Dos anys de la declaració de l’Estat d’Alarma

Tal dia com hui, el 14 de març del 2020, es declarava l’Estat d’Alarma a Espanya per la pandèmia de coronavirus i la por de la propagació.

Es compleixen dos anys des que el president del Govern, Pedro Sánchez, compareixia davant dels mitjans de comunicació per anunciar en to de gravetat les «decisions extraordinàries» que havia adoptat el Govern per «protegir els espanyols i guanyar el virus«.

«Estem preparats, tenim les idees clares i no ens tremolarà la mà», va dir aleshores. Anticipava en la intervenció «mesures dràstiques» que anaven a tindre «desgraciadament, conseqüències».

Sembla que ha passat quasi un segle des d’aquelles paraules, que van iniciar una llarga travessia pandèmica a Espanya que encara no s’ha acabat. El decret d’alarma, el segon que es declarava en democràcia, i amb ell el confinament general, havia d’estar en vigor inicialment dos setmanes. Una quinzena que finalment es va ampliar a quasi dos mesos, fins al 9 de maig de 2020, quan va començar la primera desescalada.

Com a conseqüència de la pandèmia del coronavirus, es va establir el confinament de tots els ciutadans i, únicament, podien eixir del domicili, les persones que tingueren feines essencials o circumstàncies personals que ho permeteren.

Dos anys després, el president de la Generalitat, Ximo Puig, ha recordat a les seues xarxes socials la declaració de l’Estat d’Alarma a Espanya.

Més d’onze milions de contagis i 100.000 morts


Entre 2020 i 2021, la societat ha viscut nou mesos i tres setmanes sota un dels dos estats d’alarma que s’han declarat a Espanya amb motiu de la pandèmia. Hem patit almenys cinc variants del coronavirus, que en el territori valencià han deixat 1.315.518 contagis (aproximadament el 22% de la població) i 9.106 víctimes mortals. A Espanya, les infeccions superen els onze milions i les morts són 101.135.

També hem protagonitzat una campanya de vacunació massiva històrica, gràcies a la qual 4,2 milions de valencians i valencianes tenen actualment la doble pauta de la injecció que els protegeix contra la covid-19.

El final de la mascareta?

La crisi sanitària encara no ha acabat. El SARS-CoV-2 encara resisteix i continua entre nosaltres, però amb menys força des que la irrupció de les vacunes han canviat les normes del joc. Per davant queda el repte de normalitzar la covid-19 fins a convertir-la en una malaltia respiratòria més, que pot matar però que ha vingut per a quedar-se.

Precisament en aquest debat es troba ja immersa Espanya. El govern central i les comunitats autònomes treballen en l’estratègia de control de la covid-19 que guiarà el país en la nova fase pandèmica, més centrada en les persones més vulnerables i el seu entorn, així com en els casos greus.

De moment, se sap que aquesta setmana s’acaba el recompte diari de contagis, el Ministeri de Sanitat només actualitzarà dades dimarts i divendres. També la realització de proves diagnòstiques d’infecció activa amb caràcter general, els rastrejos o l’aïllament dels casos lleus i asimptomàtics.

Últimes notícies

Pradas afirma que no vol tapar ningú i reclama que es conega tota la veritat de la DANA

Salomé Pradas, exconsellera de Justícia i Interior imputada per la DANA de 2024, ha assegurat al Congrés que no vol tapar ningú, tampoc l’expresident Carlos Mazón, i que el seu objectiu és que es conega tota la veritat del que va passar.

Galán reclama a Europa un nou model energètic per reduir la dependència exterior

El president executiu d'Iberdrola, Ignacio Sánchez Galán, ha defensat a València que Europa necessita un nou model energètic per trencar la seua dependència exterior i ha reclamat més inversió en xarxes elèctriques i estabilitat reguladora. L'ex primer ministre italià Enrico Letta ha advertit també sobre la fragmentació europea i el domini nord-americà en banca i intel·ligència artificial.

L’humor de Javier Aguirre conquista Mestalla en la seua presentació

Javier Aguirre s’ha presentat com a nou entrenador del Valencia amb una roda de premsa plena d’humor, proximitat i frases espontànies, mantenint intacta la seua personalitat. El tècnic mexicà ha promés donar-ho tot per revertir la mala dinàmica esportiva de l’equip.

Vox defensa que els acords amb el PP fan als valencians millor i més segurs

El síndic de Vox en Les Corts, José María Llanos, ha defensat en el debat de política general que els acords del seu partit amb el PP han millorat la situació dels valencians i han augmentat la seua seguretat, sobretot en matèria d’immigració i vivenda. Ha advertit, no obstant això, que els pressupostos de 2026 només recullen una part del programa de Vox i que aspiren a anar més lluny si governen en solitari.

L’home acusat de matar la seua parella a Benidorm ix de la vivenda després de cinc hores amb la Policia

L’home detingut per l’assassinat masclista de la seua parella a Benidorm ha abandonat el domicili escortat per la Policia Nacional després de cinc hores dins de la vivenda. La víctima, una dona brasilera de 33 anys, no constava en el sistema Viogén i Benidorm ha decretat un dia de dol i una concentració de condemna.

El PP manté la gestora del partit a la Comunitat Valenciana i reserva decisions sobre candidats

El PP ha decidit prorrogar la gestora a la Comunitat Valenciana i ajornar la convocatòria del congrés autonòmic, mentre posa Sergio Sayas al capdavant de la gestora de Navarra després de la dimissió de Javier García.

Ford tanca el marge per a més concessions salarials a Almussafes fins a 2030

Ford Espanya ha comunicat a la plantilla d'Almussafes que el marge per a augmentar concessions o costos fins a 2030 s'ha esgotat i que presentarà esta setmana el document definitiu de l'Acord 2030 en una reunió final.

Baldoví acusa Pérez Llorca de viure agenollat a Vox i sotmés a Feijóo

Joan Baldoví ha acusat Juanfran Pérez Llorca de no estar a l'altura de la Presidència de la Generalitat, de viure agenollat a Vox i d'arrossegar-se davant el líder del PP, Alberto Núñez Feijóo, durant el debat de política general en Les Corts.