Més de 7000 dones reconeixen un canvi en la salut menstrual després de rebre la vacuna de la covid-19

es malalties i medicaments no afecten de la mateixa forma en els homes que en les dones. L’última mostra d’esta diferència de resposta del sistema immune entre dones i homes s’ha evidenciat amb el coronavirus. Ara que més de la meitat de la població espanyola ha rebut almenys una dosi de la vacuna, comencem a disposar de dades suficients per a analitzar quins són els efectes secundaris i com afecten la població.

En el cinqué informe de farmacovigilància sobre vacunes de Covid-19, emés per l’Agència Espanyola del Medicament, es conclou que les dones registren un 80% dels efectes adversos de les vacunes.

Canvis en la menstruació

Estos canvis en la menstruació després de rebre la vacuna de la Covid-19 han estat «banalitzats», segons alguns experts, per la qual cosa la Universitat de Granada realitza ara un estudi per a saber més sobre este possible efecte secundari.

Com ocorre amb qualsevol fàrmac, la inoculació de la vacuna contra la Covid-19 té efectes secundaris menors com ara molèstia al braç de la burxada, cansament, mal de cap, febre o nàusees. Tots ells han estat registrats i estudiats durant el desenvolupament d’estos medicaments.

No obstant això, no ha estat fins a la fase 4, moment en el qual la majoria de la població ha començat a ser immunitzada, quan s’ha conegut que la vacuna podria tenir efectes secundaris en la salut menstrual de les dones.

Des que es comencés amb el pla de vacunació, algunes dones a Espanya han manifestat, a través d’una enquesta en xarxes socials, que havien sofert alteracions en la seua menstruació després de rebre la vacuna. Alguns dels símptomes registrats són: sagnat més abundant o durant més dies, sagnat intermenstrual, retards, dolor abdominal inusual o sagnat durant la menopausa. «Són efectes lleus, que duren poc temps i no són alarmants, però que encara així cal tenir en compte i no banalitzar-los. Cal tractar-los igual que si fos el dolor de braç o de cap«, denúncia la Dra. Olga Mediano, pneumòloga de la Societat Espanyola de Pneumologia i Cirurgia Toràcica (Separ), en Consalud.es.

Experiències pròpies a les xarxes socials

De fet, moltes dones de tot el món han començat a compartir, a través de les xarxes socials, que han patit alteracions en el cicle menstrual després de vacunar-se. Sagnies que s’avancen o s’endarrereixen, variació en la quantitat de flux, forts dolors pelvians i baixada de la regla en dones menopàusiques són alguns dels efectes secundaris que s’han reportat d’esta manera informal. Però cap d’estos efectes no apareix en els prospectes de les diferents vacunes aprovades per l’Agència Europea del Medicament ni són contemplats per la seua homòloga espanyola.

Ja han respost més de 7.000 dones i al voltant d’un 55% reconeix un canvi en la seva salut menstrual

Este projecte naix arran de converses entre «matrones i infermeres de Granada en un grup de WhatsApp«, que ja havien estat vacunades i van notificar canvis en la seua menstruació. Davant esta situació, la infermera especialitzada en ginecologia i obstetrícia, Laura Cámara, va realitzar una enquesta en el seu compte d’Instagram per a llançar llum sobre este possible efecte advers.

Van respondre al qüestionari 2.827 dones, principalment sanitàries, perquè van ser les primeres dones en edat fèrtil a ser incloses en el calendari de vacunació. D’este total de dones, el 51,2% van manifestar haver sofert una alteració en el cicle menstrual, en flux o en el sagnat.

Dades desagregades per sexe

Els desajustaments del cicle menstrual no són l’única mostra de com la pandèmia ha afectat de forma diferent les dones i els homes. La catedràtica en Medicina Preventiva i Salut Pública de la Universitat d’Alacant, María Teresa Ruiz Cantero, ha investigat la tendència de la Covid-19 aplicant la perspectiva de gènere des que va arribar la pandèmia.

