Més de 7000 dones reconeixen un canvi en la salut menstrual després de rebre la vacuna de la covid-19

es malalties i medicaments no afecten de la mateixa forma en els homes que en les dones. L’última mostra d’esta diferència de resposta del sistema immune entre dones i homes s’ha evidenciat amb el coronavirus. Ara que més de la meitat de la població espanyola ha rebut almenys una dosi de la vacuna, comencem a disposar de dades suficients per a analitzar quins són els efectes secundaris i com afecten la població.

En el cinqué informe de farmacovigilància sobre vacunes de Covid-19, emés per l’Agència Espanyola del Medicament, es conclou que les dones registren un 80% dels efectes adversos de les vacunes.

Canvis en la menstruació

Estos canvis en la menstruació després de rebre la vacuna de la Covid-19 han estat “banalitzats”, segons alguns experts, per la qual cosa la Universitat de Granada realitza ara un estudi per a saber més sobre este possible efecte secundari.

Com ocorre amb qualsevol fàrmac, la inoculació de la vacuna contra la Covid-19 té efectes secundaris menors com ara molèstia al braç de la burxada, cansament, mal de cap, febre o nàusees. Tots ells han estat registrats i estudiats durant el desenvolupament d’estos medicaments.

No obstant això, no ha estat fins a la fase 4, moment en el qual la majoria de la població ha començat a ser immunitzada, quan s’ha conegut que la vacuna podria tenir efectes secundaris en la salut menstrual de les dones.

Des que es comencés amb el pla de vacunació, algunes dones a Espanya han manifestat, a través d’una enquesta en xarxes socials, que havien sofert alteracions en la seua menstruació després de rebre la vacuna. Alguns dels símptomes registrats són: sagnat més abundant o durant més dies, sagnat intermenstrual, retards, dolor abdominal inusual o sagnat durant la menopausa. “Són efectes lleus, que duren poc temps i no són alarmants, però que encara així cal tenir en compte i no banalitzar-los. Cal tractar-los igual que si fos el dolor de braç o de cap“, denúncia la Dra. Olga Mediano, pneumòloga de la Societat Espanyola de Pneumologia i Cirurgia Toràcica (Separ), en Consalud.es.

Experiències pròpies a les xarxes socials

De fet, moltes dones de tot el món han començat a compartir, a través de les xarxes socials, que han patit alteracions en el cicle menstrual després de vacunar-se. Sagnies que s’avancen o s’endarrereixen, variació en la quantitat de flux, forts dolors pelvians i baixada de la regla en dones menopàusiques són alguns dels efectes secundaris que s’han reportat d’esta manera informal. Però cap d’estos efectes no apareix en els prospectes de les diferents vacunes aprovades per l’Agència Europea del Medicament ni són contemplats per la seua homòloga espanyola.

Ja han respost més de 7.000 dones i al voltant d’un 55% reconeix un canvi en la seva salut menstrual

Este projecte naix arran de converses entre “matrones i infermeres de Granada en un grup de WhatsApp“, que ja havien estat vacunades i van notificar canvis en la seua menstruació. Davant esta situació, la infermera especialitzada en ginecologia i obstetrícia, Laura Cámara, va realitzar una enquesta en el seu compte d’Instagram per a llançar llum sobre este possible efecte advers.

Van respondre al qüestionari 2.827 dones, principalment sanitàries, perquè van ser les primeres dones en edat fèrtil a ser incloses en el calendari de vacunació. D’este total de dones, el 51,2% van manifestar haver sofert una alteració en el cicle menstrual, en flux o en el sagnat.

Dades desagregades per sexe

Els desajustaments del cicle menstrual no són l’única mostra de com la pandèmia ha afectat de forma diferent les dones i els homes. La catedràtica en Medicina Preventiva i Salut Pública de la Universitat d’Alacant, María Teresa Ruiz Cantero, ha investigat la tendència de la Covid-19 aplicant la perspectiva de gènere des que va arribar la pandèmia.

Ho fa perquè considera que el desconeixement de la diferent presentació clínica de la Covid-19 en homes i dones ha influït en una menor detecció precoç i menor hospitalització durant el confinament en les dones que en els homes, en una major freqüència de defuncions per sospita de Covid-19 en dones que en homes als geriàtrics i, en una freqüència més gran de Covid-19 persistent en les dones.

Per això ha llançat una petició a través de la plataforma Change.org, on sol·licita al Ministeri de Sanitat que facilite totes les dades de l’enquesta epidemiològica de coronavirus, o que les publiquen desagregades per sexe, incloent-hi els signes, símptomes i patologies afegides que suposen un major risc per a un sexe o l’altre, cosa que van deixar de fer a partir del 29 de maig de 2020, fa més d’un any. Fins ara ha recaptat més de 40.000 signatures, de les 50.000 que demana.

En este sentit Esquerra Republicana va preguntar al Congrés la setmana passada pels efectes secundaris de les vacunes en la menstruació, demanant que s’aplique la perspectiva de gènere a tots els àmbits, també a la ciència.

 

<

>

 

 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Vicente Lafuente reivindica una CEV forta, independent i pròxima a l’empresa: ‘Volem ser la casa en la qual tots vulguen estar’

Es tracta de la tercera reunió-esmorzar que organitza l’AMDComVal per a tots els seus associats i que consolida així un espai de diàleg directe amb responsables d’entitats tant públiques com privades.

Les pluges seguiran este dimecres a Alacant i sud de València i remetran a la vesprada

Aemet preveu cel molt nuvolós i ruixats a Alacant i en la mitat sud de València, localment persistents al matí. L'avís groc regix fins a les 12.00.

Investigat a Alacant per ciberestafa en criptomonedes mitjançant ‘email phishing’

La Guàrdia Civil ha investigat a Alacant a una persona per un frau de falses inversions en criptoactivos després de suplantar per correu a un 'exchange'. El sospitós va ser captat retirant diners en caixers després del rastre de les transferències.

Vicente Lafuente deixa la presidència de Femeval per a centrar-se en la CEV

Vicente Lafuente ha dimitit com a president de Femeval per a centrar-se en la CEV per la càrrega de treball. La federació activa una elecció parcial amb calendari i presidència en funcions.

Ferit un acompanyant per un tret dissuasiu durant una persecució a Alzira

Un acompanyant ha resultat ferit a la cama per un tret dissuasiu durant una persecució policial a Alzira. Els dos ocupants del cotxe han sigut detinguts.

El Museu de Belles Arts de València exhibix el seu art contemporani dels 40 als 70

El MuBAV reunix 48 obres de 32 artistes en Temps Moderns, un recorregut per la modernització artística entre els 40 i els 70. La mostra es visita fins al 31 de maig.

El MACA incorpora serigrafies de Soledad Sevilla i documents sobre Eusebio Sempere

L'Ajuntament d'Alacant ha acceptat per al MACA dos sèries de serigrafies de Soledad Sevilla i documentació sobre Eusebio Sempere, que reforcen la seua col·lecció i arxiu.

Juan Roig assegura que gestionar el València Basket li costa més que Mercadona i es descarta per al València CF

El president de Mercadona ha afirmat que el València Basket li exigix més que la seua pròpia empresa i ha rebutjat involucrar-se al València CF, fins i tot si hi haguera un canvi accionarial.