Demanden al MITECO per no regular el contracte de doble tarifa per a regadiu

La Unió de Llauradors, a través de la seua organització estatal Unión de Uniones de Agricultores y Ganaderos, ha demandat al Ministeri per a la Transició Ecològica i Repte Demogràfic (MITECO) per no complir amb la regulació del contracte de doble potència per a regadiu que tenia previst en els pressupostos de 2021. El recurs ja ha sigut admés a tràmit per part del Tribunal Suprem.

La Unió destaca que el MITECO porta incomplint els seus compromisos amb els llauradors ja des de fa un any, quan l’organització va fer un requeriment, amb data 1 de juliol, per al compliment de la Llei 11/2020 de 30 de desembre, de Pressupostos Generals de l’Estat, en la qual s’instava la regulació d’un contracte d’accés per a regadiu amb dos potències diferents al llarg de 12 mesos, en funció de la necessitat del subministrament.

L’organització recorda que, durant els debats pressupostaris en les Corts, va quedar incorporada, literalment, en la Disposició final quarantena cinquena de Llei de Pressupostos Generals de l’Estat per a 2021, la proposta d’esmena presentada per Unión de Uniones als grups parlamentaris que feia referència a això.
Per si l’anterior no fora suficient, la Disposició addicional primera de la Llei 16/2021, de 14 de desembre, per la qual es modifica la Llei 12/2013, de 2 d’agost, de mesures per a millorar el funcionament de la cadena alimentària, estableix també que “El Govern possibilitarà la contractació de dos potències elèctriques al llarg de l’any, discriminant l’època de reg i la de no reg (…).”

Davant aquests incompliments, l’organització professional agrària, va fer arribar un requeriment a aquest Ministeri recordant-li l’obligació de desenvolupar aquest compromís. Després de 6 mesos de silenci per part del MITECO, Unión de Uniones ha presentat finalment un recurs, admés a tràmit recentment pel Tribunal Suprem.

Ens sembla un acte d’hipocresia que el Ministeri de Teresa Ribera ens abandone en una cosa que ells mateixos havien acordat i que en el moment quan més es necessita per a regar no puguem tindre la doble tarifa”, assenyala Carles Peris, secretari general de la Unió.

L’organització incideix en l’encert que haguera sigut, per part del Ministeri de Transició Ecològica, haver desenvolupat el sistema de doble tarifa en regadiu en aquest context de preus de l’energia desorbitats. En canvi, assenyala que els llauradors es troben amb els altíssims costos actuals de l’electricitat que, al costat de la resta d’inputs necessaris per a l’activitat agrària, en un context d’incertesa ocasionat per, entre altres qüestions, la guerra a Ucraïna, la greu sequera unida a les onades de calor o la sequera hidràulica la que també, recorda, depén de l’Administració, posen en escac el seu treball.

En aquest sentit, segons les últimes dades del propi Ministeri d’Agricultura corresponents a febrer, els inputs i serveis per a la producció agrícola que més es van encarir en un any han sigut l’electricitat (+160,98% respecte al passat any), els fertilitzants simples nitrogenats (+145%) i els fertilitzants compostos (+75,72%).

La Unió i la resta de les organitzacions de la Unión de Uniones esperen que, després d’aquesta demanda, el Ministeri pose en marxa com més prompte millor aquesta llei l’incompliment de la qual està impactant directament contra els llauradors i posant en suspens la rendibilitat de les seues produccions.

Últimes notícies

Els termòmetres es disparen per damunt dels 32 graus a l’interior de València

Les màximes han arribat a 32,2 graus a Carcaixent i Xàtiva i han fregat els 32 graus en altres municipis de l'interior, amb valors més suaus en les capitals de província.

Quasi quinze anys d’internament psiquiàtric per a un home que va intentar matar als seus pares a Alacant

L'Audiència d'Alacant ordena quasi quinze anys d'internament en un centre psiquiàtric per a un home amb esquizofrènia paranoide que va atacar amb un ganivet i un atizador als seus pares en la vivenda familiar.

El Consell Valencià de Cultura recorda a Francisco Brines en el quint aniversari de la seua mort

El Consell Valencià de Cultura ha retut homenatge a Francisco Brines en el quint aniversari de la seua mort amb lectures de poemes, projecció d'un documental i una carta de Felip VI.

El Rototom Sunsplash tanca el cartell de la seua 31 edició amb una picada d’ullet a les arrels del reggae

El Rototom Sunsplash ultima el cartell de la seua 31 edició, del 16 al 22 d'agost a Benicàssim, amb un programa que recupera el roots reggae i combina clàssics jamaicans amb noves propostes urbanes.

Iker Losada: Ens donaven per morts i ara no ho deixarem escapar

Iker Losada reivindica la reacció del Llevant en la lluita per la permanència i assegura que l'equip no pensa desaprofitar l'oportunitat de salvar-se davant el Betis, de qui està cedit.

La Generalitat planteja 35 vivendes industrialitzades i de lloguer assequible a Chiva

La Generalitat ha proposat a l'Ajuntament de Chiva construir 35 vivendes industrialitzades de protecció pública per a lloguer assequible dins del Pla Viu Dana, que preveu 250 pisos en sis municipis afectats per la DANA.

Paiporta tanca l’últim punt d’apilament d’enderrocs de la dana després de retirar 58.400 tones

El tancament de l'últim punt d'apilament a Paiporta posa fi a la segona fase del dispositiu extraordinari de retirada de residus de la dana, amb un fort esforç inversor de la Generalitat.

Pedro Martínez defén la seua imatge i destaca la seua sintonia amb Scariolo abans de la Final Four

Pedro Martínez reivindica que no és un entrenador conflictiu, ressalta la seua amistat i respecte per Sergio Scariolo i apel·la a la confiança interna abans de la Final Four davant el Reial Madrid.