Ho fa perquè considera que el desconeixement de la diferent presentació clínica de la Covid-19 en homes i dones ha influït en una menor detecció precoç i menor hospitalització durant el confinament en les dones que en els homes, en una major freqüència de defuncions per sospita de Covid-19 en dones que en homes als geriàtrics i, en una freqüència més gran de Covid-19 persistent en les dones.

Per això ha llançat una petició a través de la plataforma Change.org, on sol·licita al Ministeri de Sanitat que facilite totes les dades de l’enquesta epidemiològica de coronavirus, o que les publiquen desagregades per sexe, incloent-hi els signes, símptomes i patologies afegides que suposen un major risc per a un sexe o l’altre, cosa que van deixar de fer a partir del 29 de maig de 2020, fa més d’un any. Fins ara ha recaptat més de 40.000 signatures, de les 50.000 que demana.

En este sentit Esquerra Republicana va preguntar al Congrés la setmana passada pels efectes secundaris de les vacunes en la menstruació, demanant que s’aplique la perspectiva de gènere a tots els àmbits, també a la ciència.

 

<

>

 

 

Últimes notícies

Hortensia Herrero torna a ser l’única col·leccionista espanyola en la llista mundial Top 200

Hortensia Herrero ha sigut inclosa per tercer any seguit en la llista internacional 'Top 200 Collectors' de la revista ARTnews, on és l’única col·leccionista espanyola, un reconeixement que reforça el paper del CAHH com a referent cultural a València.

Cinc actes a aficionats del Sevilla al Ciutat de València i investigació per una gran baralla

La Policia ha alçat cinc actes a seguidors del Sevilla per incidents dins i fora del Ciutat de València i investiga una multitudinària baralla prèvia al partit contra el Levante.

Pérez Llorca garanteix que Alicante continuarà lligada a The Ocean Race

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha assegurat que prompte hi haurà notícies sobre el futur vincle de The Ocean Race amb Alicante, després del trasllat del port d’eixida a Porto. L’alcalde Luis Barcala també confia que la ciutat mantinga un paper destacat en la regata més enllà de 2027.

Pérez Llorca es reafirma en la ‘prioritat nacional’ en vivenda pactada amb Vox

Juanfran Pérez Llorca defensa la ‘prioritat nacional’ en l’accés a ajudes a la vivenda pactada amb Vox, que Compromís, PSPV i la Comissió Europea consideren contrària a la normativa europea i als principis d’igualtat.

El Valencia Basket debuta en l’Eurolliga femenina davant el campió Fenerbahce al Roig Arena

El Valencia Basket inicia este dimecres a casa la seua participació en l’Eurolliga femenina contra el Fenerbahce, vigent campió, amb un projecte renovat, baixes importants i el repte de trencar una ratxa de nou derrotes contra les turques.

Compromís negocia una candidatura valenciana oberta amb partits i entitats

Joan Baldoví assegura que Compromís està parlant amb Podem, Esquerra Unida i associacions per a tancar una candidatura valenciana oberta per al 29 de novembre, i es mostra partidari d’una llista conjunta amb el PSOE al Senat per a evitar una majoria de dretes.

Chakir i Luengo lideren l’elit espanyola al Marató València 2026

El Marató València Trinidad Alfonso Zurich 2026, que se celebra el 6 de desembre, reunirà els principals maratonians espanyols, amb Ibrahim Chakir i Laura Luengo com a grans referents i diversos debuts destacats en la distància.

Pérez Llorca reivindica més inversió per a la Comunitat Valenciana des d’Alacant

Juanfran Pérez Llorca ha destacat el potencial econòmic d’Alacant i ha exigit més inversió estatal per a la Comunitat Valenciana, que considera infrafinançada. El president ha llançat este missatge en l’obertura del VI Foro Económico Español d’Alacant, al Districte Digital.