Demanden al MITECO per no regular el contracte de doble tarifa per a regadiu

La Unió de Llauradors, a través de la seua organització estatal Unión de Uniones de Agricultores y Ganaderos, ha demandat al Ministeri per a la Transició Ecològica i Repte Demogràfic (MITECO) per no complir amb la regulació del contracte de doble potència per a regadiu que tenia previst en els pressupostos de 2021. El recurs ja ha sigut admés a tràmit per part del Tribunal Suprem.

La Unió destaca que el MITECO porta incomplint els seus compromisos amb els llauradors ja des de fa un any, quan l’organització va fer un requeriment, amb data 1 de juliol, per al compliment de la Llei 11/2020 de 30 de desembre, de Pressupostos Generals de l’Estat, en la qual s’instava la regulació d’un contracte d’accés per a regadiu amb dos potències diferents al llarg de 12 mesos, en funció de la necessitat del subministrament.

L’organització recorda que, durant els debats pressupostaris en les Corts, va quedar incorporada, literalment, en la Disposició final quarantena cinquena de Llei de Pressupostos Generals de l’Estat per a 2021, la proposta d’esmena presentada per Unión de Uniones als grups parlamentaris que feia referència a això.
Per si l’anterior no fora suficient, la Disposició addicional primera de la Llei 16/2021, de 14 de desembre, per la qual es modifica la Llei 12/2013, de 2 d’agost, de mesures per a millorar el funcionament de la cadena alimentària, estableix també que “El Govern possibilitarà la contractació de dos potències elèctriques al llarg de l’any, discriminant l’època de reg i la de no reg (…).”

Davant aquests incompliments, l’organització professional agrària, va fer arribar un requeriment a aquest Ministeri recordant-li l’obligació de desenvolupar aquest compromís. Després de 6 mesos de silenci per part del MITECO, Unión de Uniones ha presentat finalment un recurs, admés a tràmit recentment pel Tribunal Suprem.

Ens sembla un acte d’hipocresia que el Ministeri de Teresa Ribera ens abandone en una cosa que ells mateixos havien acordat i que en el moment quan més es necessita per a regar no puguem tindre la doble tarifa”, assenyala Carles Peris, secretari general de la Unió.

L’organització incideix en l’encert que haguera sigut, per part del Ministeri de Transició Ecològica, haver desenvolupat el sistema de doble tarifa en regadiu en aquest context de preus de l’energia desorbitats. En canvi, assenyala que els llauradors es troben amb els altíssims costos actuals de l’electricitat que, al costat de la resta d’inputs necessaris per a l’activitat agrària, en un context d’incertesa ocasionat per, entre altres qüestions, la guerra a Ucraïna, la greu sequera unida a les onades de calor o la sequera hidràulica la que també, recorda, depén de l’Administració, posen en escac el seu treball.

En aquest sentit, segons les últimes dades del propi Ministeri d’Agricultura corresponents a febrer, els inputs i serveis per a la producció agrícola que més es van encarir en un any han sigut l’electricitat (+160,98% respecte al passat any), els fertilitzants simples nitrogenats (+145%) i els fertilitzants compostos (+75,72%).

La Unió i la resta de les organitzacions de la Unión de Uniones esperen que, després d’aquesta demanda, el Ministeri pose en marxa com més prompte millor aquesta llei l’incompliment de la qual està impactant directament contra els llauradors i posant en suspens la rendibilitat de les seues produccions.

Anuncios

Últimes notícies

Les màximes superen els 25 graus en nombrosos observatoris de la Comunitat Valenciana

Les temperatures màximes han sobrepassat els 25 graus en nombrosos observatoris de la Comunitat Valenciana, amb pics pròxims als 28 graus i tempestes menys intenses en el nord de Castelló.

Una acusació demana un acarament entre Pradas i Suárez pel retard del Es-Alert en la DANA

Una acusació particular sol·licita un acarament entre Salomé Pradas i Jorge Suárez per a esclarir per què es va retardar més d'una hora l'enviament del missatge És-Alert durant la DANA del 29 d'octubre de 2024.

Educació rebaixa els servicis mínims en 2n de Batxillerat i manté només l’avaluació final

Educació proposa uns servicis mínims més flexibles en la vaga del professorat de 2n de Batxillerat, limitats a l'avaluació final, però els sindicats rebutgen l'oferta i anuncien que la impugnaran.

El Govern aprova la licitació del corredor d’autobús Madrid-València, tercer eix del nou mapa concessional

El Govern dona llum verda a la licitació del corredor Madrid-València, que unifica tres concessions d'autobús en 22 rutes, amb 275 parades i previsió de més de mig milió de viatgers anuals des de 2025.

Continua la retirada de pins secs en Serra Gelada i els treballs s’amplien a Benidorm

Medi Ambient manté la retirada de pins secs al parc natural de Serra Gelada i amplia la intervenció al terme municipal de Benidorm, amb tales, desbrossaments i mesures preventives enfront d'incendis i riscos per a la població.

La Universitat d’Alacant i la de Machala impulsen un ecosistema d’emprenedoria i innovació a l’Equador

La Universitat d'Alacant i la Universitat Tècnica de Machala han firmat un conveni per a crear un ecosistema d'emprenedoria i innovació a la província equatoriana de l'Or, basat en el model de quàdruple hèlice.

Medi Ambient retira pins secs en Serra Gelada i amplia els treballs a Benidorm

Medi Ambient continua la retirada de pins secs al parc natural de Serra Gelada i amplia les actuacions al terme municipal de Benidorm per a reduir el risc d'incendis i millorar l'estat de la muntanya.

Cinema Jove homenatja a Greta Gerwig pel seu impacte en el paper de la dona a Hollywood

La 41 edició de Cinema Jove dedicarà un cicle a Greta Gerwig, repassant la seua evolució del cinema independent als grans èxits de taquilla i la seua mirada feminista a Hollywood.