Dos anys de la declaració de l’Estat d’Alarma

Tal dia com hui, el 14 de març del 2020, es declarava l’Estat d’Alarma a Espanya per la pandèmia de coronavirus i la por de la propagació.

Es compleixen dos anys des que el president del Govern, Pedro Sánchez, compareixia davant dels mitjans de comunicació per anunciar en to de gravetat les «decisions extraordinàries» que havia adoptat el Govern per «protegir els espanyols i guanyar el virus«.

«Estem preparats, tenim les idees clares i no ens tremolarà la mà», va dir aleshores. Anticipava en la intervenció «mesures dràstiques» que anaven a tindre «desgraciadament, conseqüències».

Sembla que ha passat quasi un segle des d’aquelles paraules, que van iniciar una llarga travessia pandèmica a Espanya que encara no s’ha acabat. El decret d’alarma, el segon que es declarava en democràcia, i amb ell el confinament general, havia d’estar en vigor inicialment dos setmanes. Una quinzena que finalment es va ampliar a quasi dos mesos, fins al 9 de maig de 2020, quan va començar la primera desescalada.

Com a conseqüència de la pandèmia del coronavirus, es va establir el confinament de tots els ciutadans i, únicament, podien eixir del domicili, les persones que tingueren feines essencials o circumstàncies personals que ho permeteren.

Dos anys després, el president de la Generalitat, Ximo Puig, ha recordat a les seues xarxes socials la declaració de l’Estat d’Alarma a Espanya.

Més d’onze milions de contagis i 100.000 morts


Entre 2020 i 2021, la societat ha viscut nou mesos i tres setmanes sota un dels dos estats d’alarma que s’han declarat a Espanya amb motiu de la pandèmia. Hem patit almenys cinc variants del coronavirus, que en el territori valencià han deixat 1.315.518 contagis (aproximadament el 22% de la població) i 9.106 víctimes mortals. A Espanya, les infeccions superen els onze milions i les morts són 101.135.

També hem protagonitzat una campanya de vacunació massiva històrica, gràcies a la qual 4,2 milions de valencians i valencianes tenen actualment la doble pauta de la injecció que els protegeix contra la covid-19.

El final de la mascareta?

La crisi sanitària encara no ha acabat. El SARS-CoV-2 encara resisteix i continua entre nosaltres, però amb menys força des que la irrupció de les vacunes han canviat les normes del joc. Per davant queda el repte de normalitzar la covid-19 fins a convertir-la en una malaltia respiratòria més, que pot matar però que ha vingut per a quedar-se.

Precisament en aquest debat es troba ja immersa Espanya. El govern central i les comunitats autònomes treballen en l’estratègia de control de la covid-19 que guiarà el país en la nova fase pandèmica, més centrada en les persones més vulnerables i el seu entorn, així com en els casos greus.

De moment, se sap que aquesta setmana s’acaba el recompte diari de contagis, el Ministeri de Sanitat només actualitzarà dades dimarts i divendres. També la realització de proves diagnòstiques d’infecció activa amb caràcter general, els rastrejos o l’aïllament dels casos lleus i asimptomàtics.

Últimes notícies

El curs arranca dimecres amb menys alumnat, més docents i noves protestes

El curs escolar comença este dimecres en la Comunitat Valenciana amb 808.688 alumnes en la pública, 83.921 docents i el conflicte laboral obert, amb noves mobilitzacions convocades pels sindicats de professorat.

Castelló mostra el privilegi que va permetre traslladar la ciutat a la Plana fa 775 anys

Castelló celebra el 775 aniversari amb l’exposició 'El privilegi d’existir 1251-2026', que exhibix el document amb què Jaume I va autoritzar el trasllat de la vila al pla. La mostra es convertix en l’acte central d’un programa commemoratiu que mira alhora al passat i al futur de la ciutat.

Quatre detinguts per retenir i agredir un home en un local d’Orihuela-Costa

Quatre hòmens han sigut detinguts a Orihuela-Costa acusats de retindre i agredir un home en un local, en un operatiu conjunt de la Policia Local i la Guàrdia Civil. La víctima va ser alliberada amb lesions i els agents van intervindre armes de foc i diverses drogues.

Pla urgent per a regenerar la Devesa de El Saler després de l’incendi d’agost

L’Ajuntament de València i la Generalitat han pactat un pla de regeneració i defensa contra incendis a la Devesa de El Saler després del foc d’agost, que va arrasar 37 hectàrees. Les administracions volen agilitzar tràmits, adaptar la normativa de L’Albufera i desplegar el sistema defensiu Sideinfo.

Els consellers d’Educació i Emergències donaran explicacions en Les Corts pels incendis i el robatori del tresor de Villena

Els consellers d’Educació i Cultura i d’Emergències compareixeran en Les Corts quan s’òbriga el període de sessions per explicar el robatori del tresor de Villena i els incendis de l’estiu. L’oposició critica la falta d’activitat parlamentària i el retard en fixar el calendari i el Debat de política general.

El PSPV demanarà a Antifrau l’expedient sobre la contractació de la parella de Pérez Llorca

El PSPV-PSOE sol·licitarà a l’Agència Valenciana Antifrau l’expedient sobre la investigació de la contractació de la parella de Juanfran Pérez Llorca a la Diputació de València i reclama al PP que faça públics possibles dosiers interns.

Setembre tancarà amb un 82 % d’ocupació hotelera a la Comunitat Valenciana

Turisme Comunitat Valenciana preveu per a setembre una ocupació mitjana del 82,1 % en hotels, del 75,3 % en apartaments turístics i del 70 % en càmpings, amb Alicante al capdavant i Benidorm fregant el 90 % d’ocupació.

Un incendi forestal complica la faena dels bombers a Polop de la Marina

Set mitjans terrestres, deu dotacions del Consorci de Bombers d'Alacant i cinc unitats forestals lluiten contra un incendi a Polop de la Marina, on s'ha decretat la situació 1 del PEIF per risc sobre la massa forestal.