19 en homes i dones ha influït en una menor detecció precoç i menor hospitalització durant el confinament en les dones que en els homes, en una major freqüència de defuncions per sospita de Covid-19 en dones que en homes als geriàtrics i, en una freqüència més gran de Covid-19 persistent en les dones.

Per això ha llançat una petició a través de la plataforma Change.org, on sol·licita al Ministeri de Sanitat que facilite totes les dades de l’enquesta epidemiològica de coronavirus, o que les publiquen desagregades per sexe, incloent-hi els signes, símptomes i patologies afegides que suposen un major risc per a un sexe o l’altre, cosa que van deixar de fer a partir del 29 de maig de 2020, fa més d’un any. Fins ara ha recaptat més de 40.000 signatures, de les 50.000 que demana.

En este sentit Esquerra Republicana va preguntar al Congrés la setmana passada pels efectes secundaris de les vacunes en la menstruació, demanant que s’aplique la perspectiva de gènere a tots els àmbits, també a la ciència.

 

<

>

 

 

Últimes notícies

Pirotècnia Vulcano lamenta l’incident del Castell de l’Olla i col·labora per aclarir-lo

Pirotècnia Vulcano ha expressat el seu pesar per l’incident al Castell de l’Olla d’Altea, amb diversos ferits, i ha obert una investigació interna mentre col·labora amb les autoritats.

L’Elx encadena dotze estrenes sense guanyar en Primera Divisió

L’Elx debutarà dilluns a Abanca-Riazor davant el Deportivo després d’encadenar dotze jornades inaugurals sense victòria en Primera. L’últim triomf en un estrena a la màxima categoria es remunta a fa 53 anys.

A presó tres membres d’una xarxa que ha saquejat vivendes al nord d’Alacant

Tres persones han ingressat a presó per integrar suposadament una xarxa especialitzada en robatoris de joies, or i rellotges en vivendes del nord de la província d’Alacant. La Guàrdia Civil ha aclarit 40 robatoris i ha intervingut centenars de peces de gran valor.

La Policia investiga la mort d’un home en l’estany del parc Ribalta de Castelló

La Policia Nacional investiga la mort d’un home trobat este diumenge al matí en l’estany del parc Ribalta de Castelló, després de procedir al llançament del cadàver a les 9 hores. La UDEV porta el cas i encara es desconeixen les causes del decés.

L’incendi de Tírig es conté amb 21 mitjans aeris i 810 hectàrees cremades

L'incendi forestal de Tírig ha calcinat 810 hectàrees però evoluciona de forma favorable, amb el perímetre sense flames i 21 mitjans aeris treballant. El foc manté dos flancs actius i ha obligat a desallotjar Catí, amb 47 persones encara allotjades en un alberg.

Controlat l’incendi forestal d’Aras de los Olmos després d’una nit de treball

L’incendi forestal declarat diumenge a la nit a Aras de los Olmos (València) ha quedat controlat este dilluns de bon matí després d’una nit d’intens treball dels serveis d’emergència.

Els mitjans aeris s’incorporen a l’incendi de Tírig després de la tercera nit d’atac terrestre

Un total de 18 mitjans aeris s’han afegit ja a l’extinció de l’incendi forestal de Tírig, que ha cremat 684 hectàrees i ha obligat a evacuar Catí, mentres es manté el risc extrem d’incendis en tota la Comunitat Valenciana.

Xubascos molt forts amb pedra gran en l’interior de Castelló i València este dilluns

La Aemet ha activat un avís per ruixats i tempestes molt fortes o torrencials en l’interior de Castelló i València, amb pedra gran i ratxes de vent molt intenses, i perill també al litoral sud valencià.